Permalänk

Handsmitt datorchassi

Projektet är mitt gesällprov i smide och måste vara klart till den 7:e november 2016. Jag tänkte mig en väldigt öppen lösning, ett ramverk som bara precis håller delarna och sedan omsluts av glas. Det är ganska smalt, med grafikkortet på högkant. Det kommer inte finnas plats för luftkylning utan kommer att vattenkylas.
Hela arbetet dokumenteras och skall sedan även leda till en yrkeshögskoleexamen om jag fixar det. Kort om gesällprovet; provtagaren (du), ska utföra ett arbete som bör ta minst 80 timmar och inte överskrida 320 timmar. tiden är effektiv arbetstid, alltså räknar du inte med kaffe-raster, tändning av ässja och andra moment som inte direkt rör projektet. Gör du som jag och ritar ditt gesällprov själv så ska du följa europeisk ritningstandard, samt uppskatta tiden arbetet ska ta (220 timmar i mitt fall). Du får dessutom en lista på moment och tekniker som måste ingå i provet tex "hopfogningar minst 6 st" sen en lista på tekniker; "nitning, platt skalle""nitning, kullrig skalle" "svep" etc. När du uppfyllt kriterierna skickar du ritningen på granskning. Väl godkänd kan arbetet påbörja och det är det du nu ska scrolla ner till! När jag är klar granskas arbetet mot ritningen och förhoppningsvis blir jag godkänd!

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Wow. Detta är ju helt klart intressant. Då jag själv byggt ett chassi "för hand" med enklare maskiner. Men smide var något helt annat.

Har inte smitt något sen jag gick gymnasiet ~5-6 år sedan.

Får försöka följa detta projekt då jag älskar chassikreationer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jävligt ball idé! följer gör gärna en byggtråd istället för galleri så är de lite lättare för alla

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Avstängd

Coolt!
(Känner din smideslärare så anade detta... även om han inte sade vem eller design på det)

Har länge hoppats att du ville dela med dig här av detta.

Håller själv på med ett chassi i smide inspirerad av hefaistos projektet.

Klart grabben skall ha en femma!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

cool beans!

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Det här kan bli riktigt nice! Håller tummarna för att du klarar provet också.

När jag ser sådana här projekt tänker jag på den kritik jag fick för mitt bygge (dator i verktygslåda) som jag tävlade med på DHW15: "Har du byggt lådan själv?".

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Oj, smide, det var en ny design men ska bli väldigt intressant att se resultatet!

Skrivet av Mizzarrogh:

Coolt!
(Känner din smideslärare så anade detta... även om han inte sade vem eller design på det)

Har länge hoppats att du ville dela med dig här av detta.

Håller själv på med ett chassi i smide inspirerad av hefaistos projektet.

Klart grabben skall ha en femma!

Vi kommer väl att få se ett galleri på ditt bygge också när det blir något att visa?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Fräckt! Lite Game of Thrones vibbar på fronten tycker jag...

Permalänk
Avstängd

@hag:
Absolut!
Dock inget mästarprov som detta då det kommer att få ett litet mer flummigt stuk med diverse skrot jag hittat ihop med smidet...
Men just nu ligger det på lågfart då jag glömde delarna till fronten kvar i gamla verkstaden...
Kommer en egen tråd om det så snart jag fått tummen ur *** och plåtet litet...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Adnerhill:

jävligt ball idé! följer gör gärna en byggtråd istället för galleri så är de lite lättare för alla

Jag tänkte det, men har aldrig gjort något liknande så¨jag har helt enkelt förirrat mig in i ett galleri när tanken var en projektlogg

Skrivet av Henrik-W:

Det här kan bli riktigt nice! Håller tummarna för att du klarar provet också.

När jag ser sådana här projekt tänker jag på den kritik jag fick för mitt bygge (dator i verktygslåda) som jag tävlade med på DHW15: "Har du byggt lådan själv?".

shiet vad nice! älskar foten till skärmen! är det från en industri-torkrulle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av corono881:

Jag tänkte det, men har aldrig gjort något liknande så¨jag har helt enkelt förirrat mig in i ett galleri när tanken var en projektlogg

shiet vad nice! älskar foten till skärmen! är det från en industri-torkrulle?

Tack! Nej, foten bockade vi fram av kopparrör + lite specialsvarvade bitar (även kupolmuttrarna) som svärfar och jag gjorde.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Racingkonstnär

Det här ser jag verkligen fram emot att följa! Kommer nog bli riktigt fräckt när det är klart!

Permalänk
Medlem

Grymt projekt! Har själv varit intresserad av järnsmide en längre tid och har tänkt börja smida inom sin tid.
Så detta projekt ska bli riktigt kul att följa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk