Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Vega release första halvan av 2017

Permalänk
Inaktiv

AMD Vega release första halvan av 2017

Det ser ut som chansen för en Vega release under 2016 är obefintlig. Nu pratar AMD om första halvan av 2017. Vet inte om uppgifterna är definitiva men när det kommer direkt från AMD så blir det knappast tidigare än så. Verkligen synd att det tar sån tid. För min del så blir det definitivt Pascal då AMD för tillfället är helt ute ur leken på grafikkortssidan.

http://videocardz.com/63450/amd-vega-to-launch-in-1h-2017

Permalänk
Medlem

Då är det Volta dem vill gå emot antagligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför står det Q4 angående releasen av Radeon Pro WX series medans det står 1H angående Vega? Q står för quarter och H står för? 1st Half? I så fall kan vi vara inne på en lång väntan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Kan vara allt från Mars till Juni typ

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

jag hoppades på december januari men då blir det väl runt tiden då nvidia släpper 1080ti så antagligen maj - juni.. får bli ett rx 480 för mig i år då eller möjligtvis 1070..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Längtar efter Vega X2, när det släpps.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Det ser ut som chansen för en Vega release under 2016 är obefintlig. Nu pratar AMD om första halvan av 2017. Vet inte om uppgifterna är definitiva men när det kommer direkt från AMD så blir det knappast tidigare än så. Verkligen synd att det tar sån tid. För min del så blir det definitivt Pascal då AMD för tillfället är helt ute ur leken på grafikkortssidan.

http://videocardz.com/63450/amd-vega-to-launch-in-1h-2017

Lite komiskt att påstå att de är ute ur leken för att de inte satsar på entusiastkort samtidigt som Nvidia. De valde att först satsa på den konsumentgruppen som är överlägset störst istället för mer nischade produkter.

Sedan håller jag med om att det är tråkigt att det inte finns några entusiastkort tillgängliga för oss som vill ha det, men med tanke på hur långt efter AMD ligger ekonomiskt är det helt rätt att göra så här.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför står det Q4 angående releasen av Radeon Pro WX series medans det står 1H angående Vega? Q står för quarter och H står för? 1st Half? I så fall kan vi vara inne på en lång väntan.

1H är mycket riktigt 'first half', dvs. januari-juni.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

jo man ångrar ju inte sitt köp av gtx 1080 direkt. hoppas vega blir bra när det kommer i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag väntar tills man kan spela de allra flesta spelen i 4K 60 fps så det är väl bara bra att vänta antar jag. Hoppas bara de gör något åt att hacka mynt till grafikkorten så att man slipper vänta 3 månader med inget releasedatum efter papperslanseringen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Lite komiskt att påstå att de är ute ur leken för att de inte satsar på entusiastkort samtidigt som Nvidia. De valde att först satsa på den konsumentgruppen som är överlägset störst istället för mer nischade produkter.

Sedan håller jag med om att det är tråkigt att det inte finns några entusiastkort tillgängliga för oss som vill ha det, men med tanke på hur långt efter AMD ligger ekonomiskt är det helt rätt att göra så här.

AMD har ingenting att erbjuda mig på grafikkortsfronten, åtminstone inte innan Vega släpps. På vilket sätt är det komiskt? Dessutom så slår Nvidia dem även i Polarisprisklassen. AMD har nu varken pris eller prestanda på sin sida, har nog inte upplevt en så total dominans av Nvidia någonsin tidigare.
Väldigt tråkig utveckling då jag oftast valt AMD tack vare dess goda pris/prestanda de senaste 15 åren eller så. Men det är bara inse att AMD saknar resurser för att vara någon seriös konkurrent numera. Man får hoppas att deras konsolsatsning gynnar dem mer än väntat.

Sedan gällande releasedatumet så är chansen väldigt liten för en lansering i Januari-Februari. Ingen vill släppa produkter under dessa två månader. Mars-Juni låter rimligast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

AMD har ingenting att erbjuda mig på grafikkortsfronten, åtminstone inte innan Vega släpps. På vilket sätt är det komiskt? Dessutom så slår Nvidia dem även i Polarisprisklassen. AMD har nu varken pris eller prestanda på sin sida, har nog inte upplevt en så total dominans av Nvidia någonsin tidigare.
Väldigt tråkig utveckling då jag oftast valt AMD tack vare dess goda pris/prestanda de senaste 15 åren eller så. Men det är bara inse att AMD saknar resurser för att vara någon seriös konkurrent numera. Man får hoppas att deras konsolsatsning gynnar dem mer än väntat.

Sedan gällande releasedatumet så är chansen väldigt liten för en lansering i Januari-Februari. Ingen vill släppa produkter under dessa två månader. Mars-Juni låter rimligast.

AMD var först ut med polaris korten och dom är ju riktade till den största marknaden "mainstream gamers" och dom har ju lyckats med vad dom försökte sig på också, ett bra kort för ett bra pris och dom har tagit tillbaka några % av marknaden så de kunde nog inte gått så mycket bättre för dom.

sen att dom inte har något att erbjuda dig som vill ha ett 1440p eller 4k kort är en annan sak dom som satsar pengar på såna kort är inte majoriteten och kan tas i efterhand men först behöver dom pengar och det är som sagt mainstream folket man ska rikta sig till då.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

AMD var först ut med polaris korten och dom är ju riktade till den största marknaden "mainstream gamers" och dom har ju lyckats med vad dom försökte sig på också, ett bra kort för ett bra pris och dom har tagit tillbaka några % av marknaden så de kunde nog inte gått så mycket bättre för dom.

sen att dom inte har något att erbjuda dig som vill ha ett 1440p eller 4k kort är en annan sak dom som satsar pengar på såna kort är inte majoriteten och kan tas i efterhand men först behöver dom pengar och det är som sagt mainstream folket man ska rikta sig till då.

Nej? Nvidia var först ut med Pascal, sen var RX480 ute före GTX 1060 med cirka två veckor med referenskort men icke referens var Nvidia först ut med också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

AMD har ingenting att erbjuda mig på grafikkortsfronten, åtminstone inte innan Vega släpps. På vilket sätt är det komiskt? Dessutom så slår Nvidia dem även i Polarisprisklassen. AMD har nu varken pris eller prestanda på sin sida, har nog inte upplevt en så total dominans av Nvidia någonsin tidigare.
Väldigt tråkig utveckling då jag oftast valt AMD tack vare dess goda pris/prestanda de senaste 15 åren eller så. Men det är bara inse att AMD saknar resurser för att vara någon seriös konkurrent numera. Man får hoppas att deras konsolsatsning gynnar dem mer än väntat.

Sedan gällande releasedatumet så är chansen väldigt liten för en lansering i Januari-Februari. Ingen vill släppa produkter under dessa två månader. Mars-Juni låter rimligast.

Tycker det är riktigt fin konkurrens i 2000-3000kr klassen just nu, så förstår inte riktigt vad du är ute efter. Det var längesen det var så pass svårt att välja som det är nu i det prisintervallet.

GTX 1060 kanske passar dig personligen bättre än RX 480 men det är knappast AMD's fel.

Sedan är inte du eller jag de personer som Nvidia eller AMD tjänar mest pengar på, så varför skulle AMD satsa på oss nu när de istället behöver ta marknadsandelar?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kethsi:

AMD var först ut med polaris korten och dom är ju riktade till den största marknaden "mainstream gamers" och dom har ju lyckats med vad dom försökte sig på också, ett bra kort för ett bra pris och dom har tagit tillbaka några % av marknaden så de kunde nog inte gått så mycket bättre för dom.

sen att dom inte har något att erbjuda dig som vill ha ett 1440p eller 4k kort är en annan sak dom som satsar pengar på såna kort är inte majoriteten och kan tas i efterhand men först behöver dom pengar och det är som sagt mainstream folket man ska rikta sig till då.

Jo men nu skrev ju jag "för min egen del" eller hur?. Med ett mer attraktivt pris på 480 hade det varit ett bra alternativ. Det kan inte kosta lika mycket som det bättre presterande GTX 1060. Speciellt inte när deras rykte är så pass dåligt. De måste slå Nvidia. Nvidia har fått sälja så mycket på bara deras märke. Så många ser dem som de självklara valet trots att de har haft sämre pris och prestanda på sina kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tycker det är riktigt fin konkurrens i 2000-3000kr klassen just nu, så förstår inte riktigt vad du är ute efter. Det var längesen det var så pass svårt att välja som det är nu i det prisintervallet.

GTX 1060 kanske passar dig personligen bättre än RX 480 men det är knappast AMD's fel.

Sedan är inte du eller jag de personer som Nvidia eller AMD tjänar mest pengar på, så varför skulle AMD satsa på oss nu när de istället behöver ta marknadsandelar?

Oavsett vad jag är ute efter för kort nu så kan jag inte rekommendera 480 till någon. Om de gör underverk med DX12 prestandan i alla titlar från och med idag samt sänker priset en aning så kan de ta mainstreamtronen. Problemet är väl att Nvidia tjänar såpass bra på sina kort att de har råd att priskriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tycker det är riktigt fin konkurrens i 2000-3000kr klassen just nu, så förstår inte riktigt vad du är ute efter. Det var längesen det var så pass svårt att välja som det är nu i det prisintervallet.

GTX 1060 kanske passar dig personligen bättre än RX 480 men det är knappast AMD's fel.

Sedan är inte du eller jag de personer som Nvidia eller AMD tjänar mest pengar på, så varför skulle AMD satsa på oss nu när de istället behöver ta marknadsandelar?

Med tanke på det här skulle jag nog säga att de tjänar mest på de som köper dyra kort. Marknadsandelar =/= vinst. T.ex. Apple sålde 5% av bärbara men fick 45% vinsten ett kvartal.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nej? Nvidia var först ut med Pascal, sen var RX480 ute före GTX 1060 med cirka två veckor med referenskort men icke referens var Nvidia först ut med också.

jag menade så klart kort i lägre prisklass nvidia hade sina 1070 och 1080 ute javisst och det var otydligt i mitt inlägg ber om ursäkt där, AMD lanserade rx 480 innan nvidia lanserade 1060 men att nvidia fick ut custom korten mycket fortare än amd är en annan femma och möjligtvis också "founders edition" korten men på pappret var amd först i mainstream segmentet för jag klassar då inte 1070 som ett mainstream kort.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Jo men nu skrev ju jag "för min egen del" eller hur?. Med ett mer attraktivt pris på 480 hade det varit ett bra alternativ. Det kan inte kosta lika mycket som det bättre presterande GTX 1060. Speciellt inte när deras rykte är så pass dåligt. De måste slå Nvidia. Nvidia har fått sälja så mycket på bara deras märke. Så många ser dem som de självklara valet trots att de har haft sämre pris och prestanda på sina kort.

"sen att dom inte har något att erbjuda dig som vill ha ett 1440p eller 4k kort är en annan sak dom som satsar pengar på såna kort är inte majoriteten"

jag tog med dig i inlägget också om du nu inte läste hela..

på pappret var rx 480 200USD men sen att skatt osv tillkommer visst och butiker vill ha sin del av vinsten det kan inte AMD göra något åt dom sätter ett rikt pris och sen är det upp till butikerna att sätta sina priser om dom vill sälja ett rx 480 för 50k så får dom göra det även om det aldrig blir sålt men du har fullständigt rätt i att det funkar inte att ha priserna så här men i usa t.ex så drivs priserna upp av många som beställer och väntar på rx 480 / 470 och finns inte så många på marknaden än så butiker tar ut så mycket kunderna är villiga att betala.

TL:DR: AMD kan inte styra butikerna om butikerna vill ta galna priser är det inte så mycket AMD kan göra åt saken så det är inte dom som säger ta ut 3.2k för rx 480.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Med tanke på det här skulle jag nog säga att de tjänar mest på de som köper dyra kort. Marknadsandelar =/= vinst. T.ex. Apple sålde 5% av bärbara men fick 45% vinsten ett kvartal.

http://jonpeddie.com/images/uploads/publications/2015_gaming_chart.JPG

Vad är det för chart?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vad är det för chart?

Det är ett diagram över grafikkortsomsättningen enligt segment.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Det är ett diagram över grafikkortsomsättningen enligt segment.

Länka gärna till artikeln i fråga om du vill använda diagrammet (chart på engelska kan översättas som diagram ja) som källa.

Edit: Hittade artikeln. Förstår inte riktigt hur du kan översätta den bilden till grafikkortsmarknaden. Vet du ens vad som ingår i "entusiast segmentet" i denna artikel?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jag menade så klart kort i lägre prisklass nvidia hade sina 1070 och 1080 ute javisst och det var otydligt i mitt inlägg ber om ursäkt där, AMD lanserade rx 480 innan nvidia lanserade 1060 men att nvidia fick ut custom korten mycket fortare än amd är en annan femma och möjligtvis också "founders edition" korten men på pappret var amd först i mainstream segmentet för jag klassar då inte 1070 som ett mainstream kort.

1070 har fortfarande högre % i steamgraphs så tror nog folk offrade sig på det extra priset. Tycker fortfarande 480 är för dyrt för det man får faktiskt.

Permalänk
Medlem

http://www.guru3d.com/news-story/amd-mentions-vega-enthusiast...

Enligt guru3d så ska det vara olika datum på Vega 10 och 11 och till skillnad från Polaris så ska 11 vara det fetare kortet som släpps 2017 (6144 gcn-er!)

Jag lyckas inte ladda källartikeln de refererar till dock så jag kan inte svara på om det bara är svammel. Vega 11 låter rätt awesome dock!

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

1070 har fortfarande högre % i steamgraphs så tror nog folk offrade sig på det extra priset. Tycker fortfarande 480 är för dyrt för det man får faktiskt.

själv tycker jag alla dagens grafikkort är för högt i pris inte bara 480 men steamgraphs är inte hela marknaden, tyvärr så blir många rx 480s uppköpta av "miners" och ingår inte i steams undersökning då dom sällan installerar spel på deras mining riggar.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Länka gärna till artikeln i fråga om du vill använda diagrammet (chart på engelska kan översättas som diagram ja) som källa.

Edit: Hittade artikeln. Förstår inte riktigt hur du kan översätta den bilden till grafikkortsmarknaden. Vet du ens vad som ingår i "entusiast segmentet" i denna artikel?

Vet inte hur jag lyckades missa att det även gäller färdigbyggda. Men alla sidor som nämner artikeln nämner endast grafikkort vilket förklarar varför jag inte tänkte på det.

Med tanke på det extrema priset tog det ett tag innan jag hittade ens något om klasserna.
Tydligen är entusiastkorten 250-900 dollar... (http://www.pcworld.com/article/2873713/nvidia-releases-geforc...)
Enligt den artikeln har de korten 6% av försäljningen. Så det är snarare 460 som har uppgiften att öka marknadsandelen (och de billigaste 470 och 480). Men de dyare korten ökar i andel så kanske det ändras.

http://jonpeddie.com/publications/add-in-board-report

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vad är det för chart?

Skrivet av ArcticFire:

Vet inte hur jag lyckades missa att det även gäller färdigbyggda. Men alla sidor som nämner artikeln nämner endast grafikkort vilket förklarar varför jag inte tänkte på det.

Med tanke på det extrema priset tog det ett tag innan jag hittade ens något om klasserna.
Tydligen är entusiastkorten 250-900 dollar... (http://www.pcworld.com/article/2873713/nvidia-releases-geforc...)
Enligt den artikeln har de korten 6% av försäljningen. Så det är snarare 460 som har uppgiften att öka marknadsandelen (och de billigaste 470 och 480). Men de dyare korten ökar i andel så kanske det ändras.

http://jonpeddie.com/publications/add-in-board-report
http://jonpeddie.com/images/uploads/publications/AIB_Graph_2.PNG

Tack för förtydligandet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

För mig känns det som en enorm miss att det inte finns ett 490.
Ett kort som är billigare än 1070 närmar sig prestandan.

Kunde dom verkligen inte klämma fram ett 490?
Klent.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Tänkte köpa mig ett 480 att köra 1080p på som stop gap tills Vega, men hittade inget aib-kort till vettigt pris som var på lager, så jag bet kulan och tog ett 1070. Kommer antagligen sälja det och uppgradera skärm + gpu (till VEGA) senare nästa år. Hoppas på att VEGA kan driva en ultrawide 1440p monitor (3440x1440) med maxade inställningar. 1070 klarar det hyfsat om man drar ner på några spakar dock så jag får se hur länge jag kan leva på det...

edit: någon som vill köpa 2st 6950s@6970 för en femhundring Klarat mig upp till Dark Souls 3 på dom

stavning + sales pitch :)
Permalänk
Medlem

@SweDragon: även om amd släpper kort med 6144 SP så kommer detta kort inte stå sig mot ett titan p eller 1080ti.. det tror jag inte de klarar.. men möjligen stå sig rätt starkt mot 1080, liten fördel till amd kortet i prestanda.. MEN så kommer de andra problemen . Värmeutvecklingen.. dessa kort lär bli varmare än solen. Amd kommer nog behöva sänka klocksen till 1000mhz för att en aio skall palla kyla kortet.. inte nog med det så lär kortet dra runt 350-400w xD

Hoppas amd satsar på ännu fler stream processors o sänker frekvenserna lite.

Dessa lär nosg också få en aio kylare som referens kylare.

Om amd släpper ett kort med runt 7000 SP och klocks runt 1000 kombinerat med antingen hbm2 lr gddr5x plus aio kylare så lär de hamna mellan 1080 -1080ti.

Svindyrt kommer det nog bli också. Gissar på minst 8000kr