Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Oproffsigt intryck från ISP

Permalänk
Medlem

Oproffsigt intryck från ISP

Hej

Det är bäst att ta det hela från början.

Under förra året (2015) började vi här hemma så smått fundera på att dra in fiber i hemmet. Vi kontaktade då vår ISP som vi har abonnemang med. De förklarade då att eftersom vi redan har coax in så ska det inte vara något problem att dra in fiber, bara att byta vad som redan fanns i röret från en box ca 50 meter bort. Vi bad då om ett prisförslag under ett samtal per telefon. Efter ett litet tag så fick vi ett approximerat förslag via telefon. Med detta i bagaget började vi diskutera här hemma om och när detta kunde vara intressant. Vi konstaterade att under nästa sommar, sommar 2016 så skulle vi ha tid att få detta gjort. Så vi avvaktade.

Värt att nämna är att under all kommunikation under denna tiden så var supporten väldigt tillmötesgående och när vi frågade vilken tid det kunde tänkas ta så svarade man i stil med att "Vi har ju diskuterat pris och sådant med er. Skicka bara in en beställning så går det snabbt".

Snabbspola till lite innan sommaren i år då vi tog upp kontakten igen. Vi bad om papper att fylla i och fick dessa hemskickade. Vi läste igenom det hela och pris och så vidare ihop väl med vad vi pratat om tidigare. Så vi skickade in pappren och väntade på svar. Det tog ett tag men sedan fick vi tillbaka ett svar från vår ISP där som sa att beställningen var mottagen och att installationen garanterades vara färdig... inom 2 ÅR. Vad i helv....

Smått upprörda hörde vi nu av oss till vår ISP och frågade om allt i pappren stämde, ska det verkligen vara 2 år och inte 2 månader?? Vår ISP svarar nu att all utbyggnaden i vår ort är uppskjuten till år 2017. Detta känns olustigt då de inte ger oss något datum för installation alls, de bara hänvisar till att vi har bundit oss till kontraktet om installation i 18 månader. Att veta att de skjuter upp det på obestämd tid med 2 års som maxgräns gör en nedstämd då de lät väldigt på hugget när vi diskuterade det vid de tidigare tillfällena. Att vänta 2 år på en installation var ju inte med i vår tidigare kommunikation eller när vi bestämde oss, då lät det istället som att det var något som var snabbt och enkelt fixat. 2 år är också ganska lång tid.

Jag har dålig koll på vad som gäller i fall som detta då företaget först säger en sak och sedan kovänder. Är det okej att göra såhär? Det känns väldigt missvisande och ger inte alls ett proffsigt intryck.

--
Ga22be

Permalänk
Medlem

Vi här inne kan väl tycka och tänka om det mesta, jag hade kontaktat konsumentvägledaren i din kommun om jag var som du.

Rent subjektivt tycker jag att det verkar åt helvete men sen är det väl det där med det finstilta i pappren ni skrivit under antar jag, du kan ju hoppas på att få avtalet hävt pga noll information, men vad vet jag.

Kontakta konsumentvägledaren eller Konsumentverket.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ga22be:

[...] Vi bad då om ett prisförslag under ett samtal per telefon. Efter ett litet tag så fick vi ett approximerat förslag via telefon. Med detta i bagaget började vi diskutera här hemma om och när detta kunde vara intressant. [...]

[...]Det tog ett tag men sedan fick vi tillbaka ett svar från vår ISP där som sa att beställningen var mottagen och att installationen garanterades vara färdig... inom 2 ÅR. Vad i helv....[...]

Du är lite otydlig enligt mig. Vilket datum, om något alls, var satt preliminärt via telefon i din kontakt med supporten? Du nämner prisförslaget men inte detta. Att dra in ett fibernät är lite svårare än att bara byta ut vad som finns i rören. Dragningen i sig kanske är enkel, men det sker en del emellan det att en fiberkabel dras in till en fastighet eller villa. Att supporten informerar dig om att det går att få fiber är inte felaktig. Du har även fått information om att utbyggnaden kommer att ske 2017 (vilket f.ö inte är 2 år framåt om du lever i år 2016.)

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Du har även fått information om att utbyggnaden kommer att ske 2017 (vilket f.ö inte är 2 år framåt om du lever i år 2016.)

Det är ju ingen konflikt mellan påståendet att leverans sker inom två år och att de påbörjar utbyggnaden i orten under 2017.

Det ena säger att leverans ej kommer ske i år, det andra säger att leverans senast sker om två år.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Du är lite otydlig enligt mig. Vilket datum, om något alls, var satt preliminärt via telefon i din kontakt med supporten? [...]

Här klämmer skon lite, eftersom vi inte var intresserade av installation just då sökte vi mest ett approximerat pris. När vi frågade om hur lång tid det skulle ta så var inställningen i telefon att det inte skulle dröja särskilt långt från då de fick in beställningen.

Skrivet av rj45:

[...] Du har även fått information om att utbyggnaden kommer att ske 2017 (vilket f.ö inte är 2 år framåt om du lever i år 2016.)

Sant, men de har å andra sidan redan skjutit upp det en gång. När vi talades vid på telefon så var deras inställning att arbetet skulle påbörjas hyfsat omgående. Så vad hindrar dem från att skjuta upp det igen?

Det som irriterar mig mest är att alla telefonsamtal trots allt bara är telefonsamtal och att diskussioner med dem således inte finns sparade.

Permalänk
Medlem

@Ga22be: Ta gärna en titt på avtalet ni skrev under om ni har kopior. Korsreferera med konsumentköplagen. Om det fortfarande känns som Ni har blivit lurad så tveka inte att anmäla ärendet till konsumentverket.

http://www.konsumentverket.se/Konsumentfragor--anmalan/Gor-en...

Visa signatur

"Love" is making a shot to the knees of a target 120 kilometers away using an Aratech sniper rifle with a tri-light scope.

~HK 47

Permalänk
Medlem

Står det inom 18 månader i det påskrivna kontraktet? Om så är fallet är det inte så mycket att orda om tyvärr tycker jag. Oproffsig tycker jag inte heller att ISPn är, möjligen är de helt enkelt dåliga.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ga22be:

Här klämmer skon lite, eftersom vi inte var intresserade av installation just då sökte vi mest ett approximerat pris. När vi frågade om hur lång tid det skulle ta så var inställningen i telefon att det inte skulle dröja särskilt långt från då de fick in beställningen.

Sant, men de har å andra sidan redan skjutit upp det en gång. När vi talades vid på telefon så var deras inställning att arbetet skulle påbörjas hyfsat omgående. Så vad hindrar dem från att skjuta upp det igen?

Vad som är lång tid och inte lång tid måste sättas i relation till vad som ska göras. En utbyggnad av ett fibernät till dig eller ditt område inom 1 år är i sig ganska kort tid. Installationen görs väl under någon dag eller så beroende på hur du bor. Men med andra ord så har inte företaget kovänt då de inte har satt ett tidsspann. Sen är det väl upp till var och en att uppskatta längden på ett snöre. Angående uppskjutningen så är Just fiberdragning ett säsongsarbete, så det kan skjutas upp till våren som senast. Vad jag vet.

EDIT: Det vill säga att planeringen för fibern redan är godkänd osv.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ga22be:

[...] bara att byta vad som redan fanns i röret från en box ca 50 meter bort. [...]

Skrivet av rj45:

Vad som är lång tid och inte lång tid måste sättas i relation till vad som ska göras. En utbyggnad av ett fibernät till dig eller ditt område inom 1 år är i sig ganska kort tid. Installationen görs väl under någon dag eller så beroende på hur du bor. Men med andra ord så har inte företaget kovänt då de inte har satt ett tidsspann. Sen är det väl upp till var och en att uppskatta längden på ett snöre. Angående uppskjutningen så är Just fiberdragning ett säsongsarbete, så det kan skjutas upp till våren som senast. Vad jag vet.

EDIT: Det vill säga att planeringen för fibern redan är godkänd osv.

För det första:
Nu är jag inte expert men då företaget har förklarat att de kommer dra om fiber i det befintliga röret, som coaxen nu går i, så antar jag att vi inte talar om att de ska gräva upp halva grannskapet. Boxen de drar ifrån finns 50 meter bort och vissa grannar är redan uppkopplade till denna. Sedan förstår ju även jag att det behöver fixas saker i huset som omvandlare från fiber-kabel mm. Det var ju därför vi ville göra det i somras när vi hade tid.

För det andra:
Företaget har inte kovänt vad det gäller den sagda tiden. Som du säger så fanns det ingen tid sagd. De har däremot helt bytt ton och resonemang när man kontaktar dem nu. Innan var det i stil med "Detta är inget svårt, det löser vi kvickt. Var det något annat ny vill ha hjälp med?", nu låter det mest "Vi har skjutit upp arbetet i dit område, var god dröj". Det är denna bit jag tycker är oproffsig, deras attityd har kovänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ga22be:

För det första:
Nu är jag inte expert men då företaget har förklarat att de kommer dra om fiber i det befintliga röret med, som coaxen nu går i, så antar jag att vi inte talar om att de ska gräva upp halva grannskapet. Boxen de drar ifrån finns 50 meter bort och vissa grannar är redan uppkopplade till denna. Sedan förstår ju även jag att det behöver fixas saker i huset som omvandlare från fiber-kabel mm. Det var ju därför vi ville göra det i somras när vi hade tid.

För det andra:
Företaget har inte kovänt vad det gäller den sagda tiden. Som du säger så fanns det ingen tid sagd. De har däremot helt bytt ton och resonemang när man kontaktar dem nu. Innan var det i stil med "Detta är inget svårt, det löser vi kvickt. Var det något annat ny vill ha hjälp med?", nu låter det mest "Vi har skjutit upp arbetet i dit område, var god dröj". Det är denna bit jag tycker är oproffsig, deras attityd har kovänt.

Brukar vara så när man fått in kontrakten. Som nämnts så kan vi här inte göra så mycket. Prata med konsumentvägledaren eller Konsumentverket och se om de kan hjälpa dig.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1448507-fibra-vill-ha-m...

Skrivet av fragwolf:

Brukar vara så när man fått in kontrakten. Som nämnts så kan vi här inte göra så mycket. Prata med konsumentvägledaren eller Konsumentverket och se om de kan hjälpa dig.

Inte göra, men sådana här trådar gör ju de knappast gott så det är ju bara bra om de får lite aktivitet (dock nämns inte ISPn i detta fall).