Permalänk
Medlem

Ett sista chassi - köpråd

Hej kära medlemmar.

Nu är det dags, jag ska köpa mitt "sista chassi". Jag söker efter något större chassi, har kollat runt själv och Dark base 900 pro verkar vara populärt.

Jag kommer alltid köra luftkylning då jag trivs bäst med det minimala underhåll som det kräver. Just nu har jag ett Fractal Design r4 men jag är inte nöjd (har haft FD sedan r2) och det är dags för något nytt. Har en ganska tydlig kravbild för att få så bra hjälp som möjligt:

Minst ATX
Ska få plats med Noctunas största kylare (har en dh-15 idag som jag är väldigt nöjd med)
Fönster för att se mina komponenter (ingen mening att uppgradera om jag inte ser alla dyra invensteringar)
Möjlighet att plocka bort hårddiskburarna för ökat luftflöde
Inte FD (!)
Behöver inte vara svensk återförsäljare men åtminstone EU pga tull
Budget 3000:- isch
Ska vara större än ett r4/r5
Ska kunna få plats med två st 1070 som jag har idag med tillräckligt mycket utrymme för att orka kyla dessa.

Alla tips mottages gärna. Jag har svårt för beslut.

Permalänk

@joewson:
En tanke bara. Haka inte upp dig för mkt på borttagbara HDD burar pga luftflöde.
förvånansvärt mycket som krävs för att det ska ha någon betydelse. Se video
https://www.youtube.com/watch?v=YDCMMf-_ASE

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har fyra SSD. Behöver inte ha fler burkar som täcker upp mer. Åsikterna går isär. Jag får tre grader skillnad på mina grafikkort genom att ta bort burarna på mitt R4. Är nog lite beroende på vilket chassi man har att jobba i från början.

Permalänk
Medlem

Absolut ett alternativ . Synd bara att fronten är så ful bara (väldigt subjektivt vad man tycker ser bra ut eller inte).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja kanske den oxå ser ut trevligt chassi ..

https://www.inet.se/produkt/6901918/cooler-master-master-case...

kan ändra ställ på HDD eller SSD .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Thermaltake Core P5 kanske kan vara nåt om du gillar att se dina komponenter? Har dock ingen aning om hur luftflöde etc är

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Hedersmedlem

@joewson: Ett litet sidospår, är du missnöjd med någon med ditt nuvarande chassi eller Fractal Design, eller är det bara så att du vill ha något större?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Hej alla, tack för svar. Många som verkar tycka att Phantek gör bra chassin så kollar deras sortiment efter något som passar. Kolla mängder med Youtube för att hitta rätt. Hur står sig Phantek i kvalitet kontra typ Corsair?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

@joewson: Ett litet sidospår, är du missnöjd med någon med ditt nuvarande chassi eller Fractal Design, eller är det bara så att du vill ha något större?

Får lite höga temps i rummet och jag behöver ta in fler fläktar för att få ner tempen och då försvinner hela poängen med att ha ett ljuddämpat chassi. Då kan jag lika gärna byta till något som inte är lika diskret och som saknar en lucka som jag slipper blir galen på. Har haft FD nu i 6 år så det är dags för något nytt. Känner att FD är lite trångt för mina behov med dubbla grafikkort, raid kort osv.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9667975/

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Är inte 900D lite väl overkill vid luftkylt system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joewson:

Är inte 900D lite väl overkill vid luftkylt system?

overkill vet jag inte men du ville ha stort och det där är stort.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

Corsair obsidian 750d airflow edition

Permalänk

@joewson:

Jag hade ju isf köpt ett till R4. Ett alldeles urmärkt chassi. Bra pris på det just nu.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9671780/

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om det vanliga Dark Base 900, sitter med ett sånt själv och kan inte vara mer nöjd.
https://www.inet.se/produkt/6901632/be-quiet-dark-base-900-or...

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Hade gärna köpt ett om det inte var för att jag har exakt ett sådant chassi som jag ska byta ut då det inte fyller de behoven som mitt bygge kräver

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Kan tipsa om det vanliga Dark Base 900, sitter med ett sånt själv och kan inte vara mer nöjd.
https://www.inet.se/produkt/6901632/be-quiet-dark-base-900-or...

Okej om vi kan prata kort via PM? Är lite nyfiken på det chassit då det fyller många av mina behov med modulär design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morphan88:

Corsair obsidian 750d airflow edition

Hur står sig ljudnivån i det chassit? Har kollat på det från och till men får lite dubbla budskap. Du behöver självklart inte svara om du inte har personliga erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Vill du aldrig köpa ett nytt chassi igen så är helt klart 900d ett bra val. Har ett själv sen runt ett år tillbaks och väldigt nöjd. Lite dyrt för vad man får men om man inte planerar att byta ut det under en livstid så spelar priset som sagt ingen roll.

Permalänk
Skrivet av joewson:

Hur står sig ljudnivån i det chassit? Har kollat på det från och till men får lite dubbla budskap. Du behöver självklart inte svara om du inte har personliga erfarenheter.

Kör med corsair obsidian 750d icke airflow version men plockat bort fronten så jag har i princip samma.

Tyvörr kan jag dock inte svara på din frpga då jag inte är känslig för ljudnivå. Men kolla tomshardware forum.
Där finns massor om det.

Skickades från m.sweclockers.com