Permalänk
Medlem

Problem med Ms i wow

Hej sweclockers!

Problem: När jag spelar world of warcraft: legion så händer det att jag får väldigt höga lagspikes, kan ligga på 21ms (world och home) och helt plötsligt flyger den i taket, mellan ca 300-3800 ms. Detta är väldigt irriterande då det gör spelet ospelbart.

Kontaktade Blizzard support och de sa att jag skulle kontakta min operatör ang problemet. Jag har inte ringt än för jag inte riktigt vet hur jag ska förklara problemet, det är värt att nämna att jag har 100/100 anslutning och en dator som klarar wow utan problem. Har även använt programmet "SG TCP Optimizer" som var rekommenderat i ett inlägg om TCP.

Det jag behöver hjälp med är alltså: Finns det något mer jag kan göra själv? och vad kan jag säga till support när jag väl ringer ISP'n. (utan att de ber mig starta om router osv för det har jag redan gjort.)

*EDIT*
Körde pinglotter samtidigt och det såg bra ut, tills jag började få lag spikes ingame. (http://i.imgur.com/WGlAObp.jpg)
Får alltså lagspikes samtidigt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan ju börja med att kolla om du får samma problem i andra spel än WoW.
T.ex. låt PingPlotter rulla i bakgrunden mot sunet eller liknande och kolla om du får samma spik där som du får i WoW.
Får du det, så är det något med din lina, får du inte det så är det mellan dig och WoW servern, eller servern i sig som har problem.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är blind eller inte, men hur ansluter du datorn till nätet? Datorn direkt i uttaget? Router, kabel eller wifi?

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

@SvanteP Går från fiberboxen till en switch som sedan går till min dator. Har funkat felfritt innan och funkar felfritt med allt annat förutom wow

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Okej, jag ska testa detta! Tack för tipset

Permalänk

@lothe23: jag kör utan "tweaks/apps" å sådant, har ca 28-33ms trådlöst med denna bollen på WoW (har dock 4-8ms på CSGO)
http://www.dlink.com/uk/en/home-solutions/connect/adapters/dw...

något låter ju, knas

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

@truedesire: Har aldrig behövt köra på det i heller, det hjälpte ganska mycket att göra det dock. Brukar ligga på ~5-20 ping i csgo. Om jag mäter på speedtest.net samtidigt som jag har 1800ms i wow så får jag tillbaks bra resultat som vanligt. (ca 6ms, 90-100 ner. 90-100 upp)

Och blizzard säger att det inte är några problem från deras ände. Får testa vad första kommentaren sa till mig

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Efter ca 30 min in-game började pingen spika ingame och i pinglotter. (http://i.imgur.com/WGlAObp.jpg)

Detta händer bara när jag spelar wow, det gör så resten av nätverket börjar lagga lite med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lothe23:

@Elghinnarisa: Efter ca 30 min in-game började pingen spika ingame och i pinglotter. (http://i.imgur.com/WGlAObp.jpg)

Detta händer bara när jag spelar wow, det gör så resten av nätverket börjar lagga lite med.

Något problem antingen i ditt nätverk hemma eller leverantören då med andra ord. För det är inte WoW som är felet.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: problemet uppstår endast när jag spelar world of warcraft, förslag på vad jag ska säga till operatören?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lothe23:

@Elghinnarisa: problemet uppstår endast när jag spelar world of warcraft, förslag på vad jag ska säga till operatören?

Inte det blekaste, men uppenbarligen är något ej korrekt med som sagt antingen ditt nätverk (dator, router, switch) eller någonstans efter det.
Blizzards servrar påverkar inte nätet hemma hos dig så.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Okej, men tack för hjälpen iallafall! Nu har jag en liten hum på problemet iallafall

Permalänk
Medlem

Kolla så du har rätt portar öppna i din port-forward. Jag fick ställa in dessa manuellt för att få ordning på min ping i Wow trots att det är standard portar. Det kan vara värt ett försök.

Har du killer Nic? Något annat igång så som streams/Skype? VPN?

Permalänk
Medlem

@joewson: killer nic?

Har bara teamspeak. (steam ibland)
Vilka portar bör jag portforwarda? Och förstår inte vilken ip

Permalänk
Medlem
Skrivet av joewson:

Kolla så du har rätt portar öppna i din port-forward. Jag fick ställa in dessa manuellt för att få ordning på min ping i Wow trots att det är standard portar. Det kan vara värt ett försök.

Har du killer Nic? Något annat igång så som streams/Skype? VPN?

Hur kan port-forward påverka fördröjningar och jitter?
Antingen är fungerar det eller så droppas paketet. Det finns väl knappast ett läge där PF fungerar - men bara långsamt.

Skrivet av lothe23:

*EDIT*
Körde pinglotter samtidigt och det såg bra ut, tills jag började få lag spikes ingame. (http://i.imgur.com/WGlAObp.jpg)
Får alltså lagspikes samtidigt.

Tack på förhand!

Det ser ut som om du har drops. Tyvärr har du fel focus på den övre grafen så dropsen finns inte med i den. Försök ändra focus så vi kan se vid vilket hopp du tappar paket.

Permalänk
Medlem

Förmodligen nåt program du kör som inte fungerar vidare bra. Har du nåt "gaming enhanced" program (typ Asus Game First) - disable:a och ta bort.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@madtop: är det detta du menar? och isåfall blir det bra med 30 sekunder?

Gör om det imorgon isåfall

Permalänk
Medlem

@JD: Har geforce experience, men har inte optimerat något el liknande så

edit: antar det inte borde vara problem pga geforce experience

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av lothe23:

@madtop: är det detta du menar? och isåfall blir det bra med 30 sekunder?

Gör om det imorgon isåfall

Detta?

Jag vill att området (fokustiden) i den övre grafen ska vara så stort så du får med drops i grafen. T.ex 30 minuter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av lothe23:

@JD: Har geforce experience, men har inte optimerat något el liknande så

edit: antar det inte borde vara problem pga geforce experience

Det tror jag inte.

Prova att döda alla processer du kan i taskmanager och testa om det blir bättre.
Om så - starta om och testa att plocka bort en i taget tills du hittat problemet.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@Saddl3r: Har det med, det förbättrade mitt latency problem så det händer inte lika ofta, men det uppstår fortfarande ibland

Permalänk
Medlem

@JD: kan testa det nästa gång jag får spikes

Permalänk
Medlem

Vilken operatör, Bahnhof har ju tidigare haft en del problem med just trafik till wow (efter vad jag har läst)

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@madtop: här är en bild på 60 sekunder under tiden jag får ms spikes

http://i.imgur.com/mBLBYsQ.jpg

Permalänk
Medlem

@_niko_: Inte säker, tror det är comhem

Permalänk
Medlem
Skrivet av lothe23:

@madtop: här är en bild på 60 sekunder under tiden jag får ms spikes

http://i.imgur.com/mBLBYsQ.jpg

Perfekt!
Du har drops mellan din dator och din router. Det är mao fel hemma hos dig.

Jag skulle gissa att det är din dator men det kan lika gärna vara kablar eller router.

Har du möjlighet att köra pingplotter på en annan dator vore det bra, ser du drops då med så vet vi att det inte är din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Perfekt!
Du har drops mellan din dator och din router. Det är mao fel hemma hos dig.

Jag skulle gissa att det är din dator men det kan lika gärna vara kablar eller router.

Har du möjlighet att köra pingplotter på en annan dator vore det bra, ser du drops då med så vet vi att det inte är din dator.

Min bror som spelar wow har inte haft några problem med ms i wow vad jag vet, men han är dock kopplad direkt till första switchen.

min är kopplad såhär switch > sladd som går över hela vinden > ner till en liten switch > sladd till datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Perfekt!
Du har drops mellan din dator och din router. Det är mao fel hemma hos dig.

Jag skulle gissa att det är din dator men det kan lika gärna vara kablar eller router.

Har du möjlighet att köra pingplotter på en annan dator vore det bra, ser du drops då med så vet vi att det inte är din dator.

kan be han köra pingplotter men iom att han inte klagat på sin ms så antar jag att det inte är nåt problem för han

Skickades från m.sweclockers.com