Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Sannolikheten att man prickar botten är låg.

Just därför man månadssparar istället för att försöka pricka in något. Då köper man båda högt och lågt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Det gör vi nog de flesta Jag väljer att lägga pengarna på hög just nu även om det troligtvis hade varit bäst att fortsätta köpa i nedgång. Sannolikheten att man prickar botten är låg.

Exakt! Jag kommer definitivt missa botten men jag kommer nog iallafall köpa när marknaden visar fler positiva signaler igen och det kan nog dröja en bit in på nästa år eller tidigare beroende på hur vintern urartar sig. Lite tråkigt att kassan urholkas av inflationen men den kommer inte ligga där för alltid.

Jag kan inte förstå att man i dessa tider ska köpa varje månad. Du köper toppar som står lägre och lägre. Finns ingenting att vinna på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Exakt! Jag kommer definitivt missa botten men jag kommer nog iallafall köpa när marknaden visar fler positiva signaler igen och det kan nog dröja en bit in på nästa år eller tidigare beroende på hur vintern urartar sig. Lite tråkigt att kassan urholkas av inflationen men den kommer inte ligga där för alltid.

Jag kan inte förstå att man i dessa tider ska köpa varje månad. Du köper toppar som står lägre och lägre. Finns ingenting att vinna på det.

När du märker att "marknaden visar positiva signaler igen" har du redan förlorat antagligen största delen av uppgången. Det är därför man använder DCA principen och fortsätter köpa "hela vägen ner" så att säga. Ger helt enkelt bättre avkastning i slutändan för alla som inte besitter spåkulor.

Edit: länk om DCA https://www.investopedia.com/terms/d/dollarcostaveraging.asp

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ligger för närvarande på -35% totalt för året. Känns inte kul. Större nedgång än coronadippen.

Varför köpa nedgångarna, lägre toppar allt eftersom? Bättre att vänta tills marknaden visar flera positiva signaler.

För mig (och många andra?) är det lättare att månadsspara och skjuta in lite extra än att försöka tajma marknaden.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag tajmar lite grann då jag inte köper globalfonder när USD ligger över 10kr. Men köper gör jag varje månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag kan inte förstå att man i dessa tider ska köpa varje månad. Du köper toppar som står lägre och lägre. Finns ingenting att vinna på det.

Köpte du månadsvis innan? Dvs till högre priser än nu men det kändes bra i magen för att det gick upp? I så fall ska du självklart fortsätta köpa till billigare priser nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jag tajmar lite grann då jag inte köper globalfonder när USD ligger över 10kr. Men köper gör jag varje månad

USD kanske ligger på 15kr om några år dock. Who knows enda som är säkert är att det är en stabilare valuta än SEK i dessa tider.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Exakt! Jag kommer definitivt missa botten men jag kommer nog iallafall köpa när marknaden visar fler positiva signaler igen och det kan nog dröja en bit in på nästa år eller tidigare beroende på hur vintern urartar sig. Lite tråkigt att kassan urholkas av inflationen men den kommer inte ligga där för alltid.

Jag kan inte förstå att man i dessa tider ska köpa varje månad. Du köper toppar som står lägre och lägre. Finns ingenting att vinna på det.

Investerar du lite mer långsiktigt så har du mycket att vinna på att fortsätta investera.

Ska du ha pengarna inom 5 år så ska de inte alls vara på börsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

USD kanske ligger på 15kr om några år dock. Who knows enda som är säkert är att det är en stabilare valuta än SEK i dessa tider.

Har drygt 60% i global fonder. Så det får räcka. USD vill inte vara för stark heller. Men, den som lever få se. Rekylen blir kraftigare på svenska börsen när den väl kommer.

Blir sur på mig själv när jag inte agerar när jag VET att sek är en skvalpvaluta när det blir sämre tider. Borde ha växlat över till globalfonder förra året.

Permalänk

Tufft på börsen nu. Jag är ner runt 50% sen jag toppade. Bara att bita ihop. Jag drabbas knappt av inflationen, el och bränslepriserna fast jag bor i glesbygden. Så månadssparandet kommer fortsatt vara relativt högt.

Blir mer global fonder för mig. Aldrig kört fonder innan men är så bearish på enskilda aktier för tillfället. Kör minst 5000 varje månad till ett ISK konto men köper inget i dagsläget då jag anar vi ska ner mer och jag vill sitta på lite kapital i dagsläget.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Blir mer global fonder för mig. Aldrig kört fonder innan men är så bearish på enskilda aktier för tillfället. Kör minst 5000 varje månad till ett ISK konto men köper inget i dagsläget då jag anar vi ska ner mer och jag vill sitta på lite kapital i dagsläget.

Är det inte dumt att pröjsa in pengar i ett ISK och inte investera dem? Du får ju schablonskatt på de pengarna även om du inte investerat dem.
Har inte din bank/finansinstitut ett annat konto som du kan skicka in pengarna på istället där du får ränta på dem under tiden och inte en schablonskatt?

Vet att Avanza har det och säkert "de andra också".

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ninotramp:

Tufft på börsen nu. Jag är ner runt 50% sen jag toppade. Bara att bita ihop. Jag drabbas knappt av inflationen, el och bränslepriserna fast jag bor i glesbygden. Så månadssparandet kommer fortsatt vara relativt högt.

Blir mer global fonder för mig. Aldrig kört fonder innan men är så bearish på enskilda aktier för tillfället. Kör minst 5000 varje månad till ett ISK konto men köper inget i dagsläget då jag anar vi ska ner mer och jag vill sitta på lite kapital i dagsläget.

Skrivet av Gustav-P:

Är det inte dumt att pröjsa in pengar i ett ISK och inte investera dem? Du får ju schablonskatt på de pengarna även om du inte investerat dem.
Har inte din bank/finansinstitut ett annat konto som du kan skicka in pengarna på istället där du får ränta på dem under tiden och inte en schablonskatt?

Vet att Avanza har det och säkert "de andra också".

Helt korrekt, pengar som inte investeras utan ligger helt likvida ska INTE vara på ett ISK. Då beskattas man för pengar som inte kan växa.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Tufft på börsen nu. Jag är ner runt 50% sen jag toppade. Bara att bita ihop. Jag drabbas knappt av inflationen, el och bränslepriserna fast jag bor i glesbygden. Så månadssparandet kommer fortsatt vara relativt högt.

Blir mer global fonder för mig. Aldrig kört fonder innan men är så bearish på enskilda aktier för tillfället. Kör minst 5000 varje månad till ett ISK konto men köper inget i dagsläget då jag anar vi ska ner mer och jag vill sitta på lite kapital i dagsläget.

Aha, du tajmar marknaden. Håller tummarna nä , lägg inte in pengar på ISK om du inte tänker köpa. Både Nordnet och Avanza har ju direktinsättning via Swish. Ha det hellre på ett konto med ränta istället.

Permalänk

Tack för upplysningen. Inte tänkt på detta ska sätta över till annat konto sålänge!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Tufft på börsen nu. Jag är ner runt 50% sen jag toppade.

Jag är ner ungefär lika mycket. Kommer fortsätta handla fonder och aktier även om det fortsätter rakt ner. När det väl vänder så kommer man bli belönad.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Tror ni det legitimt finns risk för ett världskrig eller är det högst osannolikt så här pass långt i tid med vetskapen om vår historia?
Saker känns lurt tycker jag.

Eftersom alla är så logiska med att handla aktier så kommer vi inte få något världskrig. <notera sarkasmen>

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Tror ni det legitimt finns risk för ett världskrig eller är det högst osannolikt så här pass långt i tid med vetskapen om vår historia?
Saker känns lurt tycker jag.

Historien har en tendens att upprepa sig själv. Så har det alltid varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Tack för upplysningen. Inte tänkt på detta ska sätta över till annat konto sålänge!

Flytta inte ut pengar ur ISK nu, då blir du beskattad igen när du ska sätta in dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Flytta inte ut pengar ur ISK nu, då blir du beskattad igen när du ska sätta in dom.

Blir man beskattad om man för över en summa till isk och sedan direkt detta till sparkonto+ på avanza?
Är såvitt det enda smidiga sätt att överföra pengar går inte swisha direkt till deras sparkonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Blir man beskattad om man för över en summa till isk och sedan direkt detta till sparkonto+ på avanza?
Är såvitt det enda smidiga sätt att överföra pengar går inte swisha direkt till deras sparkonto.

Japp alla insättningar på isk beskattas
Du kan göra vanlig banköverföring till sparkontona

Permalänk
Medlem

Har varit väldigt dålig på att spara undan pengar.

Öppnade upp ett ISK konto på Avanza (långtids sparande) som jag har autogiro på varje månad på fonder, sen köper jag lite aktier, certifikat utöver autogirot.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Nytt årslägsta. Det kan gå ned 20% till. Men skvalpvalutan SEK får man ändå inget för. dags att handla imorgon eller på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Blir man beskattad om man för över en summa till isk och sedan direkt detta till sparkonto+ på avanza?
Är såvitt det enda smidiga sätt att överföra pengar går inte swisha direkt till deras sparkonto.

Till AF kan du sätta över direkt.
Där är det ingen skatt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Blir man beskattad om man för över en summa till isk och sedan direkt detta till sparkonto+ på avanza?
Är såvitt det enda smidiga sätt att överföra pengar går inte swisha direkt till deras sparkonto.

Du kan väl swisha till deras vanliga aktie & fondkonto? Det brukar jag göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Nytt årslägsta. Det kan gå ned 20% till. Men skvalpvalutan SEK får man ändå inget för. dags att handla imorgon eller på måndag.

Det är ingen som vet hur börsen kommer göra. Det kan vara 20%, men det kan gå ned mer med. Det kan gå upp också. Vi får se helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv

Kunde man förutse börsens rörelser vore man miljonär för länge sen, det enda du kan vara säker på att ekonomier återhämtar sig alltid och nya ATH på världens börser kommer, när vet ingen.

Permalänk

Jag la precis märke till att Länsförsäkringars 10 åriga ränta är den högsta dom har på 4.7%, för någon månad sedan gav 10 års bindning en lägre ränta än 3 och 5 år. Känns som att det här med räntorna blir långdraget…

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Svenska kronan och börsen rasar, futures pekar på ett ras i USA också, blir o sätta några fond köp order i helgen.

Går det att köpa dollar på något sätt på Avanza? Hade gärna haft en del av bufferten i USD.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Svenska kronan och börsen rasar, futures pekar på ett ras i USA också, blir o sätta några fond köp order i helgen.

Går det att köpa dollar på något sätt på Avanza? Hade gärna haft en del av bufferten i USD.

Det går:
https://www.avanza.se/kundservice.html/701/hur-vaxlar-jag-val...

Det är lite meck att öppna ett sånt konto.
Man behöver en viss % sek, så går inte att växla allt.
Jag har ett konto i NOK.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

När du märker att "marknaden visar positiva signaler igen" har du redan förlorat antagligen största delen av uppgången. Det är därför man använder DCA principen och fortsätter köpa "hela vägen ner" så att säga. Ger helt enkelt bättre avkastning i slutändan för alla som inte besitter spåkulor.

Edit: länk om DCA https://www.investopedia.com/terms/d/dollarcostaveraging.asp

Du glömde: Och ha en stor blandning i sin korg eftersom alla inte reser sig. Man får vara beredd på att både tjäna och förlora i sin korg. Själv slutade jag med spekulation för jag hade inte psyket för det. På papperet lätt att håva in storkovan men i praktiken är det känslor som styr vissa av oss.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]