Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Msi 780 cpu tips (am3+)

Min nuvarande processor flaskhalsar min gpu (msi 780) har ett moderkort med am3+ socket och undrade vilken processor rekommenderas för att kunna utnyttja mitt grafikkort till max, tacksam för svar

Permalänk

Vad har du för processor nu?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fx 8350/8370/9590

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFluffyViking:

Vad har du för moderkort? Har du ett med hyfsad strömförsörjning, prova att överklocka (körde själv en i 4.65ghz, de är klockvänliga). Ingen AM3+ processor kommer att ge så mycket högre IPC, så om det inte hjälper kan det vara värt att gå över till en Intel plattform om du spelar väldigt CPU intensiva spel.

Permalänk

@kronwalled: asus m5a97 r2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFluffyViking:

@kronwalled: asus m5a97 r2.0

Tror det är ett av de bättre AM3+ korten med 970 chipset, valet föll på just detta för mig själv när jag ville ha ett prisvärt kort för några år sedan. En hyfsad överklock borde du kunna få till om du har en bra kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFluffyViking:

Min nuvarande processor flaskhalsar min gpu (msi 780) har ett moderkort med am3+ socket och undrade vilken processor rekommenderas för att kunna utnyttja mitt grafikkort till max, tacksam för svar

Tyvär finns det inte mycket du kan göra, den enda raka uppgraderingen är en 8-kärning processor men det kommer förmodligen inte hjälpa dig över huvud taget.
Kärnorna är för svaga och det enda som är värt att göra med din nuvarande plattform är att överklocka processorn så långt det går för det kommer att ge resultat.

Skulle nog överväga ett byte när AMD släpper ZEN eller Intel släpper nytt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM