Apple lanserar Iphone 7 och Iphone 7 Plus

Permalänk
Melding Plague

Apple lanserar Iphone 7 och Iphone 7 Plus

I traditionsenlig ordning lanserar Apple en ny generation Iphone under sitt årliga höstevent. Det blir helt nya designer ackompanjerade av trimmad hårdvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sheit, 256gb lagring

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Så de tog verkligen och faktiskt bort 3.5mm anslutningen.....Ha. Glöm.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Så de tog verkligen och faktiskt bort 3.5mm anslutningen.....Ha. Glöm.

Varför??

Permalänk
Medlem

@Mithras: Glöm vad?
Det är ju inte direkt så att någon av de andra stora aktörerna vågar sig på något sådant, inte än iallafall.
Och om detta är ett bra beslut eller inte är det ingen som vet än.

Men att automatiskt gå in och skriva negativa inlägg ger ingenting, diskutera istället möjligheterna eller bristen därav.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Varför??

För att det är dags att gå vidare. USB-C kan erbjuda samma funktionalitet samt mycket mycket mer. Sen vilken port Apple väljer i sin telefon är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Mithras: Glöm vad?
Det är ju inte direkt så att någon av de andra stora aktörerna vågar sig på något sådant, inte än iallafall.
Och om detta är ett bra beslut eller inte är det ingen som vet än.

Men att automatiskt gå in och skriva negativa inlägg ger ingenting, diskutera istället möjligheterna eller bristen därav.

Glöm att jag köper en iPhone. Tänker fan inte lägga ner 300-600 kr på någon jävla adapter för att få använda mina hörlurar, och tänker definitivt inte lägga ner pengar på att köpa en BT-hörlur som kostar dubbelt så mycket för samma ljudkvalitet. Har redan testat en hel del BT-hörlurar och ingen av dem kan ersätta trådade.

Det är väl rätt uppenbart vilken brist på möjligheter som skapas av att ta bort en 3.5mm jack?
edit: Att ta bort en 3.5mm jack och inte ersätta den med något annat standardiserat uttag. Jag hade kunnat acceptera det om man vill ta steget till något nyare, men eftersom de bara lägger en lighting-kontakt så är det ju väldigt säkert att anta att de inte försöker skapa en ny standard.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

För att det är dags att gå vidare. USB-C kan erbjuda samma funktionalitet samt mycket mycket mer. Sen vilken port Apple väljer i sin telefon är en annan femma.

Dåligt då det inte är något fel på ett analogt jack, det är en standard som alla följer så det är skitbra för konkurrensen, du kan använda i princip vilket headset/hörlurar du vill (om det nu inte är en utav dom korkade USB lösningarna för en del headset till datorn). Man kan påstå att det tar plats osv, men det som Apple vill är att tjäna mer pengar här, alla ska köpa så mycket tillbehör som möjligt, adaptrar med mera.

Permalänk
Medlem

vattentålighet var fan på tiden...men kameran verkar dra in mindre ljus än Galaxy S7...

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Glöm att jag köper en iPhone. Tänker fan inte lägga ner 300-600 kr på någon jävla adapter för att få använda mina hörlurar, och tänker definitivt inte lägga ner pengar på att köpa en BT-hörlur som kostar dubbelt så mycket för samma ljudkvalitet. Har redan testat en hel del BT-hörlurar och ingen av dem kan ersätta trådade.

Det är väl rätt uppenbart vilken brist på möjligheter som skapas av att ta bort en 3.5mm jack?
edit: Att ta bort en 3.5mm jack och inte ersätta den med något annat standardiserat uttag. Jag hade kunnat acceptera det om man vill ta steget till något nyare, men eftersom de bara lägger en lighting-kontakt så är det ju väldigt säkert att anta att de inte försöker skapa en ny standard.

Tur att adaptern är gratis då ^^

Permalänk
Skrivet av backspace:

@Mithras: Glöm vad?
Det är ju inte direkt så att någon av de andra stora aktörerna vågar sig på något sådant, inte än iallafall.
Och om detta är ett bra beslut eller inte är det ingen som vet än.

Men att automatiskt gå in och skriva negativa inlägg ger ingenting, diskutera istället möjligheterna eller bristen därav.

Värst vad du ska hoppa in å försvara apple då. Jag tycker den är ren idioti då jag inte kan använda några av mina nuvarande IEM´s.

Edit: om det nu medföljer en adapter gör det väl lite bättre men känns bara som det skulle bli klumpigt.

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Tur att adaptern är gratis då ^^

Källa?

EDIT: http://macworld.idg.se/2.1038/1.617431/allt-om-iphone-7-och-iphone-7-plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av zsebbez:

Från presentation, en adapter följer med varje iPhone 7.

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med att fortsätta med så låg ppi?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Är det inte dags att frångå dessa hemska camera-bumps nu? Troligtvis en av de grejor som stör mig mest på en telefon.

Permalänk
Medlem

Ja adaptern medföljer telefonen.

Hur funkar själva DAC-utförandet? Lightning skickar väl digitalt, kan inte tänka mig att den lilla adaptern har en DAC-funktionalitet?

Permalänk
Datavetare

Är totalt ointresserad av fotografering, men efter presentationen av kameran i Iphone7+ kan jag tänka mig köpa en sådan enbart för tekniken

Men i det stora perspektivet, vem bryr sig om kamera, ljud och skärm i en telefon? När börjar de prata om mikroarkitekturen i CPUn som sitter i Iphone7 och hur den skiljer sig från tidigare?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Vad är grejen med att fortsätta med så låg ppi?

För att skärmen inte är särskilt stor ? haft 2560 på min G4 byte till en 1080p one plus 3 för ett tag sen märker ingen skillnad om jag inte tar fram förstoringsglas. Drar mindre ström med för mig är detta bara positivt.

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Tur att adaptern är gratis då ^^

Skrivet av CloX:

Ja adaptern medföljer telefonen.

Hur funkar själva DAC-utförandet? Lightning skickar väl digitalt, kan inte tänka mig att den lilla adaptern har en DAC-funktionalitet?

Det jag undrar över hur mycket kostar adaptern om den som medföljer börjar glappa/går sönder?

Jag gick från trådat efter problemet med att det börjar glappa vid kontakten. Majoriteten har ju telefonen i fickan när man lyssnar på musik och det är svårt att undvika att böja sladden.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Verkligen på tok för låg upplösning på den lilla modellen och avsaknaden av 3.5mm kan Apple ta och köra upp någonstans. Detta kommer ju säkert att driva på Android tillverkarna till att skippa 3.5mm på sina telefoner också.

Skrivet av Igelkotten Igge:

För att det är dags att gå vidare. USB-C kan erbjuda samma funktionalitet samt mycket mycket mer. Sen vilken port Apple väljer i sin telefon är en annan femma.

Det enda jag vill att mina hörlurar ska göra är att spela upp ljud, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

För att det är dags att gå vidare. USB-C kan erbjuda samma funktionalitet samt mycket mycket mer. Sen vilken port Apple väljer i sin telefon är en annan femma.

Analogt ljud i USB-C....?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

I artikeln har det skrivits att iPhone 7 har 2 dubbla bakre kameror. Det är väl 7 Plus som har 2 kameror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Verkligen på tok för låg upplösning på den lilla modellen och avsaknaden av 3.5mm kan Apple ta och köra upp någonstans. Detta kommer ju att driva på Android tillverkarna till att skippa 3.5mm på sina telefoner också.

Detta kommer förhoppningsvis leda till vitalisering utav marknaden för BT-hörlurar samt till ett priskrig. Resultatet är bättre och billigare trådlösa hörlurar för alla. Gillas starkt!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av alex5555:

Vad är grejen med att fortsätta med så låg ppi?

Därför att mängden jobb som GPUn måste hantera ökar kvadratiskt med PPI (om skärmens storlek inte ändras)? När man nått "tillräckligt hög PPI" är det ren idioti att öka PPI, framförallt på en strömsnål enhet.

Är det någon som tycker man ser individuella pixels på en Iphone från normalt avstånd? Det är den enda vettiga benchmarken. Ser man individuella pixels är PPI för låg, men man vill i så liten utsträckning som möjligt gå över den lägsta möjliga PPI som är "tillräckligt hög".

En LCD skärm behöver inte heller lika hög "PPI" som en pentile OLED skärm för att se lika bra ut i praktiken.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Jag är enbart intresserad av prestandan i deras nya SoC för Apple brukar ligga i framkanten där.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Tur att adaptern är gratis då ^^

Ser inte den informationen i artikeln, känns väldigt olikt Apple att släppa en gratis adapter. Om de gör det, så är det väl tummen upp för det, även om det innebär ett jävla massa krångel med att alltid ta med sig den och fy fan vad klumpigt det blir. Det gör det alltså inte så mycket bättre ändå, att ta bort en av de mest standardiserade portarna som inte har några större problem endast pga. "platsbrist" känns rätt löjligt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Någon som förstod om de nya lurarna (Airpods) kommer att fungera med alla iphones eller fungerar de bara med de nya telefonerna?

Permalänk
Datavetare

Nog för att Apples CPU-team är absoluta stjärnor när det kommer till CPU-design, de har med råge den bästa CPUn för mobila enheter som existerar.

Känns ändå lite som om deras relativa prestandaökningar är något annat än extrema "upp till" siffror för något obskyrt användarfall så borde A10 "Fusion" vara minst lika snabb som vilken desktop CPU som helst!

Redan A8 "Typhoon" kan i specifika fall matcha Haswell i mängd utfört arbete per cykel. Sa de inte att Fusion är 3x snabbare...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det är inte för första gången som kamerorna särskiljs mellan plusvarianten och vanliga iPhone...?
I tidigare modeller har plus varianten haft optisk bildstabilisering medan vanliga varianten endast haft digital. Vidare har ni skrivit att vanliga 7an har 2x12 mpix och att plus endast har en. Kul att ni följer eventet ändå!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mithras:

Ser inte den informationen i artikeln, känns väldigt olikt Apple att släppa en gratis adapter. Om de gör det, så är det väl tummen upp för det, även om det innebär ett jävla massa krångel med att alltid ta med sig den och fy fan vad klumpigt det blir. Det gör det alltså inte så mycket bättre ändå, att ta bort en av de mest standardiserade portarna som inte har några större problem endast pga. "platsbrist" känns rätt löjligt.

Du borde titta på presentationen och fatta varför dom tar på sig trådlöst.

Dom... nä titta på presentation.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240