Permalänk
Medlem

Green som NAS?

Fungerar exempelvis Green till en NAS? Funkar det lika bra som WD Red? Finns det nackdelar med Green?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

jag körde 4x greens i min. enda jobbiga var idle timen. men de kan man patcha bort.
efter 1½ år dog första hårddisken. tre av dom lever än efter 2½ år

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Fungerar exempelvis Green till en NAS? Funkar det lika bra som WD Red? Finns det nackdelar med Green?

Green har en strömsparnigsfunktion inbyggd i disken som stänger av den, Red går 24/4

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Då måste det bli en avbeställning när jag precis beställde en.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Fungerar utmärkt i en NAS. Nackdelar är att den,enligt specs, inte håller lika länge som Red, har sämre stöttålighet och kortare garanti. I praktiken är skillnaderna sånt som i "medelsvensson anvädning", man aldrig kommer att märka av. Personligen hinner jag alltid uppgradera diskarna långt innan MTBF är nådd.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Western-Digital-Gr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Fungerar utmärkt i en NAS. Nackdelar är att den,enligt specs, inte håller lika länge som Red, har sämre stöttålighet och kortare garanti. I praktiken är skillnaderna sånt som i "medelsvensson anvädning", man aldrig kommer att märka av. Personligen hinner jag alltid uppgradera diskarna långt innan MTBF är nådd.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Western-Digital-Gr...

OT: MTBF säger inget om livslängden på ett enskilt exemplar, det är ett statistiskt beräknat medelvärde på en mycket stor population.

http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/174791en?lang...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Green är inte lika lämplig som red framförallt pga att den inte är raid anpassad. Googla TLER. Ingen extrem deal kör själv en raid på 10 diskar utan TLER men ja dumt när kostnaden är typ samma.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jag kör red i min nas , går fint 24/7 .

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Kör både green,blue & red 24/7 utan problem i min NAS.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Green har en strömsparnigsfunktion inbyggd i disken som stänger av den, Red går 24/4

Beroende på strömsparinställningarna såklart.

Här är SMART-data från en av diskarna i min ena NAS. Markeringen visar "parkering av läshuvudet".

Standard på Synology är att stänga av hårddiskarna efter 20 minuter inaktivitet. Har inte ändrat detta då jag enbart använder den som långtidslagring.

Permalänk
Medlem

Har haft 2 st 3TB RED fallit ut ur RAID innan 10000 timmar (den andra redan efter 1500 timmar) på jobbet men ingen 2TB green (tagen från externa USB-disklådor innan översvämningen när de kostade under 700:-/styck) hemma som fallit ut än efter 28000 timmar fullt snurrande och ca 3 miljoner load/unload (300000 max enligt datablad) pga. energispar-funktionen

Dom här green _vill_ jag skall gå sönder någon gång så jag kan byta till 4TB-diskar, men icke...

---

Den ena 3 TB RED hängde sig hårt i NAS och låste sig helt var gång den skulle till en viss sektornummer och krävde spänningscykling för att vakna till liv igen och detta gick att upprepa hur många gånger som helst - efter att man skrivit på disken från sektor 0 till slut med '0' så försvann felet helt och det har heller inte skrivits någonting i SMART.

Den andre RED (som ersatte den fösta...) blev utkastad för att den låste sig efter 1500 timmar men verkar fungera igen efter en powercykling och en rebuild av RAID1 men har en etikett som osäker på sig nu.

---

Så nej, i mina ögon finns det ingen uppenbar fördel med en WD RED i en NAS eller att 'TLER' har varit viktig för funktionen i en NAS då det för mig har varit mer krångelbenägna än green-disk.

Diskarna RED och GREEN som sådant är mekaniskt extremt lika och med i stort sett samma läs och skrivprestanda inom samma diskgeneration, det är mjukvara på kontrollerkorten som avviker lite med lite olika beteenden vid felsituation och power save - inte alltid till fördel för sitt syfte uppenbarligen.

TLER är viktigt för RAID-kontrollers av hårdvarutyp då de kan vara ganska rejält oflexibla medans SW-RAID som används i SOHO-NAS och linuxplattform är betydligt mer toleranta.