Dell XPS 13 9350 9360 varför så skilda recensioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikTL:

Har du fått datorn än?
Min beställning har stått i calculate eta och waiting arrival at dk sorting hub i en vecka nu.så fruktansvärt segt!

Skickades från m.sweclockers.com

Min skall komma på fredag...håller tummarna

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Min skall komma på fredag...håller tummarna

// LZ

Berätta gärna dina reflektioner när du får den. Har också en på g (FHD i7a). Ett tips till er som funderar på att beställa, man får 10% studentrabatt om man skriver till dell på FB. Så be någon som studerar att göra de om ni själv inte pluggar

Permalänk
Medlem

föga förvånande så skjuter schenker upp leveransen 3 dagar o kan möjligen tänka sig att lämna paketet hos mig på måndag kväll ...kanske

Suck!

// LZ

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

föga förvånande så skjuter schenker upp leveransen 3 dagar o kan möjligen tänka sig att lämna paketet hos mig på måndag kväll ...kanske

Samma hände mig. Jag åkte till den avlägsna distributionscentralen och hämtade paketet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gymrattan:

Samma hände mig. Jag åkte till den avlägsna distributionscentralen och hämtade paketet istället.

jag försökte oxo få göra det, men det ville de ej

// Lazze

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

jag försökte oxo få göra det, men det ville de ej

Under samtalet från Schenker valde jag att inte få den levererad och istället valde att åka till Spånga (den enda terminalen i Stockholm) och plocka upp försändelsen där.

Efter en kvarts väntetid (kunder före), kom en glad kille från lagret utkörandes med det lilla paketet på en låglyftare och närmast bugade då han lämnade över det. Gissar att han var extra glad för att det var fredag eftermiddag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gymrattan:

Under samtalet från Schenker valde jag att inte få den levererad och istället valde att åka till Spånga (den enda terminalen i Stockholm) och plocka upp försändelsen där.

Efter en kvarts väntetid (kunder före), kom en glad kille från lagret utkörandes med det lilla paketet på en låglyftare och närmast bugade då han lämnade över det. Gissar att han var extra glad för att det var fredag eftermiddag.

Härligt att höra! Glad för din skull! Jag får hålla mig till tåls till måndag kväll!

Då jag köpte i5 maskinen / FHD så gick det inte att få större sed än 256gb, så jag har även beställt en 512 gb Samsung PM961, den hinner säkert komma innan datorn

Trevlig helg!

Annars då, nöjd med maskinen?

Mvh Lazze

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Annars då, nöjd med maskinen?

Det blev faktiskt så att jag returnerade den. Då jag kopplade in extern USB-skärm (ett av de tilltänkta huvudsakliga användningsområdena på fältet) så uppstod ett konstant vinande ljud ifrån datorn. Fick inte heller USB-C-varianten av liknande extern skärm att funka.

Då den var tyst för övrigt så var det synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gymrattan:

Det blev faktiskt så att jag returnerade den. Då jag kopplade in extern USB-skärm (ett av de tilltänkta huvudsakliga användningsområdena på fältet) så uppstod ett konstant vinande ljud ifrån datorn. Fick inte heller USB-C-varianten av liknande extern skärm att funka.

Då den var tyst för övrigt så var det synd.

ah, just ja - så var det! Synd! Skall bli roligt och utvärdera den när den kommer. Såg att HP Spectre kom i ny version nu oxo, såg ännu bättre ut. Något dyrare dock.

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

ah, just ja - så var det! Synd! Skall bli roligt och utvärdera den när den kommer. Såg att HP Spectre kom i ny version nu oxo, såg ännu bättre ut. Något dyrare dock.

Med vänlig hälsning Lazze

Noterade också nya spectre x360, såg väldigt spännande ut. Har du sett när den börjar säljas? Bara läst nånstans att den skulle släppas i Sverige under Oktober.

Har du fått hem din dator nu förövrigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av watoz:

Noterade också nya spectre x360, såg väldigt spännande ut. Har du sett när den börjar säljas? Bara läst nånstans att den skulle släppas i Sverige under Oktober.

Har du fått hem din dator nu förövrigt?

Min Dell kom för 2 timmar sen Första intrycket är mycket positivt! Den står o laddar nu, tänkte den skulle få bli 100%

Spectren verkar hemlig än så länge, står inget om den på HP.se

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Min Dell kom för 2 timmar sen Första intrycket är mycket positivt! Den står o laddar nu, tänkte den skulle få bli 100%

Spectren verkar hemlig än så länge, står inget om den på HP.se

mvh Lazze

Spännande. Återkom gärna med lite reflektioner när du pillat på den ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av watoz:

Spännande. Återkom gärna med lite reflektioner när du pillat på den ett tag

Kört den i 2 dagar nu o har några reflektioner

0) Dells support över Facebook har varit fantastisk under hela processen. Från pre-order till leverans. Jag fick till och med den där XPS rabatten de körde 2 dagar efter jag lagt min order!
1) Batteritiden verkar OK, dvs mellan 10-13 timmar beroende på vad man gör
2) Min är helt tyst. Fläkten drar sällan igång och den är inte superstörande
3) Intel 620 gfx - drivrutinerna är inte 100% ännu. Finns inte ens publicerade på Intels hemsida. Så Jag kan inte slutföra Passmark 3d t.ex. inget som märks i vanligt användande
4) Tangentbordet är najs. Bra tryck-känsla o glest mellan knapparna
5) Har inte lyckats styra sleep exakts som jag vill - upplever att den alltid måste ladda in minnet från disk, tar 5-8 sekunder. Vill ju ha lätt-sov under dagen när jag använder den. Den kom med win 10 home, skall byta ssd till en 512:a och installera Enterprise - skall kolla mer på sleep då
6) Killer NIC funkar bra. Får mellan 4-500mbit upp/ned
7) Mus-plattan. Helt ok - det är en Precision Pad - får dock inte till scroll-acceleration, men det är väl mer en Win 10 grej
8) Skärmen är fin och mkt ljusstark, FHD, 150% zoom default i Win 10
9) Ljudet är helt godkänt - inbyggd EQ
10) Den är inte så snygg ihopfälld, ser ut som vilken Dell doja som helst
11) Skulle varit najs med tum-urgröpning där man skall öppna den. Krävs 2 handsfattning för att fälla upp locket

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

Tack så mkt för reflektionerna. Min dyker förhoppningsvis upp på fredag kväll, så kan återkomma om jag hittar nått intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Kört den i 2 dagar nu o har några reflektioner

0) Dells support över Facebook har varit fantastisk under hela processen. Från pre-order till leverans. Jag fick till och med den där XPS rabatten de körde 2 dagar efter jag lagt min order!
1) Batteritiden verkar OK, dvs mellan 10-13 timmar beroende på vad man gör
2) Min är helt tyst. Fläkten drar sällan igång och den är inte superstörande
3) Intel 620 gfx - drivrutinerna är inte 100% ännu. Finns inte ens publicerade på Intels hemsida. Så Jag kan inte slutföra Passmark 3d t.ex. inget som märks i vanligt användande
4) Tangentbordet är najs. Bra tryck-känsla o glest mellan knapparna
5) Har inte lyckats styra sleep exakts som jag vill - upplever att den alltid måste ladda in minnet från disk, tar 5-8 sekunder. Vill ju ha lätt-sov under dagen när jag använder den. Den kom med win 10 home, skall byta ssd till en 512:a och installera Enterprise - skall kolla mer på sleep då
6) Killer NIC funkar bra. Får mellan 4-500mbit upp/ned
7) Mus-plattan. Helt ok - det är en Precision Pad - får dock inte till scroll-acceleration, men det är väl mer en Win 10 grej
8) Skärmen är fin och mkt ljusstark, FHD, 150% zoom default i Win 10
9) Ljudet är helt godkänt - inbyggd EQ
10) Den är inte så snygg ihopfälld, ser ut som vilken Dell doja som helst
11) Skulle varit najs med tum-urgröpning där man skall öppna den. Krävs 2 handsfattning för att fälla upp locket

Med vänlig hälsning Lazze

Här får man hjälp att installera senaste drivisarna! Fungerade utan problem för mig och nu har jag dom senaste!

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem

Kul att läsa att folk är nöjda!

Förväntas få min imorgon Fredag!
Ska ge en recension så fort jag fått den!
Körde på Ubuntu versionen och hoppas att kunna få över den på Arch GNU/Linux.

Har någon tips på adapter från burken till DisplayPort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jherrlin:

Kul att läsa att folk är nöjda!

Förväntas få min imorgon Fredag!
Ska ge en recension så fort jag fått den!
Körde på Ubuntu versionen och hoppas att kunna få över den på Arch GNU/Linux.

Har någon tips på adapter från burken till DisplayPort?

QL! Hoppas den funkar bra med Lunatix oxo

Adapter ja, shit - det är ju Thunderbolt 3 på denna maskin, har inte ens funderat på det. Låter dyrt hur som Dells egen multiadapter kostade väl 1600:- eller så.... blir nog att kolla ebay. Utbudet känns inte direkt svindlande stort

Hittade detta:

https://thunderbolttechnology.net/tech/faq

Tolkar det som att vilken mini-dp adapter som helst skall funka? Jag har en till min Surface 3 Pro platta...

Men det är en USB-C kontakt på Dellen(tror jag) - så då måste man köpa ngt nytt

Typ:

https://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=60898&gclid=CMiw...

// LZ

Permalänk
Medlem

Ny M.2 SSD monterad

Köpte en 512gb M.2 SSD Samsung 961 från Mullet och stoppade in i Dellen.

Behövde pentalobe skruvmejslar för att öppna den, sen var det typ 4 hårda snäppen för att få loss bakstycket. Bytet av M.2 SSD tog max 10 minuter. Sen in i BIOS och stänga av security och sätta på Legacy Boot så att den bootade från min USB Sticka med Win 10 Enterprise installation.

Installationen av Win 10 tog <15 minuter - allt utom Killer Nic funkade direkt - fick lägga in den drivisen på stickan.

Sen aktivera och hämta windows updates, 45 minuter typ

Verkar rulla på finfint nu!

// Lz

Permalänk
Medlem

Fått min nu också. Mindre och snyggare än jag trodde. Dock så märkte jag av coil whine som så många verkar lida av. Den var tyvärr väldigt påtaglig när jag starta datorn första gången. Något ni andra märk av också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av watoz:

Fått min nu också. Mindre och snyggare än jag trodde. Dock så märkte jag av coil whine som så många verkar lida av. Den var tyvärr väldigt påtaglig när jag starta datorn första gången. Något ni andra märk av också?

Håller med om att den inte är så snygg stängd - öppen ser den c00lar ut

Jag har inget hörbart coil whine, men jag är ju 40+ - så jag kanske inte hör

// Lazze

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått min och lekt lite med den!
Körde på Ubuntu och QHD modellen.
Verkar inte ha några problem med fläkten som vissa pratar om.
Skärmen är blank och när det är ljust så speglar den rätt så bra!

Kollade igenom hur partitioneringen är upplagd och det visade sig att de lagt SWAPen på ~32GB kan tycka att det är lite väl overkill när man har 16GB RAM

Tangentbordet känns skönt! Det är lite mellanrum mellan tangenterna, ca lika mycket som på Apples tangentbord så det passar mig och mina händer bra!

Tycker för övrigt att det är en rätt så snygg maskin!

Beställde USB-C -> DisplayPort idag, så får se hur det funkar när det dyker upp nästa vecka!

I nästa vecka så kommer jag förmodlingen att ge mig på installationen av Arch!

Permalänk
Medlem

Är intresserad av denna dator men funderar på om det går att koppla in ett externt grafikkort via thunderbolt 3, någon som har möjlighet att testa detta?
Hittar inte så mycket på internet när man kollar runt, det är delade åsikter om det funkar eller inte. För vissa funkar det å för vissa funkar det inte alls.
Är nära på att köpa Dell xps 13 9360 modellen. Men Det hade varit trevligt om det finns möjlighet till extern grafik.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ewelyn:

Är intresserad av denna dator men funderar på om det går att koppla in ett externt grafikkort via thunderbolt 3, någon som har möjlighet att testa detta?
Hittar inte så mycket på internet när man kollar runt, det är delade åsikter om det funkar eller inte. För vissa funkar det å för vissa funkar det inte alls.
Är nära på att köpa Dell xps 13 9360 modellen. Men Det hade varit trevligt om det finns möjlighet till extern grafik.

Är i precis samma situation som dig och hoppas på att det ska funka! Väntade egentligen på Macbook Pro som presenterades nu här om dagen, men känns lite som en flopp med tanke på hur mycket den kostar för vad man får! Här är en som fått det att fungera https://www.youtube.com/watch?v=BOFZGCwoRmo med razer core till XPS 13.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ori:

Här får man hjälp att installera senaste drivisarna! Fungerade utan problem för mig och nu har jag dom senaste!

Vad var de för drivisar?

Tyvärr så är jag lite missnöjd med min. Touchpaden buggar en del och den blir väldigt varm. Väldigt frustrerande då jag ääälskar den i övrigt. Kanske testar att byta ut denna till en likadan fast i5a ist.

Permalänk
Medlem

Jag valde en i5:a just för att jag läst om värmeproblem på i7an. Installerade Visual Studio Enterprise igår, den gick med 80-100% CPU o Disk i typ 30 min, såg inte att CPU throttla.

Tycker muspadden funkar fint? Vad är de du inte gillar?

Drivrutinerna att byta är, BIOS, kolla att du har senaste, samt den för Killer Nic.

Finns ingen driver för plattan, då det är en Precision pad

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Jag valde en i5:a just för att jag läst om värmeproblem på i7an. Installerade Visual Studio Enterprise igår, den gick med 80-100% CPU o Disk i typ 30 min, såg inte att CPU throttla.

Tycker muspadden funkar fint? Vad är de du inte gillar?

Drivrutinerna att byta är, BIOS, kolla att du har senaste, samt den för Killer Nic.

Finns ingen driver för plattan, då det är en Precision pad

Med vänlig hälsning Lazze

Ja de var nog en klok idé att köra en i5 ist. Touchpaden responderar inte optimalt. Bla när man skall flytta ett chrome fönster, då rör sig knappt fönstret även om man gör långa dra på touchpaden.

En annan fråga, jag slog igen datorn igår kväll när jag la mig. Tog upp den idag och hade endast 10% batteri kvar (hade mkt mer när jag slog igen den). Måste man ställa in något för att datorn skall gå in i viloläge lr liknande när man slår igen skärmen?

Finns de nå andra tips och trix inställningar för att optimera användningen av maskinen? Är ju som sagt förälskad så hoppas verkligen de bara är fel på detta ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av watoz:

Ja de var nog en klok idé att köra en i5 ist. Touchpaden responderar inte optimalt. Bla när man skall flytta ett chrome fönster, då rör sig knappt fönstret även om man gör långa dra på touchpaden.

En annan fråga, jag slog igen datorn igår kväll när jag la mig. Tog upp den idag och hade endast 10% batteri kvar (hade mkt mer när jag slog igen den). Måste man ställa in något för att datorn skall gå in i viloläge lr liknande när man slår igen skärmen?

Finns de nå andra tips och trix inställningar för att optimera användningen av maskinen? Är ju som sagt förälskad så hoppas verkligen de bara är fel på detta ex.

Nya Biosen skall hjälpa mot sleep-problem. Jag min ställd på 120min sleep, sen hibernate - dvs starta direkt om man öppnar den inom 2 timmar.

Jag har blåst maskinen och installerat rent, så att det inte ligger ngt o kleggar i bakgrunden

Upplever inte att den drar så mkt på natten - alla windows maskiner drar lite(om de inte är i hibernate eller av, bara OSX som fixar instant-on utan att dra ström)

Chrome kör jag inte då den drar mest ström av alla webbläsare. Minst drar edge och två:a är IE.

// LZ

Permalänk
Medlem

Synd man inte kan få den i Rose Gold utan att betala 16500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Nya Biosen skall hjälpa mot sleep-problem. Jag min ställd på 120min sleep, sen hibernate - dvs starta direkt om man öppnar den inom 2 timmar.

Jag har blåst maskinen och installerat rent, så att det inte ligger ngt o kleggar i bakgrunden

Upplever inte att den drar så mkt på natten - alla windows maskiner drar lite(om de inte är i hibernate eller av, bara OSX som fixar instant-on utan att dra ström)

Chrome kör jag inte då den drar mest ström av alla webbläsare. Minst drar edge och två:a är IE.

// LZ

Tack för tipsen. Hur ser jag om jag har senaste bios osv :)?

Jag är medveten om att chrome tyvärr drar mest ström av dem alla, men faktum kvarstår vilket fönster jag än flyttar. Eller om jag skall markera något osv. Dvs, om jag trycker och samtidigt drar på touchpaden. Är de inget du har problem med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av watoz:

Tack för tipsen. Hur ser jag om jag har senaste bios osv :)?

Jag är medveten om att chrome tyvärr drar mest ström av dem alla, men faktum kvarstår vilket fönster jag än flyttar. Eller om jag skall markera något osv. Dvs, om jag trycker och samtidigt drar på touchpaden. Är de inget du har problem med?

Bara ladda ner senaste BIOS från dells support, den kommer dra upp en skärm där nuvarande version står o vad du försöker uppdatera till...så bara avbryt om det är samma.

Jag testade precis nu o jag kan glida runt med fönstrena bara finfint med musplattan.

Jag har stängt av högerklick i hörnet o låter bara 2 fingrar vara högerklick..

Med vänlig hälsning Lazze