Spridningskollen ska kräva svenska fildelare på skadestånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

2000kr är inte direkt mycket om man tänker på att folk som håller på med fildelning säkert har tankat filmer och spel för långt mer än det.

2000kr PER film

Visa signatur
Permalänk
Medlem

2000 per film. Fildelare pratar de om så det är de som delar filer om jag förstår det rätt? Då kan jag förstå avgiften
Hade det varit de som laddar ner eller streamar filmen är det ganska felaktig avgift då det är en stor andel av det som jag betalat för film mina 20 år år på jorden av lite hyrfilm och ibland bio.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Ja något har dom gjort för att ta reda på att just den IP adressen som krävs på pengar har gjort något, och dom vägrar visa hur dom har kommit fram till det.

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/04/21/bahnho...

Det är 2000kr / film/serie

Ok så en säsong av en serie blir 20x2000kr? Men då svider det nog lite mer

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast

Rent juridiskt: Är inte definitionen av "fildelning/fildelare" att man delar med sig av material, inte bara hämtar? Majoriteten av alla som piratkopierar tankar bara ner, och har inget intresse i att dela med sig.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zy77en:

Hur funkar det om man sitter på en allmän plats, typ tågstation, fik eller nåt sånt och laddar ner på ett öppet wifi där? Kan dom då spåra till den specifika enheten? O hur vet dom vem som äger just den enheten?

dom säger ju att dom spårar ip och isp för att senare begära ut uppgifter från isp. så säg att du sitter på stockholm central, då lär dom endast få ut ett företag på tele2's ip.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

2000 per film. Fildelare pratar de om så det är de som delar filer om jag förstår det rätt? Då kan jag förstå avgiften
Hade det varit de som laddar ner eller streamar filmen är det ganska felaktig avgift då det är en stor andel av det som jag betalat för film mina 20 år år på jorden av lite hyrfilm och ibland bio.

Nu är ju grejen att dom kan hävda att vem som helst har laddat ner vissa saker eftersom dom inte väljer att visa upp hur dom kom fram till det, även folk som aldrig har fildelat illegalt.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Jonssown:

Rent juridiskt: Är inte definitionen av "fildelning/fildelare" att man delar med sig av material, inte bara hämtar? Majoriteten av alla som piratkopierar tankar bara ner, och har inget intresse i att dela med sig.

vet inte riktigt om fildelning också är när man seedar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sekatorur:

Trevligt med privat företag som ska agera domstol

Du menar utpressare?

Permalänk
Medlem

sorterad och nerkortad lista av övervakad media

Survivor's Remorse
1944
20th Century Women
3 Ting
45 Years
478
99 Homes
A Haunted House
A Hologram For The King
A Many Splintered Thing
A Tale Of Love And Darkness
A Walk Among the Tombstones
A Willing Patriot
Abandoned Dead
About Ray
Adam Jones
Alena
Alex & Eve
All I See Is You
American Express
American Gods
American Heist
Aminas Breve
An Ideal Home
And So It Goes
Andron
Apartment 1303
Aquarius
Are You Here
Are You Here
Ash Vs. Evil Dead
August: Osage County
Automata
Bachelorette
Back In The Day
Bad Santa 2
Badehotellet
Barca Dreams
Barely Lethal
Barnmorskan I East End
Bedrag
Behaving Badly
Beyond The Reach
Big Eyes
Black Or White
Black Sails
Bleeding Heart
Blind Man
Bling
Blood Father
Blood Ties
Blue Jasmine
Blunt Talk
Bon Appetit
Bosch
Boy Machine
Breaking Up
Brick Mansions
Bridgend
Bully
Burying The Ex
Café Society
Cake
Captain Fantastic
Carol
Cell
Chalet Girl
Chaplinin Pojat
Chocolat
Clash
Clown
Code Name Geronimo
Code Of Honor
Comancheria
Come And Find Me
Cool Girls
Crazy Kind Of Love
Cristiano Ronaldo – The World At His Feet
Crossing Point
Cut Bank
Da Vinci's Demons
Dancing On The Edge
Dark Skies
Den Skaldede Frisor
Der 7bte Zwerg
Desert Dancer
Desierto
Dheepan
Diplomacy
Diplomatie
Doctor Foster
Dumb and Dumber To
Dying Of The Light
Emma Og Julemanden
Empire State
En Chance Til
En Kvinnas Hemlighet
En Man Som Heter Ove
Everly
Everybody Has A Plan
Everybody Wants Some!!
Extraction
Eye In The Sky
Familien Bélier
Fathers & Daughters
Fear The Walking Dead [S01E01-S01E02]
Flesh And Bone
Franny
Free State Of Jones
Freeheld
Gamba
Genius
Gibraltar
Gold
Good Kids
Grace Of Monaco
Havannan Taivaan Alla
Hemlock Grove
High-Rise
Hologram For The King
Hours
Human Capital
Hummingbird
Hundeliv
Huuma
I Blodet
I Spit On Your Grave
I, Daniel Blake
Intersection
Into The Forest
Into The Grizzly Maze
It Boy
It Follows
It's Only The End Of The World
Jackie
Jackie And Ryan
Jagten
John Wick
Juleonsket
Just Dance
Justin And The Knights Of Valour
Kärleken Är Störst
Khumba
Kimmo
Knock Knock
Kollektivet
Kon-Tiki
Kvinden I Guld
La Famille Belier
La Giovenezza Aka The Early Years
Labyrinth Of Lies
Land Of Mine
Left Behind
Life Of Crime
Like Crazy
Lilla Syster
Lion
Logan Lucky
Lolo
Lords Of Salem
Lost River
Love & Friendship
Love And Death
Love Last Three Years
Love Punch
Maggie
Magic City
Magic in the Moonlight
Malavita
Mandela – Long Walk To Freedom
Manhattan Nocturne
Maps To The Stars
Marauders
Maximum Conviction
Min Lille Soster
Mississippi Grind
Mollys Game
Mr. Right
Mud
Mustang
My Corsican Romance
My Life Directed By NWR
Narcos
New York Immigrant
Nightcrawler
No Escape
Norm Of The North
Only God Forgives
Orange Is The New Black
Orphan Black
Out Of Sight
Outcast
Outlander
Outlaw
Painless
Parker
Passion
Paterson
Pay The Ghost
Philomena
Phoenix
Point Break
Power
Precious Cargo
Queen Of The Desert
Rams
Red Dawn
Remember
Resan Till Florida
Return To Sender
Rio Heat
Ripper Street
Robo-Dog
Rock The Kasbah
Roxette Diaries
Run For Your Life
Saint Laurent
Saints And Soldiers 1
Saints And Soldiers 2
Saving Santa
Secret Agents
Secret In Their Eyes
Seefood
Self/Less
Shadow Dancer
She's Funny That Way
Shelby
Shelley
Silence
Sinister
Sinister 2
Siskonpeti
Snowden
Son Of Saul
Song For Marion
Song One
Southpaw
Space Dogs 2
Spartacus
St. Vincent
State Like Sleep
Staying Vertical
Stonehearts Asylum
Suffragette
Supersonic
Survivor's Remorse
Takaisin Pintaan
Taken 2
Taken 3
Tale Of Tales
Tanner Hall
Tavshedens Labyrint
Texas Chainsaw
Thanks For Sharing
The Beatles
The Big Sick
The Boy
The Boy With The Cuckoo Clock Heart
The Brits Are Coming
The Butler
The Captive
The Chef Project
The Cobbler
The Dark Horse
The Details
The Dream Team
The Duel
The Duff
The Farewell Party
The Founder
The Gift
The Girl In The Book
The Giver
The Good Lie
The Gunman
The Hateful Eight
The Headhunter's Calling
The Hitman's Bodyguard
The Homesman
The Imitation Game
The Intouchables
The Killing Season
The Leisure Seeker
The Little Death
The Little Prince
The Loft
The Lunchbox
The Missing
The Mule
The Necessary Death Of Charlie Countryman
The Neon Demon
The Nice Guys
The People Vs Fritz Bauer
The Place Beyond The Pines
The Prince – Only God Forgives
The Quiet Ones
The Reef 2
The Reunion
The Rewrite
The Runaround
The Runner
The Salesman
The Salvation
The Search
The Shannara Chronicles
The Stranger Inside
The To Do List
The Voices
The Wave
The Way Way Back
The White Queen
The Whole Truth
The Woman In Black – Angel Of Death
Things To Come
Three Days To Kill
Tokarev
Transporter Legacy
Trenk – The Little Knight
Trumbo
Truth
Tulip Fever
Tully
Under Pyramiden
Undercover
Underverden
Ung & Smuk
Unlocked
Urge
War And Peace
War Game
What If
What Maisie Knew
Where To Invade Next
While We're Young
Wild Tales
You're Next
Youth
Z For Zachariah
Z Nation
Zambezia
Zero Days
Zulu

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Ta det till domstol och låt dem bevisa att det var du som fildelade... Blir svårt att döma någon utan ett erkännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

dom säger ju att dom spårar ip och isp för att senare begära ut uppgifter från isp. så säg att du sitter på stockholm central, då lär dom endast få ut ett företag på tele2's ip.

Haha okej, deras plan är inte så tät då med andra ord.. Alla i mitt umgänge har blivit jätte rädda av allt prat om detta så de har börjat sitta på olika sånna ställen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Rent juridiskt: Är inte definitionen av "fildelning/fildelare" att man delar med sig av material, inte bara hämtar? Majoriteten av alla som piratkopierar tankar bara ner, och har inget intresse i att dela med sig.

dock delar du alltid med dig även när man laddar ned, även om det bara är några byte (tror inte de finns någon klient som tillåter dig att sätta absolut 0 uppladdning). är nog tillräckligt för att få rättighetsalliansen och spridningskollen att gå igång.
plus, jag antar att dom går helt och hållet på peer listan. så dom sweepar upp allt dom kan och skickar.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Vem är det som har tolkningsrätten?

Permalänk
Medlem

"Helt krasst så är det så att om man ger sig in i leken får man leken tåla. Begår man ett brott får man stå ut med att bli granskad i högre grad än andra."

Ehh?? Jag trodde det var polis och rättsväsende som utredde och beivrade brott? Ska privata organsationer ta över denna roll framöver eller?

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Relik 📜

*trådar sammanfogade*

Jag slog ihop nyhetskommentarerna med den redan väldigt aktiva tråden från forumet, så att diskussionen kan rulla på samma ställe.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det spelar inte så stor roll vad vi själva tycker och tänker, det är dem som dömer som har tolkningsrätten i slutändan.

Okey, man behöver inte göra det lätt för dem. Det viktiga är att inte "erkänna" något, om något fildelats/laddats hem/seedat och det är flera i hushållet eller haft tillgång till "datorn", då ligger bevisbördan på dem, att det kanske räcker att säga att man hade fest hemma eller skylla på barnet.

Permalänk
Medlem

Det är polisen som ska beivra brottslighet. De får väl göra en polisanmälan så det går rätt till, det här är ju rena tramset. Liknar utpressning.

Sedan undrar man ju hur många som fortfarande piratkopierar tillgängligt matterial nu när det finns Netflix och Spotify mm. Det är ju nästan krångligare att komma åt materialet på illegal väg numera.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Ta det till domstol och låt dem bevisa att det var du som fildelade... Blir svårt att döma någon utan ett erkännande.

Det vore intressant att se hur det här slutade om ett fall verkligen hamnade i rätten.
Enligt Bahnhof har ju inte Stockholms Tingsrätt fått se utredningen som kopplar IP-adresserna till den påstådda fildelningen.
Den som påstår något har ju normalt sett bevisbördan. Hur kan man bevisa att någon fildelat utan att visa hur man fått fram uppgifterna?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SexMachine:

Såg att det redan finns en tråd

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1441707-spridningskolle...

Ni kan skrota denna

Jag satt och läste den förut men den verkar ha tagits bort nu? Vafalls?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Dunder:

Jag satt och läste den förut men den verkar ha tagits bort nu? Vafalls?

Samma här. Hela diskussionen verkar ha tagits bort, inte bara låsts. SweC-moderatorer, wat?

EDIT:
Dom har slagit ihop tråden med nyhetskommentarerna:

Skrivet av emilakered:

*trådar sammanfogade*

Jag slog ihop nyhetskommentarerna med den redan väldigt aktiva tråden från forumet, så att diskussionen kan rulla på samma ställe.

Dvs här: #16356413

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ska bli kul att se försäljningssiffrorna dala när man lobbat tillräckligt för att sätta stopp för fildelning helt och hållet. Är märkligt att det är så svårt att förstå att marknadsföringen uteblir när man stoppar spridningseffekten fildelning faktiskt har.

Tror garanterat det hjälper, när flera ser samma film så kommer garanterat öka antalet som köper filmen(för fler får höra talas om filmen). Men misstänker att spridningseffekten inte är jätte stor, utan ger viss del extra inkomst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Men det finns ju inga BRA alternativ istället för exempelvis TPB. Visst netflix och viaplay finns men det finns INGA bioaktuella filmer på såna sidor utan det tar minst 1 år innan dom flest kommer upp. Ska man kolla varje film på bio med sin familj + att hyra filmerna kostar det ju flera tiotusentals kronor per år. Skaffa ett rimligt alternativ där det finns ALLT till en kostnad på 500 i månaden så hade nog dom flesta använt det istället för att utöva utpressning

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk

Släpp filmerna samtidigt på Bio och Bluray och via streamingtjänster. Det är konstigt att filmbranschen fortfarande anser att bio är det bästa valet. Hemmamarknaden skulle vara så mycket större om utbudet fanns!

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

dock delar du alltid med dig även när man laddar ned, även om det bara är några byte (tror inte de finns någon klient som tillåter dig att sätta absolut 0 uppladdning). är nog tillräckligt för att få rättighetsalliansen och spridningskollen att gå igång.
plus, jag antar att dom går helt och hållet på peer listan. så dom sweepar upp allt dom kan och skickar.
http://blog.consultmirror.com/wp-content/uploads/2008/10/utorrent-peer-list.gif

Stryper du uppladdningen till max så är det inte mer än någon enstaka MB man hunnit ladda upp, om ens det. Och då tvivlar jag på att man är intressant för det här gänget, speciellt om det bara rör sig om någon enstaka film, de ger sig nog på det största fildelarna först.
Vore ju rätt komiskt om de går till domstol för en nedladdning på ca 500mb plus uppladdning på 100kb (SD-kvalitet på en 1h avsnitt av en valfri serie).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Otvivelaktligen är det så. Argumenterar inte emot detta. Men chansen finns ju ändå att jag aldrig skulle ha sett halva den där skitdåliga filmen, om inte möjligheten att tanka ner den fanns.

Och i processrätt är det ju så att man inte skall kunna dömas om man inte kan bevisas utom allt tvivel till skyldig. Här finns det ju tvivel. Ja, inte att jag har tankat ner den men det finns tvivel om huruvida jag alls har sett den. Det finns tvivel om att jag skulle ha betalat för den om jag kunde. Har jag då stulit något? Inte 100% klart och därmed går det ju inte att döma mig för något. Eller borde inte gå..

Det är nedladdningen som är olaglig, inte att du tittar på den.

Det är väldigt lätt att jämföra fildelning med stöld och tycka att man inte stulit något eftersom ingen kan bevisa någon förlorad intäkt men det är inte så lagen är skriven. Har du laddat ner en upphovsskyddad film/serie/program etc så har du begått ett brott, oavsett om du tänkt köpa materialet eller inte.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Tur man har vpn iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
SpelClockers

Bahnhofs uttalande: http://www.dn.se/ekonomi/nat-vd-jon-karlung-domer-ut-kampanj-...

Edit: Länken lades ut på Bahnhof's Facebooksida med en kanske mer intressant text; "Bahnhof kommer självklart inte att lämna ut användares IP-adresser till dessa skojare."

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GiveMeLibertyOrDeath1337:

Dessvärre fungerar inte dagens ekonomi på det viset att man kan ta hänsyn till individers enskilda moral.

Och tyvärr kommer vi nog aldrig hamna där. Lagliga människor måste ju hamna i kläm. Som det vart med drm och spel i alla tider.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfeNn:

Hur skaffar man VPN?

Anonine.com bla men finns mängder att välja mellan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Problem ett är ju att streaming-utbudet är riktigt dåligt, när en film släpps fysiskt vill man ju kunna se den samtidigt via streaming. Det tror jag inte nån tjänst har nu, plus att man inte ens kan följa sina alla sina favoritserier via streaming-tjänster då allt inte finns där.

Problem två är att dessa tjänster inte håller måttet. Netflix är helt klart bäst av de jag testat, fungerar alltid och hygglig bild och surround-ljud. C More och Viaplay har taskig kvalité på materialet, bara tvåkanaligt ljud och funkar sådär. HBO Nordic har jag inte testat själv men jag har inte hört talas om någon som tycker det fungerar bra.

Det är ju sånt snack om UHD-TV osv. men det finns ju inte ett enda sätt idag att få en riktigt schysst FHD-stream med DTS eller DD(+) idag!

Om bara dessa bolag kunde samsas, sluta med detta rättighetsskitsnacket och skapa en tjänst som har det mesta man vill se med skaplig kvalité så skulle jag gladeligen pröjsa 500 spänn i månaden.

Som konstaterats innan, typ Spotify för film och serier.