Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung 750 eller 850 SSD 500GB för Spel

Permalänk
Medlem

Samsung 750 eller 850 SSD 500GB för Spel

Hej.

Som frågan lyder så är tittar jag på att skaffa en ny SSD för spel.
Vad hade ni skaffat Samsung 750 eller 850? Är det värt det lilla extra vad 850 kostar?

Den är som sagt bara tänkt till spel, har redan en 850 pro som systemdisk.

Tack på förhand

//Bumbi85

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet säger att när det rör sig om hundralappar är det bättre att safea på den nyare dyrare. Köp 850 för 200:- mer.

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Min erfarenhet säger att när det rör sig om hundralappar är det bättre att safea på den nyare. Köp 850 för 200:- mer.

750 är väl nyare men budget/långsammare

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem

Tack för all input.

Jag tänkte om jag lyckas få tag i en på webhallens öppningserbjudande för butiken i väla så kommer 750:n gå för 999kr. Tänkte då är det ganska stor priskskillnad.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Typen_200:

750 är väl nyare men budget/långsammare

Det stämmer, 750 saknar även 3D NAND.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd

@Bumbi85:
Jag hade kört på 750:n
Finns nog diskar kvar på väla.
Jag var där igårkväll.Och helt totalt folktomt.
Väldigt tråkig butik,när allt finns bakom disk.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Bumbi85:
Jag hade kört på 750:n
Finns nog diskar kvar på väla.
Jag var där igårkväll.Och helt totalt folktomt.
Väldigt tråkig butik,när allt finns bakom disk.

Det blev en 750 från webhallen väla, de hade diskar kvar. Och för det priset så kunde jag inte låta bli att skaffa en, planerar bara att ha spel på den så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Bumbi85:
Du kommer garanterat bli nöjd.
Jag har en samsung 840 evo 500 gb till spel.
Och en rejäl skillnad jämfört med mekanisk disk.😁

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbi85:

Det blev en 750 från webhallen väla, de hade diskar kvar. Och för det priset så kunde jag inte låta bli att skaffa en, planerar bara att ha spel på den så.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget fel alls på 750 till spel. Det är en av de snabbare 2D NAND TLC diskarna som finns just nu.

850 är väl mer kvalités disk och visst... vill man betala mer, och vill ha bättre skrivprestanda och garanti så är den ett bra val, men för spel är det rätt skit samma

Permalänk
Medlem

Tackar för all input :).

Tror också jag kommer bli mer än nöjd med disken, slipper jag skyffla runt spelen pga utrymmesbrist ett bra tag i alla fall

Permalänk
Medlem

Stod inför samma val för en månad sedan när jag uppgraderade min HP 15" Envy från HDD till SSD, men jag valde 850 eftersom den då bara var 150:- dyrare på Inet som dessutom bytte. Allt för 1449:- totalt. Ca 10%.
850 har funnits ett tag och jag har bara sett toppomdömen om den. 750 kanske är aningen prisvärdare, men helt ny och få om än bra omdömen.

Är helnöjd!
De sa att datorn skulle bli ca dubbelt så snabb vid omstart och start av program. Den är mycket snabbare än så. Kanske dubbelt så snabb rent allmänt, totalt sätt, men flera ggr snabbare vid start och diskrensning mm.
Visste inte att hårddisken betydde så mycket. Trodde det var processorn som var avgörande.

Det enda negativa jag märkt var att fläkten gick väldigt ofta och mycket och att datorn vart varm om det nu berodde på SSDn, men efter den senaste W10-uppdateringen i fredags har den vart helt tyst.

Permalänk
Medlem

@pjb: Har redan en 850 Pro 256GB som systemdisk och speldisk. Men börjar få ont om utrymme så jag får avinstallera och installera spel då och då. Så såg jag att Webhallen hade erbjudande när de öppna den nya butiken på en Samsung 750 500GB för 999kr, så passa på att skaffa den. Skall primärt bara vara för spel.

Men en SSD är guldvärd i en dator, HDD duger bara till lagring just nu i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Stod inför samma val för en månad sedan när jag uppgraderade min HP 15" Envy från HDD till SSD, men jag valde 850 eftersom den då bara var 150:- dyrare på Inet som dessutom bytte. Allt för 1449:- totalt. Ca 10%.
850 har funnits ett tag och jag har bara sett toppomdömen om den. 750 kanske är aningen prisvärdare, men helt ny och få om än bra omdömen.

Det är samma kontroller, men i bantad format. Den har samma algoritmer som 840 EVO för att hantera voltdrift problemen och jag har sett tester på att det fungerar bra. Så disken är baserad på ett beprövat system och design, där enda skillnaden är lägre IOPs (i praktiken) pga 1 CPU kärna mindre i 750, samt att 16nm TLC inte skriver lika snabbt. Det är dock ändå bland det snabbaste av alla 16nm TLC NAND som finns.

850 EVOs största fördel är att NANDet är ruskigt snabbt. Med 500GB disk kan du skriva i 500MB/s i TLC läge (när SLC cachen är slut). Finns ingen annan TLC SSD på marknaden som kan det... tom en hel del MLC diskar som knappt kan det. Detta gör också att kontrollern har hålla enormt hög IOPs och verkligen utprestera det mesta andra i prisvärda SSDer.

Skrivet av pjb:

Är helnöjd!
De sa att datorn skulle bli ca dubbelt så snabb vid omstart och start av program. Den är mycket snabbare än så. Kanske dubbelt så snabb rent allmänt, totalt sätt, men flera ggr snabbare vid start och diskrensning mm.
Visste inte att hårddisken betydde så mycket. Trodde det var processorn som var avgörande.

Det hela är en balans. Är lite som att sitta vid rödljuset... om du har 50 hästar eller 500 hästar gör inte att ljuset slår om snabbare. Så för att få något snabbare, gäller det att eliminera flaskhalsar. För 10 år sedan var HDDn redan en stor flaskhals, och sedan dess har vi fått fler CPU kärnor, märkbart snabbare RAM, snabbare GPUer och snabbare överföringsbussar mellan alla komponenterna (typ PCI-E 3.0, 2.0).

HDDna dock har i bästa fall ökat från 0,5MB/s i 4k (ca 120 IOPs) till strax över 2MB/s (ca 500-600 IOPs). I sekventiell nivå pratar vi 50MB/s till 200MB/s i absolut bästa fall. En enkel SSD kan lätt leverera flera 1000-tals IOPS, ofta i skala på 10k-100k och det finns de som är ännu snabbare. Så det är inte 500MB/s vs 150MB/s som är SSDns styrka, utan låg access tid (tid det tar att hämta en enda sektor, vilket är typ 15ms för HDD, och <0.1ms för SSD), samt hur mycket slumpmässig data den kan hämta på kort tid (dvs typ IOPs).

Skrivet av pjb:

Det enda negativa jag märkt var att fläkten gick väldigt ofta och mycket och att datorn vart varm om det nu berodde på SSDn, men efter den senaste W10-uppdateringen i fredags har den vart helt tyst.

Detta är faktiskt en nackdel med SSD i vissa maskiner, och ja, det är pga SSDn, men inte på det sättet du kanske tror.

Vad som sker är att förr, med HDD, så hade CPUn all tid i världen att svalna mellan jobben, medan den väntade på data från HDDn. Nu däremot så är CPUn flaskhalsen (vilket ju också bidrar till att datorn upplevs snabbare då den är "snabbare än" HDDn). Så SSDn matar CPUn med all data den behöver, och därför blir CPUn en av de komponenter som effektivt jobbar hårdare, och därför blir varmare, vilket i sin tur kräver mer kylning.

Det går att begränsa med energialternativ och ev inställningar i BIOS, men vad du effektivt då gör, är att säga till din dator att sakta ner och bli långsammare.

Så mitt tips... köp tryckluftburk att blåsa rent med (finns på Kjell/Clas och alla datorbutiker mm, för <100kr). Stäng av datorn helt och blås rent insug och utblås på den med denna tryckluft. Ofta på 1-2 år gammal laptops är där enorma mängder damm i kylflänsarna, och rengör man dem så tystnar de ofta med märkbar skillnad, då kylningen inte behöver trycka all varmluft genom dammet.

Vänta inte för längre bara... för om dammlagret blir tjockt nog, så blir det som en heltäckningsmatta som ligger på kylflänsen, och då måste man öppna datorn för att ta bort den, vilket är mer komplicerat. En gång om året iaf... minst, bör du blåsa rent den. Men använder du den ofta, eller i skitiga miljöer så är nog va 6:e mån tom en bra ide.

(Rådet ovan är för laptop, men liknande princip gäller stationära, med skillnaden att det ofta är betydligt enklare att öppna och rengöra dem ordentligt, samt individuella fläktar mm, men det är ändå med samma tryckluft som gäller.)

Permalänk
Medlem

Installera disken igår, ganska pilligt då kontakterna på moderkortet var under grafikkortet men det gick tillslut.
Och den lirade direkt, har fört över steam och laddat ner lite mer spel via steam :P.

So far so good :), riktigt nice att ha mera utrymme nu.

Permalänk
Medlem

Tack för all intressant info om SSD och skillnaden mot HDD.
Då är det bara naturligt att fläkten går oftare nu än tidigare.
Vågar man använda dammsugare t ex en handdammsugare för att på utsidan suga ut damm eller t om en vanlig dammsugare på lägre effekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Tack för all intressant info om SSD och skillnaden mot HDD.
Då är det bara naturligt att fläkten går oftare nu än tidigare.
Vågar man använda dammsugare t ex en handdammsugare för att på utsidan suga ut damm eller t om en vanlig dammsugare på lägre effekt?

Ej att rekommendera, på grund av statisk elektricitet som kan skapas av dammsugaren.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Tack för all intressant info om SSD och skillnaden mot HDD.
Då är det bara naturligt att fläkten går oftare nu än tidigare.
Vågar man använda dammsugare t ex en handdammsugare för att på utsidan suga ut damm eller t om en vanlig dammsugare på lägre effekt?

Som @bluppblupp säger så är statiskelktricitet en dators värst fiende. För att jämföra så är en mild urladdning som du knappt ens känner på din kropps mest känsligaste ställe, förödande för en dator. Vi pratar 1000V+ för att du ska känna det, i en dator som normalt har mellan 1-12V... är illa.

Se det som att du träffas av blixten (åska) genom din kropp... du kanske överlever, men du lär få skador, och för en dator är statisk elektricitet samma sak, den kanske ser ut att fungera, men kiselbanor eller liknande är med stor sannolikhet skadade på micro och nano nivå.

Men även trycket är problemet, då du helt enkelt måste ha nästan explosivt tryck för att få loss dammet.

Bästa är utan tvekan: (eller andra alt om du hittar dem på tex datorbutiker)
Kjell - Clasohlson - Biltema - Teknikmagasinet - Teknikproffset - Google sökning.

ca 100kr, för en burk som kan rengöra många datorer (skulle uppskatta ca 3-5 laptops, grundligt rengjorda utblåsta, även för de minsta flaskorna). Är helt klart inte värt att riskera 1000+krs dator med dammsugaren för...

Permalänk

Hey. Nu sitter jag här, 1 år senare...

Jag vet inte vilken jag ska välja..

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdsata...

1 699:-

ELLER;

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdsata...

1 749:-

Då 750n kostar 1750, och 850 kostar 1699.
Är inte 850 en nyare version av 750?

Har en 128 GB nu, EVO, 750. Men.
Har typ 2gb-8gb ledigt på disken och det är väldigt jobbigt... :\

Permalänk
Medlem

@enemyofmankind: 750 EVO är nyare än 850 EVO men det är en sämre SSD som är tänkt som ett billigare alternativ till 850. Men den säljs knappt någonstans längre, därav den konstiga prissättningen. 850 EVO 500GB kostar för övrigt 1589 kr hos Komplett, till det priset finns det ingen mening att kolla på någon annan modell.

Permalänk
Skrivet av perost:

@enemyofmankind: 750 EVO är nyare än 850 EVO men det är en sämre SSD som är tänkt som ett billigare alternativ till 850. Men den säljs knappt någonstans längre, därav den konstiga prissättningen. 850 EVO 500GB kostar för övrigt 1589 kr hos Komplett, till det priset finns det ingen mening att kolla på någon annan modell.

Okej, tack för infon @perost, har inte varit så insatt på senaste om komponenter. :> Tack så mycket. Då vet jag vad jag ska klippa till.