Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus ROG G750laptop, grafikkortet uppe i 87grader vid tung belastning, normalt?

Permalänk
Medlem

Asus ROG G750laptop, grafikkortet uppe i 87grader vid tung belastning, normalt?

Hej!

När jag spelar lite tyngre spel på min ASUS G750 laptop som är 3 år gammal så blir datorn väldigt varm. Går knappt att ha datorn i knät när man spelar lite tyngre spel. Kollade temp på grafikkortet och det var uppe i 87grader. Är detta normal temp för laptops? Har inte spelat så mycket tunga spel på den förut men kan inte minnas att den blivit såhär varm innan. Båda fläktarna i datorn går dock som dom ska och är inget damm vid insug och utblås.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Det är fullt normalt att grafikkort i bärbara blir väldigt varma. Så inget att oroa sig över.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Nej det är inte normalt på en Asus dator. Förmodligen har kylpastan släppt, men rekommenderar dig att ta en titt bland fläktarna efter damm. På Asus speldatorer kan du från undersidan komma in för att rengöra fläktarna relativt enkelt.

Om inte det funkar så har förmodligen kylpastan släppt från gpun lite och då bör du skicka in den på service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Nej det är inte normalt på en Asus dator. Förmodligen har kylpastan släppt, men rekommenderar dig att ta en titt bland fläktarna efter damm. På Asus speldatorer kan du från undersidan komma in för att rengöra fläktarna relativt enkelt.

Om inte det funkar så har förmodligen kylpastan släppt från gpun lite och då bör du skicka in den på service.

På denna måste man montera isär hela datorn för att komma åt fläktarna. Vet inte om ASUS bara gjorde det såhär dumt med denna modellen men idiotiskt är det. Min är från 2013.

Blåste ur den lite så får vi se om det hjälper.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Jaxione:

Prova underclocka grafikkortet och se om du hamnar på ungefär liknande temperatur. Enda tipset jag kan ge dig annars blir det svårt att hitta felet om du inte öppnar upp och kollar kylpastan.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det låter rätt normalt med tanke på ålder och att vi pratar om en laptop där kylningen inte är den bästa. Hur exakt skulle kylpasta "släppa"? Den åker ingenstans där den sitter fastklämd. Möjligtvis kan den ha torkat ut lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jaxione
Enligt tester blir den ca 50 grader är man spelar (alltså själva chassit). Det är varmt och uppfattas absolut som obekvämt. Den kommer bli ännu varmare än i tester eftersom du har den i knäet (Ben och byxor är isolerande). Blir chassit så varmt så är komponenterna betydligt varmare.

Men har den inte varit så innan utan det blivit så nu så är det klart att något har hänt. Jag tror dock att allt är helt normalt.

Är den 3 år gammal så har nog garantin gått ut. Jag vet inte hur händig du är men jag har själv skruvat upp laptops och bytt kylpasta, fläktar och allt möjligt. Det är inte hjärnkirurgi direkt utan rätt enkelt. Men så är jag van att skruva i datorer också så för mig är det ingenting konstigt.

Att "kylpastan släppt" låter väldigt konstigt. Antingen sitter delarna fast i datorn och då är det så. Eller så är dom lösa och då borde du haft problem innan också. Som @Andreaz1 säger ovan kanske den har torkat ut lite men jag har aldrig varit med om det heller. Inte så att man märker någon skillnad på detta sätt. Min kylpasta i min dator är nu nästan 6 år och den står på 24/7 i stort sätt. Ingen försämring alls i kylförmåga.

Kolla så du inte kan ändra fläktkurva i något program. Ibland finns det "silent" och "performence" t.ex. Annars kanske Asus låter grafikkortet gå upp till 87 grader för att hålla datorn tyst. Du kan alltid kontakta deras support och fråga.

Du kan även titta i något program likt MSI Afterburner hur frekvenserna på grafikkortet beter sig. Klockar det ner mycket i intervaller eller hela tiden under en spelsession så är nog någonting inte som det ska. Helst ska grafikkortet ligga stabilt på den frekvens det är specat för.

Här kan du också se andra som kommer över 80 grader när dom spelar unga spel: https://rog.asus.com/forum/showthread.php?55154-Average-temp-...
Dom som rapporterar lägre temps verkar spela mindre grafikintensiva spel vad jag kunde se. Men varje exemplar varierar och allas rumstemperaturer också.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

min 1 dag gamla MSI GS73 vr med 1060 blir 94c på processorn och 93c på GPU, känns sådär får jag säga, detta enligt HWmonitor

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk

@Jaxione:

Skrivet av Jaxione:

Hej!

När jag spelar lite tyngre spel på min ASUS G750 laptop som är 3 år gammal så blir datorn väldigt varm. Går knappt att ha datorn i knät när man spelar lite tyngre spel. Kollade temp på grafikkortet och det var uppe i 87grader. Är detta normal temp för laptops? Har inte spelat så mycket tunga spel på den förut men kan inte minnas att den blivit såhär varm innan. Båda fläktarna i datorn går dock som dom ska och är inget damm vid insug och utblås.

Mvh J

Skrivet av Jaxione:

På denna måste man montera isär hela datorn för att komma åt fläktarna. Vet inte om ASUS bara gjorde det såhär dumt med denna modellen men idiotiskt är det. Min är från 2013.

Blåste ur den lite så får vi se om det hjälper.

Mvh J

Såg att vi har samma laptop i din signatur. Hur gick det med det hela? Ganska varm temperatur faktiskt.

Bytt kylpasta på GPU/CPU? Rengjort fläktarna? Ganska bökig process med dessa bärbara.

Ett enkelt tips om du inte orkar böka med att skruva isär maskinen är att ändra ditt energischema ifrån 100% till 99%:

  • Kontrollpanelen\System och säkerhet\Energialternativ\Redigera schemainställningar

  • Ändra avancerade inställningar

  • Energisparfunktioner för processorn

  • Maximalt processortillstånd

  • Ändra ifrån 100% till 99%

  • Verkställ, OK.

Testade med min G750JX. Fick max GPU temperatur 69 grader vid belastningstest med RealBench v2.43.

Det som händer är i princip att du kör processorn utan Turbo. Räcker gott och väl faktiskt. Fördelen med det hela är att fläktarna inte blåser på (~ - 2800 RPM) så att det låter som om datorn nästan ska lyfta samt att du får mycket lägre CPU temperaturer, (~ - 20 grader). Detta då iofs på bekostnad utav kanske aningen lite varmare GPU temperatur (~ + 2 grader).

Med 100% energischema fick jag 67 grader GPU temperatur. Ingen fara på taket. Inte du heller med 85 grader iom att processorn klockar ner först vid 100 grader. Men det är alltid trevligare att köra med lägre temperaturer. Jämför med en kik på dina temperaturer i HW monitor vid belastningstest. Kolla då THRM värdet så får du se själv.

Slog på -21 grader CPU temperatur och +2 grader GPU temperatur i min maskin när jag sänkte ifrån 100% till 99%.

Alltså;

Fördel:
Lägre CPU temperaturer (-20 grader).
Lägre fläkt (-2800 RPM).

Nackdel: Högre GPU temperatur (+2 grader).

Måste säga att dessa laptops presterar mycket bra än idag och har imponerande/utmärkt kylning.

Dessvärre kanske GTX 770M har stagnerat med tanke på alla nya grafikkort som släppts. Men för vardagligt användande passar det perfekt och gör sitt jobb bra. Fungerar att spela med också med sina 960 CUDA cores och 3 GB VRAM så klart om man inte jagar FPS

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU