Permalänk
Medlem

Uppgradera dator, ~7k

Tjenare!

Då min ungefär 4år gamla dator börjar bråka lite smått med olika fel så känner
jag att det är dags att byta ut den mot lite nya delar.
Hade tänkt mig en uppgradering på ungefär 7000kr.
Kommer nog enbart bara spela i 1080p och spel såsom CS:GO, Battlefield etc.

Burken som jag har i dagsläget har bland annat:
XFX 6950 2GB
Phenom II 1090T
12GB ram
Antec Three Hundred
Corsair CX 600W
Samt SSD, HDD och diverse.

Jag har tänkt att iallafall behålla chassit samt alla hårddiskar och så.

Det jag dock är lite fundersam över är fortfarande om det kan vara värt att införskaffa
sig ett nytt nätagg eller ej då CX serien har klassats som ett utav de mer lågkvalitativa
(har inte haft några problem med det) vad tror ni?

Det jag har sneglat lite smått på är dessa delarna:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9648828/
Dock GPU är jag lite osäker på men har tittat lite på är 480.

Kom jätte gärna med förslag!

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut det du plockat.
Frågan är om du vinner så mycket på ett nytt grafikkort.
Du har i alla fall råd med ett GTX 1060 och hamnar under 7.000 kr

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem

@Koffe_93
Du behöver även en CPU-kylare

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kört all in på en 6700k processor då du verkar ha dina datorer rätt länge. Utöver det och det du har plockat ihop så skulle jag köpa ett nätaggregat av hög kvalitet, tex evgas som jag inte kommer ihåg namnet på just nu men G2 något alternativt Corsair RMx serien samt någon riktigt bra CPU-kylare. Om inte det räcker med spelprestanda så skulle jag vänta ett tag och spara pengar till ett nytt grafikkort och köpa när de börjar hamna på bättre priser.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Det ser bra ut det du plockat.
Frågan är om du vinner så mycket på ett nytt grafikkort.
Du har i alla fall råd med ett GTX 1060 och hamnar under 7.000 kr

Mitt 6950 håller bra fortfarande för det jag gör men problemet är väl att fläkten
går på högvarv så fort jag startar något spel och jag lyckas inte hitta felet.
Men ska ta och fundera lite över det hela

Skrivet av riger:

@Koffe_93
Du behöver även en CPU-kylare

Har en Noctua nh-u9b monterad i burken, fungerar de gamla fästena som är till
1155 tro?

Skrivet av Litenskit:

Jag hade nog kört all in på en 6700k processor då du verkar ha dina datorer rätt länge. Utöver det och det du har plockat ihop så skulle jag köpa ett nätaggregat av hög kvalitet, tex evgas som jag inte kommer ihåg namnet på just nu men G2 något alternativt Corsair RMx serien samt någon riktigt bra CPU-kylare. Om inte det räcker med spelprestanda så skulle jag vänta ett tag och spara pengar till ett nytt grafikkort och köpa när de börjar hamna på bättre priser.

Känns som att en i7:a kostar lite för mycket tyvärr :/

Jo jag har mina funderingar kring ett nytt nätagg, det borde räcka med brons certifigering?

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffe_93:

Mitt 6950 håller bra fortfarande för det jag gör men problemet är väl att fläkten
går på högvarv så fort jag startar något spel och jag lyckas inte hitta felet.
Men ska ta och fundera lite över det hela

Har en Noctua nh-u9b monterad i burken, fungerar de gamla fästena som är till
1155 tro?

Känns som att en i7:a kostar lite för mycket tyvärr :/

Jo jag har mina funderingar kring ett nytt nätagg, det borde räcka med brons certifigering?

Kolla vad du har för temps på grafikkortet, rätt övertygad om att det är problemet. När det är konstaterat att det är temperaturproblem så rengör kylaren, hjälper inte det så är det nog byte av kylpasta som gäller. Borde finnas någon guide på youtube.

Jo helt klart sant ~1000:- är helt klart en kostnad jag föreslog det bara för att din nuvarande dator verkar ha varit med ett tag och som det ser ut nu så står processorutvecklingen näst intill stilla så om pengar finns så tycker jag i7 är ett mycket klokare val för att "framtidssäkra" lite (även om det är en omöjlighet inom datorvärlden).

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.