Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vilken skärm för sim racing?

Hallå!

Sitter och tänker på skärmsetup nu och behöver bena ut mina val.
Motivera vad ni tycker.
Kör detta på en låg budget så maxpris för skärm är runt 2000-3000kr dvs köpa begagnade grejor.

Processor i2500K
GPU: GTX 1060 4gb (köper snart)
Ratt: Logitech G25

1. 29" 21:90 skärm
Pro: Trevligt med bred bild för periferin etc
Con: För liten skärm? Tänker på höjden mest.s

2. 3st 24"
Pro: Man blir verkligen omringad om man kör bra setup
Con: Mer kraft av GPU dvs lägre fps etc.

3. 40" TV
Pro: STORT och trevligt
Con: Flesta har hög inputlag/responstid

Nedan är bilder på min rigg som den ser ut idag, skärmen ska mer i liv med ratten.

Permalänk

Tjo!
Bra tråd du skapat
har samma problem här

men för min del lutar det väldigt åt en 21;9 skärm.
vet inte om ja vill ha skarven som blir med 3 skärmar,
TV har ja testat med min samsung 55" men det blev för stor tyckte ja då iaf,

får se vad andra har för tankar runt det här.
/Anders

Visa signatur

|Intel i7 8700k @ 5GHz ||EK-Vatten ||ROG STRIX Z370-G |G.Skill 16GB DDR4 3600MHz ||MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X (EK-Vattenblock ||Samsung 750 250G SSD system disk || Samsung 840 Evo 250G Steam disk |FRACTAL DESIGN DEFINE R4 WHITE ||Corsair HX750W || Thrustmaster T500RS - SRC-GT1 || Fanatec CLP V2 ||OculusRift|

Permalänk
Medlem

@robber : Skulle inte HTC Vive eller Oculus Rift komma till sin rätt här?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@robber : Skulle inte HTC Vive eller Oculus Rift komma till sin rätt här?

Testat men vart väldigt åksjuk och mådde illa länge när jag testade Oculus.
Blir aldrig åksjuk annars så var obehagligt.

/R

Permalänk
Medlem
Skrivet av dandoo:

Tjo!
Bra tråd du skapat
har samma problem här

men för min del lutar det väldigt åt en 21;9 skärm.
vet inte om ja vill ha skarven som blir med 3 skärmar,
TV har ja testat med min samsung 55" men det blev för stor tyckte ja då iaf,

får se vad andra har för tankar runt det här.
/Anders

3skärmar är trevligt men skarven som du säger är osmidigt.
En kurvad 35" 21:9 vore klart trevligast men inte så sugen på den investeringen.

Lånade grannens 40" tv förut funkade men vill mer avlångt än högt samt tvapparater har så kass responstid och lider av hög inputlag.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av backspace:

@robber : Skulle inte HTC Vive eller Oculus Rift komma till sin rätt här?

Jo det gör det helt klart!
Provade projekt cars när jag hade Vive och det är en sådan sjuk inlevelse när man kan vrida huvudet och kulla ut genom rutan till höger eller tex. ner i golvet på bilen eller mätare etc.

... men det kostar ju lite mer än utsatt budget för TS.
Dessutom är nog ett 1060 lite klent.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

@robber: ah okej vet hur det känns,
ja kör på en gammal lcd 30" tv och den släpar en hel del

ja va väldigt inne på vr men som det känns nu är inte deras paneler riktigt bra och ska man sitta ett tag så känns det i nacken mm

/Anders

Visa signatur

|Intel i7 8700k @ 5GHz ||EK-Vatten ||ROG STRIX Z370-G |G.Skill 16GB DDR4 3600MHz ||MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X (EK-Vattenblock ||Samsung 750 250G SSD system disk || Samsung 840 Evo 250G Steam disk |FRACTAL DESIGN DEFINE R4 WHITE ||Corsair HX750W || Thrustmaster T500RS - SRC-GT1 || Fanatec CLP V2 ||OculusRift|

Permalänk
Medlem

Vr bräcker allt kan jag säga utan att försäga mig dock så går väl inte begagnade riftar för under 3 papp än.

Jag har testat de flesta varianter. Gällande 2D för enbart racing hade jag gått för triple monitor absolut och levt med ramarna. Anledningen till att jag aldrig gått för det är att jag kör annat än racing. Före mina VR headsets så har jag gått från 50" tv till 35" ultrawide. 50" tvn hade för låg upplösning för att kunna nyttja fullt ut så den stod 1,8 meter ifrån. Mycket vilsamt för ögonen kunna fokusera på något längre bort dock och bilden upplevdes fortfarande stor. 35" ultrawide är fortfarande för liten från 0.5 meters håll även om den täcker upp 50" tvn bakom rätt bra. 3x24 är ju också det för litet egentligen men fördelen där är betydligt bredare fov. Går du inte för triple monitor så skulle jag absolut gå för en ultrawide över större tv. Det är sjukt enerverande att inte kunna se apex i tid på vissa banor. Har inte lika stor nytta av vertikal information.

Har du möjlighet att testa VR och inte blir illamående så skulle jag absolut satsa på det. simracing stödet kommer va nära 100 % inom en inte allt för avlägsen framtid.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

En 32 tums 1440p skärm kanske är en tänkvärd lite mer påkostad kompromiss?
(denna tex: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1298606-benq-bl3200pt-3... )
Nypris ca 4000 och uppåt, men går kanske att hitta begagnade?
Inte klockrena snabba gamingskärmar kanske, men skulle gissa de duger helt OK till bilsim.

Det riktiga budgetalternativet är väl annars ~27-28 tums 1080p skärm...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Till TS, kan inte erbjuda hjälp ang skärm fast jag köpte en sån lite billigare modell i stål för några år sedan som jag aldrig blev riktigt bekväm med:

Försökte modifiera lite tillfälligt för kunna ställa in ratt och växelspak var jag ville ha dom (ser inte bra ut haha) men gav upp och köpte ett nytt säte ifrån Fanatek istället som jag använt sedan dess och den gamla (likadan som på bilden) tar värdefull plats i källaren som om du har möjlighet att hämta i nordvästra S-Holm och vill ha så är den din mot upphämtning.

Har funderat på att kasta bort skrället men inte haft tid än och har ju inte bil själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Till TS, kan inte erbjuda hjälp ang skärm fast jag köpte en sån lite billigare modell i stål för några år sedan som jag aldrig blev riktigt bekväm med:

http://i67.tinypic.com/bjh5dx.jpg

Försökte modifiera lite tillfälligt för kunna ställa in ratt och växelspak var jag ville ha dom (ser inte bra ut haha) men gav upp och köpte ett nytt säte ifrån Fanatek istället som jag använt sedan dess och den gamla (likadan som på bilden) tar värdefull plats i källaren som om du har möjlighet att hämta i nordvästra S-Holm och vill ha så är den din mot upphämtning.

Har funderat på att kasta bort skrället men inte haft tid än och har ju inte bil själv.

Du har pm!

/R

Permalänk
Medlem
Skrivet av robber:

Du har pm!

/R

Svarat.

Permalänk
Medlem

21:9-skärm är underbart imo Värt att tänka på dock är att 29" har samma höjd som en 16:9 på 24", så om du är ute efter en"stor" upplevelse så är det en rätt liten skärm. 34" däremot, som de flesta 21:9-skärmarna är, har samma höjd som en vanlig 27". Om det är för litet eller för dyrt för dig är det flera skärmar som gäller.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Läste att det finns 40" Wasabi Mango skärmar som har 4k eller så kan man byta till 1080p 120hz:
https://www.youtube.com/watch?v=SPXdOpaNUtg

Kanske vore något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilded:

Läste att det finns 40" Wasabi Mango skärmar som har 4k eller så kan man byta till 1080p 120hz:
https://www.youtube.com/watch?v=SPXdOpaNUtg

Kanske vore något?

Låter spännande, vad kostar en sådan och vart?

/R

Permalänk
Medlem

@robber:

Ja det är väl det som är det knövliga med koreanska skärmar. Skulle gissa att du får kolla amazon. Tror inte att någon svenska återförsäljare har sånna just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Tack!

Hämtade ställningen/stolen igår och allt funkar bra.
Hemskt trevligt gjort av dig.

Moddat den litte bla satt på min GT3 stol och ska göra lite andra mods.

Såhär ser den ut idag

Åter till ämnet
Kollade in en 21:9 Asus Rog 34" skärm igår och det var en riktigt trevlig förekomst dock gör den mig 13k fattigare.

Blir att jaga begagnatdjungeln efter en liknande pjäs då den var helt perfekt för min applikation.

Mvh

R

Permalänk
Medlem

Super, kul att du kunde dra nytta av den känns riktigt bra att den kom till nytta.

Ang skärmen, lite billigare på Amazon UK fast har inte koll på frakt och ifall man ens tjänar någon på det i slutändan? En bättre begagnad vore kanske kanon för rätt pris.

Jag kan inte se bilden, är det noscript som messar el annat?

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt satsat på 3x 24'. Man vill kunna se i bred vinkel utåt sidorna, utan att skärmens fov är större än din fov till skärmen. Sitter själv på någon meters avstånd till en projektorduk på 110', vilket är hyfsat nära gränsen till vad man kan köra rent praktiskt utan kurvad skärm/multipla skärmar i vinkel, och det är otroligt skönt att kunna se apex osv. utan att allt blir smått, ratten på skärmen är ungefär samma storlek som ratten man håller i. 3x 24' tum ger ju ännu bättre bildbredd, plus att man får flex pixlar och jämnare pixelstorlek (kanterna på skärmen är 2-3 ggr längre bort än mitten, som är rätt pixlig). Har du plats borde det vara den ultimata lösningen

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Super, kul att du kunde dra nytta av den känns riktigt bra att den kom till nytta.

Ang skärmen, lite billigare på Amazon UK fast har inte koll på frakt och ifall man ens tjänar någon på det i slutändan? En bättre begagnad vore kanske kanon för rätt pris.

Jag kan inte se bilden, är det noscript som messar el annat?

Tack igen, blir klockrent detta.
Dock mer inne på 3 skärmar får se vart jag landar.

Skrivet av e1m1:

Jag skulle definitivt satsat på 3x 24'. Man vill kunna se i bred vinkel utåt sidorna, utan att skärmens fov är större än din fov till skärmen. Sitter själv på någon meters avstånd till en projektorduk på 110', vilket är hyfsat nära gränsen till vad man kan köra rent praktiskt utan kurvad skärm/multipla skärmar i vinkel, och det är otroligt skönt att kunna se apex osv. utan att allt blir smått, ratten på skärmen är ungefär samma storlek som ratten man håller i. 3x 24' tum ger ju ännu bättre bildbredd, plus att man får flex pixlar och jämnare pixelstorlek (kanterna på skärmen är 2-3 ggr längre bort än mitten, som är rätt pixlig). Har du plats borde det vara den ultimata lösningen

Jo FOV verkar kunna bli riktigt bra med 3 skärmar.
Kollar runt lite nu på alternativ.

/R

Permalänk
Medlem

Kul och skall följas helt klart, fast bilden funkar den el är det bara jag som klantat mig här?

Nyfiken hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Kul och skall följas helt klart, fast bilden funkar den el är det bara jag som klantat mig här?

Nyfiken hehe

Testar igen!

Funkar den?

Permalänk
Medlem

Yes!

Coolt, och ja tack ser ju bra ut, funkar justering av stolen fortfarande (dvs skenorna)?

Permalänk

@robber:

Ser riktigt bra ut det där blir så mycket bättre med en riktig stol när man kör.

Jag kunde inte hålla mig längre så ja köpte en Acer XZ350CU till mig så fick grabben ärva min skärm för racing (tv 32")

hoppas du hittar nått bra snart...

min setup

/Anders

Visa signatur

|Intel i7 8700k @ 5GHz ||EK-Vatten ||ROG STRIX Z370-G |G.Skill 16GB DDR4 3600MHz ||MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X (EK-Vattenblock ||Samsung 750 250G SSD system disk || Samsung 840 Evo 250G Steam disk |FRACTAL DESIGN DEFINE R4 WHITE ||Corsair HX750W || Thrustmaster T500RS - SRC-GT1 || Fanatec CLP V2 ||OculusRift|