Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skärm stängs av och vägrar starta på ett tag

Permalänk
Medlem

Skärm stängs av och vägrar starta på ett tag

Tjena, min tjej råkade ut för ett problem med sin skärm för ett tag sedan. En morgon stängde skärmen ner sig själv då hon bara scrollade på internet. Den behöll sig nerstängd (Lampan vid strömknappen lös inte och ville inte sättas igång) i cirka 20 minuter, tills den helt plötsligt satte igång sig själv igen. Detta fortsatte hända lite slumpmässigt då och då och behöll sig avstäng olika antal tider på hennes dator.

Vi har testat att byta min skärm (Asus VG248QE) med och hennes skärm (Samsung S27D850T) med och utan sladdar. Men när vi har bytt skärm så fungerar båda 2, min skärm fungerar utan att stängas ner på hennes dator och hennes skärm stängs inte ner på min dator. Vi båda har ett Nvidia GTX 970.
Så nu har jag testat det mesta och är kluven på vad det kan vara för problem.

Har ni några förslag på vad det kan vara för fel?
Tack i förväg!

MvH!

Permalänk

Låter som överhettnings problematik eller att den får någon strömspik ifrån grafikkortet. Har du prövat stoppa i ditt grafikkort i hennes dator med hennes skärm?

Hur gammal är skärmen?

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara ett jordfel om exempelvis flera kablar trasslar sig runt varandra eller om I/O-plåten inte sitter ordentligt på plats. Har själv haft liknande skumma resultat och det är för det mesta att någon data och elkabel går runt varandra. Prova koppla om alla sladdar och se vad som händer. Kan även vara så att grafikkortet inte var ordentligt fastsatt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@Cocoanton: Tack för svaret! Vi har inte testat mitt grafik kort i hennes dator, men det kan helt klart (nu när du säger det) vara värt att testa! Skärmen införskaffades för 1 år sedan och har alltid stängts av då den inte används.

Permalänk
Medlem

@OldComputer: Tack för svaret! Det är som du säger lite kaos med kablarna fast jag tror inte att de snurrar runt varandra så mycket, men det är värt att kolla. Bra ide om I/O plåten och grafik kortet, jag har inte tänkt ifall grafik kortet är lös eller liknande, så jag kan kolla upp det senare idag.