Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilka länder förknippar du med kvalitet ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Veni:

Vet att Alfa Laval tillverkar i Lund men Ericsson vet jag inte. Misstänker att dom utvecklar i Sverige men ingen större tillverkning inom våra gränser.

Det är lite utav en missuppfattning att vi inte har någon tillverkning längre i Sverige. Vi har till exempel fortfarande ståltillverkning som är toppmodern. Se: http://www.jernkontoret.se/sv/stalindustrin/branschfakta-och-...

Siemens tillverkar även sina gasturbiner här. Har man haft en statsminister i åtta år som säger att "The industry is practically gone", ja då sätter det väl sina spår. Snacka om en självuppfyllande profetia ifall de ledande partierna har den inställningen. Produktion är nödvändigt för värdeskapande, och outsourcing är många gånger inte alls så lönsamt i slutändan, och verkligen inte ur ett nationalekonomiskt perspektiv.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det är lite utav en missuppfattning att vi inte har någon tillverkning längre i Sverige. Vi har till exempel fortfarande ståltillverkning som är toppmodern. Se: http://www.jernkontoret.se/sv/stalindustrin/branschfakta-och-...

Siemens tillverkar även sina gasturbiner här. Har man haft en statsminister i åtta år som säger att "The industry is practically gone", ja då sätter det väl sina spår. Snacka om en självuppfyllande profetia ifall de ledande partierna har den inställningen. Produktion är nödvändigt för värdeskapande, och outsourcing är många gånger inte alls så lönsamt i slutändan, och verkligen inte ur ett nationalekonomiskt perspektiv.

Man får som man väljer. Dom styrande måste fimpa samarbete med partier som motarbetar den lilla industri som vi har kvar med alla straffskatter/avgifter. El- samt bränslepriser är det första som måste sänkas(skatten på dom).

En gång i tiden så hade man verktyg där det stod "Made in Sweden" på. Har dessa fortfarande kvar(tror det är Bahco) i verktygslådan. Idag är det "Made in Spain".

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Man får som man väljer. Dom styrande måste fimpa samarbete med partier som motarbetar den lilla industri som vi har kvar med alla straffskatter/avgifter. El- samt bränslepriser är det första som måste sänkas(skatten på dom).

En gång i tiden så hade man verktyg där det stod "Made in Sweden" på. Har dessa fortfarande kvar(tror det är Bahco) i verktygslådan. Idag är det "Made in Spain".

Om jag inte missminner mig, så tillverkas Bahcos sågar fortfarande i Sverige, men skiftnycklar i Argentina, en del handverktyg i Spanien och Portugal och sedan är det skaplig spridning över jordklotet på resten.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Sverige ser jag mycket som "allt ska ha mycket kvalitet men det är ändå skit"

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Jag förknippar Tyskland med kvalitet. Dock är jag inte helt säker på att det verkligen stämmer.

Permalänk
Inaktiv

Svår fråga. Det beror på vilka produkter vi snackar om, men det finns ju ett tankesätt och det är att det brukar kosta, och detta kan nog tillämpas om vi jämför produkterna som säljs i Sverige och nordeuropa. Åker vi utanför den zonen så blir det annorlunda. Det är därför det är så svårt för oss för vi är ju vana att bedöma kvalite utifrån priset på produkten.
Och sen vad som är kvalitet varierar pga av att det är ett begrepp som är både relativt och subjektivt. Jag kan tycka att detta är kvalitetsprodukt men du håller inte med osv..
Men för att svara på frågan skulle jag säga skandinaviskt /finskt och hollänskt.

Permalänk
Medlem

Japan på elektronik sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Av tråden kan vi alltså härleda att det viktiga är inte var saken tillverkas utan när den tillverkades. Allt var bättre förr!

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga Japan, Tyskland samt Skandinavien.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Får hoppas tyskarna kan bygga bilar, väntar på min.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Japan, tyskland, Finland, Sverige

i den ordningen när det gäller exporterade produkter.

När det gäller att exportera till, dvs landets krav på kvalitet vid import är min professionella uppfattning att Japan där är i en helt annan liga än övriga världen. Det som inom min bransch är en "topp-produkt" i övriga världen duger inte alls i Japan.

Möter man kvalitetskraven i Japan är de dock redo att betala jävligt bra också, vilket inte alltid är fallet i andra länder.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Om jag inte missminner mig, så tillverkas Bahcos sågar fortfarande i Sverige, men skiftnycklar i Argentina, en del handverktyg i Spanien och Portugal och sedan är det skaplig spridning över jordklotet på resten.

Vill minnas att deras bättre/dyrare serier produceras i Sverige / Tyskland till stor del, men att de billigare produkterna görs i billigare länder.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Vill minnas att deras bättre/dyrare serier produceras i Sverige / Tyskland till stor del, men att de billigare produkterna görs i billigare länder.

Du får gärna berätta vad som räknas till Bahcos bättre/dyrare serier, så ska jag försöka skriva ner lite tillverkningsländer imorgon.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Avviker lite genom att inte svara direkt på OP:s frågeställning, men som någon annan skrev om lite roliga kvalitetsstämplar fick mig att minnas en gammal Fujitsu Siemens-maskin jag demonterade som hade blivit signerad: "Proudly made in The Philippines".

För att dock svara på frågan: Danmark, Finland. Japan för (fin)-elektronik, annars är kineserna bra på storkomponenter. Tyskland för mekaniska delar. Har också haft överraskande bra erfarenhet av Tjeckien.

Permalänk
Medlem

@Johan^junior: Är inte superinsatt i just Bahcos serier, föredrar personligen andra märken (Kamasa, Knipex, Wera mm). Kan ha blandat ihop dem med Bosch också när jag tänker efter...

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JamesBanana:

@Johan^junior: Är inte superinsatt i just Bahcos serier, föredrar personligen andra märken (Kamasa, Knipex, Wera mm). Kan ha blandat ihop dem med Bosch också när jag tänker efter...

Bacho och Borch har ganska olika sortiment

Det är intressant att läsa vad folk tycker men hur är det med företag/varumärken som byter land, Kinesiska Volvo pv eller skiftnycklar från Bacho/Kamasa, Det är ju inte Kamasa/Eskilstuna som gäller numera.
Personligen så har jag en "lokalproducerad" cykel, en Nishiki, de har lämnat Japan och är numera ett Göteborgsföretag, men det är ju en massa Japanska Shimanodelar på den, eller är de så Japanska tro...
Jag är lite förundrad över att ingen har lyft fram tex Taiwan, Korea och Kina eftersom det är där det mesta dator och telefonrelaterade tillverkas och ingen verkar alltså anse att länderna där de flesta ickretsar tillverkas har nått med kvalitet att göra, Tyskland är väl ett litet undantag där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kläder skulle jag säga i princip vilket EU land som helst.
Jag kanske inbillar mig men jag tänker att lönerna för folk som jobbar inom klädindustrin inom EU borde ha någolunda lika villkor och lön? Undantaget i mitt eventuella resonemang skulle väl kunna vara Turkiet där det känns som att dom gör lite som dom vill med allting...trots sitt medlemskap.

Överlag känner jag mig lite skamsen varje gång man handlar kläder då man inte kan låta bli att tänka på dom eventuella förhållandena för arbetarna bakom plagget. HM's fabriker ex finns det ju både den ena och den andra dokumentären om hur usla förhållandena är på dessa arbetsplatser med arbetsdagar på närmare 15h och typ 1-200:- eller likande.
Skulle gladeligen betala lite mer för varje plagg man köper om det var garanterat producerat i EU och under rimliga förhållanden. Vissa märken har ju stor produktion i Europa, dock så medför det ju högre priser, alla är inte beredda att betala för detta men jag är och skulle säga gör det till stor del. Försöker undvika märken där man vet på ett ungefär vart kläderna är gjorda och försöker hålla mig till dom som har produktionen här i EU. Inte alltid så lätt dock.

Samma sak gäller ju på elektronik-sidan, där är det ju så klart betydligt svårare då i princip allt (ok inte allt men en väääääldigt stor del) av all elektronik på ett eller annat sätt sker i ex Kina, Taiwan, Singapore osv.
Skulle i det här fallet kännas mycket bättre om all elektronik, eller så stor del som möjligt, skedde i Japan istället. Japan ska väl vad jag vet ha riktigt bra arbetsvillkor och lönerna med mera, ett välstrukturerat land känns det som.

Allt detta är ju till stor del önsketänkande, men i framtiden så kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Livsnjutare 😎

Holland
Mer eller mindre störst på el-cyklar, Batavus är ett väääädligt stort märke som får Cresent och Monark att framstå som småbarn på lekplatsen.

Tyskland
Alla har väl hört orden "Tysk ingenjörskonst" ? - Behöver inte säga mer.
Det första jag tänker på som märke från detta land är Audi dock.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Tror kanske man misstar kvalité för ngt annat när det gäller tyska bilar. Det går upp och ner det där... vissa bilar kan det vara bra kvalité på medans andra är helt kass. Däremot är tyskarna outstanding när det gäller detaljfinish och materialval i kupén. Inga plastiga knappar/reglage eller klånkande dörrar. Dessutom vet dom hur man ska isolera mot vägljud. Japaner, koreaner mfl gör sjukt pålitliga och driftsäkra bilar, men dom vet inte ett skit om det tyskarna är duktiga på. Köp tex en dyr Lexus, sjukt bra bil men ff en sminkad toyota.

Så tycker jag iaf...

Precis som Porsche är en sminkad bubbla från 1973 då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold