Snabbtest: Battlefield 1 i DirectX 11 och DirectX 12

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Battlefield 1 i DirectX 11 och DirectX 12

Bomber och granater viner genom luften när Battlefield 1 öppnar portarna för första vågen krigare. SweClockers står till tjänst med ett snabbt prestandatest.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Längtar!!!!!!!!!!!!!!!!

Var tvungen, jag är så spänd!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Var är folk som skrev att DX12 är framtiden och att man ska köpa AMD?

Ser ut som att nVidia fortfarande är vad som gäller. Kan inte februari komma tidigare.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

alltid kul att läsa! dock så blev jag lite besviken då jag hoppades på lite 1910x1080p tester men det kanske kommer senare :)?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

Lite skillnad på optimeringen jämnfört med mafia 3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Avstängd

Man kan ju överklocka ett GTX970 enkelt till 980 stock prestanda..så hur ligger det till egentligen?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

alltid kul att läsa! dock så blev jag lite besviken då jag hoppades på lite 1910x1080p tester men det kanske kommer senare :)?

1920x1080 (förstår att du snubblade på 1an ) kommer förhoppningsvis. Battlefield 1 blir nog ett spel som redaktionen kommer ha med i sina grafiktest hädanefter precis som med BF3 och BF4.

Galna dips med DX12 förövrigt.

Skrivet av Fisken1986:

Man kan ju överklocka ett GTX970 enkelt till 980 stock prestanda..så hur ligger det till egentligen?

Battlefield är ju så jävla kinkigt med överklockningar så kan man verkligen enkelt få en klock på sitt 970 som presterar som ett stock 980 i detta spelet?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

alltid kul att läsa! dock så blev jag lite besviken då jag hoppades på lite 1910x1080p tester men det kanske kommer senare :)?

De skrev att de fick en flaskhals i CPU när de körde 1920x1080 så det hade inte varit så givande för de snabbare korten.

I övrigt så tycker jag att det är synd att det inte är stabilt i DX12, Gears of War 4 visade ju att det är möjligt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Man kan ju överklocka ett GTX970 enkelt till 980 stock prestanda..så hur ligger det till egentligen?

Som ett 980 kanske? Bara en vild gissning.

Detta är ett spel min överklockade stackars 2500k skulle ha problem med. Märkte av det i betan också. Nu tycker jag Battlefield är kasst sedan 1942 så för mig får det vara (ok, 2:an var grym). Köpt 3:an och 4:an men sammanlagt lirat dom båda kanske 10 timmar styck. Denna gång hoppas jag att jag har lärt mig!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Flyter på ruggigt bra på mitt GTX 1080 i 2560x1440(allt på Ultra, TAA och DX11) lägsta dippen under gårdagen på 64 manna Conquest var runt 72-73 FPS och snitta runt 100-110 FPS. Ser framemot den skarpa releasen

Visa signatur

Under construction...

Permalänk
Medlem

Äntligen spel som inte är modern tid. Mycket roligare.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

@GarfieldPower:
Det är ju klart att AMD räcker! När vulkan kommer så får alla gamla spel utan riktiga DX12/vulkan implementeringar super prestanda där alla kärnor används 100%! Snart kommer det ske, en patch till bara, vänta och se!

tänker de, men de inser att deras fantasier om automagiskt högre prestanda var ytterligare en poänglös hype de föll för. Och när fördelarna av DX12/Vulkan äntligen kommer, ja då kommer deras utdaterade lågprestanda-delar vara så gamla att de inte kommer ge en trevlig spelupplevelse direkt.

Permalänk
Medlem

blir att spela som en galning i helgen
Har STRIX 980Ti OC synd att dom inte fanns med i testet men man får tänka efter och sätta in det någonstans runt 1070 skulle jag tro eller ?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Vad farao hände med all kunskap från Mantle i Battlefield 4?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Nån som har koll på om det är några visuella skillnader med dx12? Annars är det ju bara att köra dx11 som det ser ut med prestandan i nuläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett 1080 samt en misshandlad 6700k i 4.9ghz. Ligger stabilt på 144fps med allt på ultra i full hd. Om någon undrade

Grafikkortet ligger i 2050mhz på kärnan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heatm:

Som ett 980 kanske? Bara en vild gissning.

Detta är ett spel min överklockade stackars 2500k skulle ha problem med. Märkte av det i betan också. Nu tycker jag Battlefield är kasst sedan 1942 så för mig får det vara (ok, 2:an var grym). Köpt 3:an och 4:an men sammanlagt lirat dom båda kanske 10 timmar styck. Denna gång hoppas jag att jag har lärt mig!

Hehe, jo..men tänkte på att 390 sägs ju spöa ett GTX970..även när GTX970 är överklockat..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Avstängd

Ja nu börjar det närma sig på allvar!!!!!
Har dock bara förbokat standard edition,så blir det premium köp senare.(om jag gillar det)
Känns dock som jag sitter lugnt i båten med 970 sli,i minst ett år till framåt med min skärm.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GilbertG:

Vad farao hände med all kunskap från Mantle i Battlefield 4?

Var det inte samma story där, hade man en normal CPU för en gaming-PC så gav Mantle i bästa fall samma prestanda som DX11.

Vi har ju sett att både Mantle och DX12 typiskt ger en boost på alla kort bara man är CPU-bunden. Problemet är att med en någorlunda modern CPU så är PC-spel extremt GPU-bundna, för att bli CPU-bunden ska man typ köra Titan X Pascal på en i3 eller långsammare i5...

Allt mer pekar på att DX12/Vulkan absolut har minskat CPU-overhead, problemet är att det kanske inte var den största flaskhalsen för PC. Och med "low-level" API hamnar mer av optimeringsarbetet på utvecklarna och de måste ju göra ett bättre jobb än driver-utvecklarna för att matcha prestanda i lägen när DX12 i sig inte är en fördel (vilket det är om man är CPU-bunden).

D.v.s. är fullt möjligt att DX12 undanröjt en flaskhals, en flaskhals som spelutvecklarna visste var en stor flaskhals på konsoler. Problemet är att det inte alls verkar vara en relevant flaskhals på typiska gaming-PCs.

Skrivet av Oggaaaa:

Nån som har koll på om det är några visuella skillnader med dx12? Annars är det ju bara att köra dx11 som det ser ut med prestandan i nuläget.

DX11.3 och DX12 har identisk uppsättning funktioner som påverkar det visuella, så det visuella ska vara exakt samma. DX12 är faktiskt helt meningslöst om det inte ger bättre prestanda än DX11.

Det är mer jobb att utveckla i DX12, men tanken var ju att det skulle ge bättre prestanda. I detta fall ger ju faktiskt DX12 sämre prestanda både för Nvidia (lägre genomsnittlig och lägsta FPS) och AMD (rejält mycket sämre lägsta FPS och endast marginellt bättre genomsnittlig FPS).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Var är folk som skrev att DX12 är framtiden och att man ska köpa AMD?

Ser ut som att nVidia fortfarande är vad som gäller. Kan inte februari komma tidigare.

Man har fått se ett ganska tydligt prov i flera titlar på att DX12/Vulkan absolut är framtiden. Men ID software kanske har helt fel i sina uttalanden också? Dessa stutterings och min-fps kommer bli ordnare relativt snart med en patch/driver. Förstår inte riktigt vad det är du gnäller över. RX480 för ju riktigt bra ifrån sig och då är det ändå ett kort jag knappast favoriserar. Pascal korten gör som väntat bra ifrån sig i DX11 och faller i DX12. Jag misstänker att Fury korten kommer stå sig mycket bra längre fram för dom som köpte dom vilket dom gjort hittills. Se vad som händer med Kepler och Maxwell. Pascal är samma SM design, ända skillnaden som är nämnvärd är att Pascal dynamiskt kan partitionera SM kluster för att räkna på data. Vid kontextbyte tappar korten prestanda istället för att dom inte kan allokera och schemalägga data+grafik simultant som alla CGN kort kan. Ett 390 kort går om ett 1060 och ett Fury matchar ett 1070 samt Fury X placerar sig mitt i mellan. Säger rätt mycket om hur kraftfulla korten är.

Väntar på en patch/drivrutinsuppdatering så får kan du väl gnälla då också när det är åtgärdat?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

AMD tjänar mer på dx12 som vanligt. Märkligt låga minimum dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

AMD tjänar mer på dx12 som vanligt. Märkligt låga minimum dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror sig på hur man ser det:

Citat:

Subjektivt är det dock långt ifrån guld och gröna skogar, något som även speglas i lägstavärdena. För Nvidia upplevs DirectX 12 ha betydligt sämre flyt, med ryckningar och irriterande mikrostopp. Med AMD-kort i burken är det än värre, och upplevelsen känns rejält handikappad ställt mot DirectX 11.

fps är inte allt och både Nvidia och AMD verkar prestera dåligt i DX12.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GarfieldPower:

Var är folk som skrev att DX12 är framtiden och att man ska köpa AMD?

Ser ut som att nVidia fortfarande är vad som gäller. Kan inte februari komma tidigare.

Ja det är bara att konstatera att man måste använda Hubbleteleskopet snart för att hitta ljuspunkter när det gäller AMD men det här spelet verkar ju fungera totalt värdelöst för samtliga kort under DX12, speciellt map. low-värdena vilket jag antar att dom röda staplarna visa. Det här är nog det sämsta DX12 resultat jag sett och man undrar vilka dom har tänkt ska använda den eftersom samtliga fungerar bättre under DX11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Var det inte samma story där, hade man en normal CPU för en gaming-PC så gav Mantle i bästa fall samma prestanda som DX11.

Vi har ju sett att både Mantle och DX12 typiskt ger en boost på alla kort bara man är CPU-bunden. Problemet är att med en någorlunda modern CPU så är PC-spel extremt GPU-bundna, för att bli CPU-bunden ska man typ köra Titan X Pascal på en i3 eller långsammare i5...

Allt mer pekar på att DX12/Vulkan absolut har minskat CPU-overhead, problemet är att det kanske inte var den största flaskhalsen för PC. Och med "low-level" API hamnar mer av optimeringsarbetet på utvecklarna och de måste ju göra ett bättre jobb än driver-utvecklarna för att matcha prestanda i lägen när DX12 i sig inte är en fördel (vilket det är om man är CPU-bunden).

D.v.s. är fullt möjligt att DX12 undanröjt en flaskhals, en flaskhals som spelutvecklarna visste var en stor flaskhals på konsoler. Problemet är att det inte alls verkar vara en relevant flaskhals på typiska gaming-PCs.

DX11.3 och DX12 har identisk uppsättning funktioner som påverkar det visuella, så det visuella ska vara exakt samma. DX12 är faktiskt helt meningslöst om det inte ger bättre prestanda än DX11.

Det är mer jobb att utveckla i DX12, men tanken var ju att det skulle ge bättre prestanda. I detta fall ger ju faktiskt DX12 sämre prestanda både för Nvidia (lägre genomsnittlig och lägsta FPS) och AMD (rejält mycket sämre lägsta FPS och endast marginellt bättre genomsnittlig FPS).

Så Mantle och dess derivat/efterföljare är mer eller mindre meningslösa? En återvändsgränd? Eller tillhör det "bara" en avlägsen framtid där CPU:er inte kan få kraftigare enkeltrådsprestanda och spel slagit i taket för det?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Som man såg fram emot DX12. Verkar mer och mer som en flopp.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Man har fått se ett ganska tydligt prov i flera titlar på att DX12/Vulkan absolut är framtiden. Men ID software kanske har helt fel i sina uttalanden också? Dessa stutterings och min-fps kommer bli ordnare relativt snart. Förstår inte riktigt vad det är du gnäller över. RX480 för ju riktigt bra ifrån sig och då är det ändå ett kort jag knappast favoriserar. Pascal korten gör som väntat bra ifrån sig i DX11 och faller i DX12. Jag misstänker att Fury korten kommer stå sig mycket bra längre fram för dom som köpte dom vilket dom gjort hittills. Se vad som händer med Kepler och Maxwell. Pascal är samma SM design, ända skillnaden som är nämnvärd är att Pascal dynamiskt kan partitionera SM kluster för att räkna på data. Vid kontextbyte tappar korten prestanda istället för att dom inte kan allokera och schemalägga data+grafik simultant som alla CGN kort kan.

Väntar på en patch/drivrutinsuppdatering så får kan du väl gnälla då också när det är åtgärdat?

Både Maxwell och Pascal kan köra grafik och data samtidigt i samma krets.

Dock kan varje enskild SM bara hämta jobb från endera grafik-kön eller någon av beräknings-köerna. Maxwell måste göra en statisk partitioneringen mellan SMs vilket i praktiken gör det extremt svårt att vinna något på att köra separata köer för grafik och beräkning. Pascal kan dynamiskt ändra var varje SM plockar jobb.

Dock är grafik-kön kapabel att hantera allt som beräknings-kön kan hantera, så har man en krets som inte "stallar" finns det överhuvudtaget inget att vinna på att köra beräknings-köer och grafik-kö parallellt.

Är precis samma sak för HyperThreading, kör man t.ex. Linpack som helt kan maxa en kärna från en tråd så får man noll effekt av att köra flera CPU-trådar. i normalfallet finns det dock outnyttjad kraft i CPU-kärnorna, för GPUer har uppenbarligen GCN-korten outnyttjad kraft så de vinner lite på "async shaders". Men mycket tyder på att Maxwell/Pascall faktiskt kan mata sig tillräckligt enbart från en kö (notera att GPUer typiskt har 5-20 jobb per SM/CU körandes parallellt även om det bara är en kö!).

Ovan har inget med kontextbyte att göra. Kontextbyte är något man vill göra när ett jobb med högre prioritet än de som nu kör trillar in. Kontext-byte är dyrt på Maxwell och kan bara göras mellan "draw-calls". Det är billigt och har extremt låg latens på Pascal då det dels har HW-stöd och dels kan utföras med klockcykelgranulatet.

Kontextbyte har relativt hög latens på GCN innan version 1.2. GCN1.2/4 har dock specifikt stöd för detta, hur det fungerar på detaljnivå tror jag aldrig AMD berättat.

Angående Doom: var hittar du DX11 resultaten för denna titel så det går att jämföra med Vulkan? Att en titel fungerar bra med DX12/Vulkan är inget bevis på att dessa är bra, kan faktiskt vara så att en titel presterar bra trots att den kör med något mindre optimalt.

Nämn en enda titel så här långt där DX12/Vulkan faktiskt ger en signifikant boost över DX11.

Såg "bra" ut för AMD i t.ex. Quantum Break så länge det var en DX12-only titel (AMD-korten presterade generellt sett klart bättre än Nvidia). När man sedan släppte DX11 stöd visade sig att det inte var AMD-korten som presterade bra, utan de presterade minst dåligt. Med DX11 blev det helt plötsligt Nvidia som var starka, det oavsett om man jämför mot AMD med DX12 eller DX11.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

blir att spela som en galning i helgen
Har STRIX 980Ti OC synd att dom inte fanns med i testet men man får tänka efter och sätta in det någonstans runt 1070 skulle jag tro eller ?

Ett gtx 980ti med costum kylning kan till och med ha bättre resultat än gtx 1070 då swec använder gtx 980ti med referens kylning vilket inte passar det varma kortet lika bra som gtx 1070.
Tycker denna videon förklarar det bra.
https://youtu.be/3-FRuIvGF7U
Men man kan ändå säga att dom är ungefär lika bra.

Visa signatur

Lite go musik att njuta av medans du sitter och slö surfar :)
https://www.youtube.com/watch?v=KnX1QXroAss

Permalänk
Medlem

Har tänkt att spara mina timmar till helgen så jag kan inte testa nu, men i betan så kändes det som att jag hade något högre FPS med DX12 än DX11.

Väldigt svårt att testa i MP dock.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GilbertG:

Så Mantle och dess derivat/efterföljare är mer eller mindre meningslösa? En återvändsgränd? Eller tillhör det "bara" en avlägsen framtid där CPU:er inte kan få kraftigare enkeltrådsprestanda och spel slagit i taket för det?

En möjlighet är naturligtvis att spelprogrammerare lyckas utnyttja den CPU-kraft man får över till något bra, i det läget är det bara en tidsfråga innan vi börjar se fördelar med DX12/Vulkan.

Men man måste komma ihåg att DX12/Vulkan är en ganska stor förändring från hur DX historiskt fungerat. Eller inte helt, DX2/3 var faktiskt väldigt "low-level" för 3D och det ansågs nära nog hopplöst att användas (APIet för 3D i DX2/3 är en stor orsak till att ID valde OpenGL).

Vad man kan säga är att DX12/Vulkan är typiska 1.0 versioner av en ny teknik, misstag har begåtts. Det vi inte vet än är om det är misstag som bara gör tekniken lite mindre polerad eller om det är fatala misstag som leder till att det aldrig kommer bli bättre än DX11.

Oavsett lär vi få framtida versioner av 3D-APIer som absolut kommer vara bättre än DX11, för DX11 är omodernt då det är en väldigt dålig abstraktion av hur moderna GPUer fungerar.

Personligen tror jag att "low-level" spåret är ett misstag, det har aldrig fungerat bra på heterogena plattformar och PC är en extremt heterogen plattform! Tror framtida DX-versioner kommer närma sig DX11 i abstraktionsnivå, men vara designade på ett mycket bättre sätt för moderna GPUer (så man kan utnyttja "async shaders", bättre sprida jobbet över CPU-kärnor etc).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Oggaaaa: Undrar också. Har inte direkt fattat DX12 än. Drog igång det igår när jag spelade lite Rise of the tomb raider. Ingen direkt skillnad vad jag kunde se. Vad är den direkta skillnaden mellan DX11 och DX12 den som vet ?

Visa signatur