Hur funkar det med tull och moms om man skickar efter från USA?

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med tull och moms om man skickar efter från USA?

Hej,

Har nyligen beställt hem en elektronisk vara från usa, där totalpriset hamnade på ungefär 900:-
Varan skickas med priority mail genom usps, och vad jag hörde frånföretaget jag köpte av så kommer varan levereras direkt till dörr.

Min fråga är vilka eventuella avgifter som kan tillkomma, hur jag går tillväga för att betala dessa och vad den totala slutsumman ungefär kommer hamna på.

Har hört lite olika kring hur usps hanterar moms osv, så andras erfarenheter skulle uppskattas om de ville delas!

Mvh Andreas

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem

Sök i forumet, det här har frågats tusen gånger tidigare.

Permalänk
Medlem

@Pumpkill:
Jag köpte lite elektronik från USA för ca 1000-1200kr + frakt och jag fick betala moms på 255 kr och utöver det tog posten en avgift på 125 kr. Detta gjordes när jag hämtade ut paketet på min mataffär (postutlämningen)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av Pumpkill:

Hej,

Har nyligen beställt hem en elektronisk vara från usa, där totalpriset hamnade på ungefär 900:-
Varan skickas med priority mail genom usps, och vad jag hörde frånföretaget jag köpte av så kommer varan levereras direkt till dörr.

Min fråga är vilka eventuella avgifter som kan tillkomma, hur jag går tillväga för att betala dessa och vad den totala slutsumman ungefär kommer hamna på.

Har hört lite olika kring hur usps hanterar moms osv, så andras erfarenheter skulle uppskattas om de ville delas!

Mvh Andreas

Under 1500 kr inklusive frakt är det bara moms och eventuell avgift för "jobbet" att göra en tulldeklaration åt dig (oftast 100-125 kr) som kan tillkomma. När jag fick avgift på ett paket som skulle komma till dörren med UPS på svenska sidan så fick jag ett SMS några dagar innan om att jag skulle vara hemma och ha en summa de angav (600 kr eller något för jag hade handlat för över 1500 och fick tullavgifter också) på kortet så skulle det gå bar att betala när de kom.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)