Spridningskollen ska kräva svenska fildelare på skadestånd

Permalänk
Melding Plague

Spridningskollen ska kräva svenska fildelare på skadestånd

Initiativet Spridningskollen med Gothia Law i spetsen söker att slå ned mot illegal fildelning, genom att under hösten börja skicka ut kravbrev till svenska fildelare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spridningskollen

Tänkte bara informera om denna icke-polisiära skapelse som tycks ha som uppdrag att pressa folk på pengar med obskyra bevis som underlag.

Då Spridningskollen ämnar kontakta ISPs för att få reda på vem som har en viss IP-adress har jag kontaktat min ISP (Comhem) för att ta reda på hur de ställer sig till att ett icke-polisiärt bolag begär ut kund-utdrag ur deras register. Något som de inte har rätt till enligt Post- och Telestyrelsen.

Jag föreslår att alla andra gör lika dant för att stoppa detta otyg i sin linda.

https://www.pts.se/sv/Bransch/Internet/Integritet/Regler/Utla...

http://m3.idg.se/2.1022/1.664613/de-vill-satta-kappar-i-hjule...

Permalänk
Medlem

Alltid ska det då hittas något obskyrt sätt att tjänas pengar på... Kan inte tänka mig att någon operatör lämnar ut någonting åt dom.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

Alltid ska det då hittas något obskyrt sätt att tjänas pengar på... Kan inte tänka mig att någon operatör lämnar ut någonting åt dom.

Det har tyvärr redan gjorts.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Vad är det här för jävla skit? Hur kan en privat organisation begära ut information från en ISP? Hur?

Kan jag kontakta Telia och begära ut samma information?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Det har tyvärr redan gjorts.

http://i.imgur.com/At7LnKD.png

Det intressanta i det här läget är om t ex Telia ämnar lämna ut dessa uppgifter utan domstolsbeslut i enskilda ärenden?

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Det har tyvärr redan gjorts.

http://i.imgur.com/At7LnKD.png

Isfåfall tycker jag det är dags att hänga ut leverantörerna som gör det... I min lilla bubbla trodde jag att dom var lite mån om sina kunder iaf.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Ptjaha, en "spinn-off" till APB och Ponten&CO.
Var ju inte helt oväntat, men knappast lagligt.
Och straffet för utpressning är även det betydande.

En skurks bedrifter när han själv begår brott : https://www.youtube.com/watch?v=nwvKa8K_liU

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem

Här finns det lite mer information ang. Telia/Crystalis-fallet: Bahnhof varnar: Fildelare kan hamna i domstol – stämda av mystiskt företag

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Det har tyvärr redan gjorts.

http://i.imgur.com/At7LnKD.png

Här är det hänvisade ärendet.
https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/StockholmsTR1425...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Det där är inte seriöst från något håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Det där är inte seriöst från något håll.

Viljan att ha andra personers pengar gratis, är det däremot.
Den där "talespersonen" i IDG´s artikel ang detta är direktör för ett inkassobolag och lätt att hitta på hitta.se, ifall någon vill stämma honom.

Från tidigare länkat material här i tråden ( Tack@ Screaming Daemon): Nu tror Jon Karlung, vd för Bahnhof, att samma sak är på väg att sprida sig till Sverige.

– Stockholms Tingsrätt fick inte ens se utredningen som påstås visa att de här IP-adresserna verkligen använts för fildelning. Det skulle i princip kunna vara ett så kallat Nigeriabrev, säger Jon Karlung, vd, Bahnhof.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Så vidrigt tillvägagångssätt alltså, tur att vi har ett rättssystem som skyddar oss från bedrägerier, eller vänta nu...

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

@Bogey: Nej men så är det ju absolut.

I övrigt fall, sidan ligger helt öppet på Space2U, frågan är hur lång tid det tar innan den åker ner...

Permalänk
Medlem

Ett byte till bahnhof börjar ju snart vara oundvikligt hoppas fler leverantörer hoppar på deras spår, är det ens lagligt att skicka ut sånna där brev? i mina ögon känns det som utpressning

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

@pellski87: Det är ju utpressning att dom kräver dig på pengar. Har du dock fildelat olagligt så har du ju gjort dig skyldig till ett brott.
Frågan är ju dock vart man ska dra gränsen, den är hårfin som vanligt med olika åsikter och splittrade läger.

Permalänk
Medlem

@MrShizzle: Ja det är ju klart...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Det har tyvärr redan gjorts.

http://i.imgur.com/At7LnKD.png

Meddela TELIA varför du är missnöjd och byter operatör.

Ur domen;
"Det saknas därmed dokumentation som kopplar de angivna IP-adresserna till de påstådda
intrången."

Tingsrätten är helt inkompetent när de bifallit den sökandes begära på de grunder som anges i domen!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur folk kan förvånas av sånt här längre. Var det förra året det visade sig att ALLA store teleoperatörer hade sålt fulla loggar till privata aktörer?

Hur länge har Antipiratbyrån gjort exakt samma saker? Piratbyrån har fortfarande uppe sin Bevismaskin 2.0 för att visa hur bisarrt det är med bevisningen som krävs för att begära ut uppgifter.

Permalänk
Inaktiv

Idag när många har fiber till sin fastighet har man väl inte så enkel att byta ut sin ISP?

Det jag ej förstår är har det skett någon lagändringen eller något? För några år sedan när Ipred kom var det stora rabalder, men sedan gick väl alla ISP ut och sa att de ej lagrade denna information etc. Vilket innebar att Ipred ej fick någon verkan och antipiratbyrån m.fl. slutade, men nu plötsligt dyker en ny aktör upp.. Borde detta inte innebära att antipiratbyrån m.fl borde kunna göra det tanken med Ipred var?

Jag la för övrigt ut en youtubeklipp på youtube för över 10år sedan jag fick över 1000 likes men en dislike, denna som valde dislike vill jag nu spåra upp. Jag ska genast kontakta youtube och börja spåra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Det är ju utpressning att dom kräver dig på pengar. Har du dock fildelat olagligt så har du ju gjort dig skyldig till ett brott.
Frågan är ju dock vart man ska dra gränsen, den är hårfin som vanligt med olika åsikter och splittrade läger.

Brott utreds av rättsväsendet. Det här handlar om ett privat företag som anser sig kunna undersöka, utreda och straffa brott, allt i enlighet med vad de själva bedömer vara lagligt eller inte. Skillnaden är inte hårsfin utan milsvid.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Meddela TELIA varför du är missnöjd och byter operatör.

Ur domen;
"Det saknas därmed dokumentation som kopplar de angivna IP-adresserna till de påstådda
intrången."

Tingsrätten är helt inkompetent när de bifallit den sökandes begära på de grunder som anges i domen!

Helt inkompetent ja, precis som om du skulle kräva betalning för att jag körde bil för fort, utan att prestera mer än din utsago.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Helt klart ett dotterbolag till CopySwede.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade Bredband2 och frågade hur de står i den här frågan.
Fick detta som svar:
"Hej, vi ger endast ut information om IP-adresser när polisen efterfrågar detta.
När det kommer till andra förfrågningar om information gällande IP-adresser värnar vi om våra kunders integritet och nekar sådana förfrågningar. Vänligen, Martin"

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Även om jag tycker det är för jävligt att operatörer lämnar ut uppgifter i det här läget, så känner jag att det egentligen inte spelar någon roll.
Det är deras sak att bevisa vem som fildelat. Inte vem som står på abonnemanget, vilken plats abonnemanget använts från, eller liknande, utan bara vem som begått brottet. Så på princip skulle jag rekommendera alla som får ett sådant här brev att kasta det, och om de försöker driva det vidare, neka. Jag sitter själv på 100/100 i ett stadsnät, och har ett icke lösenordsskyddat trådlöst nätverk med nedprioriterad trafik. Lycka till med att ta reda på vem som använt det trådlösa, och till vad... Men det är deras uppdrag, om de tror att de ska lyckas dra något sådant här genom rätten.

Lycka till, tror jag är rätt kommentar...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

Jag kontaktade Bredband2 och frågade hur de står i den här frågan.
Fick detta som svar:
"Hej, vi ger endast ut information om IP-adresser när polisen efterfrågar detta.
När det kommer till andra förfrågningar om information gällande IP-adresser värnar vi om våra kunders integritet och nekar sådana förfrågningar. Vänligen, Martin"

Så bra att jag precis bytt till Bredband2. Om jag nu skulle fildela för det gör väl ingen *host*

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Mailat Comhem

Vad hindrar dem att börja utpressa folk som porrsurfar ect?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

@Jearom:

Inget alls. Såvida det är t.e.x Brazzers filmer som är upplagda på andra sidor.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Brottsligt det dom håller på med, bakom galler är var dom hör hemma hela bunten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Mailat Comhem

Vad hindrar dem att börja utpressa folk som porrsurfar ect?

Skillnaden är kanske att det inte är olagligt?....