Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Problem med ström i datorn.

Titeln kanske inte är helt korrekt till problemet men jag har ingen vidare koll i ämnet.

Problemet är att min dator som jag byggde själv för runt ett halvår sedan håller på att knasa sig. Det har varit såhär så länge jag kan minnas faktiskt. När jag sätter den på strömsparläge så sätts den igång (Oftast men inte alltid) efter runt 1 minut, jag antar att det kan vara någon BIOS setting? Men detta är inte det jobbigaste problemet. När datorn är avstängd så fortsätter mitt headset att lysa samt tangentbordet ifall jag trycker på det för att det ska sluta lysa så måste jag stänga av nätaggregatet och sedan trycka på tangentbordet (Headsettet slutar lysa här). Sen det tredje och sista problemet som jag tror är kopplad till det tidigare problemet är att datorn inte alltid sätts igång när jag trycker på power-knappen och jag får trycka på den runt 3-5 gånger innan det sätts igång.

Jag skulle tippa på att allt detta har med mitt nätaggregat att göra men ifall någon kunnig har något bättre att säga så skulle det uppskattas!

Nätaggregatet kan jag kolla upp ifall det behövs, men jag vet att det är en fractal design psu.

Permalänk
Medlem

Ditt andra problem med att USB-enheter får ström även när datorn inte är på är troligtvis inget fel, utan moderkort brukar ofta uppföra sig på det sättet för att man t.ex. ska kunna ladda saker även utan att behöva ha datorn på. Se Sweclockers artikel om vad som händer när du startar datorn, detta behandlas på sidan jag länkar till. Ibland kan man stänga av detta i BIOS, men eftersom du inte talat om vilket moderkort du har så kan jag inte hjälpa dig där.

Ditt tredje problem med att datorn är svårstartad brukar tyda på att nätagget är på väg att ge upp, men kan även vara något problem med moderkortet. Ditt första problem kan eventuellt vara kopplat till detta, men jag kan inte uttala mig så mycket om just det problemet tyvärr.

Permalänk
Medlem

1. Det kan beror på 3:e problemet.
Eventuellt kan du kolla i bios under power eller nått hur det ser ut.

Hur har du ställt in och hur vill du väcka datorn när den är i strömsparläge?
Råkade du stå i bordet så att musen rör sig och väcker dator?
Hur noga installerade du om Windows mm EFTER att du byggde färdigt datorn?
Var fick du drivrutinerna från?

2. USB portarna har fortfarande ström på vissa datorer. Tex för att ladda upp batterier mobiler osv. Kolla om det finns något om USB i bios under power eller nått. Finns inget så kollar du resten av bios efter orden USB, mus eller tangentbord.

3. Vilka saker är nya och gamla?
Ungefär hur gamla är delarna?
Köpte du ny dator för att gamla gick sönder eller för att den var gammal?

Saker folk spara från gamla datorn som många USB prylar, USB kablar, tangentbord, Mus, chassi fläktar, DVD, diskar, kablar till diskar mm som INTE ens behövs för att alltid få bild och porten de kopplats till är alla ökända för att kunna orsaka startfel, död dator, ingen bild, frysningar mm.

Ta bort kablarna som går från chassit till moderkortet. Den enda som behövs är power sw som startar datorn men den kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metallpiggarna på moderkortet. På det sättet testas också om power sw är trasig eller satt på fel plats.

Om det går att koppla skärmen till moderkortet så gör du det medan du felsöker. Men du måste ta bort grafikkortet för att få bild på bios bruka vara inställd på att stänga av moderkortets bild/grafik portar.

Koppla ur såna saker först. Är felet kvar kanske du får ta isär allt igen. Processorn och moderkort också. Kolla att saker ser ok ut innan du sätter ihop de viktigaste igen. Kolla att distanserna som ska vara mellan moderkort och chassit är på rätt ställe. Kolla att kontakter, hållare är ok. Även om du inte ser / känner något fel så kan det lösa fel.