Ny WiFi-router eller Ubiquity AP + router?

Permalänk
Medlem

Ny WiFi-router eller Ubiquity AP + router?

Får "öppen fiber" inom kort och behöver ersätta Thomson-routern Telia skänker till en, med något som funkar i hela huset... Har idag en repeater som funkar ok, men inte mer...

Frågan är om jag ska köpa en router med inbyggd wifi, eller satsa på separata APs och en router utan wifi..

Huset är enplans på ca 125 kvm, och jag kan placera routern "mitt i"... Jag har dessutom ca 800 kvm tomt som vore kul att nå hyfsat med trådlöst nätverk...

Ska man köpa Ubiquity router och två APs hamnar man ju på 3-4 kkr men jag kan nog nå hela huset och den viktigaste delen av tomten med bra täckning...

En bättre WiFi-router är något (eller mycket?) billigare, men då blir placeringen en kompromiss.... Det verkar också som att folk är mindre nöjda med att komplettera WiFi-routern med en extra AP, jämfört med "all out" ubiquity...

Vad ska jag göra? Tips och idéer mottages tacksamt...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett skalbart nätverk och något du kan bygga på senare och som bara fungerar så har du ju svarat på din egen fråga.

Genom att satsa på ubiquiti och deras produkter kan man ju egentligen inte hamna fel(förutom om man inte kan konfigurera det korrekt).

Så en ubiquiti edgerouter x och sedan ap-lr accesspunkter om du nu vill köra zerohandoff eller köra ap ac lr men där finns det inte zerohandoff än, det går dock göra liknande men då ska man helst använda en aktiv kontroller för bästa resultat.

Tänk på beställa Edgerouter x i god tid för beställningstiden brukar ta ett par veckor oavsett återförsäljare har jag märkt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Hur pass bekväm är du med konfiguration av nätverksutrustning? Skulle hellre köra pfsense, en switch med stöd för VLAN samt ubiquiti APs istället för router med inbyggd wifi.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle börjat med Telias router om du kommer att placera den mitt i huset. Jag har själv en lösning med Telias router plus en Ubiquiti AC Lite i en 177kvm 1½-plans villa. Anledningen till att jag köpte en AP är att routern är placerad i ena änden av huset och farten i motsatta hörnet var lite sådär. Nu har jag mer jämn täckning. Det kan också noteras att jag har två barn som sitter kvällarna igenom och streamar Netflix och spelar spel (ibland samtidigt) via trådlöst. Ingen klagar, och det gjorde de inte heller innan AP'n kom upp.

Så mitt tips är att börja med Telia routern och se hur du tycker att det funkar. Om du vill kan du ju komplettera med en AP som täcker trädgården. Ryktena om hur sunkig Telias router är, är starkt överdrivna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Jag körde faktiskt på en sådan lösning nu när jag valde att uppgradera nätverket senast. Dock med ZyXEL hårdvara istället för Ubiquiti.

Har en Router + Switch som sitter centralt och sedan POE matning till APs på 3 plan.

Nu är nätverket skalbart och behös det nya APs ersätter jag dem eller behövs det ny switch så ersätter jag den nuvarande eller installerar en till.

Permalänk
Medlem

Använder EdgeRouter SFP+ samt Edge Switch samt en AP-lite.
Jag kan nu ha gästnätverk både i Ethernet uttagen samt på AP. Smart TV, PS4 på ethernet samt Android paddan WIFI körs på gästnätverket.
Jag kan även köra IPTV till 2 portar i switchen.
3 PC på hemma nätverket + skrivare.
Men sen managerment nätverket är lite tricky. AP kräver Untagged samt att Managermen mjukvaran (Unify controller) måste sitta på samma Nätverk som AP för Layer 2 manargent. Det går att konfo så du får managermetn över Layer 3 men det orkar jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Vill du ha ett skalbart nätverk och något du kan bygga på senare och som bara fungerar så har du ju svarat på din egen fråga.

Genom att satsa på ubiquiti och deras produkter kan man ju egentligen inte hamna fel(förutom om man inte kan konfigurera det korrekt).

Så en ubiquiti edgerouter x och sedan ap-lr accesspunkter om du nu vill köra zerohandoff eller köra ap ac lr men där finns det inte zerohandoff än, det går dock göra liknande men då ska man helst använda en aktiv kontroller för bästa resultat.

Tänk på beställa Edgerouter x i god tid för beställningstiden brukar ta ett par veckor oavsett återförsäljare har jag märkt.

Jag behöver nog inte bygga om/ut så där mycket i framtiden... Vad är egentligen skillnaden på edgerouter x och lite?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag skulle börjat med Telias router om du kommer att placera den mitt i huset. Jag har själv en lösning med Telias router plus en Ubiquiti AC Lite i en 177kvm 1½-plans villa. Anledningen till att jag köpte en AP är att routern är placerad i ena änden av huset och farten i motsatta hörnet var lite sådär. Nu har jag mer jämn täckning. Det kan också noteras att jag har två barn som sitter kvällarna igenom och streamar Netflix och spelar spel (ibland samtidigt) via trådlöst. Ingen klagar, och det gjorde de inte heller innan AP'n kom upp.

Så mitt tips är att börja med Telia routern och se hur du tycker att det funkar. Om du vill kan du ju komplettera med en AP som täcker trädgården. Ryktena om hur sunkig Telias router är, är starkt överdrivna.

Iofs, att behålla aset har jag inte ens tänkt på.... Problemet jag har är att den har rätt sunkig räckvidd... Nu står den "mitt i huset" och i sovrummet (dock med murad spis i skottlinjen) så är det nästan oanvändbart... Hence repeatern... Dessutom tappar den uppkopplingen rätt ofta, man får vänta någon minut ibland på att få kontakt med omvärlden... (verkar vara bättre på det trådbundna dock)..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244184:

Jag körde faktiskt på en sådan lösning nu när jag valde att uppgradera nätverket senast. Dock med ZyXEL hårdvara istället för Ubiquiti.

Har en Router + Switch som sitter centralt och sedan POE matning till APs på 3 plan.

Nu är nätverket skalbart och behös det nya APs ersätter jag dem eller behövs det ny switch så ersätter jag den nuvarande eller installerar en till.

Vad för router kör du med? ZyXEL verkar ju vara enda vettiga alternativet till Ubiquity...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tactoad:

Hur pass bekväm är du med konfiguration av nätverksutrustning? Skulle hellre köra pfsense, en switch med stöd för VLAN samt ubiquiti APs istället för router med inbyggd wifi.

Tja.. Jag är hyfsat teknisk, har hållit på med datorer sen nätverk var allt annat än plug and play, men jag är inte överdrivet intresserad av nätverk.... Det ska funka bara... Jag kan säkert googla mig till lösningar på både det ena och det andra... Tanken med Ubiquity är väl att det verkar vara rätt lätt att få något som bara funkar...

Pfsense går bara att köra på någon form av dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Går själv i samma tankar som du, fick precis fiber indraget i kåken jag bor i nu. Men jag velar något otroligt mellan en "konsumentrouter", Edgerouter x och en Unifi AP eller pfsense och en Unifi AP.

Jag kör pfsense i mitt andra residens, det funkar utmärkt men på senare tid har jag tappat intresset totalt för nätverkskonfiguering och allt inom servrar. Då är det lockande att köpa en plug n play router. Ska jag köra pfsense måste jag även bygga ihop en till dator, vilket inte känns så lockande.

Angående Edgeroutern X har jag läst en del som varit missnöjda med den, bland annat att den inte klara över 10 Mbit/s via VPN och att den lägger av titt som tätt och strular helt enkelt.

Det är väldigt svårt.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Kör med en edgerouter PoE & två av deras billigaste AP's i huset.
Sjukt smidigt med PoE till dom, bara dra en kabel och sen är det redo för konfigurering! Täcker utan problem hela huset och tomten på 1000m².

Kan inte säga att jag använder i närheten av hälften av funktionerna, men den har betett sig stabilt för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Kör med en edgerouter PoE & två av deras billigaste AP's i huset.
Sjukt smidigt med PoE till dom, bara dra en kabel och sen är det redo för konfigurering! Täcker utan problem hela huset och tomten på 1000m².

Kan inte säga att jag använder i närheten av hälften av funktionerna, men den har betett sig stabilt för mig.

Är det värt att lägga 200 spänn per
AP för att få AC?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Är det värt att lägga 200 spänn per
AP för att få AC?

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska definitivt köpa AC från Ubiquiti. Ubiquiti själva betraktar de äldre modellerna som föråldrade och de visas inte ens på deras hemsida längre.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Är det värt att lägga 200 spänn per
AP för att få AC?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du ändå köpa nytt och fixa ditt Wi-fi så skulle jag absolut lägga några kronor extra på AP med AC. Då har du ditt Wi-fi modernt i flera år till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Du ska definitivt köpa AC från Ubiquiti. Ubiquiti själva betraktar de äldre modellerna som föråldrade och de visas inte ens på deras hemsida längre.

OK, ok...

Nån som vet vad det är för skillnad på deras Security gateway och edgerouter? Jag kommer gömma undan allt, så att få inbyggt poe i routern är egentligen inget jag prioriterar över pris... Switchar har jag gott om, så får jag bara routingfunktionen så löser sig resten...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Kan jag göra så att jag köper en AP och kopplar den till telia-routern jag redan har, och stänger av det inbyggda trådlösa nätverket i den? Så kan jag börja leka lite med inställningarna och se om det är ett alternativ att behålla den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Tack för alla svar!

Kan jag göra så att jag köper en AP och kopplar den till telia-routern jag redan har, och stänger av det inbyggda trådlösa nätverket i den? Så kan jag börja leka lite med inställningarna och se om det är ett alternativ att behålla den?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!
Jag löste det genom att inhandla en Edgerouter POE samt en Unifi AC AP Pro. Ringde Telia och bad dom brygga Telia-routern.
Kopplade in och konfigurerade allt i väntan på att fibern skulle kopplas in. När väl fibern var inkopplad var det bara att koppla upp sig mot tjänstefördelaren istället för routern.

Konfigureringsmässigt är Edgerouterns mjukvara Edgemax väldigt lätt att komma igång med om man följer den wizard som finns. Dock så behöver man ladda ned den senaste mjukvaran för att wizard:en ska finnas med.

Lika simpelt är det att konfigurera AP:n. Det finns bra guider på nätet för båda.

Jag bor i ett trähus på 150m2, 75m2/plan. Upplever full täckning om AP:n placeras centralt i huset på båda planen.
Har även täckning på hela min 1300m2 tomt, även om den såklart avtar ju längre bort man kommer. Dock i närområdet så är täckningen alldeles utmärkt.

Jag har bara positiva erfarenheter och har inte stött på några problem hittills med Ubiquitis produkter.
För den avancerade finns det oändligt mycket inställningar att göra.
Senast igår la jag in ett ad-block script i routern för att slippa reklam. (Dock ej Sweclockers såklart).

Hoppas det hjälpte dig på vägen

Visa signatur

🎮 → I7 6700K
🖥️ → LG 34" • 🥽 → Iphone 12 PRO VR ELITE
🎧 → Hörlurar Hyper X
🖱️ → Logitech G Pro | ⌨️ → ASUS ROG
💻 → HP G9

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag uppgraderade min router när jag fick fiber 1000/100 till en Asus RT-AC87U.

Jag bor i en 1,5plans villa, trästomme och tegelfasad. Tomten är ca 800kvm.

Jag har placerat routern mitt i huset och har täckning överallt på plan 1 och i trädgården med 2,4ghz som ger ca 50mbit på iphone6.
Inne i huset har jag bra täckning på 5ghz som ger ca 200-250mbit men ingen täckning i trädgården.

Enda gången jag upplever problem i trädgården är om jag har telefon/padda på ett soldäck bakom mitt förråd i trädgården då kan täckningen försvinna eller bli väldigt låg vilket iofs är naturligt eftersom det är 25-30m från routern och signalen ska gå genom 5 väggar, varav 2 är förrådet utomhus.

Ap ger alltid bäst täckning men kan kosta mer "om du ska köpa både ny router och AP/Ap's" och kräver mer jobb och viss kabeldragning,själv har jag en AP på plan 2 för att ge bra täckning till mina barns prylar.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

OK, ok...

Nån som vet vad det är för skillnad på deras Security gateway och edgerouter? Jag kommer gömma undan allt, så att få inbyggt poe i routern är egentligen inget jag prioriterar över pris... Switchar har jag gott om, så får jag bara routingfunktionen så löser sig resten...

Skickades från m.sweclockers.com

Ingenting hårdvarumässigt med mjukvarumässigt skiljer det ganska mycket. USG som tillhör Unifi-serien går in i Controller UI't så du får konfa allt därifrån - konfigen skrivs nämligen till en json-fil som routern sen läser in. Du KAN fortfarande confa allt i routern själv, men så fort den går in i en "provisioning" (vilket sker när du gör konfigändringar i Controller UI, eller startar om routern) så kommer den konfigen försvinna.

Fördelarna är att du får fullständiga trafikgrafer och deep packet inspection i Controller UI't, som du inte får om du har Edgerouter, då får du logga in direkt på EdgeMAX UI't.

EdgeMAX ligger längre fram i mjukvaruuppdateringar än Unifi, så du får fler funktioner. Det var ännu lite värre förut då man inte kunde konfa brandväggsregler samt statisk routing i Unifi Controller (detta är nu löst).

Samma sak med Unifi switchar, dom går in i Controller UI't och du konfar allt därifrån.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

OK, ok...

Nån som vet vad det är för skillnad på deras Security gateway och edgerouter? Jag kommer gömma undan allt, så att få inbyggt poe i routern är egentligen inget jag prioriterar över pris... Switchar har jag gott om, så får jag bara routingfunktionen så löser sig resten...

Skickades från m.sweclockers.com

ER och USG har helt olika koncept för konfigurering. USG konfigureras från deras Unify controller (samma som för deras AP) som ska köras på en seperat dator. ER har mer traditionellt web interface (+ CLI för avancerade saker).

EDIT: too late...

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Ingenting hårdvarumässigt med mjukvarumässigt skiljer det ganska mycket. USG som tillhör Unifi-serien går in i Controller UI't så du får konfa allt därifrån - konfigen skrivs nämligen till en json-fil som routern sen läser in. Du KAN fortfarande confa allt i routern själv, men så fort den går in i en "provisioning" (vilket sker när du gör konfigändringar i Controller UI, eller startar om routern) så kommer den konfigen försvinna.

Fördelarna är att du får fullständiga trafikgrafer och deep packet inspection i Controller UI't, som du inte får om du har Edgerouter, då får du logga in direkt på EdgeMAX UI't.

EdgeMAX ligger längre fram i mjukvaruuppdateringar än Unifi, så du får fler funktioner. Det var ännu lite värre förut då man inte kunde konfa brandväggsregler samt statisk routing i Unifi Controller (detta är nu löst).

Samma sak med Unifi switchar, dom går in i Controller UI't och du konfar allt därifrån.

Tack, tack! Så om man egentligen inte använder någon dator regelbundet (som man kör controller-programmet på) så har jag inga fördelar med USG?

ER kan man konfigurera som "förr" via ett web-gui, från vilken dator som helst, om jag fattat rätt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

ER och USG har helt olika koncept för konfigurering. USG konfigureras från deras Unify controller (samma som för deras AP) som ska köras på en seperat dator. ER har mer traditionellt web interface (+ CLI för avancerade saker).

EDIT: too late...

Tack tack!
Men det går att konfigurera USG och sen köra utan dator /programmet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

@fizzdan: Du kan konfa det med Controllern, eller direkt på routern (om den inte är kopplad emot en controller så har den ett vanligt Web GUI men aldrig konfat där, vet inte om alla funktioner är med?), sen kan du stänga ner Controllern.

Du behöver även Controllern för att konfa AP's ändå...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ryktena om hur sunkig Telias router är, är starkt överdrivna.

jag gick igenom 3 olika routers från telia innan jag gav upp och köpte en asus.. tycker dom är helt fruktansvärda

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Tack tack!
Men det går att konfigurera USG och sen köra utan dator /programmet?

Skickades från m.sweclockers.com

inga problem, controllern måste inte vara igång jämnt, men det kan vara lite finesser som vissa loggningsfunktioner som är beroende av att controllern är igång, lite osäker på det.

Permalänk
Medlem

Beställde en AC-PRO nu... Återkommer när jag fått gråa hår och slängt ut Telias router genom fönstret...

Tack för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Tack för alla svar!

Kan jag göra så att jag köper en AP och kopplar den till telia-routern jag redan har, och stänger av det inbyggda trådlösa nätverket i den? Så kan jag börja leka lite med inställningarna och se om det är ett alternativ att behålla den?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej, det går bra! Jag kör så, fungerar bra, och förstår mig inte på dom som säger att routern suger, när det är ap delen som är det som krånglar. Routrar trafiken alldeles utmärkt, och blir knappt varm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Beställde en AC-PRO nu... Återkommer när jag fått gråa hår och slängt ut Telias router genom fönstret...

Tack för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Extremt bra val!

Har en hemma i lägenheten. Har aldrig varit med om en AP med så bra täckning. Bor i ett passivhus så det är som en bunker. Direkt jag går innanför dörren till huset så dör allt vad mobilnät heter. Men wifi från 3e våningen det har jag.

Sattes upp en controller direkt hemma då jag har en server som går 24/7. Har dock sett att det går att installera den på en raspberry pi. Vilket är riktigt trevligt.

Mvh
Mattias

Edit: Såg att du pratade om att stänga av WiFi på telias router. Det är väldigt enkelt. Finns en knapp på ovansidan som ska hållas inne tills statuslampan blir blå. Fungerar på 799 v2 799vac och 799vac xtream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Extremt bra val!

Har en hemma i lägenheten. Har aldrig varit med om en AP med så bra täckning. Bor i ett passivhus så det är som en bunker. Direkt jag går innanför dörren till huset så dör allt vad mobilnät heter. Men wifi från 3e våningen det har jag.

Sattes upp en controller direkt hemma då jag har en server som går 24/7. Har dock sett att det går att installera den på en raspberry pi. Vilket är riktigt trevligt.

Mvh
Mattias

Edit: Såg att du pratade om att stänga av WiFi på telias router. Det är väldigt enkelt. Finns en knapp på ovansidan som ska hållas inne tills statuslampan blir blå. Fungerar på 799 v2 799vac och 799vac xtream.

Och nu ligger den och väntar på uthämtningsstället... Svårt att inte gilla Inet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.