Permalänk
Medlem

@Flopper:
Stämmer med utvald återförsäljare i början, men visst har andra återförsäljare ändå fått in några kort som de sålt till mycket högre pris?
Menar enbart RX Vega 64, inga extra spel eller annat.

https://www.inet.se/produkt/5405919/msi-radeon-rx-vega-64#spe...

Skickas om 6 dagar.

Så kort bör de ju få in, men priset?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Avstängd

@Kenta42:

de kanske har köpt det av komplett och försöker tjäna en hacka på det

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Väldigt många intressanta tweets från Lord Raja Koduri, det som tog min uppmärksamhet är:

https://twitter.com/GFXChipTweeter/status/902899280226131968

"Infinity fabric on Vega is optimized for server. It's a very scalable fabric and you will see consumer optimized versions of it in future." - Raja Koduri, 2017

Väldigt kryptisk, kommer infinity fabric till nästa arkitektur var mer optimerad för konsument eller kommer det en Vega2/Vega+ som är optimerad för konsument.

Vad har de och kokar bakom stängda dörrar egentligen.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

@Flopper:
Stämmer med utvald återförsäljare i början, men visst har andra återförsäljare ändå fått in några kort som de sålt till mycket högre pris?
Menar enbart RX Vega 64, inga extra spel eller annat.

https://www.inet.se/produkt/5405919/msi-radeon-rx-vega-64#spe...

Skickas om 6 dagar.

Så kort bör de ju få in, men priset?

Ja det är skumt.
Jag gissar på att Komplett får ett visst antal kort rabatterade med kravet på att de ska säljas för rekommenderat pris på 5090:-

Inet och alla andra åf får tydligen inte det.
Vad betyder detta för relationen mellan AMD och åf i allmänhet och vad får det för konsekvenser?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Vega 56 kostar 4000kr på komplett. Det är ett bra pris. Undervolta det och flasha till vega 64

Tror att det räcker att undervolta det och klocka upp minnena. Tror det kommer sluta på ungefär samma prestanda. Hade inte flashat om det till ett 64 om det bara skulle röra sig om några få procent jämfört med UV/VRM-klocka på 56. Känns riskabelt på något sätt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Ja det är skumt.
Jag gissar på att Komplett får ett visst antal kort rabatterade med kravet på att de ska säljas för rekommenderat pris på 4090:-

Inet och alla andra åf får tydligen inte det.
Vad betyder detta för relationen mellan AMD och åf i allmänhet och vad får det för konsekvenser?

Det är den som har makten just nu som dikterar spelet. Om alla vill ha korten och de säljs slut direkt så kan AMD bestämma. Om det är så att det finns ett överflöd av kort, så ligger det i ÅF händer gissar jag.

AMD, so hot right now.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tror att det räcker att undervolta det och klocka upp minnena. Tror det kommer sluta på ungefär samma prestanda. Hade inte flashat om det till ett 64 om det bara skulle röra sig om några få procent jämfört med UV/VRM-klocka på 56. Känns riskabelt på något sätt.

Se det såhär istället En flash är en förfinad klockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem

En stor skillnad mellan biosarna 64 och 56 är ju också att 64 får gå upp till 85C innan den börjar throttla medans 56 är cappad till 75. Det kan nog göra en del skillnad i max stabil överklockning.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att 64-BIOS också har lite högre spänning till HBM än vad 56 har? Det borde isåfall kunna ge bättre OC-potential.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SolidReactor:

@casiopeja: Ökad volt är för att garantera att samtliga kretsar fungerar från fabrik. I vissa fall kan man få en krets som fungerar bra även i lägre volt, därav att vissa kan få bra prestanda med sänkt spänning. Temperaturen påverkar även frekvensen, så har man bra kylning så kan man även med den normala volten (icke undervoltad) få högre prestanda.

Du missförtog mig. Jag menar att orsaken kan vara att det finns ett EDIT: effekttak som ex. kontrolleras\styrs via BIOS som automatisk trottlar korten om strömförbrukningen överskrider det taket, är det så kan man mycket väl få ökad prestanda genom att minska spänningen till korten och därmed hur många watt korten drar vid en given belastning och därmed undviker att effekttaket nås med medföljande trottling som följd.

Saxat från Tom's Hardware som tveklöst är en av dom kunnigast och bästa på att gräva och hitta problem och orsaker, även om dom nog kan misstänkas vara köpta ibland.
"
The Power Saver and Balanced frequencies are fairly stable. However, things get really hectic once Turbo mode is activated; throttling due to to the power limit is clearly observable.

You might have noticed that these results are different from those of the air-cooled card in our launch article, since there are no flashy LEDs or fans to affect the outcome. The clock rates we measure are different as well.

Overclocking at the Maximum Power Limit

Even the updated version of AMD’s WattMan sent out the weekend before launch is buggy and unstable. Getting it to produce reliable and stable results took a lot of time and energy. AMD recommended setting the power limit to its maximum of +50%, so that’s exactly what we did.

And that's how you get to the 402.4W we measured through our extended benchmark run. This number comes close to AMD's 400W limit, which cannot be exceeded due to a factory-set cut-off. Tuning tricks do not work. Any supposed measurements exceeding that figure are definitely false.
"

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-rx-vega-64-water-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Inte bara i menyer.
Vad är det för vits att ha högre fps än vad skärmen klarar?
Ok. jag har en freesync 60 hz skärm (4k) så jag har satt limitern på 58 fps. (med 60 blir det tearing då limitern inte fixar att hålla exakt 16,6 ms frametime.)

Beroende på spelmotor så finns det en enorm vits. Vissa spel skulle för mig vara totalt obekväma i 60Hz/60fps hur välsynkroniserat det än är så är det en absurd skillnad mot t.ex 144hz/144fps. Att få ifrån 60fps till 100fps är dock den största skillnaden.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Finns det några nyheter än om andra tredjepartstillverkare än Asus? Vore ju kul om det dök upp lite fler alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Fast jag tycker det helt beror på om vi får se Vega 64 för 5090:- igen på Komplett eller inte. Det vet vi ju inte riktigt än då de enda man nu kan beställa är de som kommer med 2 spel för tusingen mer?

Det kom ju in tror det var 10st msi vega 64 den 29/8 för 5090kr som jag haffade 1st iaf , kommer till min brevlåda imorgon enligt posten

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Finns det några nyheter än om andra tredjepartstillverkare än Asus? Vore ju kul om det dök upp lite fler alternativ.

Det ska dyka upp Tredje parts kylda kort nu i september, men ingen vet när.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken på hur kompletts lagerstatus fungerar.

På min beställning så står det ( Sapphire Vega 56 ):
"Beställd, förväntas i lager 6 september 2017, 1 st.
Antal: 1"

Klickar jag in mig på kortet så står det istället:
"Inte i lager. 100+ st. obekräftat 2.okt.2017. Datumet är preliminärt."

Är det så att de första beställningarna som gjordes då gällde 6 sep, medans alla nya beställningar landar på den 2 okt? För om det är så att min beställning skjuts fram till 2 okt så måste jag avbeställa och köpa något annat

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Skrivet av Kenta42:

@Flopper:
Stämmer med utvald återförsäljare i början, men visst har andra återförsäljare ändå fått in några kort som de sålt till mycket högre pris?
Menar enbart RX Vega 64, inga extra spel eller annat.

https://www.inet.se/produkt/5405919/msi-radeon-rx-vega-64#spe...

Skickas om 6 dagar.

Så kort bör de ju få in, men priset?

Så länge folk betalar så kan man ju ha det priset "/

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Jag är lite nyfiken på hur kompletts lagerstatus fungerar.

På min beställning så står det ( Sapphire Vega 56 ):
"Beställd, förväntas i lager 6 september 2017, 1 st.
Antal: 1"

Klickar jag in mig på kortet så står det istället:
"Inte i lager. 100+ st. obekräftat 2.okt.2017. Datumet är preliminärt."

Är det så att de första beställningarna som gjordes då gällde 6 sep, medans alla nya beställningar landar på den 2 okt? För om det är så att min beställning skjuts fram till 2 okt så måste jag avbeställa och köpa något annat

De med tidigt leveransdatum har sålt slut och de 100+ som kommer är en annan leverans, så tolkar jag det hela annars borde du blivit informerad.
Tittar man på inkommande kort så verkar det vara ett stadigt flöde på kort för introduktionspriset men olika datum.
Vega 64 verkar vara minst 300st på väg in och Vega 56 300+.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av JesperDa:

Jag är lite nyfiken på hur kompletts lagerstatus fungerar.

På min beställning så står det ( Sapphire Vega 56 ):
"Beställd, förväntas i lager 6 september 2017, 1 st.
Antal: 1"

Klickar jag in mig på kortet så står det istället:
"Inte i lager. 100+ st. obekräftat 2.okt.2017. Datumet är preliminärt."

Är det så att de första beställningarna som gjordes då gällde 6 sep, medans alla nya beställningar landar på den 2 okt? För om det är så att min beställning skjuts fram till 2 okt så måste jag avbeställa och köpa något annat

Det kort du beställt förväntas komma i lager 6 September, beställer du ett till, förväntas detta komma den 2:a Oktober.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Då var det som jag trodde då! Tackar

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Det ska dyka upp Tredje parts kylda kort nu i september, men ingen vet när.

Som jag misstänkte då. Bara att vänta då. Kan ju alltid hoppas att de kommer ut lagom till MacOS High Sierra (typ den anledningen jag har att titta på Vega).

Finns det någon som provat flasha BIOS från FE till Vega 64? Vore trevligt om det gick att köra Pro-drivers på Vega 64.

Permalänk
Medlem

Komplett har ingen aning om något datum på aktuella leveranser utan spekulerar enbart när de kommer.

beställde 29e aug kortet skulle komma 1 september. Kontaktar support idag och får veta att leveransen är flyttad till 6e fortsatt obekräftad och ej verifierbart datum, otroligt synd att komplett har exclusive lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guffel:

Komplett har ingen aning om något datum på aktuella leveranser utan spekulerar enbart när de kommer.

beställde 29e aug kortet skulle komma 1 september. Kontaktar support idag och får veta att leveransen är flyttad till 6e fortsatt obekräftad och ej verifierbart datum, otroligt synd att komplett har exclusive lanseringen.

Tror nog snarare att Komplett bara vidarebefordrar uppgifter de får från sina leverantörer...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Det ska dyka upp Tredje parts kylda kort nu i september, men ingen vet när.

Har det varit några rykten om priser?

Asus Strix benchmarkades och testades för typ en halv månad sen ju, fortfarande inte ett knyst om release på den... och fortfarande inte hört något från andra tillverkare, verkar som att ingen vill göra 3:e parts Vega.

Börjar bli trött på att vänta.

Permalänk
Avstängd

@murklor: jag kollar varje dag och har inte sett några pris rykten än, det enda jag har läst är september ska Asus börja leverera sina vega kort.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Någon som frågade i Sapphiretechs forum när de ska komma med deras kylare och de svarade att de håller på för fullt, avslutat med en smiley. Så hoppas de dyker upp snart.

Permalänk
Medlem

har pratat med komplett ang AIB korten. Verkar komma nästa månad

som det ser ut nu så är vega 56 onekligen ett av de bättre köpen idagsläget och säkert ännu bättre med upplåst bios/bättre kylning

Permalänk
Medlem

@criscros: Oktober!? The waiting never ends, gäller det Vega 56 eller Vega 64 korten ev båda? var ju ändå 2 veckor emellan release, har för mig ASUS snackat mid September för Vega 64 strix.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Skulle inte lita för mycket på kundservicen när det handla om saker som inte finns i lagern.
Har ibland varit i kontakt med kundservice på andra sidor på release dagen på nåt annat och dem "visste inte om det skulle släppas nåt eller när det kommer".
Dem ligger alldeles för långt nere i leden för att har koll på saker.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokefa:

@criscros: Oktober!? The waiting never ends, gäller det Vega 56 eller Vega 64 korten ev båda? var ju ändå 2 veckor emellan release, har för mig ASUS snackat mid September för Vega 64 strix.

man får nog räkna med oktober skulle jag tro:/