Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorn fryser sig, fungerar igen efter ominstallation av drivrutiner, för att frysa efter ett tag

Permalänk

Datorn fryser sig, fungerar igen efter ominstallation av drivrutiner, för att frysa efter ett tag

Hej!
Första gången jag postar en fråga här men ska försöka få med allt jag vet.
Är även en riktig noob när det gäller datorer.
Nog med förvarningar.

Min dator frös för ett tag sedan, och det blev streck över skärmen. Efter att ha låtit den vara avstängd ett tag fick jag igång den en stund igen för att sedan frysa till. Jag googlade lite och såg att det verkade vara något med grafikkortet så jag gjorde rent datorn från damm och specifikt fläktarna kring grafikkortet. Detta gjorde att det funkade igen, men efter några dagar frös det igen. Då avinstallerade jag och installerade om drivrutinerna och den funkade igen. Sen frös den igen och man fick inte igång den, detta var igår. Så idag gjorde jag om proceduren och har nu fått igång datorn igen men det är ju något som inte står rätt till. Är det någon som känner igen detta, vill inte bara köpa ett nytt grafikkort för att det visar sig att det är något annat problem.

Min dator:
Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5-3570K
Moderkort: MSI B75MA-P45
Minne: 2x4GB Crucial BallistiX Sport DDR3 1600MHz
Grafikkort: AMD Radeon HD 7900 Series
Hårddisk:Kingston HyperX 3K SSD 120GB
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W PSU

Temperaturer:
Hårddisken ligger på 26grader
Grafikkortet runt 60grader
Processorn ligger mellan 30-40grader med max på runt 50

Tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

som du är inne på låter det gpu relaterat och värme brukar vara största boven så måste fråga om 60c är under belastning med spel i gång eller i windows ?? för tempen ökar markant under spel annars kan det vara drivrutiner men om du kört in den igen bör det inte vara dom som är problemet ...kan testa att köra in en version äldredrivrutiner för att se om det är samma då och kolla temp under gaming eller tyngre test som 3dmark eller ännu bättre furmark som pressar skiten ur kortet

Men kan vara så att grafikkortet är kast med då HD7900 serien är ganska gammal och artifacts/tearings "streck" över skärmen är tecken att kortet inte klarar av att arbeta som det ska och är oftast relaterat till värme eller att t.e.x kondingarna är slut på kortet så det är dags för ett nytt men annars kan nätagget vara en bov men skulle sätta pengarna på grafikkortet som sagt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamamamoto:

Hej!
Första gången jag postar en fråga här men ska försöka få med allt jag vet.
Är även en riktig noob när det gäller datorer.
Nog med förvarningar.

Min dator frös för ett tag sedan, och det blev streck över skärmen. Efter att ha låtit den vara avstängd ett tag fick jag igång den en stund igen för att sedan frysa till. Jag googlade lite och såg att det verkade vara något med grafikkortet så jag gjorde rent datorn från damm och specifikt fläktarna kring grafikkortet. Detta gjorde att det funkade igen, men efter några dagar frös det igen. Då avinstallerade jag och installerade om drivrutinerna och den funkade igen. Sen frös den igen och man fick inte igång den, detta var igår. Så idag gjorde jag om proceduren och har nu fått igång datorn igen men det är ju något som inte står rätt till. Är det någon som känner igen detta, vill inte bara köpa ett nytt grafikkort för att det visar sig att det är något annat problem.

Min dator:
Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5-3570K
Moderkort: MSI B75MA-P45
Minne: 2x4GB Crucial BallistiX Sport DDR3 1600MHz
Grafikkort: AMD Radeon HD 7900 Series
Hårddisk:Kingston HyperX 3K SSD 120GB
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W PSU

Temperaturer:
Hårddisken ligger på 26grader
Grafikkortet runt 60grader
Processorn ligger mellan 30-40grader med max på runt 50

Tacksam för svar!

Har du testat att plocka ut grafikkortet och koppla in skärmen på moderkortet?
Fungerar det då så är det nog grafikkortet som börjar att ge upp.
Mitt 7970 fick jag baka i ugnen då jag också fick artefakter trots en bra temp , dock höll det inte så länge efter bakningen.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Hej!

Tack för svaren!

När jag spelar kommer tempen upp till närmare 70, runt 67-68 grader och annars ligger den i underkant 60.

Ska prova det där med att plocka ut grafikkortet nästa gång det pajar för just nu funkar allt som det ska igen, men det brukar som sagt inte hålla sig allt för länge innan det fryser till igen och inte går att få igång datorn.

Det som gör mig förundrad är just att den fungerar ibland och ibland inte, och att det kan skilja sig mellan tid då datorn fryser och sen kan man få igång den en stund innan den fryser igen. För då känns det ju inte som att det är något som är helt paj då man ibland kan använda den som vanligt och spela och så. Eller är det så när t ex grafikkortet börjar sjunga på sista versen att det pallar ett tag för att sen lägga av?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yamamamoto:

Hej!

Tack för svaren!

När jag spelar kommer tempen upp till närmare 70, runt 67-68 grader och annars ligger den i underkant 60.

Ska prova det där med att plocka ut grafikkortet nästa gång det pajar för just nu funkar allt som det ska igen, men det brukar som sagt inte hålla sig allt för länge innan det fryser till igen och inte går att få igång datorn.

Det som gör mig förundrad är just att den fungerar ibland och ibland inte, och att det kan skilja sig mellan tid då datorn fryser och sen kan man få igång den en stund innan den fryser igen. För då känns det ju inte som att det är något som är helt paj då man ibland kan använda den som vanligt och spela och så. Eller är det så när t ex grafikkortet börjar sjunga på sista versen att det pallar ett tag för att sen lägga av?

Kan vara så om kondensatorer är dåliga på grafikkortet ..kan även vara dålig på moderkort/nätagg med för den delen och för att dra det enkelt så är kondingars jobb att hålla en stabil spänning och läckande/dåliga kondingar kan ibland funka så pass bra att datorn är rätt stabil och funkar bra ett tag för sedan bråka och krångla mer en annan gång ...och om nätagget har dåliga kondingar brukar man få problem att starta datorn och kan ta många försök sen kan du funka bra länge och moderkortet är lite blandat beroende på vilka som är dåliga och dom kan göra så det blir exakt samma fenomen som dåligt grafikkort och en massa annat

men på hyfsat nya moderkort brukar kondingar hålla rätt bra nätagg blir rätt ofta kass och grafikkort händer ibland och beror på märke och kvalitet o.s.v så oddset talar för att det är kortet i sig men tråkiga svaret är att man lär helt enkelt testa för hur bra någon än är så kan man inte ge ett exakt svar då flera saker kan ge samma symptom då ett dåligt moderkort lämnar för låg spänning ett dåligt nätagg lämnar för låg spänning dåligt kondingar på grafikkort lämnar för låg spänning och tar man ur grafikkortet och kör på t.e.x integrerade så behöver datorn inte lika mycket ström för att gå stabilt så är det nätagg kanske den funkar för det inte blir lika krävande utan grafikkort för nätagget

Så finns alltid variabler att det är något annat än grafikkortet men skulle säga med tearings så är det minst 9 av 10 gånger grafikkortet som är boven och med bra temp är värme problem uteslutet men testa att köra furmark och se hur kortet reagerar då det pressar kortet hårdare än något spel gör så är det fel på kortet borde det visa sig rätt snabb igenom furmark

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w