Permalänk

Köpråd NAS

Hej,
Söker efter en bra NASlösning.
Har en hel del foton som behöver lagras och kommas åt från olika enheter, Apple, PC, Android, Nvidia Shield mm
Optimalt är om den kan innehålla flertalet diskar och att man kan eventuellt köra Raid 5 så att data räddas ifall en hårddisk börjar falera.

En annan sak som vore bra om programvaran till NASen är hyfsat bra och att man skulle kunna installera en molnbackuplösning på den såsom Backblaze eller Crashplan.

Vet inte vad som är prisvärt idag och har bra prestanda, samt är hyfsad användarvänlig. Streama filmer mm är inte nödvändigt, då mittt bibliotek är ganska gammalt. Men kunde man installera Plex eller XBMC (heter nåt annat idag) är inte heller fel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har alltid kör med QNAP och tycker dessa funkar bäst efter min behov.

Visa signatur

Internet: IP-Only Bahnhof 1000/1000 fibern direkt in i UDM Pro
Nät: Unifi UDM Pro, Unifi Switch Pro 48 PoE, U6-Pro, U6-Long-Rang, U6-Lite,
Kameror: 2st G3 Flex, 4st G4 Dome, 4st G4 Bullet
Lagring: QNAP TVS-H1288X W-1290 / 80GB ECC / 2x 500GB M.2 / 2x SSD 1TB / 6x Ironwolf 4TB
UPS: UPS 2000W

Permalänk

Synology enligt mig. Har en DS712+ själv, men de har ju en uppsjö av olika modeller, beroende på behov och budget.

Bäst OS har de, enligt min ringa åsikt.

Permalänk

Budget har jag inte funderat på alls. än. Är 2000 för lite?

Permalänk
Medlem

@Bulldog76: Beror på. Har du tänkt köpa diskar till? Hur många diskar är du ute efter att kunna ha?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Åtminstone 2. flr kanske.
Vet inte omman ska köra dem i raid5 eller nåt för backupens skull.
Men 2 borde räcka

Permalänk

Kan varmt rekommendera Synologys modeller. Har kört lite QNAP och de kanske har lite mer "fart" i hårdvaran så finner jag mjukvaran mer svåranvänd. Men det är givetvis olika vad man tycker och hur mycket arbete man vill lägga ner på att "pilla själv".

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,