Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Kan du förklara lite mer hur du tänker här så jag kan lära mig mer
Om en aktie faller från 100kr till 10kr så bör det väl ses som ett gyllene köptillfälle även om den sen även faller från 10kr till 1kr
innan den når den riktiga botten och vänder uppåt igen?
Vad jag menar är att om jag kan köpa för 10kr något som bör kosta 100kr så är väl det nästan en lika bra affär som att vänta tills den når botten på 1kr?
Alltså att skillnaden mellan 1kr och 10kr inte är så fasligt stor om man jämför med hur stor skillnaden är mellan 10kr och 100kr, även om det är samma procentuella skillnad?
Eller tänker jag helt fel?

Ja du tänker helt fel, som andra skrivit så använd procent inte kr.
Sen så är frågan varför en aktie gått ned? Är bolaget olönsamt så kanske botten är 0kr, dvs det går att förlora 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Ja du tänker helt fel, som andra skrivit så använd procent inte kr.
Sen så är frågan varför en aktie gått ned? Är bolaget olönsamt så kanske botten är 0kr, dvs det går att förlora 100%

Exakt, kolla på SAS t.ex. Ner 99,23 % sen start.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Har väldigt svårt att acceptera det tankesättet.
Okej om du har väldigt mycket pengar och den faktiska summan inte spelar någon roll för dig när du handlar en aktie men för en "normal människa" är det jättestor skillnad på 90% av 100kr jämfört med 90% av 10kr
Om jag köper en aktie i Apple (1 256kr) och den tappar 90% av sitt värde då är det en förlust för mig med 1 130kr men köper jag en aktie i SAS (46öre) och den tappar 90% så skulle det inte gräma mig nämnvärt
Även fast det gäller exakt lika många procent i båda fallen.
Lika dant om den skulle öka i värde så ser jag bara faktiska kronor och ören, ökar SAS med 100? så är den fortfarande närmast värdelös men hade jag en Apple-aktie så skulle jag sälja den direkt om den ökade med 100%

Scenario A

Jag går in och köper aktier i ett företag för 100 000 kr, kursen ligger på 100 kr styck - kursen tappar 90%
Jag inser att det här var inge bra, säljer när kursen ligger på 10 kr styck och låser in en förlust på 90 000 kr

Du kommer in, ser att aktien redan har tappat 90% (billigt!). Du går också in och köper aktier i företaget för 100 000 kr, kursen ligger bara på 10 kr styck - mycket bättre pris än vad jag köpte för. Men återigen tappar den 90%, kursen ligger på 1 kr styck och du får nog och säljer med en förlust på 90 000 kr

Eller scenario B

Jag köper för 100 000 kr på kurs 100
Kursen dyker
Du köper för 100 000 kr på kurs 10
Kursen går ner till 0

Vi har gjort lika dåliga investeringar fastän du köpte på mycket lägre (billigare) kurs än mig.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stan Carley:

Har väldigt svårt att acceptera det tankesättet.
Okej om du har väldigt mycket pengar och den faktiska summan inte spelar någon roll för dig när du handlar en aktie men för en "normal människa" är det jättestor skillnad på 90% av 100kr jämfört med 90% av 10kr
Om jag köper en aktie i Apple (1 256kr) och den tappar 90% av sitt värde då är det en förlust för mig med 1 130kr men köper jag en aktie i SAS (46öre) och den tappar 90% så skulle det inte gräma mig nämnvärt
Även fast det gäller exakt lika många procent i båda fallen.
Lika dant om den skulle öka i värde så ser jag bara faktiska kronor och ören, ökar SAS med 100? så är den fortfarande närmast värdelös men hade jag en Apple-aktie så skulle jag sälja den direkt om den ökade med 100%

I praktiken kommer du inte köpa en aktie per företag riktigt. Så det sättet att räkna på är inte så relevant.

Vanligen har man en viss mängd pengar att lägga in på börsen.
En summa som ska investeras.
Har du 10.000 kronor att investera så kan du för den summan få 8 appleaktier - eller 23 000 SASaktier.

Båda innehaven är värda ca 10.000 kronor.

Går värdet ner 90% hos apple så har ditt innehav tappat 9000 kronor i värde.
Går värdet ner 90% hos SAS har ditt innehav tappat 9000 kronor i värde.

Samma sak gäller åt andra hållet.
Går värdet upp 50% hos apple så har ditt innehav ökat 5000 kronor i värde.
Går värdet upp 50% hos SAS så har ditt innehav ökat 5000 kronor i värde.

Det spelar ingen vad varje aktie kostar.
Det som spelar roll är hur mycket pengar du handlat aktier för - och hur den procentuella utvecklingen ser ut.

Därför är det procentuell utveckling som är central.

Edit:
Jag är inte säker på att ovan resonemang hjälper. Kanske missar jag helt delen du undrar över?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Att lägga till i diskussionen ovan: bara för att det är bättre att köpa en aktie billigare betyder det inte att det är en bra investering. Ibland går en aktie ner i värde av en irrationell anledning, men ibland är det en rationell anledning. Ta SAS som ni snackat om ovan, visst har de haft år tidigare där de tjänat mellan 1 och 2 miljarder per år, men de har också haft perioder utan vinst och med förlust... på det så har de 58 miljader i skuld. De är dessutom i en marknad som är extremt competitive. Jag tror att enda möjligheten att tjäna pengar på SAS är om man hittar någon som är mer korkad än dig själv att köpa aktierna för ett högre pris än du gjorde om det skulle komma en oväntat god nyhet. Tyvärr tror jag det är större sannolikhet för dåliga nyheter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon344829:

Bästa man kan göra är att se framgång på börsen som tur & ifrågasätta sina slutsatser. Hela tiden.

Har man sålt av och väntar på botten ska man veta att det är svårt att fånga fallande knivar, i alla börsnedgångar kommer "bear traps" och folk glömmer att det som fallit 90% kan falla 90% till.

Själv köper jag små bevakningsposter i bolag jag gillar och väntar med större köp tills dess att trenden har vänt. Sen kan man köra DCA med klumpsummor likt månadssparande men jag har själv överpresterad mot index genom att just köpa på botten när folk ger upp.

Det ska helst vara riktigt deppig stämning, "aktier är bluff" osv. Tycker dock folk köper i dippen fortfarande vilket är ett varningstecken på att botten (förmodligen) är längre fram. IMO är räntan / fallande vinster inte inprisade.

Lite väl tilltaget exempel, stora depressionen var ju inte ens 90% (bara 89% ).

Jag har en känsla av att om börsen har droppat säg 50-80% kan man nog säga att man gör rätt om man köper om det kommer ett liknande fall till, förhoppningsvis lär man fortfarande ha gjort ett bra köp i slutändan. Man kommer ju ändå sannolikt missa botten rejält så man får nöja sig med den rejäla rea man redan får, dessutom så är ju mycket större tapp sällsynta.

När skulle du sluta betrakta läget som att folk köper i dippen btw? Antar att du utgår från något tröskelvärde för skilland i antalet aktiva köp/sälj för populära aktier?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av e1m1:

Lite väl tilltaget exempel, stora depressionen var ju inte ens 90% (bara 89% ).

Jag har en känsla av att om börsen har droppat säg 50-80% kan man nog säga att man gör rätt om man köper om det kommer ett liknande fall till, förhoppningsvis lär man fortfarande ha gjort ett bra köp i slutändan. Man kommer ju ändå sannolikt missa botten rejält så man får nöja sig med den rejäla rea man redan får, dessutom så är ju mycket större tapp sällsynta.

När skulle du sluta betrakta läget som att folk köper i dippen btw? Antar att du utgår från något tröskelvärde för skilland i antalet aktiva köp/sälj för populära aktier?

Det är inte lite väl tilltaget.
Det som har fallit 90% kan faktiskt falla 90% till. Jag hade lite fly me-aktier för många år sedan. Efter att de fallit 90% så föll de faktiskt 100% till haha.

Alltså det som tas upp är enskilda aktier. Och hår kan det faktiskt få utför hela vägen till noll. 90% nedgång är ingen bottengaranti framöver och det är viktigt att veta.

Det du tar upp är hur börsen som helhet rör sig och det är ju något lite annat 😁

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

I praktiken kommer du inte köpa en aktie per företag riktigt. Så det sättet att räkna på är inte så relevant.

Vanligen har man en viss mängd pengar att lägga in på börsen.
En summa som ska investeras.
Har du 10.000 kronor att investera så kan du för den summan få 8 appleaktier - eller 23 000 SASaktier.

Edit:
Jag är inte säker på att ovan resonemang hjälper. Kanske missar jag helt delen du undrar över?

Tack, bra formulerat!

Det är den här delen som jag missat, jag räknar alltid efter hur mycket måste jag betala om jag vill köpa "100" aktier och aldrig hur många aktier kan jag få för "100" kronor.
Anledningen till att jag tänker så är nog för att allt annat som jag köper så måste man tänka så för att det ska bli relevant.
Exempelvis mat eller bensin: Jag har innan bestämt hur mycket jag behöver köpa och sen får jag se vad det kostar och betala därefter men antar att med värdepapper så är det bättre att bestämma hur mycket man vill spendera och sen i andra hand se hur många enheter pengarna räcker till

För övrigt, det här är lätt den bästa tråden på Sweclockers, oavsett vad jag undrar över så finns det massor med hjälpsamma personer som gärna förklarar om och om igen tills jag förstår <3

Permalänk
Inaktiv

Ganska vanligt nybörjarfel, men tycker dyra aktier är "dyra" och fyndköper öresaktier.

SAS kostar 47 öre. Det är inga bolag som noterar sig på det. Tänk såhär:

Split = bra bolag
Omvänd split = Skitbolag som sminkar grisen

Varför är en aktie billig i kronor? För att den har varit dyr/normalt prissatt och blivit billig.

Vad en aktie brukade kosta en gång i tiden är ointressant. Att 98 112 personer äger SAS på Avanza är chockerande men bekräftar den psykologiska aspekten av aktier. Förhoppning, snart vänder det, tänk om det bara går upp till X; då får jag X procent, osv...

Skrivet av e1m1:

När skulle du sluta betrakta läget som att folk köper i dippen btw?

TA, psykologi. Moving avarage på kvartal, RSI på trading. Dock fingertoppskänsla, TA är ett verktyg, ingen sanning. Dom som är bäst på tajming har en helhetysvy, börsen är inte ett isolerat fenomen utan man följer omvärlden; räntor, geopolitik, felprissättningar i aktier.

T.ex. Intel bara föll -10% på sin dåliga Q2 rapport; nu är det ned -33% på ett kvartal vilket är mer rimligt, det finns en trögrörlighet i aktier. Samma sak med SAAB, det föll -5% samma dag som invasionen av Ukraina, knäpp felprissättning enbart p.g.a. flöden. Den som köpte där har haft en fantastisk resa.

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Tack, bra formulerat!

Det är den här delen som jag missat, jag räknar alltid efter hur mycket måste jag betala om jag vill köpa "100" aktier och aldrig hur många aktier kan jag få för "100" kronor.
Anledningen till att jag tänker så är nog för att allt annat som jag köper så måste man tänka så för att det ska bli relevant.
Exempelvis mat eller bensin: Jag har innan bestämt hur mycket jag behöver köpa och sen får jag se vad det kostar och betala därefter men antar att med värdepapper så är det bättre att bestämma hur mycket man vill spendera och sen i andra hand se hur många enheter pengarna räcker till

För övrigt, det här är lätt den bästa tråden på Sweclockers, oavsett vad jag undrar över så finns det massor med hjälpsamma personer som gärna förklarar om och om igen tills jag förstår <3

Ja det är viktigt men det är bara en del av kalkylen när man köper aktier. Hellre köpa få aktier i ett bra och välskött bolag än att köpa många aktier i ett skitbolag men hur gör man när man väljer mellan flera "bra" bolag? Det finns bolag av olika typer.

Du kanske kan köpa 7 apple aktier för 10000 och de delar ut 0,2 USD per aktie(1,4 USD per utdelningsperiod) eller så köper du för 10000 istället 61 aktier i Investor som delar ut 4 kr per aktie(244 kr per utdelningsperiod).

Vissa företag är utdelare, de delar ut vinsten till sina ägare minst en gång per år. Oftast har de funnits en längre tid och har en stabil business, ibland ger de extra utdelning om de t.ex. sålt av en del av bolaget etc.

Andra bolag är tillväxtföretag, de delar inte ut så mycket för de tjänar inte så mycket pengar ännu (sk. "förväntansbolag/förhoppningsbolag").

Priset på en aktie bör baseras i en normal marknad på det de förväntas tjäna i framtiden. Om du har bolag som har negativ EPS(earnings per share) så betyder det oftast att de inte delar ut några pengar och att de är i en tillväxtfas där de förlorar pengar just nu för att (förhoppningsvis) kunna tjäna desto mer i framtiden, det är såna företag som kursen kan stiga kraftigt på (tex Fingerprint, Tesla). Sen har du växelkursfrågan, ibland kan det vara bra att köpa bolag som säljer varor på en marknad där priset sätts i USD, det kan också påverka deras försäljningsprognos och aktiekurs. Positiva nyheter om bra försäljning, framtida uppköp etc kan också trigga uppgång på kursen medan negativa triggar nedgångar så ibland kan det vara bra att ha lite "tråkiga" bolag också i portföljen som bara delar ut och tjänar pengar och i övrigt inte har så många nyheter kring sig.

Vad jag vill säga är att det finns många parametrar att ta hänsyn till och ibland kan det även spela roll hur många aktier man äger i ett bolag, inte bara hur många % kursen går upp eller ner även om det kan vara kul att spekulera med mesta dels såna bolag i sin portfölj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är inte lite väl tilltaget.
Det som har fallit 90% kan faktiskt falla 90% till. Jag hade lite fly me-aktier för många år sedan. Efter att de fallit 90% så föll de faktiskt 100% till haha.

Alltså det som tas upp är enskilda aktier. Och hår kan det faktiskt få utför hela vägen till noll. 90% nedgång är ingen bottengaranti framöver och det är viktigt att veta.

Det du tar upp är hur börsen som helhet rör sig och det är ju något lite annat 😁

Japp, utgick i svaret från att det gällde börsen som helhet. Jag äger aktier i ett bolag som konkat, så jag är förstahandsvittne till att det är annorlunda för enstaka aktier

Men kom för övrigt också och tänka på Rysslandsbörsen i början av året, den droppade ju faktiskt cirka 95% på bara en vecka, så krashen under stora depressionen får väl se sig slagen, och det är ju inte omöjligt att den skulle slutat med 99% totalt dropp om den inte hade låsts. Så det är också frågetecken om det kan sägas gälla för börser i vilket fall

Skrivet av Stan Carley:

Tack, bra formulerat!

Det är den här delen som jag missat, jag räknar alltid efter hur mycket måste jag betala om jag vill köpa "100" aktier och aldrig hur många aktier kan jag få för "100" kronor.
Anledningen till att jag tänker så är nog för att allt annat som jag köper så måste man tänka så för att det ska bli relevant.
Exempelvis mat eller bensin: Jag har innan bestämt hur mycket jag behöver köpa och sen får jag se vad det kostar och betala därefter men antar att med värdepapper så är det bättre att bestämma hur mycket man vill spendera och sen i andra hand se hur många enheter pengarna räcker till

För övrigt, det här är lätt den bästa tråden på Sweclockers, oavsett vad jag undrar över så finns det massor med hjälpsamma personer som gärna förklarar om och om igen tills jag förstår <3

Frågan blir väl hur det bakomliggande tankemönstret som leder fram till att du ska köpa då just 100 aktier ser ut? Bestämmer du dig för att köpa 100 aktier i X utan att kolla priset först? Om nej, kan det bli en väldigt stor summa, eller i princip ingeting. Mer troligt att du faktiskt vet vad priset är innan du bestämmer dig för hur många du ska köpa, och då har du ju i princip redan vävt in information om totalpris i beslutet; åtminstone indirekt, men du har troligen också uppskattat vad totalpriset blir för köpet för att se att du faktiskt har råd med det

Kan ju också ifrågasätta att göra motsvarande med bensin, jag vet att det finns folk som tänker så, men jag har aldrig förstått logiken bakom att inte tanka full tank vid "normal tankning" givet att man har råd med det. Givetvis kan man tanka för 150kr, om man bara har 150kr, eller t.ex. tanka specifikt 15 liter om man lånat kompisens bil och lovat att man ska tanka upp motsvarande vad man använt.

Men om man har råd och tankningen är "normal", varför inte tanka fullt? Är det så kul att köra extra vändor till macken för att tanka 30 liter två gånger istället för att bara fylla tanken med 60 liter första rundan? Eller tillåter man sig själv en lite belöning i form av en glass eller en korv eller något vid varje tankning? Eller varför?

För övrigt är exemplet jag gav ovan med 150kr tämligen likt med hur de flesta går tillväga med sina aktieköp. Man har en viss summa, antingen via t.ex. ett månadssparande eller för att man köper aktier för det som blir över varje månad, eller för att man sålt ett annat innehav för en viss summa och ska investera den i något annat. Så ingången då blir "jag ska köpa för X kronor, för det är det jag har att köpa för", möjligtvis med sidospåret att splitta denna summan mellan några olika aktier.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon344829:

Ganska vanligt nybörjarfel, men tycker dyra aktier är "dyra" och fyndköper öresaktier.

SAS kostar 47 öre. Det är inga bolag som noterar sig på det. Tänk såhär:

Split = bra bolag
Omvänd split = Skitbolag som sminkar grisen

Varför är en aktie billig i kronor? För att den har varit dyr/normalt prissatt och blivit billig.

Vad en aktie brukade kosta en gång i tiden är ointressant. Att 98 112 personer äger SAS på Avanza är chockerande men bekräftar den psykologiska aspekten av aktier. Förhoppning, snart vänder det, tänk om det bara går upp till X; då får jag X procent, osv...

TA, psykologi. Moving avarage på kvartal, RSI på trading. Dock fingertoppskänsla, TA är ett verktyg, ingen sanning. Dom som är bäst på tajming har en helhetysvy, börsen är inte ett isolerat fenomen utan man följer omvärlden; räntor, geopolitik, felprissättningar i aktier.

T.ex. Intel bara föll -10% på sin dåliga Q2 rapport; nu är det ned -33% på ett kvartal vilket är mer rimligt, det finns en trögrörlighet i aktier. Samma sak med SAAB, det föll -5% samma dag som invasionen av Ukraina, knäpp felprissättning enbart p.g.a. flöden. Den som köpte där har haft en fantastisk resa.

Vad en aktie kostar är irrelevant, det gäller från ören till miljoner. Och nej ett bolag blir inte bättre av en split.

Buffet splitade aldrig sina Berkshire A-class, en aktie kostar 4.6miljoner sek, eget kapital är 7.5miljoner sek per aktie.
Han har dock sagt att han medvetet velat hålla ribban högt, för att locka investerare med en längre tidshorizont.

SAAB hade ingen knäpp felprissättning, aktien var möjligen billig pga många ESG förvaltare som sålt innehavet av moraliska skäl.

Visa signatur

=)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maarus:

Och nej ett bolag blir inte bättre av en split.

Läser du fel medvetet för att provocera eller förstår du på allvar inte vad jag skrev?

In other news:

Fattigmans- trading too-easy-to-work-but-probably-does: Om du tror på lägre inflation än konsensus, vi i Europa kan haka på UCITS-etf:er innan USA öppnar. Var någon Fed-chef som mumlande om "fast decline" i inflationen här om veckan, för den som vill plocka snabba procent upp eller ned.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Du måste jämföra med samma summa. Vad varje enskild aktie kostar är inte det intressanta.

Om man som halvfattig är intresserad av ett bolag där en aktie kostar flera tusen så är det det

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Om man som halvfattig är intresserad av ett bolag där en aktie kostar flera tusen så är det det

Man kan numera köpa andelar av aktier:
https://www.aktieinvest.se/spara/andelsspara/

Permalänk
Medlem

Nån mer som har en hatkärlek till den starka USD:n? Det räddar min portfölj från total kollaps men samtidigt blir allt man ska handla så jäkla mycket dyrare.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Nån mer som har en hatkärlek till den starka USD:n? Det räddar min portfölj från total kollaps men samtidigt blir allt man ska handla så jäkla mycket dyrare.

Ja, hade dollarn också kollapsat hade jag känt mig jäkligt fattig

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja, hade dollarn också kollapsat hade jag känt mig jäkligt fattig

När vi ändå pratar dollar, nu är vi och utmanar den magiska 11:50 gränsen igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

När vi ändå pratar dollar, nu är vi och utmanar den magiska 11:50 gränsen igen!

Undrar hur långt kronan tillåts sjunka innan debatten om euron tas upp igen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Undrar hur långt kronan tillåts sjunka innan debatten om euron tas upp igen.

Euron har ju samma kurva mot dollarn, så tror inte det är nåt som kommer bli stort pga detta.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Euron har ju samma kurva mot dollarn, så tror inte det är nåt som kommer bli stort pga detta.

Nja, visst har euron gått dåligt mot dollarn. Men SEK har sjunkit spektakulärt senaste året och står sig lite i särklass om man bortser från rena rama "pajas-valutor" som Turkiska liran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Nja, visst har euron gått dåligt mot dollarn. Men SEK har sjunkit spektakulärt senaste året och står sig lite i särklass om man bortser från rena rama "pajas-valutor" som Turkiska liran.

Liten valuta sjunker alltid vid kriser och nu har vi flera. Dessutom är svensk tillväxt sämst inom EU så ytterligare en anledning till kronans fall. En tredje är att riksbanken säljer kronor och köper utländsk valuta för att... vem vet!? Ökar ju bara inflationen ytterligare. En 4:de är att amerikanska räntan är mycket högre än i krisens centrum, Europa.

Känns lite "oljekris" igen, vi behöver ersätta gas + olja denna gång med fossilfritt för att frigöra oss från diktaturerna. OPEC+ beslut att sänka produktionen rejält var ju en rejäl smäll på käften mot väst och spär på inflationen, åtminstone kortsiktigt.

Vad funkade på 70-talet? Hittade denna nyliga återblick från Carnegie: https://www.carnegiefonder.se/tank-70-tal-orange-brunt-och-st...

Permalänk
Medlem

Nya regeringen ( om de klarar rösta på sig själva på måndag) avser göra de första 300k i ISK skattefria går det att hitta i ”Tidö-avtalet”. Dock ingen ändring av vänsterns tilläggsskatt när skattebeloppet räknas ut.

Tycker det är bra att det finns något skattegynnat sparande för lägenhet, pension, reperationsfond för huset etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Nya regeringen ( om de klarar rösta på sig själva på måndag) avser göra de första 300k i ISK skattefria går det att hitta i ”Tidö-avtalet”. Dock ingen ändring av vänsterns tilläggsskatt när skattebeloppet räknas ut.

Tycker det är bra att det finns något skattegynnat sparande för lägenhet, pension, reperationsfond för huset etc.

Vilken tilläggsskatt tänker du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilken tilläggsskatt tänker du på?

Ursprunligen var ISK-skatten: 30 % * statslåneräntan * totalvärdet av ISK

Den ändrades sedan till ett golv om 30 % * totalvärdet av ISK vilket inte direkt är något att diskutera då man inte tagit i beaktande att något ås galet som negativa räntor kunde finnas när man utformade kontot (du hade alltså fått skatteåterbäring istället för att betala skatt).

Som steg två så gjorde la de på 0.75% på statslåneräntan ("tilläggsskatten"):
30 % * ( statslåneräntan + 0.75 %, dock lägst 1.25 % ) * Kapitalunderlag från ISK

Sista försämringar var att det blev SLR+1%
30 % * ( statslåneräntan + 1 %, dock lägst 1.25 % ) * Kapitalunderlag från ISK

Frågan blir om det kommer diskuteras ett tak nu när räntan riskerar gå över 5% nästa år, kan bli saftiga belopp i skatt. Hur som är det inte bra att ett sparande bollas fram och tillbaka beroende på vilket block som regerar. V ville ju ha samma skatt som för "vanligt" konto, så 30% per år på belopp över 1 miljon vilket inte är mycket egentligen (88k USD).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Ursprunligen var ISK-skatten: 30 % * statslåneräntan * totalvärdet av ISK

Den ändrades sedan till ett golv om 30 % * totalvärdet av ISK vilket inte direkt är något att diskutera då man inte tagit i beaktande att något ås galet som negativa räntor kunde finnas när man utformade kontot (du hade alltså fått skatteåterbäring istället för att betala skatt).

Som steg två så gjorde la de på 0.75% på statslåneräntan ("tilläggsskatten"):
30 % * ( statslåneräntan + 0.75 %, dock lägst 1.25 % ) * Kapitalunderlag från ISK

Sista försämringar var att det blev SLR+1%
30 % * ( statslåneräntan + 1 %, dock lägst 1.25 % ) * Kapitalunderlag från ISK

Frågan blir om det kommer diskuteras ett tak nu när räntan riskerar gå över 5% nästa år, kan bli saftiga belopp i skatt. Hur som är det inte bra att ett sparande bollas fram och tillbaka beroende på vilket block som regerar. V ville ju ha samma skatt som för "vanligt" konto, så 30% per år på belopp över 1 miljon vilket inte är mycket egentligen (88k USD).

Då är jag med på vad du menade. Konstruktionen på skatten på Isk var som du var inne på felaktigt konstruerad från början och det är även med ”tilläggsskatten” en ok skattenivå tycker jag.

Dock är det olyckligt att förutsättningarna ändras från tid till annan.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det finns någon vettig kalkylator för att räkna ut vad man får i ökning per år när man månadssparar på direktavkastningsaktier?
Avanza har en bra, men det finns ingen möjlighet att fylla i direktavkastningen, bara totalavkastning som är ca 10%. De aktierna jag har ligger mellan 7-10% direktavkastning som återinvesteras direkt.
Stiger värdet på aktierna ca 10% varje år + att man får ca 8% direktavkastning stämmer ju inte den kalkylatorn.

Det kan vara stor risk att jag tänker fel här....men direktavkastningen som direktinvesteras i mer aktier med direktavkastning borde ju ge en boost åt totalen?

PS, om det finns en sådan kalkylator får den gärna vara begriplig för normalbegåvade personer

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag undrar om det finns någon vettig kalkylator för att räkna ut vad man får i ökning per år när man månadssparar på direktavkastningsaktier?
Avanza har en bra, men det finns ingen möjlighet att fylla i direktavkastningen, bara totalavkastning som är ca 10%. De aktierna jag har ligger mellan 7-10% direktavkastning som återinvesteras direkt.
Stiger värdet på aktierna ca 10% varje år + att man får ca 8% direktavkastning stämmer ju inte den kalkylatorn.

Det kan vara stor risk att jag tänker fel här....men direktavkastningen som direktinvesteras i mer aktier med direktavkastning borde ju ge en boost åt totalen?

PS, om det finns en sådan kalkylator får den gärna vara begriplig för normalbegåvade personer

Begriplig nog?
Finns mycket inställningar om man vill
https://z2036.blogspot.com/p/sparkalkylator-deluxe.html?m=1

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Fan hade inte OMX kunnat gå upp till -11 eller nått. Hade behövt få loss lite pengar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dansken:

Måste fan syna Sinch alltså, köpte 2k bara för att, antigen losar jag 50% el så gör jag 300% vinst..............

3v senare och pluss 78% synd man inte köpte några tusen till........