Strulet med bredbandet började när jag uppgraderade från 8 till 30 MBit/s

Permalänk

Strulet med bredbandet började när jag uppgraderade från 8 till 30 MBit/s

Hej, jag har en ADSL-uppkoppling från Telia och det har fungerat bra fram till att vi uppgraderade från 8 till 30 MBit/s.

Har varit i kontakt med supporten ett flertal gånger, men de kan inte se att något är fel, de skickade även hit en tekniker och allt han sa var att jag skulle koppla in en extra router och koppla in all utrustning på istället för att använda telias router.

Problemet är att titt som tätt försvinner uppkopplingen helt, och ofta mäter jag upp hastigheten med bredbandskollen på ca 0,5 MBit/s.

Det är bara ibland som det verkligen fungerar, och det är ytterst frustrerande.....

Någon som har något tips på vad man ska göra?
- byta internetleverantör???
- nedgradera till 8 MBit/s igen???

/ Mats

Permalänk
Rekordmedlem

Högre hastighet stäler högre krav på delarna, det kanske är en dålig kabel fram till huset ?
Vad får du för hastighet när det fungerar och vilken smart använder du ?
Att byta operatör kommer inte att påverka det eftersom samma kablage kommer att användas oavsett vad du väljer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@MatsHögmark:

jag kan få upp till 20 Mbit/s när det fungerar som bäst, vad menar du med smart??

/Mats

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MatsHögmark:

@MatsHögmark:

jag kan få upp till 20 Mbit/s när det fungerar som bäst, vad menar du med smart??

/Mats

Teliasmarten, en Thomson gateway som bland annat innehåller modemet, vilken modell fick du ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Jag har en Thomson TG789vn och så har jag en technicolor TG799TSvn v2

Båda funkar lika dåligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsHögmark:

Problemet är att titt som tätt försvinner uppkopplingen helt, och ofta mäter jag upp hastigheten med bredbandskollen på ca 0,5 MBit/s.

Troligtvis strul med tele ledningarna eller yttre störningar som påverkar dem, eller så kan det vara tele ledningarna i din bostad som måste bytas. Det är iaf ett klassiskt tecken på ostabil uppkoppling när du ökar hastigheten på ADSL.

Jag tvivlar på att det är nåt du kan göra, som att byta router, särskilt med en ostabil uppkoppling och max 0.5 Mbit. Mitt råd är att du ringer till Telia och ber om en ADSL linje-profil på kanske 12 Mbit under en viss tid för att kolla om det fungerar bättre.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MatsHögmark:

@mrqaffe:

Jag har en Thomson TG789vn och så har jag en technicolor TG799TSvn v2

Båda funkar lika dåligt...

Ok, båda stödjer hastigheten, jag funderade på om du hade nått gammalt som bara stödde adsl och inte adsl 2-2+

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tjenixen! det låter som samma fel jag fick för några år sedan.

Kan bekräfta det dem andra har skrivit! förmodligen är teleledningen för risig för att klara högre hastigheter!.

Tidigare när jag hade ADSL via BBB så var mitt abonnemang på 10 Mbit, fungerade kalas, men senare fick jag en gratis uppgradering till 20 Mbit, direkt började problem samma som du beskriver.

Lösningen var att BBB, tittade i loggen LIVE och då kunde dem se förlorade paket vid 20 Mbit, vi provade oss fram med att sänka hastigheten ett steg i taget tills linan blev stabil utan förlorade paket, och för mig blev det 13 Mbit som jag kunde ha som MAX hastighet med bibehållen stabilitet.

Så ring du supporten och be dom kika i loggarna live.. för att ta ner hastigheten gradvis tills det blir stabilt.. som dem andra skriver så är det inget att göra tyvärr förmodligen.

*Möjligtvis att First line supporten ej har verktygen för att se/förändra hastigheten, be då att bli kopplad till second line supporten och var tydlig med att problemen började EFTER du fick högre hastighet!

Permalänk
Inaktiv

Instämmer med föregående talare. Vet inte hur Telia har det nu men förut kunde man göra en felsökning online, vet inte omfattande den var men den kollade alltså kvalitén på din lina. Prata med supporten och försök få en något lägre hastighet.

Permalänk
Medlem

Du har inte gått från adsl 8 till adsl 30 utan du har gått från adsl 8 Mbit till vdsl 30 Mbit och vdsl är en delvis annan teknik.
Värt att kolla skulle kunna vara möjlighet att faktiskt fortfarande köra adsl men på 24 Mbit men telia verkar vilja skrota den möjligheten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aluser:

Du har inte gått från adsl 8 till adsl 30 utan du har gått från adsl 8 Mbit till vdsl 30 Mbit och vdsl är en delvis annan teknik.
Värt att kolla skulle kunna vara möjlighet att faktiskt fortfarande köra adsl men på 24 Mbit men telia verkar vilja skrota den möjligheten.

Det var 10 år sen jag pysslade med DSL så jag kan inte säga emot, men det är säkert möjligt att köra ADSL i 30 Mbit idag? vDSL var Telia inga direkt förespråkare för då det ofta kräver dubbla ledningar, dvs två eller fyra par istället för ett par. Det är väldigt få kunder som har mer än ett par indragit.

Permalänk

Tack för alla bra svar!!

/Mats

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Det var 10 år sen jag pysslade med DSL så jag kan inte säga emot, men det är säkert möjligt att köra ADSL i 30 Mbit idag? vDSL var Telia inga direkt förespråkare för då det ofta kräver dubbla ledningar, dvs två eller fyra par istället för ett par. Det är väldigt få kunder som har mer än ett par indragit.

Underligt isåfall att vart enda dokument jag hittar sätter gränsen för adsl2+(ITU G.992.5) vid 24 Mbit. Ett par och VDSL borde räcka för 30 Mbit men inte för 60 Mbit.

Men jag överförenklade då avståndet troligen är avgörande men symptomen tyder på att han kan ha vdsl(ITU G.993.1/2) inblandat för att få hastigheter över 24 men att detta lägger ner och den inte går över på adsl2 ordentligt eller med taskiga startvärden. Särskilt som telia under en period hade information som sa att om du bode närmare än 1500 m från stationen så var bredband 30 vdsl2 men jag hittar inte det annat än i forum just nu så se det som ett "rykte"

Permalänk
Avstängd

Driftstörning pga dåliga ledningar i eller från stationen fram till huset eller för långt ifrån stationen.

Vanliga telefon-supporten gör detta misstag väldigt ofta då de inte sitter på informationen om exakta avstånd som supporten på högre nivå.

Hade samma sak, låg på 8/0.5 mbits och fick möjligheten till att få upp till 24mbits istället.

Tappade anslutningen varannan minut och det var ostabilt.
Konstigt att teknikern inte kunde detta problem om han nu jobbar inom det.

Om du max har fått 20 mbits och det är inställt på 30mbits så är det inte konstigt att du tappar uppkopplingen när det gäller ADSL.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aluser:

Underligt isåfall att vart enda dokument jag hittar sätter gränsen för adsl2+(ITU G.992.5) vid 24 Mbit. Ett par och VDSL borde räcka för 30 Mbit men inte för 60 Mbit.

Men jag överförenklade då avståndet troligen är avgörande men symptomen tyder på att han kan ha vdsl(ITU G.993.1/2) inblandat för att få hastigheter över 24 men att detta lägger ner och den inte går över på adsl2 ordentligt eller med taskiga startvärden. Särskilt som telia under en period hade information som sa att om du bode närmare än 1500 m från stationen så var bredband 30 vdsl2 men jag hittar inte det annat än i forum just nu så se det som ett "rykte"

Som jag sa, jag är inte alls säker då jag inte längre pysslar med DSL i överhuvudtaget. Kan mycket väl vara så att inget hänt med standarden på 10 år.

När jag pysslade med Bredband så tror jag inte ens det var 1000 meter för VDSL, tror det var 600 meter eller liknande - iaf för att få lite högre hastigheter. Oavsett standard så är det fysikens lagar som sätter begränsningarna, det är inte möjligt att få högre hastighet, oavsett vad man kallar tekniken när man börjar närma sig 1000 meter. Lite på samma sätt som att analoga modem inte kunde komma upp i högre hastigheter än 57kbit.

Permalänk
Inaktiv

@MatsHögmark: Istället för att gissa vad felet är så ska du i steg 1 i denna felsökning logga in i modemroutern (192.168.1.1) och avläsa dom dsl-värden som finns. Du ser tex. vilken hastighet den får/tar emot och eventuella störningar samt upptid.

Stämmer det "överrens" med vad du "upplever"- Ring Telia, det är fel på signalen in. Stämmer det inte överrens - Du har fel i ditt nätverk/dator.

Skriv här hur det ser ut, ta printscreen.