Microsoft tvingar Intel och AMD att endast stödja Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kul att se att det finns folk som gör verklighet av "hoten" Om Linux på desktop slutar vara ett enprocentsträsk så är det bättre för alla, men de flesta gör som sagt aldrig verklighet av "hotem".

Det var inte jag som fick frågan, men iaf, jag har förökt flera gånger att dualboota med Lubuntu eller Ubuntu, men det brukar alltid bli trassel med dualboot-menyn förr eller senare och sen kan jag inte starta något av OS:en. Och eftersom jag primärt spenderar min tid framför datorn i applikationer som inte funkar i Ubuntu så sitter jag inte där särskilt ofta, utan den installationen tar mest upp diskutrymme (och krånglar till bootmenyn, som sagt). Det blir liksom bara ett till system att underhålla. Dödvikt.

Det blir rätt mycket moment 22 det där med Linux, folk vill/kan inte använda det eftersom deras favoritprogram inte funkar i det och deras favoritprogram funkar inte i det eftersom folk ändå inte använder det.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Du motsäger dig lite nu..Kanske just det som jag skrev kan göra så just Windows 10 blir bättre ifall mer resurser läggs på Win 10 istället för ett gammalt OS
Vem vet reklamen i Windows 10 kanske betalar för supporten till Windows 7

Lägg i så fall ner för Win 8, som har så liten del av marknaden. Ironiskt nog tycker jag att i grunden var Win 8 bra mycket bättre, Win 10 är betydligt instabilare.

Tänk på vi hemanvändare oavsett os är egentligen förlustaffär för MS, det är företagen som dom tjänar grova pengar på.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

"Stödja" och "fungera med" är olika saker i detta fallet. Det handlar ju fortfarande om x86-processorer i grunden. Om de på något sätt var inkompatibla med mjukvara från före 2015 skulle de knappast gå att sälja.

Däremot om man får något problem och kontaktar support hos Intel, AMD eller Microsoft kommer man få svaret att det inte "stöds".

Sedan kan det förstås saknas drivrutiner för vissa funktioner eftersom det vore en extra kostnad att backporta varenda ny funktion till gamla operativsystem. Har då aldrig sett någon som kräva att t.ex. Windows 3.1 ska få stöd för AHCI och EFI...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Det som svider för många är nog att Microsoft har påverkat Intel och AMD att sluta stödja äldre operativsystem, eller? Hade Intel och AMD själva bestämt sig för detta så hade det nog inte blivit sån reaktion hos vissa användare här.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det som svider för många är nog att Microsoft har påverkat Intel och AMD att sluta stödja äldre operativsystem, eller? Hade Intel och AMD själva bestämt sig för detta så hade det nog inte blivit sån reaktion hos vissa användare här.

Ja, det är korrekt uppfattat, åtminstone i mitt fall.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Det var inte jag som fick frågan, men iaf, jag har förökt flera gånger att dualboota med Lubuntu eller Ubuntu, men det brukar alltid bli trassel med dualboot-menyn förr eller senare och sen kan jag inte starta något av OS:en. Och eftersom jag primärt spenderar min tid framför datorn i applikationer som inte funkar i Ubuntu så sitter jag inte där särskilt ofta, utan den installationen tar mest upp diskutrymme (och krånglar till bootmenyn, som sagt). Det blir liksom bara ett till system att underhålla. Dödvikt.

Det blir rätt mycket moment 22 det där med Linux, folk vill/kan inte använda det eftersom deras favoritprogram inte funkar i det och deras favoritprogram funkar inte i det eftersom folk ändå inte använder det.

Man får stänga av Secureboot så brukar det lira, annars kan man ju alltid köra Linuxinstallationen som en virtuell maskin, så slipper man bök.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Ni verkar ha hoppat över några inlägg i den här tråden...

Det kanske stämmer, men jag blev permanent avskräckt när jag läste det här (sysslar en del med musik själv, vilket dessvärre också är en av anledningarna till att jag inte kan byta till Linux utan vidare): https://blog.vellumatlanta.com/2016/05/04/apple-stole-my-musi...

Jag tycker faktiskt inte det är samma sak att ett OS ställer hårdvarukrav (det har de ju alltid gjort - minst si och så mycket RAM, minst så och så snabb CPU, minst ett grafikkort med stöd för DirectX/OpenGL/whatever version si och så) som att hårdvara ställer OS-krav, särskilt inte om det är OS-tillverkaren som tvingar hårdvarutillverkaren att ställa de kraven. Och om nu Win10 var så fantastiskt förstår jag inte heller varför någon måste tvinga någon till någonting, folk hade väl uppdaterat självmant vid det här laget i så fall?

Nu har jag inte testat att virtualisera Windows i Linux, men, får du inte askass prestanda i spel om du spelar dem i en VM? Jag har också många gånger och på ett flertal olika maskiner försökt att köra en Linux-VM i Windows men har aldrig någonsin fått OpenGL att fungera i VM:en. Är det lättare åt andra hållet?

Du kör GPU passthrough, kräver dock att du har en GPU över som kan dedikeras till VMen men du får i princip ~95% av prestandan.
Som sagt detta betyder att VM skall få reservera och full tillgång till GPUn vilket kräver att man har VT-D eller IMMOU som någon tidigare skrev. Det senare är AMDs teknik och finns på princip alla deras CPUer och moderkort. På intel så är det bara K modeller som jag förstår som har det kan hända att inte alla K modeller har det dock då för Intel det är en "Premium" grej likt ECC.

Skrivet av Ozzed:

Man får stänga av Secureboot så brukar det lira, annars kan man ju alltid köra Linuxinstallationen som en virtuell maskin, så slipper man bök.

Secureboot funkar för flesta men nu när nycklarna är läkta så undrar jag vad för mening det är med den. Lättast är att lägga Linux på en annan disk då Windows bryr sig inte om andra bootloaders och helt enkelt brukar skriva över vilket resulterar i att Linux bootloadern inte funkar i slutändan.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

annars kan man ju alltid köra Linuxinstallationen som en virtuell maskin, så slipper man bök.

Ja, och det har jag aldrig lyckats med, OpenGL har aldrig fungerat för mig trots idoga försök. Jag antar att det har att göra med att jag har för gammal hårdvara, men jag har också prövat på nyare maskiner och det har inte fungerat där heller (jag prövade senast för ett halvår sen eller så). Däremot kör jag den ibland när jag behöver göra saker i Octave (MatLab-alternativ som är extremt instabilt i Windows).

Skrivet av Commander:

Du kör GPU passthrough, kräver dock att du har en GPU över som kan dedikeras till VMen men du får i princip ~95% av prestandan.

Det borde duga, åtminstone när jag skaffar en ny dator Men det vore såklart roligare att köra "native" och inte behöva underhålla två OS.

Skrivet av Commander:

Som sagt detta betyder att VM skall få reservera och full tillgång till GPUn vilket kräver att man har VT-D eller IMMOU som någon tidigare skrev. Det senare är AMDs teknik och finns på princip alla deras CPUer och moderkort. På intel så är det bara K modeller som jag förstår som har det kan hända att inte alla K modeller har det dock då för Intel det är en "Premium" grej likt ECC.

Ja, då är det nog något sånt som fattas. Jag har en bärbar med AMD Fusion E-450 där det inte heller någonsin har fungerat, men den kanske helt enkelt är för gammal.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Du kör GPU passthrough, kräver dock att du har en GPU över som kan dedikeras till VMen men du får i princip ~95% av prestandan.
Som sagt detta betyder att VM skall få reservera och full tillgång till GPUn vilket kräver att man har VT-D eller IMMOU som någon tidigare skrev. Det senare är AMDs teknik och finns på princip alla deras CPUer och moderkort. På intel så är det bara K modeller som jag förstår som har det kan hända att inte alla K modeller har det dock då för Intel det är en "Premium" grej likt ECC.

Secureboot funkar för flesta men nu när nycklarna är läkta så undrar jag vad för mening det är med den. Lättast är att lägga Linux på en annan disk då Windows bryr sig inte om andra bootloaders och helt enkelt brukar skriva över vilket resulterar i att Linux bootloadern inte funkar i slutändan.

Lite olika om K-modeller stödjer eller inte. Med Sandy stödjer 2600 och 2700 medans 2600K och, som i mitt fall, 2700K inte stödjer. Med Ivy likadant. 4770K har ingen VT-d men enligt ark.intel stödjer 4790K det. Kan vara att den kräver oklockad CPU och den annars stryper, har för mig vissa av de få som stödjer gör så.

Men viktigt just att kolla efter stöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte mycket mer att säga om Windows 10-debatten, men däremot att gå in och påtvinga borttagandet av stöd bara för att ett företag vill göra vinst på två andra företags "bekostnad", ja det känns som en farlig väg.

Skulle MS kunna få för sig att försöka tvinga undan GNU/Linux och OSX med? Kanske inte på grund av lag, men man vet aldrig vad för kryphål som uppenbaras.

P.S Skulle ingen ha bytt till Linux? Se min signatur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Lägg i så fall ner för Win 8, som har så liten del av marknaden. Ironiskt nog tycker jag att i grunden var Win 8 bra mycket bättre, Win 10 är betydligt instabilare.

Tänk på vi hemanvändare oavsett os är egentligen förlustaffär för MS, det är företagen som dom tjänar grova pengar på.

Windows 10 är stabilt som berget för mig..
Det enda som retar mig är att Windows 10 avinstallerar program för mig..Hänt visserligen 2 gånger men ändå :/

HD Tune och CPU-Z avinstallerades bara sådär ..

Spelade mitt första DX12 spel igår BF1 och det flöt som vatten med maxat på allt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag kör bara med Windows 7 och tycker att den är det bästa os som har gjort blir ledsen att höra att dom gör allt dom kan för att tvinga mig att gå över till Windows 10 tycker detta är helt fel väg att gå.

Microsoft förtjäna inte min respekt då dom inte visa något respekt tillbaka.

Hur tvingar dom dig att byta till win10?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Lite olika om K-modeller stödjer eller inte. Med Sandy stödjer 2600 och 2700 medans 2600K och, som i mitt fall, 2700K inte stödjer. Med Ivy likadant. 4770K har ingen VT-d men enligt ark.intel stödjer 4790K det. Kan vara att den kräver oklockad CPU och den annars stryper, har för mig vissa av de få som stödjer gör så.

Men viktigt just att kolla efter stöd.

På senare tid (4790k, skylake) har väl dock alla ("vanliga") modeller stöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Exakt min tanke Jag hoppas att det innebär att folk uppgraderar till Windows 10, eller åtminstonne slutar använda de äldre operativen. Man kan ju hämta popcorn och läsa alla "Nääääe nu jävlar går jag över till LINUX!!"-kommentarer... Men det kommer inte hända. Microsoft dominerar och även de mest gnälliga fogar sig efter dem så småningom. Larvigt att sitta kvar på gammal skit och bromsa utvecklingen "av ren princip" som många verkar göra.

För egen del har det redan hänt. Jag kör Linux på mina datorer hemma och började kolla på alternativen redan när Windows Vista kom. Har inget emot Windows 10 om jag måste använda Windows men föredrar Linux. Man får väl hoppas processortillverkarna fortsätter stödja Linux så att man själv kan välja.

Men samtidigt tycker jag det är tråkigt att Microsoft ska kunna ställa krav på tillverkarna. Varför får de inte utveckla drivrutiner till äldre Windows-versioner om de skulle vilja det? Det borde få vara upp till tillverkaren att själv få välja. Jag får väl hoppas på att de använder de frigjorda resurserna till Linux-utveckling istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

På senare tid (4790k, skylake) har väl dock alla ("vanliga") modeller stöd?

Mycket möjligt, har ärligt talat inte kollat specs på 5000 och 6000-serien. Bör vara lugnt nu men tidigare var det extremt petigt med VT-d.

Överklockning eller bra virtualiseringsfunktioner. Jag valde helt fel, kört min 2700K oklockad i fyra år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mirialia:

Hur tvingar dom dig att byta till win10?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska ju köpa en ny dator nästa år vill inte byta till Windows 10 då utan vill vara kvar på Windows 7.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

För egen del har det redan hänt. Jag kör Linux på mina datorer hemma och började kolla på alternativen redan när Windows Vista kom. Har inget emot Windows 10 om jag måste använda Windows men föredrar Linux. Man får väl hoppas processortillverkarna fortsätter stödja Linux så att man själv kan välja.

Men samtidigt tycker jag det är tråkigt att Microsoft ska kunna ställa krav på tillverkarna. Varför får de inte utveckla drivrutiner till äldre Windows-versioner om de skulle vilja det? Det borde få vara upp till tillverkaren att själv få välja. Jag får väl hoppas på att de använder de frigjorda resurserna till Linux-utveckling istället.

Det är inte bara processortillverkaren som måste utveckla saker för att få alla funktioner i en CPU att lira. Det finns också något i ett operativ som heter scheduler som, om jag fattat det rätt, hanterar när en viss kärna ska ha hand om en viss tråd osv. Microsoft kanske inte hade lust att pilla med schedulern för 8.1, 8.0 W7, Vista, osv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Har inte mycket mer att säga om Windows 10-debatten, men däremot att gå in och påtvinga borttagandet av stöd bara för att ett företag vill göra vinst på två andra företags "bekostnad", ja det känns som en farlig väg.

Skulle MS kunna få för sig att försöka tvinga undan GNU/Linux och OSX med? Kanske inte på grund av lag, men man vet aldrig vad för kryphål som uppenbaras.

P.S Skulle ingen ha bytt till Linux? Se min signatur.

Skickades från m.sweclockers.com

Redan gjort med OpenGL hoten/FUD på Vista tiden där de sade att OpenGL inte skulle komma åt hårdvaran utan tvingas köra på CPUn.
Utöver det har man väl Secureboot till en viss del och Microsoft krav där.

Skrivet av Ozzed:

Det är inte bara processortillverkaren som måste utveckla saker för att få alla funktioner i en CPU att lira. Det finns också något i ett operativ som heter scheduler som, om jag fattat det rätt, hanterar när en viss kärna ska ha hand om en viss tråd osv. Microsoft kanske inte hade lust att pilla med schedulern för 8.1, 8.0 W7, Vista, osv.

Scheduler bryr sig inte så mycket och med tanke på hur dålig den är i Windows så nej de har inte lust att pilla för den för sina nuvarande kunder.

Vet att Intel har pillat i området för att drivrutinen skall välja rätt kärna beroende på temperatur, workload etc. Redan implementerat i Linux i deras Pstate drivrutin men inget som rör Linux schedulern(a) dock, så skulle vara förvånad över om det är annorlunda i Windows.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ska ju köpa en ny dator nästa år vill inte byta till Windows 10 då utan vill vara kvar på Windows 7.

Köper du en ny dator idag så får du med Windows 10, möjligtvis 8.1. I praktiken byter du inte OS, utan dator. Du har även möjlighet att köpa dator utan OS och köpa äldre OS separat.

Slutsats: Microsoft tvingar dig inte alls att byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Köper du en ny dator idag så får du med Windows 10, möjligtvis 8.1. I praktiken byter du inte OS, utan dator. Du har även möjlighet att köpa dator utan OS och köpa äldre OS separat.

Slutsats: Microsoft tvingar dig inte alls att byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på hur du definerar "tvinga".

Windows laddar ner Win10 Ison oavsätt om du vill ha uppdateringen eller inte.
Windows lägger in i schedule att uppdatera till Win10 när du klickar på krysset för att stänga när du fick popup för att installera Windows 10.
Windows lägger in en specifik popup i tray som inte gick att gömma.
Microsoft trycker på andra tillverkare att inte skapa drivrutiner till andra versioner än 10an.
Microsoft gav inget stöd alls för senaste DirectX eller respeketive tidigare versioner för äldre Windows versioner än den absolut senaste.

Utöver det länka gärna till en lokal affär som säljer laptops/oem datorer utan Windows eller OS för den delen.

Jag tar det som ett väldigt passivt aggressivt sätt att tvinga folk att köra 10an eller det senaste från dom.

Jag kommer köra Win7 personligen fram till EOL vilket också lär bli min sista Windows produkt som kommer vara installerat. På jobbet lär jag köra det tills vi blir tvungna att uppdatera förmodligen när EOL kommer. Kommer det funka lär jag försöka köra Win7 alt Win10 eller vilken version som kommer virtuellt, beror på hur bra VS2010 kör på senare Win versioner, dock har min korta förstudie visat att VS2010 har några kompabilitetsproblem på Win10.....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

nVidia då?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

För att vara en global gigant inom mjukvara har Microsoft grova problem att göra mjukvara som folk verkligen vill ha. Haha, så desperata de är

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Ni verkar ha hoppat över några inlägg i den här tråden...

Det kanske stämmer, men jag blev permanent avskräckt när jag läste det här (sysslar en del med musik själv, vilket dessvärre också är en av anledningarna till att jag inte kan byta till Linux utan vidare): https://blog.vellumatlanta.com/2016/05/04/apple-stole-my-musi...

Jag tycker faktiskt inte det är samma sak att ett OS ställer hårdvarukrav (det har de ju alltid gjort - minst si och så mycket RAM, minst så och så snabb CPU, minst ett grafikkort med stöd för DirectX/OpenGL/whatever version si och så) som att hårdvara ställer OS-krav, särskilt inte om det är OS-tillverkaren som tvingar hårdvarutillverkaren att ställa de kraven. Och om nu Win10 var så fantastiskt förstår jag inte heller varför någon måste tvinga någon till någonting, folk hade väl uppdaterat självmant vid det här laget i så fall?

Nu har jag inte testat att virtualisera Windows i Linux, men, får du inte askass prestanda i spel om du spelar dem i en VM? Jag har också många gånger och på ett flertal olika maskiner försökt att köra en Linux-VM i Windows men har aldrig någonsin fått OpenGL att fungera i VM:en. Är det lättare åt andra hållet?

Jag har uppdaterat mitt inlägg nu, tänkte att jag inte behövde citera tidigare, men lade till dem nu ändå

Ja, det där var ganska sjukt. Men jag har inte hört så mycket om det mer än just det inlägget. Tänker att en sån grej borde ju uppmärksammas mycket och höras från flera håll. Och för att vara djävulens advokat för en stund så är ju det problemet trots allt begränsat till Apple Music, så låt bli det helt enkelt Känns inte direkt som en oumbärlig musiktjänst direkt, vet ingen som använder det. MS och Google å andra sidan loggar ju exakt allt du gör.

Skrivet av Mighty Mic:

Självklart, så att jag har stöd för massor av RAM! Kan inte få nog av RAM! Och 32-bitar stödjer det sååå bra...

Eller vad tror du själv?

Eftersom du körde CS4. Det är väl 32-bitars. Men det kanske funkar på 64-bitars OS ändå kom jag på sen. Sorry, mitt senaste Windows är XP

Skrivet av Dafydd:

Ja, och det har jag aldrig lyckats med, OpenGL har aldrig fungerat för mig trots idoga försök. Jag antar att det har att göra med att jag har för gammal hårdvara, men jag har också prövat på nyare maskiner och det har inte fungerat där heller (jag prövade senast för ett halvår sen eller så). Däremot kör jag den ibland när jag behöver göra saker i Octave (MatLab-alternativ som är extremt instabilt i Windows).
Det borde duga, åtminstone när jag skaffar en ny dator Men det vore såklart roligare att köra "native" och inte behöva underhålla två OS.
Ja, då är det nog något sånt som fattas. Jag har en bärbar med AMD Fusion E-450 där det inte heller någonsin har fungerat, men den kanske helt enkelt är för gammal.

Tror inte AMD E-serien fungerar med IMMOU. Det heter förresten AMD-V, eller har åtminstone gjort, lite osäker på hur det är nu.

Skrivet av fermia:

Windows 10 är stabilt som berget för mig..
Det enda som retar mig är att Windows 10 avinstallerar program för mig..Hänt visserligen 2 gånger men ändå :/

HD Tune och CPU-Z avinstallerades bara sådär ..

Spelade mitt första DX12 spel igår BF1 och det flöt som vatten med maxat på allt

Låter väldigt stabilt ja.

Skrivet av anon5930:

Mycket möjligt, har ärligt talat inte kollat specs på 5000 och 6000-serien. Bör vara lugnt nu men tidigare var det extremt petigt med VT-d.

Överklockning eller bra virtualiseringsfunktioner. Jag valde helt fel, kört min 2700K oklockad i fyra år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Win8 får rulla på ett tag till för min del. Orkar inte strula med WinBlows 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Eftersom du körde CS4. Det är väl 32-bitars. Men det kanske funkar på 64-bitars OS ändå kom jag på sen. Sorry, mitt senaste Windows är XP

Jo, man kan visserligen köra 32-botarsprogram på 64-bitars OS. Men CS4 finns i två versioner; 32 och 64-bitar. Jag kör 64-bitarsversionen.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

nVidia då?

Tillverkar inte x86 CPU:er.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

"massa text"
Utöver det länka gärna till en lokal affär som säljer laptops/oem datorer utan Windows eller OS för den delen.
"massa text"

Dell ser jag som en lokal affär. Den finns i min Dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Att bli av med gammalt legacy-skräp som tar upp värdefull yta, och istället lägga den ytan på bättre prestanda tycker jag bara låter positivt! Detsamma gäller ju för kodbasen i windows.
Fan, de har ju hållit bakåtkompabilitet aldeles för länge, det hämmar ju utvecklingen en del. Jag vill kunna spela den spirituella uppföljaren till MassEffect goes no mans sky i 150 fps, inte boota win 95. Vill jag av någon anledning sparka igång xp eller något annat kan det gå bra med en prescott eller conroe.

Ja, vill du bli av med gammalt legacy-skräp tycker jag du ska skaffa en itanium-dator. Det var ju intels stora satsning innan man gick på amd-64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Tillverkar inte x86 CPU:er.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej så klart inte men jag tänkte på hur/om det påverkar GPUer

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Nej så klart inte men jag tänkte på hur/om det påverkar GPUer

Det fungerar på en annan nivå. CPU:er installerar du exempelvis ingen drivrutin för.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841