Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Val av grafikkort?

Tjenare.

Det är så att jag har byggt en ny dator, valde AMD FX 8350 för att den var relativt billig då jag fick ett bra paketpris. Använder just nu ett Gtx 660, så det har några år på nacken.

Flyter ett gtx 980 ti på bra? Jag vet ju att intel's prossesor är bättre för spel, så vill kanske inte överdriva med grafikkortet på det här bygget.
Vill få bra värde på datorn, dvs att jag inte vill köra overkill på grafikkortet så sviktar prossesorn på spel. Det är väl där jag är osäker om AMD's prossor vill fungera bra på spel, om man inte är ute efter den bästa spelupplevelsen som finns i nuläget.

Är ett 970 mer lönsamt? Eller kanske köra på ett billigt nytt AMD grafikkort eller ett 1060?

Skall bygga en ny dator snart igen med intel, där skall det vara mer prestanda, den här datorn är mer som en familjedator för lite spel o diverse.

Permalänk
Medlem

Om det ska vara en budgetdator som bara ska kunna driva dagens spel i låga/medelinställningar så borde väl t.ex RX 470 eller 460 duga? Om du kör på ett för bra grafikkort så kommer inte processorn hänga med, men det beror på spel, upplösning och inställningar givetvis.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@ΔΣΕΑΤ: Så länge du "bara" är ute efter 1080p 60hz så lär ett GTX 980 spela allt du vill på höga inställningar.
Jag spelar i 2560x1080 (ultrawide) och jag har spelat allt jag har med Ultra pre-settings än så länge.

Dom går att få för runt 2000kr begagnat. Ska du köpa nytt hade jag dock köpt 1060 istället.
4GB VRAM är dock inte så mycket, och spel börjar nog så snart kräva mer. Vill du behålla kortet några år hade jag försökt hitta en bra deal på ett R9 390, eller kanske 390X då dom har 8GB VRAM.

Tips: Jag såg ett 390 på SweC marknad för ett riktigt bra pris

Permalänk

Tack för alla svar

Det kan vara smart att ha lite mer än 3-4 GB Vram kanske som biorrith föreslog.
Därför bör väl GTX 1060 6 GB vara ett bra val? Men å andra sidan så har RX470 8GB och båda två sälj för ett rimligt pris.

Vilket av de två korten tror eller tycker ni presterar bäst? Vill behålla kortet i några år Eftersom jag har AMD prossesor blir jag lite mer sugen på RX, men det skal väl inte ha betydelse ändå.

Det viktiga är också att prossesorn hänger med i svängarna, men antar att de båda två korten skall fungera bra för prossesorn? Egentligen undrar jag hur mycket prossesorn klarar av? Alltså innan det blir för mycket så att det inte blir bra flyt i själva spelandet.

Ha en fin kväll vidare

Permalänk
Medlem

Ett rx470 eller 480 hade jag nog valt i den prisklassen

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte har världens bästa processor i datorn direkt så är det bättre med ett grafikkort från nVidia i DX11 och tidigare eftersom de har betydligt mindre overhead på CPU. Håller fast vid 1060 3 GB. 3 GB kan tyckas lite men det är bara frågan om att inte köra t.ex. texturer på högsta inställningen i spel det faktiskt blir för lite. Om det är för lite eller inte beror helt på vilka inställningar man använder alltså.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p