Vattenkyla 3 grafikkort - Frågor

Permalänk

Vattenkyla 3 grafikkort - Frågor

Tjena allihopa!
Hoppas jag la denna rätt nu, annars bara att flytta.

Så, hade tänkt mig att vatten kyla 3 Nvidia Titan Pascal i slutet av året, sitter just nu med 2 stycken men vill stoppa in ett tredje och då känner jag att det nog är bäst att vattenkyla dessa.

Har ett Be Quiet Base 900 chassi så det finns plats för 2 stycken 420 radiatorer, toppen okuperas av ett slutet corsair 115.

Nu är jag helt ny på detta med custom vattenkylnings system, har självklart kollat in videos etc men tänkte ställa några direkta frågor till er som är duktiga på detta

- Hur ofta behöver man igentligen göra rent systemet? va man hör är 6-12 månader men är det verkligen nödvändigt?
- Kommer det räcka att köra en 420 radiator för att kyla 3 stycken överklockade Titans? Eller borde man köpa 2 stycken 420 och inkludera cpun i detta också kanske?
- Antar att hardtubing är att föredra? kommer icke vilja böja så det blir väl några 90 graders fittings.
- Om någon har tid och är sugen på att plocka ihop ett system så hade detta varit välldigt snällt, antar att det är viktigt att ha nån forma av drain function så det är enkelt att byta vättskan? Har ingen budget så go for it, tänker inte tumma på kvalite.

Kommer säkert dyka upp fler frågor men börjar med dessa.

Permalänk
Medlem

1. brukar byta mitt ungefär var 6 månad ibland blir det 8 eller 10 beroende på hur lat jag är
2. personligen hade jag kört med två 420, då slipper du maxa fläktarna och får ändå bra temps
3.hardlines hade jag inte rekomenderat om du nu är ny vid custom vattenkylning bra mycket lättare med softtubing och har man inte gjort loops för ser de lätt riktigt fult ut med hardlines
4.just nu har jag inte tid men kan fixa det senare ikväll/inatt om du kan påminna (har fruktansvärt dåligt minne)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

@Adnerhill:
Tackar för svaren

Tömmer du systemet för att du "måste" eller är det för att det inte ser så snyggt ut efter en viss tid? Nu är väl kanske slutna vattenkylnings lösningar anorlunda men har haft min Corsair i snart 3 år i min gamla burk.

Softtubes säger du alltså, Finns det några negativa aspekter i detta? Jag tänkte att det är "säkrast" med hardtubing pga Compression fittings? men dessa kanske finns för soft också? Ursäkta att jag skriver vissa saker på engelska haha.

Och om jag ändå inte ska böja utan använda mig av 90 graders adaptrar så tänkte jag att svårighetsgraden inte skulle bli så stor

Permalänk
Hedersmedlem

Tre Titan XP? Har du sett den här videon? Om inte så gör det först, du kan få problem eftersom Nvidia inte stödjer 3-vägs SLI längre.

https://youtu.be/TCCEBfoUUPU

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Andreaz1:

Jag kommer inte köra 3 i SLI

Permalänk
Entusiast

Ja jag blev också lite fundersam, vad är tanken bakom tre kort?

Vilket som så är det klart du ska vattenkyla. Adnenhills råd är ganska bra, kör på dem

Permalänk

@Zpnk:

Detta är ingen ren spel dator, men visst kommer det bli några timmars Battlefield men spela är inte prio ett på detta bygge

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Johannes Tiner:

@Zpnk:

Detta är ingen ren spel dator, men visst kommer det bli några timmars Battlefield men spela är inte prio ett på detta bygge

Ok, ja för det du ska göra annars kanske tre kort funkar. Det är inte mitt område...

Så alla tre kort ska sitta i loopen, men du ska bara smälla ihop två i SLI?

Permalänk

@Zpnk:
Ja precis, alla 3 ska vara i loopen men enbart 2 kommer va SLI kopplade. Det tredje kortet kommer fortfarande användas fullt ut utanför spel.

Permalänk
Medlem

Har själv kört 3 st GTX970 med cpu i7 4790 k lite överklockad moderkort allt vatten kylt hade 2 st 480 radiatorer fläktarna låg runt 400 - 600 rpm hade då på full last ca 50-60 grader på cpu och 45 - 53 grader på grafikkorten datorn är ganska tyst av sig .

Så en 420 för tre grafikkort kan vara snålt om den ska vara tyst men prova värsta fäktarna kommer att gå på för fult se bara till att ha planerad plast för en till radiator och det behövs

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Entusiast

Nåt sånt då kanske? Har ej lagt till några fläktar... såna finns det tusentals av och det kan bli en fortsatt diskussion

Permalänk

@Jygge:

Tackar för infon, är ute efter att ha ett tyst system så dubbla 420 kanske är det man ska satsa på då. Nästan så man ångrar att man inte valde Corsair obsidian 900d nu haha

Blir väl att köra på Noctua fläktar, tycker dom är hyfsat tysta. Men om man kör med radiatorer som inte har lika många Fins per inch så kanske man kan köra på be quiet silent wings 3, dom är ju inte high pressure fläktar men lär gå tystare.

Permalänk
Entusiast

Du skulle kunna ta några till 90° och 45°... man kan aldrig ha för få. För risken finns att man står där och har en för lite för att få till det bra/effektivt och du får göra nån jävla sopböj.

Permalänk
Entusiast

Går det in 480's i det där chassit?

Permalänk
Entusiast

Kolla även upp tjocklek på radiatorn + 25mm på fläktarna så att det går in

Permalänk
Skrivet av Johannes Tiner:

@Adnerhill:
Tackar för svaren

Tömmer du systemet för att du "måste" eller är det för att det inte ser så snyggt ut efter en viss tid? Nu är väl kanske slutna vattenkylnings lösningar anorlunda men har haft min Corsair i snart 3 år i min gamla burk.

Softtubes säger du alltså, Finns det några negativa aspekter i detta? Jag tänkte att det är "säkrast" med hardtubing pga Compression fittings? men dessa kanske finns för soft också? Ursäkta att jag skriver vissa saker på engelska haha.

Och om jag ändå inte ska böja utan använda mig av 90 graders adaptrar så tänkte jag att svårighetsgraden inte skulle bli så stor

Själv byter jag bara vatten när jag gör en uppgradering eller typ var annat år. Har du slangar som inte avger plasticizer och en tillsatts med korrosionskydd och algskydd så håller det minst två år. Använder du färg vill du kanske byta oftare av estetiska skäl. Händer att vissa färger skär sig eller missfärgas efter ett tag.

Slangar är generellt mer robusta då rör kan spricka. Gäller bara att vara lite mer försiktig med rör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannes Tiner:

@Adnerhill:
Tackar för svaren

Tömmer du systemet för att du "måste" eller är det för att det inte ser så snyggt ut efter en viss tid? Nu är väl kanske slutna vattenkylnings lösningar anorlunda men har haft min Corsair i snart 3 år i min gamla burk.

Softtubes säger du alltså, Finns det några negativa aspekter i detta? Jag tänkte att det är "säkrast" med hardtubing pga Compression fittings? men dessa kanske finns för soft också? Ursäkta att jag skriver vissa saker på engelska haha.

Och om jag ändå inte ska böja utan använda mig av 90 graders adaptrar så tänkte jag att svårighetsgraden inte skulle bli så stor

jag tömmer det för att de inte ska bildas så mycket skit i systemet och för att uv vätskan jag har tappar "glow". softtubes är mer säkert är hardlines, ska man köra hardlines måste allt vara mer eller mindre exakt! compressions fittings finns till softtube också just nu sitter jag o raidar i wow men kan fixa en lista sen skicka exakt vilka komponenter du har samt vilket chassi du har så kan jag fixa resten sen

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

@Zpnk:

Man tackar, har kollat lite nu och måste fråga ang EKFC Terminal Tripple Serial - Hur funkar det, jag trodde man hade front och backplates på varje grafikkort och ett kort rör mellan dessa och det sista kortet är blockerat i slutet så att vattnet åker tillbaka fasts i ett annat spår så att säga haha man känner sig verkligen som en nybörjare... kanske för att man är en dock

Kollade manualen så frågan kan du glömma, låter det stå kvar iallafall.

Permalänk

@Fönstrputtsaren:

Låter som att man får glömma hardtubes då

Permalänk
Skrivet av Johannes Tiner:

@Zpnk:

Man tackar, har kollat lite nu och måste fråga ang EKFC Terminal Tripple Serial - Hur funkar det, jag trodde man hade front och backplates på varje grafikkort och ett kort rör mellan dessa och det sista kortet är blockerat i slutet så att vattnet åker tillbaka fasts i ett annat spår så att säga haha man känner sig verkligen som en nybörjare... kanske för att man är en dock

Kollade manualen så frågan kan du glömma, låter det stå kvar iallafall.

Skulle inte köra seriekopplade kort om jag var du. Har kört trippla i serie själv och det enda det medför är en massa motstånd för pumpen att klara av. Finns inga fördelar med seriekopplade som är stora nog för att inte köra dom parallellt istället.

Permalänk
Skrivet av Adnerhill:

jag tömmer det för att de inte ska bildas så mycket skit i systemet och för att uv vätskan jag har tappar "glow". softtubes är mer säkert är hardlines, ska man köra hardlines måste allt vara mer eller mindre exakt! compressions fittings finns till softtube också just nu sitter jag o raidar i wow men kan fixa en lista sen skicka exakt vilka komponenter du har samt vilket chassi du har så kan jag fixa resten sen

Jag har flackat lite fram och tillbaka här i tråden om jag ska köra dubbla 420 och inkludera cpun men behöver tråkigt nog iallafall 2 HDD platser och där spricker iden att köra dubbla 420 så bäst att låta Corsair kyla Cpu'n och satsa på 420 i toppen som kyler gfx korten (man kanske kan köra en radiator med mer FPI).

Så lådan är Be Quiet Dark Base 900, 3 stycken Titan Pascal kort när jag väl ska bygga vattenkylningen, just nu endast 2.
Det är väl igentligen det enda som är nödvändigt att veta men kan väl tillägga att det är ett Be quiet 1200W Nätagg, cpu 6950x (skäms nästan att säga det högt, har mina anledningar varför jag valde detta istället för 2 Xeons ) plus en massa ram och ssd'er och m.2.

Permalänk
Entusiast

Gällande terminalen så tog jag bara en för att visa. Vet ju ej vad som passar TS moderkort heller...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eduenlamer:

Skulle inte köra seriekopplade kort om jag var du. Har kört trippla i serie själv och det enda det medför är en massa motstånd för pumpen att klara av. Finns inga fördelar med seriekopplade som är stora nog för att inte köra dom parallellt istället.

Beror nog på vilka block man har. Jag har kört med seriekopplad vattenkylning sedan 2008 med inga problem öht.
I en av datorerna jag har nu vattenkyler jag 3st. Radeon R9 290@ 1000 MHz och 1st i7-4930K@4200 MHz med full belastning på allt 16 timmar per dygn utan problem, CPU tempen ligger på 59 C° och varmaste GPU'n ligger på 56 C°. Min egen erfarenhet är att man ska se till att ha så mycket radiatorer man kan montera för att få bästa kylning till lägsta fläkthastighet och därmed lägsta ljud.

Till burken ovan har jag 1st. 360x360 radiator.

Permalänk
Skrivet av anon999:

Beror nog på vilka block man har. Jag har kört med seriekopplad vattenkylning sedan 2008 med inga problem öht.
I en av datorerna jag har nu vattenkyler jag 3st. Radeon R9 290@ 1000 MHz och 1st i7-4930K@4200 MHz med full belastning på allt 16 timmar per dygn utan problem, CPU tempen ligger på 59 C° och varmaste GPU'n ligger på 56 C°. Min egen erfarenhet är att man ska se till att ha så mycket radiatorer man kan montera för att få bästa kylning till lägsta fläkthastighet och därmed lägsta ljud.

Till burken ovan har jag 1st. 360x360 radiator.

Givetvis beror det på vilka block man har hur restriktiv loopen blir. Det går dock inte att komma ifrån det faktum att 3 block i serie innebär 3x det tryckfall som varje block ger. Har du testat jämföra mot parallellkopplat i samma loop? 1/3 motstånd av ett block med fortfarande riktigt bra temperaturer och en pump som inte behöver köras för fullt.
Sen så håller jag självklart med om att man ska köra så mycket radiatoryta som man rymmer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eduenlamer:

Givetvis beror det på vilka block man har hur restriktiv loopen blir. Det går dock inte att komma ifrån det faktum att 3 block i serie innebär 3x det tryckfall som varje block ger. Har du testat jämföra mot parallellkopplat i samma loop? 1/3 motstånd av ett block med fortfarande riktigt bra temperaturer och en pump som inte behöver köras för fullt.
Sen så håller jag självklart med om att man ska köra så mycket radiatoryta som man rymmer.

Nej. Har aldrig kört med parallellkoppling. Om du av nån anledning skulle få högre flödesmotstånd i ett av blocken, ex. pga avsättningar, kommer väl flödet att öka i de andra istället, i en seriekoppling kommer flödet att minska på samtliga block och trycket kommer att öka med då kanske tryckökningen räcker för att spola loss avsättningen? Pumpen kör jag fö. på så lågt varv att den inte hörs. Som du ser kör jag med en Phobya DC12-260 pump i min andra dator som kyler 2st. GTX1070@2000 MHz samt CPU utan problem. öht. har jag aldrig haft problem med för svaga pumpar trots att jag kör med seriekopplat. Kanske skulle jag ha fått ännu bättre kylning om jag kört med parallellkoppling som du säger men jag har som sagt aldrig upplevt några problem så därför har jag inte känt något behov av att ändra på ihop kopplingen heller.

Permalänk
Skrivet av anon999:

Nej. Har aldrig kört med parallellkoppling. Om du av nån anledning skulle få högre flödesmotstånd i ett av blocken, ex. pga avsättningar, kommer väl flödet att öka i de andra istället, i en seriekoppling kommer flödet att minska på samtliga block och trycket kommer att öka med då kanske tryckökningen räcker för att spola loss avsättningen? Pumpen kör jag fö. på så lågt varv att den inte hörs. Som du ser kör jag med en Phobya DC12-260 pump i min andra dator som kyler 2st. GTX1070@2000 MHz samt CPU utan problem. öht. har jag aldrig haft problem med för svaga pumpar trots att jag kör med seriekopplat. Kanske skulle jag ha fått ännu bättre kylning om jag kört med parallellkoppling som du säger men jag har som sagt aldrig upplevt några problem så därför har jag inte känt något behov av att ändra på ihop kopplingen heller.

Du har ju en poäng där med tanken att det ska spola lös avsättningar. Inte tänkt på det. Har å andra sidan inte haft problem med det, men då kör jag bara med vatten och nån form av antialg och antikorrosionsmedel. Byter även vatten rätt ofta samt rengör block varje gång jag har isär loopen. Vilket tenderar att bli rätt så ofta då jag gillar att pilla med den.
Har inte heller haft för svag pump någon gång med seriekopplat. Däremot så har jag haft nån sämre montering av den nån gång så att ljudet blivit störande. Jag vet att det är ett problem jag rår för själv. Men dom gånger det varit så har det varit skönt att kunna dra ner pumphastigheten ännu mer och ändå kunna ha ett högre flöde genom cpublocket än jag skulle fått vid seriekoppling av gpu och på så vis hålla nere temperaturen där den är viktigast. Tror ingen kan bli missnöjd på temperaturen man får på gpu oavsett hur man kör en vattenloop. Det kan helt enkelt inte bli sämre än luftkyld gpu nästan hur man än gör.

Till ts. Det här med serie vs parallell är något som är helt upp till dig, besviken blir du oavsett val inte. Sen kommer det alltid vara två läger i den frågan:P

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt hur grafikkorten sitter på moderkortet men du kan ju välja rätt terminal där tror de räcker med en DDC pump (men den kommer behöva jobba hårt) du kan ju köra två pump combos om du får plats så du kör dual loop

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |