Snabbtest: Grafikprestanda i Gears of War 4

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Grafikprestanda i Gears of War 4

Tiden är kommen för Gears of War att göra en ordentlig entré på PC, med både DirectX 12 och Unreal Engine 4 under huven. SweClockers laddar upp Vinterdatorn för ett snabbt prestandatest.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mafia 3, ta lärdom.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Avstängd

Unreal-motorn verkar alltid fungerat bra ihop med PC plattformen.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

Ursäkta att jag inte har läst hela artikeln, men vad är det för "testläge" som visas i videon? Jag tycker ärligt talat inte att detta ser särskilt märkvärdigt ut. Grafiken ser ut att vara från typ 2010-2012. Framför allt fysiken känns väldigt "lätt", t.ex. på det sätt som karaktärerna springer omkring och framför allt när bilen flyger iväg som en pappbit vid 0:35.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem

Finns mycket i detta spel som är intressant och veta.

Dels har grabbarna från DigitalFoundry en detaljerad video om spelets tekniska sig och imponerade ord hör man vart 10'e sekund i videon.

Detta måste vara tillsammans med GTA V, det bästa PC optimerade spelet någonsin.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Äntligen! Såhär ska en spelsläpp se ut!

Känns nästan som att vi haft alldeles för lite lyckade spellanseringar 2016...

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Tråkigt att se trenden att 280x är närmare GTX 960 i spel som kommer nu.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Jäklar vilken skillnad i prestanda mot Mafia 3. Så ska det se ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Mafia 3 är ju inte ens snyggt. Hangar games som utvecklare säger väl allt då man knappt har hört talas om dom innan. Älskade mafia 1 och 2 men 3an kommer inte jag att köpa. Gears of war är enformigt och tråkigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Skrivet av LPG:

Tråkigt att se trenden att 280x är närmare GTX 960 i spel som kommer nu.

Jag känner avsky mot nVidia när man ser att ett 290x går om mitt Gtx980. =/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm. Hur var det med fysiken i detta spelet? Kändes subjektivt som container och stenblocken hade en minst sagt onaturligt sätt att färdas i luften samt reaktionen mot marken var också intressant. Flera av rörelserna på gubbarna var också väldigt stela.. Fick lite 2000-talets spel känsla på de mönstrerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Hmm. Hur var det med fysiken i detta spelet? Kändes subjektivt som container och stenblocken hade en minst sagt onaturligt sätt att färdas i luften samt reaktionen mot marken var också intressant. Flera av rörelserna på gubbarna var också väldigt stela.. Fick lite 2000-talets spel känsla på de mönstrerna.

Ja! Det ser ju b ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Hmm. Hur var det med fysiken i detta spelet? Kändes subjektivt som container och stenblocken hade en minst sagt onaturligt sätt att färdas i luften samt reaktionen mot marken var också intressant. Flera av rörelserna på gubbarna var också väldigt stela.. Fick lite 2000-talets spel känsla på de mönstrerna.

Men hallå! Dom är ju ute i rymden!! =D

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Men hallå! Dom är ju ute i rymden!! =D

Skickades från m.sweclockers.com

JAAHAAAA Fluktuerande gravitationsfält där kanske

Permalänk
Medlem

Tycker att spelet känns lite suddigt när jag kör det. Någon som har tips på inställningar för att få bilden skarpare och renare? Jag stängde av AA och Motion blur men det mesta annat är på Ultra preset.

Permalänk
Medlem

Längtar till MULTI GPU patchen hoppas det inte dröjjer allt för länge.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ingen kommentar på hur de olika detaljnivåerna skiljer sig? Jag tycker att det i många spel knappt är någon som helst skillnad mellan ultra och high. I vissa spel är det endast marginell skillnad mellan ultra och medium. Vore intressa t att höra om hur ni upplevde skillnaden mellan de olika lägena. Medim i 4k är kanske good enough för de flesta?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hoppas andra utvecklare följer efter eller i alla fall börjar skämmas lite när dom släpper spel som inte kommer i närheten av den här releasen.

Nu behöver bara Windows Store låta mig ladda ner spelet och inte faila på 75% som den gjort 2 ggr

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Jubileumsmästare

Någon som vet om det finns ett CPU test för detta spelet? Vill gärna veta om i7orna har ett lite större försprång nu när DX12 verkar funka bra. Har SweC några planer på att göra ett sånt test?

Permalänk
Medlem

Min 6700K jobbade i ca 28% på alla 8 trådar när jag körde kampanjen i ca 70fps iaf. Känns najs

Permalänk
Medlem

Ser riktigt grymt ut.

Permalänk
Medlem

Riktigt sugen på det här men vet någon om det går att fungera att spela via en steamlink, går ju få ea games marknad och spel att gå spela via steam med lite trixig men jag har aldrig läst om Windows games går spela? Då jag blivit en mer soffpotatis som gillar streamar spelen till tvn och hemmabio ljudet samt mindre upplösning på tvn så inte lika krävande Blir direkt köp när jag får pengar på det här om det fungerar att fåihop det genom steam med lite trixig och sen spela med Xbox 360 kontroll tex. Så om nåhon provat spela ett wi död spel genom steam home streaming eller steamlink informera mig gärna för ni gulliga :):)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main:Gammalt x58 system = Mobo: Asus Rampage 3 Ex. CPU: Xeon 5660 2.6@4.4ghz GPU: Asus 290x Matrix Platinum, 1 ssd 120gb 2st wd blue 1tb 1st wd green 1tb 1st backup+ usb3 1tb. Corsair HX 650w. Fractal design R4, 24gb DDr3 1600mhz. Creative sb Z, Marshall major v,2. Phillips brilliance 29". Steambox + controller + 3 xbox 360kontroller. Netgear wndr4200 router. Noname mekaniskt tb + R.A.T 5 mus
Laptop Asus i3 2350 4gb ram o msi i5 450m 8gb 5870m, macbook 13,3 c2d 2,4ghz 4gb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hybinette:

Ursäkta att jag inte har läst hela artikeln, men vad är det för "testläge" som visas i videon? Jag tycker ärligt talat inte att detta ser särskilt märkvärdigt ut. Grafiken ser ut att vara från typ 2010-2012. Framför allt fysiken känns väldigt "lätt", t.ex. på det sätt som karaktärerna springer omkring och framför allt när bilen flyger iväg som en pappbit vid 0:35.

Kanske är bättre att man vid utveckling av PC-versionen främst siktar på samma nivå som konsolversionen fast med högre upplösning och möjlighet till högre FPS?

Tittar man på "low" så är det uppenbart sämre, men från "medium" och uppåt är det betydligt subtilare skillnader. XBO-versionen ska tydligen köra någonstans mellan "high" och "medium", det till nästan 100 % i 1920x1080 (spelet har dynamisk renderingsupplösning på konsol).

Så att spelet rullar bra på en PC är kanske inte jätteförvånande när man tänker på att XBO har en CPU som är långsammare än i princip allt som kan köpas för PC idag, en GPU som på pappret hamnar runt ett R7 360.

Ändå verkar de flesta lyfta fram hur bra titel fungerar på PC! Det kanske visar att man mer ska prioritera ett bra flyt än att försöka klämma in den där svindyra ljusberäkningen som ingen ändå kommer notera, i alla fall inte när man kör spelet.

Skrivet av LPG:

Tråkigt att se trenden att 280x är närmare GTX 960 i spel som kommer nu.

?

280X hade 19 % högre prestandaindex än 960 vid lansering av den senare.

Vid lansering av 1060 var skillnaden 14 % mellan 280x och 960.

I denna titel är det ju jämnt skägg.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

?

280X hade 19 % högre prestandaindex än 960 vid lansering av den senare.

Vid lansering av 1060 var skillnaden 14 % mellan 280x och 960.

I denna titel är det ju jämnt skägg.

Ja det är väl "tråkigt" som 280X ägare? Att trenden för tahiti är tvärt om från Hawaii i relation till maxwell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sea_man:

Riktigt sugen på det här men vet någon om det går att fungera att spela via en steamlink, går ju få ea games marknad och spel att gå spela via steam med lite trixig men jag har aldrig läst om Windows games går spela? Då jag blivit en mer soffpotatis som gillar streamar spelen till tvn och hemmabio ljudet samt mindre upplösning på tvn så inte lika krävande Blir direkt köp när jag får pengar på det här om det fungerar att fåihop det genom steam med lite trixig och sen spela med Xbox 360 kontroll tex. Så om nåhon provat spela ett wi död spel genom steam home streaming eller steamlink informera mig gärna för ni gulliga :):)

Skickades från m.sweclockers.com

Det fungerar inte bra alls med UWP för tillfället, håll ett öga på denna tråd de håller på att fixa det. Då kan vi streama via steam igen

https://www.reddit.com/r/UWPHook/comments/53eaj9/welcome_to_u...

håll ett öga på denna tråd.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Dippar under 60 då och då i själva kampanjen men inget jag stör mig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kanske är bättre att man vid utveckling av PC-versionen främst siktar på samma nivå som konsolversionen fast med högre upplösning och möjlighet till högre FPS?

Tittar man på "low" så är det uppenbart sämre, men från "medium" och uppåt är det betydligt subtilare skillnader. XBO-versionen ska tydligen köra någonstans mellan "high" och "medium", det till nästan 100 % i 1920x1080 (spelet har dynamisk renderingsupplösning på konsol).

Så att spelet rullar bra på en PC är kanske inte jätteförvånande när man tänker på att XBO har en CPU som är långsammare än i princip allt som kan köpas för PC idag, en GPU som på pappret hamnar runt ett R7 360.

Ändå verkar de flesta lyfta fram hur bra titel fungerar på PC! Det kanske visar att man mer ska prioritera ett bra flyt än att försöka klämma in den där svindyra ljusberäkningen som ingen ändå kommer notera, i alla fall inte när man kör spelet.

?

280X hade 19 % högre prestandaindex än 960 vid lansering av den senare.

Vid lansering av 1060 var skillnaden 14 % mellan 280x och 960.

I denna titel är det ju jämnt skägg.

Du raljerar lite här om att inte ta fram tunga funktioner som inte syns så mycket men i just detta spel finns även det. De har lagt in några inställningar över ultra som är just såna saker, de kallar inställningarna insane och de måste aktivt väljas även vid ultra preset.

Men du har helt rätt i att spel som flyter verkar vara mer värt än extremt snygga spel just nu, sannolikt beroende på flertalet missar senaste året (batman, quantum break, maffia 3).
Det jag är mest imponerad av är att DX12 verkar fungera här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Videoapan:

Du raljerar lite här om att inte ta fram tunga funktioner som inte syns så mycket men i just detta spel finns även det. De har lagt in några inställningar över ultra som är just såna saker, de kallar inställningarna insane och de måste aktivt väljas även vid ultra preset.

Men du har helt rätt i att spel som flyter verkar vara mer värt än extremt snygga spel just nu, sannolikt beroende på flertalet missar senaste året (batman, quantum break, maffia 3).
Det jag är mest imponerad av är att DX12 verkar fungera här.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om jag "raljerar", på vilket sätt försöker jag göra mig lustig över att det är en rätt liten visuell påverkan mellan de högre inställningarna? Det är trivialt att mäta att den beräkningsmässiga påverkan ofta är rätt hög.

Det positiva i denna titel är ju att man håller sig väldigt nära konsolversionen så på PC för man till väldigt stor del samma visuella upplevelse men med betydligt högre FPS och möjlighet till högre upplösning. Är inte det mer att "berömma" de tekniska valen än att "raljera" kring dem?

Sedan vet jag inte hur denna titel på något sätt visar att DX12 fungerar vare sig bra eller dåligt. Var mest detta jag syftade på med kommentaren att spelet faktiskt flyter lysande på XBO, det i 1920x1080 (och spelet riktigt bra ut också på XBO).

Då det inte finns någon DX11 version att jämföra med så vet vi inte om DX12 fungerar väl här, det enda man kan säga är att det fungerar tillräckligt bra för att driva denna titel. Har samma invändning mot Doom. Råder inga tvivel om att den titeln är väloptimerad, men vi kommer tyvärr aldrig få reda på om det är Vulkan eller något annat som är orsaken (de två andra spelen med Vulkan stöd har även DX11 stöd, på de flesta system rullar det bättre med DX11).

Och som alltid är det bäst att lägga till: säger absolut inte att DX11 är det slutgiltiga svaret. Tvärt om är det uppenbart att DX11 är föråldrat då det är en dålig abstraktion av en modern GPU. Tyvärr verkar inte DX12/Vulkan riktigt träffa rätt heller, Apples Metal verkar vara den som hamnat bäst så här långt (Metal är mer ett modernt DX11 än ett "low-level" API, trots namnet).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vet inte om jag "raljerar", på vilket sätt försöker jag göra mig lustig över att det är en rätt liten visuell påverkan mellan de högre inställningarna? Det är trivialt att mäta att den beräkningsmässiga påverkan ofta är rätt hög.

Det positiva i denna titel är ju att man håller sig väldigt nära konsolversionen så på PC för man till väldigt stor del samma visuella upplevelse men med betydligt högre FPS och möjlighet till högre upplösning. Är inte det mer att "berömma" de tekniska valen än att "raljera" kring dem?

Sedan vet jag inte hur denna titel på något sätt visar att DX12 fungerar vare sig bra eller dåligt. Var mest detta jag syftade på med kommentaren att spelet faktiskt flyter lysande på XBO, det i 1920x1080 (och spelet riktigt bra ut också på XBO).

Då det inte finns någon DX11 version att jämföra med så vet vi inte om DX12 fungerar väl här, det enda man kan säga är att det fungerar tillräckligt bra för att driva denna titel. Har samma invändning mot Doom. Råder inga tvivel om att den titeln är väloptimerad, men vi kommer tyvärr aldrig få reda på om det är Vulkan eller något annat som är orsaken (de två andra spelen med Vulkan stöd har även DX11 stöd, på de flesta system rullar det bättre med DX11).

Och som alltid är det bäst att lägga till: säger absolut inte att DX11 är det slutgiltiga svaret. Tvärt om är det uppenbart att DX11 är föråldrat då det är en dålig abstraktion av en modern GPU. Tyvärr verkar inte DX12/Vulkan riktigt träffa rätt heller, Apples Metal verkar vara den som hamnat bäst så här långt (Metal är mer ett modernt DX11 än ett "low-level" API, trots namnet).

Med raljera syftade jag på "den svindyra beräkningen för ljus" du nämnde. Håller för övrigt helt med dig där, ville bara flika in att detta spel faktiskt utöver bra flyt också tagit med sådana "svindyra" tekniker.

Sen att detta visar att DX12 fungerar står jag ändå fast vid, och med fungerar menar jag då att det inte verkar ha alla konstiga problem som visat sig vid tidigare implementationer och att det uppenbarligen går att göra ett polerat spel i gränssnittet. Det vill säga väldigt likt Doom som du själv tar upp, ett exempel på välfungerande kodning, men om det är tack vare eller trots gränssnitt går inte att uttala sig om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Sweclockers får 113FPS med 1070 i 1080p. Jag får 75. Kan verkligen min 3570K i 4,2ghz flaska så? Eller kör de lättare inställningar? Jag kör med högsta som går i allt inkl insane där det går och max antialiasing som går. Sweclockers brukar inte ha så mycket AA igång och de kanske kör allt Ultra inte Insane?

Sen undrar jag varför inte all VRAM är tillgänglig. Står 6,76GB av 8GB och ser i tråden att Titan X som har 12GB har 10,5GB avaliable. Drar Windows över 1GB VRAM i bakgrunden eller? Hur är det då med folk med 2GB kort har de 500MB att spela på? verkar konstugt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.