Jag kan 3D-programmering, det är därför jag vet hur projiceringen funkar och att spel som inte vet om radien på kurvningen blir... tja, kalla det "mer fel än plattskärm" om ni vill då
Utåtkurvade CRT-skärmar var ju också fel åt andra hållet, så att säga. Även om det kom platta CRT på slutet.
16:9-formatet är väl det som orsakat mest geometriförvanskning vilket man ser ut mot sidorna i många spel - om man vrider på huvudet.
Den geometritransformationen är väl så noggrann som möjligt, men att geometrin blir utdragen absurt på sidorna är att den är gjord för att betraktarens ögon är riktade rakt fram, mitt framför skärmen.
Nu placerar man ju skärmen på lämpligt avstånd, vilket är subjektivt. Och är FOV:en för hög drar man ner den. Å andra sidan leder det till praktiska gameplay-problem när FOV går ner mycket under 85, så normalt justerar man den så den också är bekväm precis som skärmavståndet.
Jag var nog mest nyfiken vad en kurvad skärm ger i mervärde subjektivt, för er som använder såna. Ska köpa en skärm, men det verkar inte finnas gamingskärmar som tävlar med de bästa som också är kurvade. Än?
Det bästa argumentet jag kan tänka mig på 5 röda är att det kan vara mer immersive i bilspel? Och att det kan fixa betraktningsvinklar lite på TN-paneler, även om det horisontellt är ett litet/obefintligt problem.
Men jag har ju inte fått något svar på delfråga 2 där i OP om fördel, så det är bara hur jag tänker mig. Kanske inte är så.