Köpt beg. FX-8150, presterar sämre än förväntat, dolt fel, vad man kan göra ?

Permalänk
Medlem

Köpt beg. FX-8150, presterar sämre än förväntat, dolt fel, vad man kan göra ?

Hej Swecs, tänkte få lite åsikter gällande ett begagnatköp man gjort. Och då jag ej vill hänga ut någon utan att vara säker på att ha 100 % rätt eller fel, så är säljare " X" .

Kontaktade X den 6 Augusti via mail, och ville göra en snabb affär på processorn inkl fraktkostnad, som enligt annons är begagnad, ej varit överklockad och inte stressat. X hör av sig dagen efter med att det är genomförbart.

X nämner att hen är förstahandsägare, och med tanke på det som stått beskrivet i annonsen, så nämner jag även att det är inga problem att hen dröjt en dag längre än väntat med att skicka CPUn ( hen nämnde att varit fullt upp, vilken man kan ha förståelse för såklart ), och att sålänge det aldrig varit överklockat, fungerar utan problem och skickas snarast ( därav snabb affär... ) så är det ok.

Den 10 Augusti får jag mail att nu är CPUn inlämnad hos Schenker, och att bara att invänta. Trots så många dagars väntan så tänker jag att inte vilja göra en höna av en fjäder, att sedan Schenker blev sena med leveransen kan man ju inte klandra honom, även om jag med marginal tänkte att om försenat, hade X skickat tidigt nog så skulle det hinna komma innan helgen ( förra veckan) , men så var inte fallet.

Nu när man hämtat ut i fredags CPUn, och gjort ett första stresstest ( utan och med överclock ), så verkar den bara gå upp till 3,9-4 Ghz, inte ens till det turbo som anges till 4.2 i specs, och inte ens över vid överclock ( och med mitt FX-4300, kommit upp till 4.4 .

Har inte frågat ännu om detta eller vilka hastigheter X kommit upp i tidigare, men känns om att CPUn " underpresterar" och inte för mig direkt agerar som en CPU som ej varit överklockad eller stressad. Har till måndag på mig att få chans att felsöka ännu mer och pausa pengatransaktionen så att vid tvist försöka lösa detta, och kommer påpeka detta till X på måndag efter att jag har verkligen felsökt.

Vad tycker ni, gällande dolt fel, eller att X kanske undanhållit att det inte presterar enligt beskrivet ? Rimligt att begära prisavdrag med ett par hundringar för detta samt skickat senare än tänkt ?

Tackar för era synpunkter !

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gunior:

Nu när man hämtat ut i fredags CPUn, och gjort ett första stresstest ( utan och med överclock ), så verkar den bara gå upp till 3,9-4 Ghz, inte ens till det turbo som anges till 4.2 i specs, och inte ens över vid överclock ( och med mitt FX-4300, kommit upp till 4.4 .

Har inte frågat ännu om detta eller vilka hastigheter X kommit upp i tidigare, men känns om att CPUn " underpresterar" och inte för mig direkt agerar som en CPU som ej varit överklockad eller stressad. Har till måndag på mig att få chans att felsöka ännu mer och pausa pengatransaktionen så att vid tvist försöka lösa detta, och kommer påpeka detta till X på måndag efter att jag har verkligen felsökt.

Vad är temperaturen på processorn då?

En överklockad CPU beter sig inte annorlunda än en som aldrig varit överklockad om den väl fungerar.
Den enda skillnaden är att en CPU som varit överklockad kanske slitits lite och inte kan överklocka lika högt längre men i standardkonfiguration skall den fungera precis som från fabrik.

Bara baserat på att den automatiskt inte klockar upp till sin fulla potential i stock hade ju i alla fall inte jag tagit tillbaka en CPU eller dragit av på priset för.

Jag hittade för övrigt det här från en gammal recension på FX 8150:

Citat:

As such, when you look at the specs for an FX processor and see CPU Base, CPU Turbo Core, And CPU Max. Turbo, you are guaranteed to always get at least that base frequency. You’ll see the Turbo Core clock rate so long as TDP is in check (as it would be in a well-threaded workload that doesn’t exceed the processor’s thermal ceiling). And, whenever half of the chip’s cores are idle, it’s possible to realize maximum Turbo Core speeds.

Så med andra ord presterar den som den ska.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Högsta turbofrekvensen på 8150 gäller väl när endast (en?) kärna belastas skulle jag tro, Sedan har ju 8150 även sämre IPC än din gamla 4300.

Om du inte når högre frekvenser än 4Ghz så måste det vara ett riktigt dåligt exemplar såvida det inte tar emot någon annanstans? (CPU kylning, Moderkort)

Så länge den håller stock frekvenserna (3,6Ghz bas, 3,9Ghz turbo core samt 4,2Ghz Turbo core max) så är ju dock allt som det ska, Att den klockar dåligt är ju inte säljarens fel

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Hmm inget som indikerades under stresstestet vad jag vet, och hade alla chassifläktar samt CPU fläkt på max, fick ingen temperaturvarning som jag annars fått när mitt FX-4300 stressats.

Yes, men därför jag reagerar, när basenklock är 3,6 ghz och vid överclock ( dvs inte bara turbo ) går den inte ens förbi 4 Ghz, och verkar stanna mer vid 3,9 om jag inte har tur och landar på 4 Ghz strecket, så känns det inte som att den är så bra skick som säljaren ger intryck av. I för sig gjorde jag misstaget att inte fråga om dess " prestanda " innan, och att självklart är begagnat kanske inte i samma nivå som när nytt, men att från 3,6 Ghz bas till 3,9 vid överclock, känns inte som en CPU som ej överklockats, stressats och slitits.

Men kikar jag närmare på ditt citat så om Turbon gäller vid att 4 kärnor är i idle/inaktiveras så låter det rimligt med samtidigt då ställer mig frågan varför mitt FX-4300 med kanske samma princip, klockar bättre och över sitt Turbo vid överclock ( där den säljaren, ska nu inte svära på det men har för mig det, också var första ägare och sålt under nästan samma förutsättning, dvs inga problem osv ), och att denna 8150 presterar sämre än mitt 4300 ?

För känns lite osannolikt att med samma princip, har 2 kärnor inaktiverats vid idle på mitt 4300 för att nå up till 4,4 ghz, och att även vid överklock når ändå sin Turbofrekvens. Ska försöka testa med bara 4 kärnor och se hur det går med detta. Tackar för tipset !

Skrivet av Sisyfos:

Vad är temperaturen på processorn då?

En överklockad CPU beter sig inte annorlunda än en som aldrig varit överklockad om den väl fungerar.
Den enda skillnaden är att en CPU som varit överklockad kanske slitits lite och inte kan överklocka lika högt längre men i standardkonfiguration skall den fungera precis som från fabrik.

Bara baserat på att den automatiskt inte klockar upp till sin fulla potential i stock hade ju i alla fall inte jag tagit tillbaka en CPU eller dragit av på priset för.

Jag hittade för övrigt det här från en gammal recension på FX 8150:

Så med andra ord presterar den som den ska.

Permalänk

Är det någon som har varit med om att en processor är "sönder" på detta sätt som ts beskriver?

Jag har aldrig hört talas om liknande, antigen funkar de eller så är de döda:P Sen överklockar så klart varje chip olika men det kan man nog inte klandra säljaren för.

Se till så moderkort/temp/strömförsörjning inte sätter käppar i hjulet för din överklockning bara.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Alltså en fx 4300 e mer lättöverklockad än en fx 8150. Den har färre cores vilket gör att det blir lättare att trycka upp den och den har även bättre IPC som nämns ovan.

Att tycka att man blivit halvblåst för att man köper en processor som ej uppfyller ens förhoppningar i överklockning känns inte helt okej. Du köpte en FX 8150 och du fick en FX 8150.

Edit: Om du vill ha bättre prestanda i gaming så har du några alternativ, vet ej hur högt upp du har gått på volten men du skulle kunna inaktivera 2-4 cores och klocka högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Är det någon som har varit med om att en processor är "sönder" på detta sätt som ts beskriver?

Samma här, aldrig sett nått liknande, förmodligen presterar CPUn precis som den ska, och vad gäller överklockning kan det ju vara vilken parameter som helst som blockerar.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Är rätt avgörande då processorn är lite "törstig"!
Jag får "bara" upp min 6100 i 4,2Ghz stabilt med min halvbra bräda, vet ej om det är strömförsörjning som sätter stopp dock, kan vara min cpu som inte klockar högre!

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Entusiast

"Vad tycker ni, gällande dolt fel, eller att X kanske undanhållit att det inte presterar enligt beskrivet ? Rimligt att begära prisavdrag med ett par hundringar för detta samt skickat senare än tänkt ?"

Nej. Du verkar inte förstå hur turbo core fungerar och att begära pengar tillbaka för att säljaren inte skickar över dagen är bara barnsligt.

Permalänk
Medlem

Nja skulle inte kalla den sönder, den fungerar, sen om den fungerar som något som ska tydligen vara in bättre skick pga ingen tidigare överclock eller stressad, är det som jag mer reagerat på. Om man tar bilanalogin som är populär, så är det som att säljare X säljer en bil som enligt hen aldrig varit kört för mycket eller åkt liksom 120 km/h även om bilen är specad för det.

Köpare Y köper begagnade bilen och när väl testar köra runt, så klarar den inte 120 och motorn lägger av temporärt, även om motorspecs anger att den ska kunna det. Kan finnas hål i detta tänkande men känns lite som det.

Självklart överklockar varje chip olika, men jag nämner att även utan överklock så landar frekvensen på 3,9. Kollade noggrant på nätet gällande CPUn OCH mitt moderkort, och visst kanske inget gamermoderkort men folk verkar ändå ha nåt iallafall turbo och en mindre överklock, så förväntade mig inte alls några superresultat men minst iallfall det som iallafall går enligt officiella specs, och det kan man väl kanske klandra säljaren om det inte stämmer överens med beskrivningen.

Skrivet av Albinfiskare:

Är det någon som har varit med om att en processor är "sönder" på detta sätt som ts beskriver?

Jag har aldrig hört talas om liknande, antigen funkar de eller så är de döda:P Sen överklockar så klart varje chip olika men det kan man nog inte klandra säljaren för.

Se till så moderkort/temp/strömförsörjning inte sätter käppar i hjulet för din överklockning bara.

Kommer testa inaktivera cores och se resultatet, och visst även om sämre IPC, så bör den ändå hålla sig till det som är specifierat.

I överclock har jag nämnt ovan att jag inte har för stora förväntningar då jag vet att mitt mobo inte är det bäste, inte heller CPU kylaren, men när min 4300 håller sig vid specs, och går över specs vid överclock, som nog tidigare ägare " kanske " använt mer flitigt, medan en påstådd CPU som ej överclockats eller stressats, når inte specs vid Turbo, och inte ens vid överclock når upp till specs och bortom, är det jag reagerar på. Kommer fortsätta felsöka som sagt, och självklart precis som jag tänker att säljeren inte varit ärlig i beskrivningen, så kan det även vara dolt fel han aldrig upptäckt ( då han om aldrig gått över eller stressat, ju inte kunnat upptäcka det jag upptäckt) vilket jag då självklart inte klandrar honom men säljer man något så brukar man väl ändå se till att det fungerar så gott det går.

Skrivet av bergla:

Alltså en fx 4300 e mer lättöverklockad än en fx 8150. Den har färre cores vilket gör att det blir lättare att trycka upp den och den har även bättre IPC som nämns ovan.

Att tycka att man blivit halvblåst för att man köper en processor som ej uppfyller ens förhoppningar i överklockning känns inte helt okej. Du köpte en FX 8150 och du fick en FX 8150.

Edit: Om du vill ha bättre prestanda i gaming så har du några alternativ, vet ej hur högt upp du har gått på volten men du skulle kunna inaktivera 2-4 cores och klocka högre.

Permalänk
Medlem

Mitt Mobo är asus m5a97 le r2.0, dvs modellen utan så mycket heatsinks, och därav självklart medveten att man kan inte gå för lång med den vid överclock, även om vissa tydligen med lite pillande och kanske bättre delar överlag lyckats bättre.

Skrivet av Iggy_82:

Vad har du för moderkort? Är rätt avgörande då processorn är lite "törstig"!
Jag får "bara" upp min 6100 i 4,2Ghz stabilt med min halvbra bräda, vet ej om det är strömförsörjning som sätter stopp dock, kan vara min cpu som inte klockar högre!

Jag förstår kanske inte helt och därför vänder mig till för tips, råd och tar gärna emot info om vad som gäller.

Du verkar inte förstå vad jag menat eller totalt läst fel, jag begär prisavdrag om det är så att det inte är enligt beskrivet, och tror inte du skulle bli glad om du kommer överens med någon av en snabb affär och det leder till att man nästa vecka ( då det går över helgen) får det . Som jag nämnde, fine att han avvaktade en dag men att efter fyra dagar skicka det trots överenskommet, känns väl inte helt ok.

Avdraget är mer för att, utöver att han inte höll överenskommen snabb affär, att det inte, för mig just nu, motsvarar beskrivet skick/funktion, och som värst kan jag häva köpet helt enligt tredjepartvillkoren om jag anser det inte motsvarar beskrivet och stå för returkostnaden, men det är inte problemet för mig.

Skrivet av Calathea:

"Vad tycker ni, gällande dolt fel, eller att X kanske undanhållit att det inte presterar enligt beskrivet ? Rimligt att begära prisavdrag med ett par hundringar för detta samt skickat senare än tänkt ?"

Nej. Du verkar inte förstå hur turbo core fungerar och att begära pengar tillbaka för att säljaren inte skickar över dagen är bara barnsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Avdraget är mer för att, utöver att han inte höll överenskommen snabb affär, att det inte, för mig just nu, motsvarar beskrivet skick/funktion, och som värst kan jag häva köpet helt enligt tredjepartvillkoren om jag anser det inte motsvarar beskrivet och stå för returkostnaden, men det är inte problemet för mig.

Säljaren har alltså tydligt beskrivit att processorn under belastning kör i 4.2ghz med alla 8 kärnorna igång?

Citat:

The base clock speed of the FX-8150 is 3.6GHz and supports Turbo Core technology with clock speeds of up to 4.2GHz in lightly-threaded applications, while still keeping within the 125watt TDP profile, which is done by dropping 4 cores for maximum clocks or reducing the maximum clock speed to 3.9GHz with all 8 cores enabled.

Du säger att du kommer upp i 3.9-4ghz. Ladda ner hwmonitor och se om den har alla kärnor belastade så verkar det väl stämma bra?

För övrigt, vad får dig att tro att den överklockar dåligt?

Permalänk

Du får tänka så här: En FX-8150 har en basfrekvens på 3,6Ghz bas och 3,9Ghz turbo, Dessa frekvenser är i princip garanterade, Allt utöver 3,9Ghz är alltså bara en "bonus" och inget som någon kan garantera.

Processorn är säkerligen i "gott skick" och presterar förmodligen ungefär lika som när den var ny, Även om den körts överklockad sedan den var ny så betyder inte det att processorn har degraderat märkbart, Det skulle väl kunna hända att man får höja spänningen en aning för att behålla samma frekvenser som man kört tidigare men har aldrig hört talats om någon processor som degraderats avsevärt under ~5år pga överklockning.

När du når ~4Ghz med din 8150, Vilken spänning ligger du på då? Är det temperaturer som sätter stopp eller är det något annat?

Tycker verkligen inte att du ska börja pruta med säljaren då han inte har gjort något fel och allt fungerar precis som det ska.

Ser ingen poäng att stänga av 4 kärnor och försöka överklocka då du förmodligen måste upp i ~4,6Ghz på fyra kärnor för att matcha din FX-4300 i 4,4Ghz och jag antar att vad du nu använder datorn till ändå presterar bättre med 8 lägre klockade kärnor jämfört med 4st högre klockade kärnor med tanke på uppgraderingen.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Kan ju även tillägga att jag också hade blivit besviken om jag köpt en begagnad 8150 som endast når 4GHZ, Det är dock bara att acceptera läget och nästa gång du köper en processor så kika efter en processor som körts överklockad så vet du ungefär vilka frekvenser processorn kommer att klara av

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Inaktiv

Man ska inte köpa amd cpu om man ska spela, de är riktigt slöa.

Gör om gör rätt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Gunior: Att bara stirra på frekvensen är helt meningslöst.
Kör ett Cinebench test och kolla poäng?

Frekvenserna känns spontant helt okej men de är även påverkade av temperatur och vilket moderkort du har. Moderkort på AM3+ har ibland klena strömfaser och då är det inte ovanligt att processorn tvingas ner i frekvens.
Så vilket moderkort har du? Vilken kylare har du?

Hur många poäng får du i valfritt CPU-test?

Och att han är slö på att leverera processor? Lämnar in måndag och du har den fredag via Schenker? Det är rätt bra för att vara schenker. Och schenker skickar inte över helgen. De har ingen postgång eller leveranser som går inrikes över helgen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Din analogi med bilen är tyvärr totalt felaktig.

Du har köpt en processor, den fungerar felfritt och gör den den skall. Sen att du inte har stor framgång i överklockning är en helt annan historia, det är precis som någon annan skrev här i tråden en bonus om den går att klocka, vilket den ofta iofs gör.

Jag har klockat och varit intresserad av hårdvara i snart 20 år och jag har då aldrig hört att processorer skulle degenerera och klocka sämre med tiden pga överklockning, hade varit intressant att se källa på det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bergla:

Din analogi med bilen är tyvärr totalt felaktig.

Du har köpt en processor, den fungerar felfritt och gör den den skall. Sen att du inte har stor framgång i överklockning är en helt annan historia, det är precis som någon annan skrev här i tråden en bonus om den går att klocka, vilket den ofta iofs gör.

Jag har klockat och varit intresserad av hårdvara i snart 20 år och jag har då aldrig hört att processorer skulle degenerera och klocka sämre med tiden pga överklockning, hade varit intressant att se källa på det.

Att saker blir sämre är känt.
All form av halvledare lider av något man kallar för elektronmigrering. Vilket innebär att den NPN-dopade eller PNP-dopade transistorn tappar alternativt plockar upp elektroner från den närliggande strukturen.

Dock är det försumbart på processorer. Livslängden för en överklockad processor är vadå? 10-15år med långt under 1% degradering per år.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

En FX processor i x100 serien skulle jag aldrig köpt de har ju riktigt kass IPC

Skrivet av anon200632:

Man ska inte köpa amd cpu om man ska spela, de är riktigt slöa.

Gör om gör rätt.

En ganska rejäl överdrift en FX 8350 och liknande duger gott åt de allra flesta. Även om det är vettigare att i dagsläget välja intel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tror inte att TS vet så mycket om hur en CPU med bas frekvens läge och turbo läge fungerar, det du begär här är bara löjligt och ett tecken på bristande kunskap i ämnet.

Jag råder dig till att acceptera det faktum att du har köpt en FX 8150 som fungerar precis som den ska och inte börja gnälla på säljaren i detta fall.

Enligt mig kan TS begära att stänga denna tråd nu då den inte leder till något mer givande i ämnet utan endast kommer resultera i vidare trollning..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Ok tack för intressant information. Kände givetvis till att processorer degenererar med tiden men trodde att det var såpass försumbart så det inte spelar någon verklig roll om man överklockar eller ej(såvida man inte kör kväve och 7 ghz).

Permalänk
Medlem

Såväl varje annons med både CPU/GPU, både här och annanstans, förväntar man ju sig att det man köper fungerar enligt spec, och OM det inte gör det, och inte minst frågar säljaren innan, så förväntar man ju sig att säljaren är ärlig om dess skick. För självklart har sett annonser där säljare tex säger " X funkar som det ska förutom att det blir varmt/klockar ner sig vid Y " osv, dvs såvida säljaren ej varit medveten om felet ( som kanske kan vara i mitt fall om säljaren själv aldrig överklockat eller belastat över 3,9 ghz ), så är det ju felakting att inte anmärka sådant, inte minst när man frågar om det, vilket jag gjorde.

Så nej, säljaren har inte skrivit hur CPUn har gått i Ghz, har aldrig sen en annons som bekräftar att produkt X fungerar enligt spec, det behöver man ju inte skriva för man förutsätter ju det, det är när det fungerar bättre eller sämre än specat som man påpekar det.

Ska kolla med hwmonitor, tack för tips. Ser i Anandtech recensionen att:

" Now let's look at the FX-8150 with Turbo Core. The base clock here is 3.6GHz, max turbo is 4.2GHz and the intermediate turbo is 3.9GHz.... let's look at the best case scenario for turbo: a heavy single threaded application. A single demanding application, even for a brief period of time, is really where these turbo modes can truly shine.....Here we see blips up to 4.2GHz and pretty consistent performance at 3.9GHz "

Så om stämmer att Turbon gäller vid entrådat eller att inte alla kärnor används, så är det ej säljarens fel självklart.

Skrivet av kronwalled:

Säljaren har alltså tydligt beskrivit att processorn under belastning kör i 4.2ghz med alla 8 kärnorna igång?

Du säger att du kommer upp i 3.9-4ghz. Ladda ner hwmonitor och se om den har alla kärnor belastade så verkar det väl stämma bra?

För övrigt, vad får dig att tro att den överklockar dåligt?

Se ovan, verkar referera till det du nämner med garanterad frekvens. Kommer ändå göra test för den säkra sidan och återkommer vid tillfälle med spänning, temp mm. Prutning och värsta fall hävning av köpet var/är aktuellt om mitt test/annat test kan bekräfta att den inte är i det skick säljaren påstått, men om baserat på det jag hittat hittils och hört av er så verkar CPUn vara i normalt skick.

Precis, spelar inte för krävande och kör mer flertrådat, men även vid dem tillfället då det krävs mindre kärnor så skulle det nästan då kännas grisen i säcken om min FX-4300 presterar bättre än nya FX-8150, dvs 4,4 Ghz på 4300 vs 3,9 Ghz på 8150 med 4 kärnor aktiva ( där bara 4 kärnor används i scenario) .

Skrivet av Emil Hansson:

Du får tänka så här: En FX-8150 har en basfrekvens på 3,6Ghz bas och 3,9Ghz turbo, Dessa frekvenser är i princip garanterade, Allt utöver 3,9Ghz är alltså bara en "bonus" och inget som någon kan garantera.

Processorn är säkerligen i "gott skick" och presterar förmodligen ungefär lika som när den var ny, Även om den körts överklockad sedan den var ny så betyder inte det att processorn har degraderat märkbart, Det skulle väl kunna hända att man får höja spänningen en aning för att behålla samma frekvenser som man kört tidigare men har aldrig hört talats om någon processor som degraderats avsevärt under ~5år pga överklockning.

När du når ~4Ghz med din 8150, Vilken spänning ligger du på då? Är det temperaturer som sätter stopp eller är det något annat?

Tycker verkligen inte att du ska börja pruta med säljaren då han inte har gjort något fel och allt fungerar precis som det ska.

Ser ingen poäng att stänga av 4 kärnor och försöka överklocka då du förmodligen måste upp i ~4,6Ghz på fyra kärnor för att matcha din FX-4300 i 4,4Ghz och jag antar att vad du nu använder datorn till ändå presterar bättre med 8 lägre klockade kärnor jämfört med 4st högre klockade kärnor med tanke på uppgraderingen.

Hehe tänkte iförsig på det, att en överklockad brukar man då få veta hur mycket den klarar av. Inte att jag är för missnöjd, var bara lite synd att även normala förväntningarna inte blev som tänkt men verkar vara mest pga av det inte var för tydligt för med med Turbon för just 8150.

Skrivet av Emil Hansson:

Kan ju även tillägga att jag också hade blivit besviken om jag köpt en begagnad 8150 som endast når 4GHZ, Det är dock bara att acceptera läget och nästa gång du köper en processor så kika efter en processor som körts överklockad så vet du ungefär vilka frekvenser processorn kommer att klara av

Självklart meninglöst att bara titta på det men är en första indikation iallafall att något kanske inte står rätt till, inte får man 1 Ghz och tänker att man har bra IPC iallafall Ska se vilka test jag kan göra.

Var mer missnöjd gällande leveransen att en snabb affär, inte minst då hen accepterade mitt bud direkt, förväntade jag mig snarast och jag skickade budmail den 6/8, fick svar den 7/8, men det var först den 10//8 som hen skickade, trots att jag påpekade snabb affär och förväntade mig få det senast fredag. Att hen dagen efter den 8/8 ursäktade sig med att haft fullt upp och skulle skicka nästa dag, tänkte jag " ok, är inte omöjlig ", men det gjorde hen inte den 9/8 utan den 10/8. Att Schenker var sena klandrar jag EJ säljaren för.

Var att jag räknade med att om inlämnat Måndag, och OM Schemker skulle vara lite sen, så skulle det ändå finnas chans att det kommer fredag, men fick då istället vänta till nästa vecka som är denna vecka. Och då strategiskt väntade med att hämta på fredag och ej onsdag när det kom, så att jag skulle ha helgen att testa igenom och skydda mig utifall något är defekt osv.

Skrivet av DavidtheDoom:

@Gunior: Att bara stirra på frekvensen är helt meningslöst.
Kör ett Cinebench test och kolla poäng?

Frekvenserna känns spontant helt okej men de är även påverkade av temperatur och vilket moderkort du har. Moderkort på AM3+ har ibland klena strömfaser och då är det inte ovanligt att processorn tvingas ner i frekvens.
Så vilket moderkort har du? Vilken kylare har du?

Hur många poäng får du i valfritt CPU-test?

Och att han är slö på att leverera processor? Lämnar in måndag och du har den fredag via Schenker? Det är rätt bra för att vara schenker. Och schenker skickar inte över helgen. De har ingen postgång eller leveranser som går inrikes över helgen.

Om vi påstår att det ska vara turbo vid 4,2 Ghz alla kärnor utan överclock, och inte ens vid överclock når den normal Turbospec, skulle jag inte kalla det felfritt. Visst igen, komponenter varierar men om vi, igen, påstår, att det på papper/IRL för andra med liknande specs, gått över Turbo, samt att med min gamla 4300, når både utlovad spec samt kan överclocka över det, så självklart bör jag höja ögonbrynet och tänka " Jaha ? ".

Självklart vet och förstår jag att alla överklockar olika med olika resultat, med överclock redan i dess benämning, betyder att det går över den lägsta/högsta specifierade frekvens som produkten klarar av. Lägsta, inga problem, men hösta, som stannar vid 3,9 när turbo ska enligt spec vara 4,2 , betyder ju att om inte ens vid överclock den når dess vanliga Turbo läge, så kanske nåt är fel ?

Men som skrivit ovan, om Anandtech recensionen stämmer så är det förklarat. Jag påstår inte att processor degraderas eller klockas sämre med tiden, jag bara påpekar att säljarens beskrivning av CPUn för mig inte stämmer överens kombinerat med det faktum att när jag frågade om den fungerar " utan problem ", dvs jag antar att den fungerar enligt spec, så nämnde säljaren inte det.

Åter igen, är säljaren ärlig så kan han aldrig ha upptäckt att just den CPUn kanske inte når upp till spec av X orsak, då han om sant, aldrig överklockat eller stressat den och fått reda på det. Och även om kanske köplagen säger ju att jag har undersökningsplikt, i detta fall kunnat be säljare testa CPUn samt köra ett test, så går jag inte så långt och tror inte 99,9 % av alla andra här gör det heller.

Skrivet av bergla:

Din analogi med bilen är tyvärr totalt felaktig.

Du har köpt en processor, den fungerar felfritt och gör den den skall. Sen att du inte har stor framgång i överklockning är en helt annan historia, det är precis som någon annan skrev här i tråden en bonus om den går att klocka, vilket den ofta iofs gör.

Jag har klockat och varit intresserad av hårdvara i snart 20 år och jag har då aldrig hört att processorer skulle degenerera och klocka sämre med tiden pga överklockning, hade varit intressant att se källa på det.

Permalänk
Medlem

@Gunior: Nej. Du har tyvärr tvärfel. Det är inte säljarens ansvar att ta reda på hur hårdvaran överklockar innan han säljer den till dig precis som det inte är tomtägarens fel att ta reda på om det ligger guld begravet någonstans på tomten innan han säljer den.

Jag tycker denna tråden börjar bli löjlig och du är faktiskt totalt ute och cyklar. Jag kommer inte svara här mer, lycka till.

Permalänk
Medlem

Det är vanligt att moderkorten till amd sätter stopp om man har budget så jag skulle snarare säga att problemet är ditt moderkort än cpun.

Vad det gäller degradering av cpu så har jag aldrig varit ute för att jag har fått ändra något med klocken på cpun över tid pga cpu degradering, däremot pga degradering av moderkort, efter byte av moderkort så klockade den lika fint igen.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

@Gunior: Ett sista inlägg.

Du skriver för mycket för att vara ett troll så jag utgår ifrån att du är seriös.

Sätt i processorn, kör stock settings och testa den i prime eller valfritt program.

Är den stabil och presterar som den skall på stock klocks så är det inget som helst fel på den och du har ingenting alls att klaga på.

Krashar den eller bara kör 5/8 cores eller whatever på stock inställningar, då är det fel på den. Såhär svartvitt är det. Bedöm själv.

Permalänk
Medlem

Där ser man, tack för infot

Skrivet av DavidtheDoom:

Att saker blir sämre är känt.
All form av halvledare lider av något man kallar för elektronmigrering. Vilket innebär att den NPN-dopade eller PNP-dopade transistorn tappar alternativt plockar upp elektroner från den närliggande strukturen.

Dock är det försumbart på processorer. Livslängden för en överklockad processor är vadå? 10-15år med långt under 1% degradering per år.

Precis, var en billig ok uppgradering och duger finfint till mina behov, lär funka bättre än min gamla 4300.

Skrivet av jOnÄTÄn:

En FX processor i x100 serien skulle jag aldrig köpt de har ju riktigt kass IPC En ganska rejäl överdrift en FX 8350 och liknande duger gott åt de allra flesta. Även om det är vettigare att i dagsläget välja intel.

Jag vet nog, och det jag inte vet frågar jag ju er, så du behöver ju inte vara dryg för något man ber om hjälp om ?

Jag upprepar, OM det ovan stämmer, från er och Anandtech recensionen, så fungerar det såklart som det ska, dock på den säkra sidan kollar vidare idag och imorgon. Är väl bättre att vara på den säkra sidan, tror inte du skulle välja ditt eget råd om du köper något som " kanske" inte presterar som säljaren påstår ? Så jag hellre gnäller och tar min chans om något kanske visar sig vara fel, än att strunta i det och bidra till oseriösa säljare.

Skrivet av p_stman:

Tror inte att TS vet så mycket om hur en CPU med bas frekvens läge och turbo läge fungerar, det du begär här är bara löjligt och ett tecken på bristande kunskap i ämnet.

Jag råder dig till att acceptera det faktum att du har köpt en FX 8150 som fungerar precis som den ska och inte börja gnälla på säljaren i detta fall.

Enligt mig kan TS begära att stänga denna tråd nu då den inte leder till något mer givande i ämnet utan endast kommer resultera i vidare trollning..

Permalänk
Medlem

Vart har jag skrivit att det är säljarens ansvar ? Jag skriver tydligt att enligt köplagen är det mitt ansvar med undersökningsplikt, och därav använt Blocketpaketet ( så folks förstår bättre, vill fortfarande inte hänga ut säljaren ), där man om hämtat ut fredag, har till måndag att testa varan motsvarar annonsen. Säljaren har inte undersökningsplikt men då ska inte undgå från att svara om man som köpare frågar om det har några problem, där det även innebär att om det fungerar under spec så ska säljaren påpeka det.

Tack för ditt bidrag.

Skrivet av bergla:

@Gunior: Nej. Du har tyvärr tvärfel. Det är inte säljarens ansvar att ta reda på hur hårdvaran överklockar innan han säljer den till dig precis som det inte är tomtägarens fel att ta reda på om det ligger guld begravet någonstans på tomten innan han säljer den.

Jag tycker denna tråden börjar bli löjlig och du är faktiskt totalt ute och cyklar. Jag kommer inte svara här mer, lycka till.

Exakt, kollade redan på mitt mobo och även om jag var nöjd med mitt 4300, på vanlig turbo samt överclock, så kollade jag på nätet att folk åtminstånde med 8150 och mitt mobo verkar inte haft problem med att nå specs, men såklart även där, beror på mycket och att jag vet att det finns bättre mobo än mitt för 8150 och även för överklockning.

Skrivet av Mac83:

Det är vanligt att moderkorten till amd sätter stopp om man har budget så jag skulle snarare säga att problemet är ditt moderkort än cpun.

Vad det gäller degradering av cpu så har jag aldrig varit ute för att jag har fått ändra något med klocken på cpun över tid pga cpu degradering, däremot pga degradering av moderkort, efter byte av moderkort så klockade den lika fint igen.

Tack för konstruktiv feedback, som nämnt ovan, ska kolla upp med tester.

Skrivet av bergla:

@Gunior: Ett sista inlägg.

Du skriver för mycket för att vara ett troll så jag utgår ifrån att du är seriös.

Sätt i processorn, kör stock settings och testa den i prime eller valfritt program.

Är den stabil och presterar som den skall på stock klocks så är det inget som helst fel på den och du har ingenting alls att klaga på.

Krashar den eller bara kör 5/8 cores eller whatever på stock inställningar, då är det fel på den. Såhär svartvitt är det. Bedöm själv.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bergla:

@DavidtheDoom: Ok tack för intressant information. Kände givetvis till att processorer degenererar med tiden men trodde att det var såpass försumbart så det inte spelar någon verklig roll om man överklockar eller ej(såvida man inte kör kväve och 7 ghz).

Jo, man kan betrakta degrationen i CPU och GPU:er som försumbara. Det är vanligare att paketet pajar, t ex BGA paketet för grafikkort och sånt. Men det är en annan femma.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Rekommenderar dig att köpa nytt i fortsättningen, dom förväntningar du har är oskäliga. Som någon tidigare har skrivit, om den fungerar i Prime95 på stock klock så har du ingenting överhuvudtaget att säga till om.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233