WING X99 | CNC-fräst scratch-bygge! (Slutgiltiga bilder postade!)

Permalänk
Proffsmoddare

Äntligen lyckades jag få lite tid att redigera all video och bilder som jag tagit. Ca 20 timmar redigering och mixtrande i premiere pro tog det. Är fortfarande väldigt grön på den fronten. Väldigt kraftfull programvara med massor av bra funktioner. Har lärt mig en hel del och har fortfarande väldigt mycket kvar att lära mig.

anyhow, här är videon som jag "producerat"

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Snygg film
Ser att du ritar i Inventor(antar jag), ser ut att att vara en trevlig CAM-modul i den med tanke på att den även klarar av att simulera bort materialet vid fräsning.
Själv kör jag CAM i Creo men den är ganska kass tyvärr, gör ju sitt jobb men är ganska omständigt.... Kanske skulle prova att lära mig CAM-modulen i Inventor istället.
Genererar Inventor G-koder eller använder du en postprocessor emellan?
Samt vad kör du för mjukvara till fräsen? Mach3 kanske?

Nåväl, ser fram emot fortsättningen med chassit, ska bli intressant med kommande uppdateringar!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av bardbard:

Snygg film
Ser att du ritar i Inventor(antar jag), ser ut att att vara en trevlig CAM-modul i den med tanke på att den även klarar av att simulera bort materialet vid fräsning.
Själv kör jag CAM i Creo men den är ganska kass tyvärr, gör ju sitt jobb men är ganska omständigt.... Kanske skulle prova att lära mig CAM-modulen i Inventor istället.
Genererar Inventor G-koder eller använder du en postprocessor emellan?
Samt vad kör du för mjukvara till fräsen? Mach3 kanske?

Nåväl, ser fram emot fortsättningen med chassit, ska bli intressant med kommande uppdateringar!

Hej! Ja, precis. Ritar i inventor. CAM modulen är inventor HSM. G-coden genereras med en postprocessor för mach3 som finns med i inventor hsm. Sen kör jag mach3 på min egenbyggda CNC.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

@Brodholm: ooh nice. ser ut som vi båda gick ifrån samma inspirations källa. började rita ut mitt chassi i början av året men har ej gjort färdigt det pga studier. vill göra ett mATX chassi nu dock och ej ett ATX. Men bra jobbat asså!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Skrivet av Brodholm:

Kul att du gillar det! Förstår inte riktigt vad du menar med utnyttjar lådan? Men jag antar att du menar att allt som är där används? Eller har jag fattat fel?

Jag tänker bildligt talat, med lådan menar jag en sluten konstruktion som är normen med datorer av praktiska skäl. Jag menar att du använder en väldigt klassisk datorform, men förbättrar och gör det mesta av den på ett väldigt imponerande sätt. Lite luddigt fortfarande kanske.. Det blir nice iaf!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av korbevel:

@Brodholm: ooh nice. ser ut som vi båda gick ifrån samma inspirations källa. började rita ut mitt chassi i början av året men har ej gjort färdigt det pga studier. vill göra ett mATX chassi nu dock och ej ett ATX. Men bra jobbat asså! http://i.imgur.com/pZFJPTL.png

Oklart om vi gick från samma inspirationskälla om inte du utgick från mitt model 01 bygge och ville dölja kablarna bak
Men det där ser ju bra ut! Ett tips är att aktivera hög kvalité i inventor så får du lite mindre "taggiga" linjer längs komponenterna!

Skrivet av corono881:

Jag tänker bildligt talat, med lådan menar jag en sluten konstruktion som är normen med datorer av praktiska skäl. Jag menar att du använder en väldigt klassisk datorform, men förbättrar och gör det mesta av den på ett väldigt imponerande sätt. Lite luddigt fortfarande kanske.. Det blir nice iaf!

Ahh! Då förstår jag

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Oklart om vi gick från samma inspirationskälla om inte du utgick från mitt model 01 bygge och ville dölja kablarna bak
Men det där ser ju bra ut! Ett tips är att aktivera hög kvalité i inventor så får du lite mindre "taggiga" linjer längs komponenterna!

Tackar tackar, ne jag menar mestadels InWins chassi som 909 med dom böjda vinklarna osv :).
Tack för tippset btw, har blivit galen på det.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@Brodholm: Har en fråga angående aluminium. Vad kallas det när man får en sådan "finnish" man finner på MacBooks och Nexus 6P. Det känns som väldigt väldigt fint sandpapper men inte riktigt (vet inte precis hur jag ska förklara detta men tror du förstår) Är det glasblästrat eller vad kallas det? 6061 t-6

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av korbevel:

Tackar tackar, ne jag menar mestadels InWins chassi som 909 med dom böjda vinklarna osv :).
Tack för tippset btw, har blivit galen på det.

Ok!

Skrivet av korbevel:

@Brodholm: Har en fråga angående aluminium. Vad kallas det när man får en sådan "finnish" man finner på MacBooks och Nexus 6P. Det känns som väldigt väldigt fint sandpapper men inte riktigt (vet inte precis hur jag ska förklara detta men tror du förstår) Är det glasblästrat eller vad kallas det? 6061 t-6

Antar att de glasblästrar med fin kornstorlek. Jag glasblästrade model 01 men kommer nog att köra finare diameter på kulorna denna gången. Blev lite för likt sandpapper och jobbigt att hålla rent.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Efter flera dagars byggande och designande kunde jag ikväll testa den egenbyggda bockmaskinen för stora radier. Varit lite orolig över detta men det blev väldigt bra. Känns riktigt skönt.

Här är en testbit som jag hade liggandes. Dags att fräsa fronten nu snart!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Ok!

Antar att de glasblästrar med fin kornstorlek. Jag glasblästrade model 01 men kommer nog att köra finare diameter på kulorna denna gången. Blev lite för likt sandpapper och jobbigt att hålla rent.

ok, var är det för typ utav aluminium du använder dig utav i varje bygge och vart får tu tag i det?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av korbevel:

ok, var är det för typ utav aluminium du använder dig utav i varje bygge och vart får tu tag i det?

EN5754 och EN5005. Båda är lämpliga för anodisering.

Edit: 5005 ska det vara inte 5050

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Böjradiemathingathingything that i made!

En simpel radiebock, eller? Mja, inte så enkelt som man kanske tror. Tog mer tid än jag väntat mig även om jag hade planerat att lägga en hel del på detta. Hade en annan ide först men pga att jag inte ville göra märken vid bocken så behövde det bli en rullande bock istället. Nåja, lite svinn får man räkna med!

Basen på bockmaskinen (Ingen axel installerad här)

En mätskala för att kunna positionera bocken korrekt i maskinen. Om ni kollar noga så sen ni att det är en kant som man kan skjuta imot för att få det i 90 grader mot bockcylindern/dynan.

Ändrad mig i sista sekunden och bestämde mig för att sätta fast den i bordet på CNCn ändå. Satte även dit lite naturgummi för att minimera märken då denna väger +30kg.

Basaxeln som bestämmer radien. Gjorde så att man kan byta bas för att kunna få flera olika bockradier om man så önskar. Fick svarva egna brickor till M16 bultarna som var lite tjockare och lite stabilare.

En simpel klämkonstruktion för att hålla fast bitarna.

Denna axeln sitter det kullager i båda ändar så att den rullar istället för att den drar mot aluminiumet. Därmed minimerar man märken som kan uppkomma vid bockning.

Monterade på hantaget och rullen samt att jag linjerade upp allt i höjd etc.

Stopskruvar säkerställer att rullarna inte glider när de kommer under högt tryck.

Samma princip på den undre. Man vill verkligen inte att de rör på sig. De gjorde de första bocken jag testade så då fick jag sätta dit dessa. Blev snett och konstigt. Inte bra i alla fall. Men nu funkar det prima!

Klämman använder två M10 bultar och lite gummi så att det inte skadar biten

Från en annan vinkel.

Här kan ni se hur det blir när den är fastklämd. Satte testbiten i mitten och använde några distanser mot linjerningskanten jag gjorde. man vill gärna ha biten så nära mitten som möjligt för att balansera ut lasten. Ni kan se lite märken på biten men de kommer från när jag testat och varit oförsiktig. Själva bocken ger inga sådana märken.

Ganska lite kraft behövdes. Men man får tänka på att biten jag kommer att bocka är ca 2.5ggr bredare än denna. Så då kommer det att vara mer påkänningar. Tror att det ska vara lugnt. Det är bara att vänta och se

Här kan ni se att biten bockar tillbaka lite efter man har gjort böjen. Så med denna 64mm diameterrullen så blev det en lite större innerradie på bocken än 32mm. Så jag kommer att behöva göra underbocken något mindre i diameter för att få ett perfekt resultat.

Väldigt nöjd med resultatet sammanlagt. Inga märken från bocken, och jag tror att om jag borstar den innan jag bockar så kommer jag enbart att behöva borsta lite för att fixa till det sista vilket är en lättnad. Denna biten är väldigt repig och skrapig som ni kanske ser men det är för att den har legat i skrotlådan

Maskinen tog lite mer än en vecka (>40 timmar) att designa, tillverka, testa, fixa småfelen och faktiskt få till en bock. Bara för att få några runda bockar på ett chassi

Nåväl, helt klart värt det i slutändan!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Böjradiemathingathingything that i made!

http://i.imgur.com/rsBOLHPh.jpg

http://i.imgur.com/sDjBAhzh.jpg
En simpel radiebock, eller? Mja, inte så enkelt som man kanske tror. Tog mer tid än jag väntat mig även om jag hade planerat att lägga en hel del på detta. Hade en annan ide först men pga att jag inte ville göra märken vid bocken så behövde det bli en rullande bock istället. Nåja, lite svinn får man räkna med!

http://i.imgur.com/7S1fv49h.jpg
Basen på bockmaskinen (Ingen axel installerad här)

http://i.imgur.com/8Any9RWh.jpg
En mätskala för att kunna positionera bocken korrekt i maskinen. Om ni kollar noga så sen ni att det är en kant som man kan skjuta imot för att få det i 90 grader mot bockcylindern/dynan.

http://i.imgur.com/zBOxeQph.jpg
Ändrad mig i sista sekunden och bestämde mig för att sätta fast den i bordet på CNCn ändå. Satte även dit lite naturgummi för att minimera märken då denna väger +30kg.

http://i.imgur.com/CboIVDDh.jpg
Basaxeln som bestämmer radien. Gjorde så att man kan byta bas för att kunna få flera olika bockradier om man så önskar. Fick svarva egna brickor till M16 bultarna som var lite tjockare och lite stabilare.

http://i.imgur.com/IugZF7lh.jpg
En simpel klämkonstruktion för att hålla fast bitarna.

http://i.imgur.com/kJvhTd7h.jpg
Denna axeln sitter det kullager i båda ändar så att den rullar istället för att den drar mot aluminiumet. Därmed minimerar man märken som kan uppkomma vid bockning.

http://i.imgur.com/SQaQqUkh.jpg
Monterade på hantaget och rullen samt att jag linjerade upp allt i höjd etc.

http://i.imgur.com/2U6wObwh.jpg
Stopskruvar säkerställer att rullarna inte glider när de kommer under högt tryck.

http://i.imgur.com/SUy9Hbeh.jpg
Samma princip på den undre. Man vill verkligen inte att de rör på sig. De gjorde de första bocken jag testade så då fick jag sätta dit dessa. Blev snett och konstigt. Inte bra i alla fall. Men nu funkar det prima!

http://i.imgur.com/HYhxGdOh.jpg
Klämman använder två M10 bultar och lite gummi så att det inte skadar biten

http://i.imgur.com/hRcZ4g9h.jpg
Från en annan vinkel.

http://i.imgur.com/mvJKCIzh.jpg
Här kan ni se hur det blir när den är fastklämd. Satte testbiten i mitten och använde några distanser mot linjerningskanten jag gjorde. man vill gärna ha biten så nära mitten som möjligt för att balansera ut lasten. Ni kan se lite märken på biten men de kommer från när jag testat och varit oförsiktig. Själva bocken ger inga sådana märken.

http://i.imgur.com/JsaBFpdh.jpg
Ganska lite kraft behövdes. Men man får tänka på att biten jag kommer att bocka är ca 2.5ggr bredare än denna. Så då kommer det att vara mer påkänningar. Tror att det ska vara lugnt. Det är bara att vänta och se

http://i.imgur.com/MXOzIPXh.jpg
Här kan ni se att biten bockar tillbaka lite efter man har gjort böjen. Så med denna 64mm diameterrullen så blev det en lite större innerradie på bocken än 32mm. Så jag kommer att behöva göra underbocken något mindre i diameter för att få ett perfekt resultat.

http://i.imgur.com/b62WGbVh.jpg
Väldigt nöjd med resultatet sammanlagt. Inga märken från bocken, och jag tror att om jag borstar den innan jag bockar så kommer jag enbart att behöva borsta lite för att fixa till det sista vilket är en lättnad. Denna biten är väldigt repig och skrapig som ni kanske ser men det är för att den har legat i skrotlådan

http://i.imgur.com/1PFx0BDh.jpg
Maskinen tog lite mer än en vecka (>40 timmar) att designa, tillverka, testa, fixa småfelen och faktiskt få till en bock. Bara för att få några runda bockar på ett chassi

Nåväl, helt klart värt det i slutändan!

Fantastisk vilken finulighet! Älskar det! Verkligen spännande att se hur du löser motstånder som uppstår.
Gillar att du använder alu, det är riktigt snyggt.

Jag ser att du har planer om att göra en egen Res. Du får jättegärna skriva lite om hur du gjorde när du designade den och vad man måste tänka på! Skulle vara kul att testa att göra en själv vid nästa bygge

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Proffsmoddare

Nästa update! Blir väldigt mycket upprepande av text nu då det är samma procedur hela tiden, så kör mest bilder nu ett tag tänkte jag. Så får man skriva om det är något som man undrar över.

Denna gång gör jag baksidan till chassit.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Toppramen som kommer att hålla ett över skydd med magneter och plexiglaset.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Vänstra innersidan till chassit!

Inte bra, hade för dåligt fastklämd. Måste göra om denna. Mindre jobb nu dock.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli så grymt!

Roligt att följa dina scratchbyggen!

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Det här bygget är ju riktigt kul, ser mer fram emot fler produktionsbilder än det färdiga resultatet!

Hur skall du göra med startknapp och liknande, blir dom dolda eller frästa i samma stil som chassiet?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av UnkeN:

Detta kommer bli så grymt!

Roligt att följa dina scratchbyggen!

Mvh, Jakob

Kul att du gillar det! Kommer mer snart!

Skrivet av Henrik-W:

Det här bygget är ju riktigt kul, ser mer fram emot fler produktionsbilder än det färdiga resultatet!

Hur skall du göra med startknapp och liknande, blir dom dolda eller frästa i samma stil som chassiet?

Det kommer! Blir en knapp i loggan så att säga. Ritade om knappen nu här för en dag sedan!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Samma som tidigare fast högra sidan!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Coolt bygge! ska följas

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Gustav:

Coolt bygge! ska följas

Kul! Kommer mer bilder bara jag får lite tid att redigera!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

The time has come to do probably the part I was most worried about, the front of the case.

Test piece

Clamped down

Same width as the real piece. Needed a large amount of force on this. Had to get help, I was to light weight so I lifted myself...

Really pleased with the results on the test piece.

Making the actual sized part

Made two while I was at it.

Same length piece bended to insure that the length between the bends was correct. It was of about 0.3mm or 0.012 inches for you metric fellas! Very pleased with the results and I will not be able to get it much better than that

Final piece bent and done! Did not take any photos during this since we had to be two people checking and bending at the same time. Did not want to ruin the piece just to get some pictures. Same procedure as before, just with the correct sized piece.

Really good bends, very close to 90 deg if not perfect.

Ended up about 0.2mm of the real measurement. So I am very happy with that. I decided before that 0.5mm would be good, around 1mm would be okay and 1.5mm and I would redo it. This measurement does not matter that much since the plexiglass sides could be made slightly of angle and you never notice a 1mm change in height over half a meter.

The front now needs to be machined to fit. First up is some covers though!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Gillar ditt tänk, om man saknar verktyg/maskiner så bygger man det
Är ju bra att ha i framtiden också!
Nästa maskin bör väl bli en vattenskärare då du skär en del med fräsen i dagsläget

Läckert iaf som vanligt, blir kul att se när du börjar skruva ihop detaljerna!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Men dra åt fan, det här var ett ambitiöst projekt! Kul att följa.
Keep the updates coming

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av bardbard:

Gillar ditt tänk, om man saknar verktyg/maskiner så bygger man det
Är ju bra att ha i framtiden också!
Nästa maskin bör väl bli en vattenskärare då du skär en del med fräsen i dagsläget

Läckert iaf som vanligt, blir kul att se när du börjar skruva ihop detaljerna!

Vattenskärare är redan i planen

Vi har börjat kolla lite på färdiga pumpenheter som man kan köpa. Men tror att jag ska ta det lite lugnt innan jag börjar med något nytt... Bygga några projekt i alla fall.

Skrivet av Cricke11:

Men dra åt fan, det här var ett ambitiöst projekt! Kul att följa.
Keep the updates coming

Japp! Kommer en till ikväll om allt går som det ska! Ska försöka ha en update varannan dag eller mer om möjligt!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Making these covers to hide screws and unwanted things. They will fit stay put with magnets if everything works out.

Here you can see the spring when milling down to 3mm from 8mm. Should really get some 3mm sheets. Had to bend it for a good 20 mins to get it straight.

A very snug fit. Really pleased!

Milling the top cover here.

Same procedure as always, rinse and repeat!

Done! The "final picture" of the top was very out of focus. Turned out great and fits nicely over the top part. Also had to do some manual forming of this since it also had some springback from inner tension in the material (I am guessing that's it)

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Mer framgång!

Same as the back and the top, but for the sides.

It's kinda neat, the mill produces these very thin rolls of aluminium when facing the stock.

As you can see these are very very thin. Nothing to do with the build but still kinda neat

Its very nice that these are on all the passes since this tells me that the machine is very consistent in the passes.

Left side done! Time do the the other side.

Right side done!

Next update! I will be making the slots for the air to pass through. Here is the fastening for the next milling operation. Had to use this many fasteners due to the 2mm thin edges that is left unsupported on the edges from this direction of the plate, so each have a light clamping force and I really do not want them to get lose and ruin the part.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Slots for the air to pass through.

All clamped down and ready to go!

Damn, this was going so well...

Well, some damage to the collet and the holder. But everything was okay, just some minor scratches but still no fun...

It's my first mill that I break, I was running the end-mill to lean on the cutting fluid. Problem was a combined chip clearing (due to the lower air pressure with less coolant flow) and to little fluid lubricating the aluminium causing it to stick to the end mill and rubbing instead of cutting against the material.

This end mill costs about 30 USD. Shit happens and stuf breaks. Luckyly this is a small end mill so they are cheap compared to bigger ones so I guess that is good. But the smaller the end mill the more likley they are to break so I guess that evens out.

Coming along nicely now after that small hick up, very time consuming though. But low and slow is the way to go with such a thin diameter end mill.

About 1 hour later

Finally done!

Really like the results. I have nothing to complain about. Very happy that I could save the piece even though the tool broke. But since it snapped of during the roughing pass there was still material to be removed so it took away the damaged part. There is not even a mark on the piece. Lucky, but the chance of the tool breaking is at the highest when doing rough passes.

Same procedure for the other side. This operation takes about 2 hours with setup and material removal for each side.

Visa signatur

[Project]
WING X99