Sugen på att köpa en TV. Vad ska jag välja? 4K eller ej?

Permalänk
Medlem

Sugen på att köpa en TV. Vad ska jag välja? 4K eller ej?

Börjat bli väldigt sugen på att skaffa TV till huset.

Har tidigare kört allt via datorskärmarna och ej sett behovet och då ej skaffat mig någon kunskap av vad som är bra och inte.

TV'n kommer användas till att streama film/sport/serier (både via Chromecast och Datorn) och troligvis i framtiden kommer ett xbox/playstation (eller kanske båda?)dyka upp.

Budget? ingen anning, 15000-20000?
Krav? bra skärpa, helst med tunn ram, WiFi, Ser en hel del på sport så någon bra "100000Hz" panel som tillverkarna verkar skryta så mycket om.
Storlek? 55-60" verkar vara en ganska bra sweetspot.

Som sagt är jag helt grön på dessa, ibland skummat igenom denna sektionen men alldrig fattat grepp om vad man ska köpa.

Siba kör någon kampanj just nu där man blev sugen på denna.
http://www.siba.se/aktuella-kampanjer/helgklipp/samsung-ue60k...

Ris/Ros? Hittar ingen recension på den när jag googlar, bara andra modellbeteckningar.

Kampanjen för övrigt:
http://www.siba.se/aktuella-kampanjer/helgklipp

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

På din beskrivning låter det som att vilken tv som helst skulle vara bra nog, förutsatt att den har de funktioner du vill ha. Bildmässigt kommer det i alla fall vara efter önskemål. Tycker nog att du kan titta på tv i halva prissegmentet och sedan jobba dig uppåt om bildkvaliteten inte är vad du förväntar dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3614461

dreglar över denna pga hur den verkar funka med hdr

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

Varken streamingtjänster eller spelkonsoler har något stöd för 4K (Netflix har ett 4K-läge med tveksam kvalitet) men även om man bortser från det tycker att jag att 4K är otroligt överhypat i dagsläget och det dröjer nog fem-tio år innan det blir standard.

Lägg hellre pengarna på en OLED-TV, där snackar vi bildkvalitet!

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Finns ju knapt någon högre standard tv som ej är 4k i nuläget att köpa.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag 1080p räcker bra på 55". Särskilt om du har 2.5-3m till där en huvud ska vara. Sitter du mycket närmare än så kan jag se fördelar med 4k. Mät avståndet du har.

Sedan detta med WIFI och Smart TV låter som ett måste men är ofta ganska dåligt. Anledningen är att de slutar supporta appar nästan direkt. Köpte en 55" Samsung TV för 3år sedan och inom ett år börjar den varna för att vissa appar inte kommer vara kvar.

Om man inte kan använda de inbyggda apparna så är WIFI lite meningslöst.

Sitter du lång ifrån och får bara plats med en 55" kör 1080p och spendera inte mera än 8k.
Får du plats med 65"+ så ta 4k och kanske spendera 12-13k.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Sedan detta med WIFI och Smart TV låter som ett måste men är ofta ganska dåligt. Anledningen är att de slutar supporta appar nästan direkt. Köpte en 55" Samsung TV för 3år sedan och inom ett år börjar den varna för att vissa appar inte kommer vara kvar.

Ja, man får oftast ett bättre resultat med en extern enhet som t.ex. Google Chromecast, Apple TV m.m. De stöder dessutom wifi så man slipper dra en massa kablar om det är det man är ute efter att undvika.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren: Jepp. Jag kör en Intel NUC PC så är man extremt flexibel :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

På din beskrivning låter det som att vilken tv som helst skulle vara bra nog, förutsatt att den har de funktioner du vill ha. Bildmässigt kommer det i alla fall vara efter önskemål. Tycker nog att du kan titta på tv i halva prissegmentet och sedan jobba dig uppåt om bildkvaliteten inte är vad du förväntar dig

Skickades från m.sweclockers.com

Planen är att jag vill bli "Nöjd" med tv'n direkt. Inte köpa en tv som jag är missnöjd med bara för att veta att jag vill ha något bättre om 6 månader. Men kom gärna med ett eller några exempel så jag kan kolla igenom dem.

Skrivet av ågren:

Varken streamingtjänster eller spelkonsoler har något stöd för 4K (Netflix har ett 4K-läge med tveksam kvalitet) men även om man bortser från det tycker att jag att 4K är otroligt överhypat i dagsläget och det dröjer nog fem-tio år innan det blir standard.

Lägg hellre pengarna på en OLED-TV, där snackar vi bildkvalitet!

Mycket riktigt att 4K är fortfarande väldigt hypat, det är därför jag undrar om det är bättre att skita i det och satsa dem pengarna på en bättre 1080p panel.

Vad har du för OLED du kan rekommendera enligt kraven ovan?

Skrivet av Implor:

Personligen tycker jag 1080p räcker bra på 55". Särskilt om du har 2.5-3m till där en huvud ska vara. Sitter du mycket närmare än så kan jag se fördelar med 4k. Mät avståndet du har.

Sedan detta med WIFI och Smart TV låter som ett måste men är ofta ganska dåligt. Anledningen är att de slutar supporta appar nästan direkt. Köpte en 55" Samsung TV för 3år sedan och inom ett år börjar den varna för att vissa appar inte kommer vara kvar.

Om man inte kan använda de inbyggda apparna så är WIFI lite meningslöst.

Sitter du lång ifrån och får bara plats med en 55" kör 1080p och spendera inte mera än 8k.
Får du plats med 65"+ så ta 4k och kanske spendera 12-13k.

Avstånden just nu kommer vara cirka 2 Meter ifrån soffan och TV'n.

Smart TV har jag inget krav på, jag kommer köra Chromecast samt ha TV'n inkopplad till Datorn.
WiFi kanske är överflödigt det med då Chromecasten har WiFi samt om jag kör via datorn då blir det med tråd så ja, kan det är inget krav.

Är det ingen som har TV'n ovan eller någon mer insatt som kan säga att den borde undvikas till mina krav?
Eller är mina krav så enkla att det är bara och välja det billigaste bästa?

Förslag på andra Apparater om ni har någon som ni är nöjd med!

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Vi är i samma sits du och jag TS! 55" bör absolut vara den optimala storleken för 2 meter, eventuellt även mindre. Jag ska köpa till sovrummet (3 meter avståndet) och tittat på den TVn du har skrivit ovan, antingen den eller storebror 8005.

http://www.tek.no/artikler/test-samsung-ue55ks8005/347485
http://www.tek.no/artikler/test-samsung-ue55ks7005/349309

Här kan du läsa lite om de båda.
Hade definitivt kört på någon av dom, snygg design, 4k och HDR och ska ha mycket, mycket bra bild. Har även samsung i vardagsrummet och gillar verkligen samsung...

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Mycket riktigt att 4K är fortfarande väldigt hypat, det är därför jag undrar om det är bättre att skita i det och satsa dem pengarna på en bättre 1080p panel.

Om man går in på prisjakt och listar alla modeller som är nya för i år samt kostar mer än 10000 kr, så får man fram 165 st. modeller. Av dessa är 160 st. 4K och resterande 5 st. 1080p (och ingen av dem ser särskilt intressant ut). Så 4K är helt enkelt standard nu för tiden, och inget man betalar extra för. Om du väljer en TV med 1080p panel så måste du alltså kolla på gamla modeller, och får då troligtvis sämre bildkvalité än om du köper en modern 4K-TV (bortsett från om du hittar någon gammal 1080p-TV som reas ut billigt förstås).

Permalänk

Jag skulle säga att Oled är det ända rätta. Dom gånger jag har varit inne i elektronikbutiker har jag sätt på 10 meters håll. "Jäklar va bra bild den tv:n har." Kommer fram och ser att det är en Oled och tänker då, ja klart det är en Oled.

Bästa för dig att gå in i butiker och jämföra.