Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

En fågel viskade i mitt öra att Zen @ 3.6Ghz gör 33000 eller mer i Google Octane v2 bench.

Är det bra eller dåligt i sammanhanget?

6700k gör väl en bit över 40000? Men då på högre frekvens. Så det kanske inte så stor skillnad?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Är det bra eller dåligt i sammanhanget?

6700k gör väl en bit över 40000? Men då på högre frekvens. Så det kanske inte så stor skillnad?

Zen vid 4GHz skulle isf prestera ca 36700, och vid 4,2GHz blir det 38500.
Delade 33000 med 3600 och multiplicerade med 4000 resp 4200 för siffrorna, ifall någon undrar.

EDIT: 6700k ligger på lite drygt 45000.
http://www.anandtech.com/show/9483/intel-skylake-review-6700k...

EDIT 2: FX-8370 får knappt 22000 poäng, om jag har tolkat allt rätt.
http://www.anandtech.com/bench/CPU/1047

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Mer kärnor till folket!
Finns i redan dag spel, och andra program, där CPU:r med många kärnor premieras.

Det är en fördel att ha ett överskott av antal kärnor, likasom mängden arbetsminne, swaparea, effekt från nätaggregat, lagringsutrymme, hastighet på nätet, "you name it!".

Verkar inte bli så jämra dyrt heller.

Självklart så finns det fördelar med många kärnor. Behöver inte vara en viss mjukvara som använder många trådar för att det skall vara en fördel.

Räcker med att du kör 6st program på samma gång och lasten kommer fördelas över de olika kärnorna. Jag skulle givetvis välja en CPU med 12 kärnor över en med 6 kärnor om hastigheten på dem är snarlika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingman:

Självklart så finns det fördelar med många kärnor. Behöver inte vara en viss mjukvara som använder många trådar för att det skall vara en fördel.

Räcker med att du kör 6st program på samma gång och lasten kommer fördelas över de olika kärnorna. Jag skulle givetvis välja en CPU med 12 kärnor över en med 6 kärnor om hastigheten på dem är snarlika.

Stämmer dessa så har ju inte Zen några problem gentemot 6700K/7700K, då båda dessa räcker till för gemene man.

Frågan är kanske vilken Zen det var. SR7 eller SR7 Special? De kanske skiljer sig mer än i att vara upplåst/oupplåst.

Fast priset är ju fortfarande den springande punkten.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Stämmer dessa så har ju inte Zen några problem gentemot 6700K/7700K, då båda dessa räcker till för gemene man.

Frågan är kanske vilken Zen det var. SR7 eller SR7 Special? De kanske skiljer sig mer än i att vara upplåst/oupplåst.

Fast priset är ju fortfarande den springande punkten.

Japp, denna väntan....väntan.... och väntan.....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vingman:

Japp, denna väntan....väntan.... och väntan.....

Förhoppningsvis är det inte långt kvar nu. Borde vara möjligt att ha en i handen inom två månader, om jag inte helt missförstått mig. Väntan har onekligen varit lång. För lång.

Jag hade gärna sett att Zen och Vega (pappers)lanseras nu under det kommande eventet i december för att hitta ut i den mån det är möjligt. Segt som konsument att vänta på att få tag i ett exemplar men känslan av att produkterna faktiskt skulle vara släppta är ändå bra jämfört med att fortfarande gå och vänta på lansering.

Et år senare trodde jag personligen inte att vi fortfarande väntade på lansering av både Zen och Vega vid denna tidpunkt. Men... inte långt kvar nu. Om kiselguden så vill!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

En fågel viskade i mitt öra att Zen @ 3.6Ghz gör 33000 eller mer i Google Octane v2 bench.

Då kan jag direkt kontra med vad min 6700K gör i min vardagsklock på 4.6GHz:

Det är 41.9% snabbare, för att den viskade Zen skulle nå samma resultat skulle den behöva gå i 5.1GHz. Detta med troligen hälften så många kärnor i Skylake:n, stämmer detta så är alltså just denna Zen(8/16?) mer än 10% efter en Skylake(4/8) vid samma klock ... åtminstone i Octane V2. Det ser lite ljusare ut om det är en halv Zen(4/8) som benchats, då är den nästan i nivå med Haswell.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Är det bra eller dåligt i sammanhanget?

6700k gör väl en bit över 40000? Men då på högre frekvens. Så det kanske inte så stor skillnad?

Skrivet av the squonk:

Då kan jag direkt kontra med vad min 6700K gör i min vardagsklock på 4.6GHz:

Det är 41.9% snabbare, för att den viskade Zen skulle nå samma resultat skulle den behöva gå i 5.1GHz. Detta med troligen hälften så många kärnor i Skylake:n, stämmer detta så är alltså just denna Zen(8/16?) mer än 10% efter en Skylake(4/8) vid samma klock ... åtminstone i Octane V2. Det ser lite ljusare ut om det är en halv Zen(4/8) som benchats, då är den nästan i nivå med Haswell.

Benchet är enkeltrådat och siffrorna kan vara ett minimum.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Benchet är enkeltrådat och siffrorna kan vara ett minimum.

Om det är enkeltrådat betyder siffrorna isåfall helt enkelt Haswell-nivå, kan man då få en 8/16 typ motsvarande Haswell-E under 5000Kr så är det intressant för alla som behöver flera kärnor. Dock beroende på hur högt den klockar, Broadwell-E brukar klocka till 4.2-4.4GHz och kan vara en hel del snabbare totalt sett men då kostar en 8/16 10.000Kr ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Om det är enkeltrådat betyder siffrorna isåfall helt enkelt Haswell-nivå, kan man då få en 8/16 typ motsvarande Haswell-E under 5000Kr så är det intressant för alla som behöver flera kärnor. Dock beroende på hur högt den klockar, Broadwell-E brukar klocka till 4.2-4.4GHz och kan vara en hel del snabbare totalt sett men då kostar en 8/16 10.000Kr ...

Vad det kostar, gäller.

Vi kan diskutera framtiden vad gäller prestanda för Zen hur mycket vi kan, men, priset jämfört med konkurrenten bestämmer framgången.

Faktiskt, några gånger har jag hört i samtal (med folk ointresserade av datorer) att de köpt en "Intel-dator". Jag har frågat lite försynt om AMD och ingen hade hört talas om det, och jag blir betraktad som en skum kuf.

Det kommer att ta flera år att bygga upp en bild av AMD som ett rimligt alternativ.

Jag hoppas att AMD:s marknadsföringsavdeling tar hänsyn till att AMD saknar "name recognition" i stort och att det speglar prissättningen. Om det säljs mest till OEM kanske det är ointressant, men, jag spekulerar och ångar nog mest, till viss del för att hålla ångan (önskemål) om en stark Zen) uppe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Vad det kostar, gäller.

Vi kan diskutera framtiden vad gäller prestanda för Zen hur mycket vi kan, men, priset jämfört med konkurrenten bestämmer framgången.

Faktiskt, några gånger har jag hört i samtal (med folk ointresserade av datorer) att de köpt en "Intel-dator". Jag har frågat lite försynt om AMD och ingen hade hört talas om det, och jag blir betraktad som en skum kuf.

Det kommer att ta flera år att bygga upp en bild av AMD som ett rimligt alternativ.

Jag hoppas att AMD:s marknadsföringsavdeling tar hänsyn till att AMD saknar "name recognition" i stort och att det speglar prissättningen. Om det säljs mest till OEM kanske det är ointressant, men, jag spekulerar och ångar nog mest, till viss del för att hålla ångan (önskemål) om en stark Zen) uppe.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gick jäkligt snabbt när de första Athlonpropparna kom runt sekelskiftet, och AMD gick från att vara ett budgetalternativ med K6, till att sitta på prestandatronen över en natt typ. Varför skulle det vara annorlunda nu?

De som är ointresserade av datorer brukar konsultera någon polare/kollega/whatever som är det innan köp. Alla känner väl någon som har koll. Jag tror man kan komma långt med igenkänningsvärde bland de initierade.

Instämmer dock helt med att prestanda/pris-kvoten förmodligen blir avgörande. Det såg vi även där vid sekelskiftet, grejen med Athlon var att den både piskade skiten ur och var billigare än Intels alternativ. Det enda negativa man kunde säga om det hela var väl att det aldrig fanns något riktigt hundraprocentigt chipset, när Intel hade 440BX.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Mer kärnor till folket!
Finns i redan dag spel, och andra program, där CPU:r med många kärnor premieras.

Det är en fördel att ha ett överskott av antal kärnor, likasom mängden arbetsminne, swaparea, effekt från nätaggregat, lagringsutrymme, hastighet på nätet, "you name it!".

Verkar inte bli så jämra dyrt heller.

Finns inget spel som har någon relevant nytta av mer än fyra kärnor. Digital foundary visade ju att även med ett överklockat Titan X i 1920x1080 så vinner man inte jättemycket över i3 6100 i spel. Man visade också att i3 6100 är konsekvent minst lika snabb som i5 2500 i spel. D.v.s. för spel, precis som nästa allt annat på skrivbordet, hög prestanda per kärna långt viktigare än total prestanda över alla kärnor.

Geekbench 4 skalar väldigt bra med CPU-kärnor i sitt "multicore" test, men finns några saker som inte skalar helt perfekt (är i princip bara rendering och några andra extrema nischer som skalar perfekt med kärnor på skrivbordet, servers är en annan historia dock). i Geekbench 4 är det jämnt skägg mellan 7700K och 6800K (sex kärnor, detta gör 6800K i princip helt meningslös så länge den inte kostar mindre än 7700K).

Det är faktiskt inte nödvändigtvis en fördel att ha kärnor i överskott, i alla fall inte under OS som Windows, Linux och OSX ihop med en CPU som skalar frekvensen med antal aktiva kärnor för att hålla sin TDP. Ett mindre problem på desktop, absolut en faktor i bärbara vilket nog är en stor orsak (finns andra också) till att bärbara allt mindre använder fler än två kärnor.

Windows är extremt ivrig att sprida ut saker över alla kärnor, men i praktiken går saker långsammare om man har 4 kärnor som är lastad till ~50 % än 2 kärnor lastade till 100 % (och p.g.a. kostnad associerad med att flytta saker mellan kärnor så blir motsvarande last på 2 kärnor kanske mer ~70-80 % för att utföra samma mängd nyttigt jobb som på 4 kärnor vid ~50 %).

Det skrivet: även om Zen får lite lägre prestanda per kärna så pekar ju allt ändå på fullt tillräckligt enkeltrådprestanda för en majoritet av fallen. Så det hela kommer ner till prislappen, tror att siktet för 8-kärnors Zen prismässigt måste bli att inte överstiga i7-7700K.

För den stora massan kommer i7-7700K vara snabbare i en klar majoritet av fallen, men 8-kärnors Zen kommer ändå ha ett övertag i fall som skalar nära nog perfekt med kärnor. Även om det är extremt få verkliga program som skalar, så skalar de flesta benchmarks otroligt bra. Det sista är enormt viktigt ur PR-syfte!

Skrivet av Enigma:

En fågel viskade i mitt öra att Zen @ 3.6Ghz gör 33000 eller mer i Google Octane v2 bench.

Vilket låter helt rimligt och tittar man på lite resultat placerar detta Zens enkeltrådprestanda någonstans mellan Sandy Bridge och Ivy Bridge. Vilket då också stämmer med resultat från Geekbench samt de resultat jag kom fram till med lite kreativt räknande/gissande ovan.

Något måste vara fel med de resultat AnandTech mätt och @Thomaseron länkade, i7-4770K borde inte kunna hamna efter i7-3770K och framförallt inte hamna så långt efter i7-5775C (Broadwell). Min jobb-laptop har en i7-5500U och skalat för frekvens får jag i det närmaste exakt samma resultat per MHz som i7-5775C. Hemmadator har i7-4702MQ och får 30092 (marginellt högre än 5500U, men 4702MQ har 200 MHz högre turbofrekvens).

Dold text

En osäkerhetsfaktor är: vilken webbläsare använde man i Zen fallet? Nu verkar både Chrome och Edge presterar väldigt snarlikt i just Google Octane 2.0, men Firefox presterar lite lägre.

Skrivet av kaput:

Det gick jäkligt snabbt när de första Athlonpropparna kom runt sekelskiftet, och AMD gick från att vara ett budgetalternativ med K6, till att sitta på prestandatronen över en natt typ. Varför skulle det vara annorlunda nu?

De två största skillnaderna nu mot då är

  • varken AMD eller Intel tillverkade vid den tiden de snabbaste CPU-modellerna, så det fanns känd teknik för att göra en CPU som presterade bättre än vad Intel då hade

  • Pentium 4 visade sig vara en enorm felsatsning, precis som det tagit AMD ~5 år att ersätta Bulldozer tog det Intel ~5 år att ersätta Pentium 4. Runt fem år verkar helt enkelt vara tidsspannet för att ta fram en modern x86-design

NU

  • Intel har den snabbaste CPU-kärnan sett till enkeltrådprestanda (POWER8 är snabbare totalt sett över sina 8-trådar per kärna). Sett till enkeltrådprestanda är Apple enda tillverkare på samma nivå men då klockar inte deras design lika högt. D.v.s. finns inga genvägar till riktig hög prestanda per kärna idag.

  • Core-serien en bra design till att börja, ovanpå det har Intel haft ett övertag i L2/L3 design under väldigt lång tid nu. Här återstår att se hur Zen klarar sig, läser man AMDs slides säger de faktiskt främst att L1/L2 ska ha låg latens, de säger inte jättemycket om L3. I.o.f.s är det mycket viktigare att förbättra L2 än L3 för typiska saker på skrivbordet, L3 är dock viktig för server-marknaden. Alla verkar idag kunna göra ungefär likvärdiga L1-cachar sett till latens, finns ingen anledning att Zen skulle skilja sig åt något håll här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kan det bli en CPU från kina som sitter i hem PCn om 5 år. Sunway SW26010 260C

De är förnärvarande den överlägset snabbaste superdatorn i värden nu https://www.top500.org/lists/2016/11/

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Något måste vara fel med de resultat AnandTech mätt och @Thomaseron länkade, i7-4770K borde inte kunna hamna efter i7-3770K och framförallt inte hamna så långt efter i7-5775C (Broadwell). Min jobb-laptop har en i7-5500U och skalat för frekvens får jag i det närmaste exakt samma resultat per MHz som i7-5775C. Hemmadator har i7-4702MQ och får 30092 (marginellt högre än 5500U, men 4702MQ har 200 MHz högre turbofrekvens).

Ja, det skulle inte förvåna mig. Jag blev förvånad över att en del i3or låg högre än i5or i testet, till exempel.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns inget spel som har någon relevant nytta av mer än fyra kärnor. Digital foundary visade ju att även med ett överklockat Titan X i 1920x1080 så vinner man inte jättemycket över i3 6100 i spel. Man visade också att i3 6100 är konsekvent minst lika snabb som i5 2500 i spel. D.v.s. för spel, precis som nästa allt annat på skrivbordet, hög prestanda per kärna långt viktigare än total prestanda över alla kärnor. [...]

För den stora massan kommer i7-7700K vara snabbare i en klar majoritet av fallen, men 8-kärnors Zen kommer ändå ha ett övertag i fall som skalar nära nog perfekt med kärnor. Även om det är extremt få verkliga program som skalar, så skalar de flesta benchmarks otroligt bra. Det sista är enormt viktigt ur PR-syfte!

Vilket låter helt rimligt och tittar man på lite resultat placerar detta Zens enkeltrådprestanda någonstans mellan Sandy Bridge och Ivy Bridge. Vilket då också stämmer med resultat från Geekbench samt de resultat jag kom fram till med lite kreativt räknande/gissande ovan.

Ja, det är ju så klart så att Intel har ett etablerat övertag.

Hittade en spännande test som jag inte kan tolka. 41 CPUer. Värdena är mycket spännande och verkar stödja vad du säger. Men jag är inte helt säker.

http://www.techspot.com/review/1263-gears-of-war-4-benchmarks...

Hoppas att någon klarar tolka dem i ljuset av Zen och dess möjligheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Min laptop med Kaby Lake då, 2.7GHz basfrekvens och 3.5GHz Turbo, först med Edge-browsern:

nästa med Google Chrome:

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Frågan är vem som bryr sig på riktigt om Intel har den snabbaste CPUn?

En i7-6950X för 18000kr är den ändå inte intressant för de flesta, varken företag eller privatpersoner.

Jag talar för många när jag säger att prisvärdhet är en mycket mer intressant faktor.

En prisvärd CPU från AMD med 6-12st kärnor och kring 4000-5000kr låter bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingman:

Frågan är vem som bryr sig på riktigt om Intel har den snabbaste CPUn?

En i7-6950X för 18000kr är den ändå inte intressant för de flesta, varken företag eller privatpersoner.

Jag talar för många när jag säger att prisvärdhet är en mycket mer intressant faktor.

En prisvärd CPU från AMD med 6-12st kärnor och kring 4000-5000kr låter bra för mig.

Om AMD skulle smälla till med en cpu med i5 prestanda till i3 pris så kan jag tänka mig att det skulle intressera en hel del ute i världen!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Vingman:

Frågan är vem som bryr sig på riktigt om Intel har den snabbaste CPUn?

En i7-6950X för 18000kr är den ändå inte intressant för de flesta, varken företag eller privatpersoner.

Jag talar för många när jag säger att prisvärdhet är en mycket mer intressant faktor.

En prisvärd CPU från AMD med 6-12st kärnor och kring 4000-5000kr låter bra för mig.

En i7-6950X är i långt mer än 90 % av fallen långsammare än i7-6700K för normalanvändaren. Råkar man tillhöra den fraktion av användare som faktiskt har nytta av en sådan modell känns ändå Xeon E5 vettigare, då kan man ju ha två CPUer och långt mer RAM i maskinen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vilket låter helt rimligt och tittar man på lite resultat placerar detta Zens enkeltrådprestanda någonstans mellan Sandy Bridge och Ivy Bridge. Vilket då också stämmer med resultat från Geekbench samt de resultat jag kom fram till med lite kreativt räknande/gissande ovan.

Betänk att det kan handla om minimumsiffror som redan nämnt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Finns inget spel som har någon relevant nytta av mer än fyra kärnor.
--Text--
Det är faktiskt inte nödvändigtvis en fördel att ha kärnor i överskott, i alla fall inte under OS som Windows, Linux och OSX ihop med en CPU som skalar frekvensen med antal aktiva kärnor för att hålla sin TDP. Ett mindre problem på desktop, absolut en faktor i bärbara vilket nog är en stor orsak (finns andra också) till att bärbara allt mindre använder fler än två kärnor.

Windows är extremt ivrig att sprida ut saker över alla kärnor, men i praktiken går saker långsammare om man har 4 kärnor som är lastad till ~50 % än 2 kärnor lastade till 100 % (och p.g.a. kostnad associerad med att flytta saker mellan kärnor så blir motsvarande last på 2 kärnor kanske mer ~70-80 % för att utföra samma mängd nyttigt jobb som på 4 kärnor vid ~50 %).
--Text--

Inget är ett hårt ord, vissa har på senare tid nytta av fler, jag tror att trenden kommer att fórtsätta.

Största problemet här, är väl Windows "skedulerare" Linux variant tror jag är bättre.
Tror dock inte att problemet är speciellt stort, om det blir så för något enstaka program, kan man alltid sätta det till att bara gå på vissa kärnor.

Deltog i ett projekt där programvaran snurrade på flera CPU-kort för mer än 15 år sedan, tycker att problemet med multikörning verkar överdrivet, så jävla svårt var det inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns inget spel som har någon relevant nytta av mer än fyra kärnor.

Du har rätt i mycket, men här tycker jag du tar dig vatten över huvudet med detta uttalandet.

Har märkt av ett flertal spel (t.ex. Witcher 3) på senare tid där min processor (i7-3930k) ligger i tokhög usage på samtliga kärnor, både med och utan HT, så visst finns det spel som nyttjar fler än 4 kärnor.

Finns även ett flertal tester där dom testat en i5:a mot en i7:a i diverse spel, och i7:an ger nästan alltid högre fps, och ibland kan det slå på rätt många procent. Om nu dom extra trådarna och kärnorna inte gjorde någon nytta så kan man ju undra varför det är så; jag tvivlar på att den lilla frekvensökningen som en t.ex. i7:a har över en i5:a kan resultera i +20 fps.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MinscS2:

Du har rätt i mycket, men här tycker jag du tar dig vatten över huvudet med detta uttalandet.

Har märkt av ett flertal spel (t.ex. Witcher 3) på senare tid där min processor (i7-3930k) ligger i tokhög usage på samtliga kärnor, både med och utan HT, så visst finns det spel som nyttjar fler än 4 kärnor.

Finns även ett flertal tester där dom testat en i5:a mot en i7:a i diverse spel, och i7:an ger nästan alltid högre fps, och ibland kan det slå på rätt många procent. Om nu dom extra trådarna och kärnorna inte gjorde någon nytta så kan man ju undra varför det är så; jag tvivlar på att den lilla frekvensökningen som en t.ex. i7:a har över en i5:a kan resultera i +20 fps.

Att flera trådar är en fördel i spel tror jag Yoshman håller med om men flera kärnor är ju en annan sak
Att i7:or ger en fördel gentemot i5:or är i alla fall satt i sten, här är ett test av Skylake där alla processorer är klockade till samma frekvens:

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Att flera trådar är en fördel i spel tror jag Yoshman håller med om men flera kärnor är ju en annan sak

Jag skrev ju även att kärnorna även ligger i hög usage med HT av, och 3930k har 6 kärnor, så ifall den teorin hade stämt så borde 4 kärnor jobba frenetiskt och 2 kärnor knappt jobba alls när jag spelar Witcher 3, men så är inte fallet.

Hade jag haft Witcher 3 installerat hade jag tagit en skärmdump på min CPU-usage när jag springer runt i Novigrad; den är hög på samtliga 6 kärnor.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MinscS2:

Jag skrev ju även att kärnorna även ligger i hög usage med HT av, och 3930k har 6 kärnor, så ifall den teorin hade stämt så borde 4 kärnor jobba frenetiskt och 2 kärnor knappt jobba alls när jag spelar Witcher 3, men så är inte fallet.

Det säger jag inte emot men jag har inte sett något vetenskapligt test om huruvida det ger en högre prestanda eller ej.
Bara för att alla kärnor används så behöver det ju inte nödvändigtvis resultera i högre FPS/jämnare frametimes även om det låter rimligt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MinscS2:

Du har rätt i mycket, men här tycker jag du tar dig vatten över huvudet med detta uttalandet.

Har märkt av ett flertal spel (t.ex. Witcher 3) på senare tid där min processor (i7-3930k) ligger i tokhög usage på samtliga kärnor, både med och utan HT, så visst finns det spel som nyttjar fler än 4 kärnor.

Finns även ett flertal tester där dom testat en i5:a mot en i7:a i diverse spel, och i7:an ger nästan alltid högre fps, och ibland kan det slå på rätt många procent. Om nu dom extra trådarna och kärnorna inte gjorde någon nytta så kan man ju undra varför det är så; jag tvivlar på att den lilla frekvensökningen som en t.ex. i7:a har över en i5:a kan resultera i +20 fps.

Var precis ett sådant exempel jag pekade på ovan i att fler kärnor är inte alltid av godo p.g.a. hur OS typiskt schemaläggare jobb över tillgängliga CPU-kärnor.

Och även utan att blanda in hur OS fungerar: mitt påpekande var inte "kan överhuvudtaget inte använda fler kärnor", det var att finns inget spel där det är en fördel i faktiskt prestanda att ha fler än fyra kärnor. Dessa två är två väldigt distinkta saker.

  1. att skriva program som använder alla kärnor, oavsett antal, är ett trivialt problem att lösa

  2. att skriva program som löser uppgiften snabbare ju fler kärnor man slänger på problem är ett fundamentalt svårt problem (för 10 år sedan trodde man att detta problem gick att förenkla med ny teknik och nya programspråk, idag är man övertygad om att det är ett fundamentalt svårt problem som aldrig kan göras enkelt utom i väldigt speciella fall)

Är ju bara 2. som är relevant i praktiken.

Två saker som rejält ställer till det i applikationer som inte består av extremt många helt av varandra oberoende uppgifter (s.k. embarrassing parallel) måste fajtas med att det är flera kostnader associerade med att använda flera CPU-kärnor.

Givet dagens CPU-modeller och teknik[ finns så vitt jag vet inte något spel som presterar bättre på någon CPU-modell mer fler än fyra kärnor än vad det presterar på de snabbaste modellerna med fyra kärnor. I en klar majoritet av fallen presterar spel bättre (dock väldigt marginellt mot en i7-3930k, men det beror på att den är väldigt stark per kärna) på de snabbaste 4-kärniga i7-modellerna än på modeller med fler kärnor. Det helt enkelt därför att flaskhalsen långt oftare är prestanda på den tråd som fick mest att göra än att totala mängden jobb skulle överstiga det 4-kärniga modeller hinner med.

De två modeller som i praktiken ligger i topp för spel är i7-6700K (högst enkeltrådprestanda) och i7-5775C (spel verkar gilla den gigantiska cachen och trots relativt låg klockfrekvens presterar denna modell ruggigt bra).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Är ju bara 2. som är relevant i praktiken.

Två saker som rejält ställer till det i applikationer som inte består av extremt många helt av varandra oberoende uppgifter (s.k. embarrassing parallel) måste fajtas med att det är flera kostnader associerade med att använda flera CPU-kärnor.

Givet dagens CPU-modeller och teknik[ finns så vitt jag vet inte något spel som presterar bättre på någon CPU-modell mer fler än fyra kärnor än vad det presterar på de snabbaste modellerna med fyra kärnor. I en klar majoritet av fallen presterar spel bättre (dock väldigt marginellt mot en i7-3930k, men det beror på att den är väldigt stark per kärna) på de snabbaste 4-kärniga i7-modellerna än på modeller med fler kärnor. Det helt enkelt därför att flaskhalsen långt oftare är prestanda på den tråd som fick mest att göra än att totala mängden jobb skulle överstiga det 4-kärniga modeller hinner med.

Extremt?

Jag skulle säga att det är ganska så vanligt med både bild och videobehandling idag(som just passar utmärkt för parallel databehandling)!

Hur förklarar du att jag exempelvis förändrar storleken för en uppsättning fotobilder snabbare då jag använder alla mina 8 kärnor i jämförelse med 2 eller 4st?

Jag skulle kunna testa i molnet också med kraftfullare hårdvara (dvs 16 och 32 kärnor) för att se om det du skriver stämmer.

OT: När jag använder min GPU till att göra samma sak så krossar den CPUn i prestanda i ovan användning. Min GPU har tusentals hårdvarutrådar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Vingman:

Extremt?

Jag skulle säga att det är ganska så vanligt med både bild och videobehandling idag!

Hur förklarar du att jag exempelvis förändrar storleken för en uppsättning fotobilder snabbare då jag använder alla mina 8 kärnor i jämförelse med 2 eller 4st?

Jag skulle kunna testa i molnet också med kraftfullare hårdvara (dvs 16 och 32 kärnor) för att se om det du skriver stämmer.

Har aldrig sagt att det inte finns områden där man kan dra nytta av många CPU-kärnor, men du pratar om en grupp som utgör mindre än en promille av totala marknaden. Givet totala storleken på marknaden är det ändå rätt många i absoluta tal. Använder själv ofta en dual E5-2690 (totalt 16 Sandy Bridge kärnor upp till 3,8 GHz) som arbetsstation, men bortsett från väldigt speciella fall så är faktiskt laptop med i7-5600U ungefär lika snabb (den presterar ungefär lika bra så länge man klarar sig med två kärnor, lista gärna alla program ni kan komma på där normalanvändaren har nytta av fler kärnor...).

Men specifikt för Zen finns ju hela datacenter/servermarknaden där normalfallet är uppgifter som skalar riktigt bra (att det är normalfallet syns även i prisättning, Xeon "W" modeller som har färre kärnor men högre klockade är dyrare än de "vanliga" modellerna). Framgång i datacernter/servers är långt mer kritiskt för AMD som företag än att man lyckas sälja ett gäng SR7 till en liten klick entusiaster.

Finns i grova drag tre typer av parallelism man kan utnyttja

ILP
Instruction Level Parallelism, detta är den mest åtråvärda och främsta fokus för AMD mellan Bulldozer och Zen är just att öka ILP (som har en direkt påverkan på IPC).

För att använda ett enkelt exempel

F(x) = (x + 1) * (x + 2)

Värdet på de två faktorerna som ska multipliceras kan beräknas oberoende av varandra, en modern CPU kommer även att göra så.

Även om detta i teorin skulle gå att sprida över flera CPU-kärnor skulle ett sådant program vara någonstans mellan 1000-oändlighet gånger långsammare än att hålla beräkningen på en CPU-kärna.

Uppgiftsparallelism
Detta kan en CPU hantera genom flera CPU-trådar/kärnor.

Det matematiska exemplet blir

F(x) = ... G(y) = ...

D.v.s om man har flera oberoende uppgifter som inte beror av varandra så fungerar det lysande att dela upp jobbet. På servers blir ju de olika funktionerna de olika sessionerna/användarna man hanterar.

Dataparallelism
Detta är vad GPUer är experter på och något CPUer kan hantera effektivt via SIMD (SSE/AVX).

Det matematiska exemplet är här

F(x) = ... F(y) = ... F(z) = ... F(w) = ...

D.v.s. man beräknar samma funktion på potentiellt olika indata. Om SIMD eller GPU är lämpligast beror på hur F() är uppbyggd, hur man beräknar indata och hur man konsumerar utdata.

Det vanligaste fallet här är allt som kan uttryckas m.h.a. matrisoperationer, vilket i praktiken är det mesta som har med simulering, olika typer av fysiska/mekaniska beräkningar etc. Matrisoperationer är INTE speciellt lämpliga för uppgiftsparallellism, så dataparallelism är inte en underklass till uppgiftsparallelism även om det finns problem som skalar med båda dess tekniker (mycket av det som körs på superdator är sådant som kan skalas på båda ledderna).

Sidospår om om SIMD

Idag är nog den sista gruppen mest underanvänd. I fallet Zen så om man startar med ett enkeltrådat program som jobbar endast med skalärer, t.ex. rendering som jobbar med SP-flyttal, så är maximal teoretisk kapacitetsökning via uppgiftsparallelism en faktor 8 medan användning av SIMD kan ge upp till en faktor 16. I fallet 4-kärnig Skylake är det en faktor 4 mot en faktor 32...

Problemet med SIMD fram till nu är att enda sättet att i praktiken använda det är genom s.k. "compiler instricts functions". Sannolikheten att något som kräver att man använder "compiler instricts functions" ska slå på bred front är väldigt nära noll då det är komplicerat att jobba med och resultatet blir specifikt till vissa CPU-modeller.

I teorin kan man använda OpenCL och CUDA även för CPU-er, men båda dessa är allt för tweakad mot GPU och resultatet är inte jättelätt att hantera i "vanliga" program. Språk som C++, Java och C# låter inte heller programmerare beskriva problemet på ett sätt som gör det möjligt för en kompilator att generera SIMD kod. Var precis detta problem Nvidia löste för GPUer med CUDA, att uttrycka generella problem på ett sätt som passar GPUer, finns nu flera lovande tekniker som kanske råder bot på detta!

Specifikt för PC-spel tror jag det kan leda till mer verklighetstrogen fysik, idag är ju CPU-delen rätt underanvänd i de flesta spel

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag tror Zen kommer bli en succé bland folk som streamar om nu prestandan kontra pris lägger sig rätt.

Bland annat därför jag ser fram emot arkitekturen. Streaming och redigering och kompilering av Youtube-klipp.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De två största skillnaderna nu mot då är

  • varken AMD eller Intel tillverkade vid den tiden de snabbaste CPU-modellerna, så det fanns känd teknik för att göra en CPU som presterade bättre än vad Intel då hade

  • Pentium 4 visade sig vara en enorm felsatsning, precis som det tagit AMD ~5 år att ersätta Bulldozer tog det Intel ~5 år att ersätta Pentium 4. Runt fem år verkar helt enkelt vara tidsspannet för att ta fram en modern x86-design

NU

  • Intel har den snabbaste CPU-kärnan sett till enkeltrådprestanda (POWER8 är snabbare totalt sett över sina 8-trådar per kärna). Sett till enkeltrådprestanda är Apple enda tillverkare på samma nivå men då klockar inte deras design lika högt. D.v.s. finns inga genvägar till riktig hög prestanda per kärna idag.

  • Core-serien en bra design till att börja, ovanpå det har Intel haft ett övertag i L2/L3 design under väldigt lång tid nu. Här återstår att se hur Zen klarar sig, läser man AMDs slides säger de faktiskt främst att L1/L2 ska ha låg latens, de säger inte jättemycket om L3. I.o.f.s är det mycket viktigare att förbättra L2 än L3 för typiska saker på skrivbordet, L3 är dock viktig för server-marknaden. Alla verkar idag kunna göra ungefär likvärdiga L1-cachar sett till latens, finns ingen anledning att Zen skulle skilja sig åt något håll här.

Fast det var väl kanske inte de tekniska detaljerna jag var ute efter. Budskapet jag ville få fram var enbart att AMD vann popularitet ganska omedelbart efter att de började leverera de snabbaste propparna i konsumentsegmentet, dessutom till bättre priser än Intels motsvarigheter. Hur man lyckades uppnå det är irrelevant i frågan.

Den föregående situationen var väldigt snarlik dagens. Intel hade dominerat marknaden en längre tid, och AMD hade lågt igenkänningsvärde, men ändå vände det över en natt. Skulle Zen leverera på samma vis som K7, är det inte orimligt att tro att historien kommer upprepa sig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!