Blir det inte fel geometri i spel på kurvade skärmar?

Permalänk

Blir det inte fel geometri i spel på kurvade skärmar?

I 16:9 dras geometrin ut i kanterna baserat på en projektion mot skärmens platta yta.

Spelen kan väl inte veta om skärmen är böjd och isf vilken radie R?

Eftersom kurvade skärmar kom nyligen så är det väl inte säkert att något spel tar hänsyn till det än. Blir det inte fel projicering då?

Har kurvade skärmar någon fördel som ändå gör dem värda det?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll? Kurvade skärmar är ju jättetuffa!

Permalänk
Medlem

Jovars, men en vanlig icke-kurvad skärm har bara rätt "projektion" om du sitter med huvudet på exakt rätt avstånd i förhållande till ingame field of viewn och skärmens storlek.

Så med tanke på att detta nästan alltid är ganska mycket fel, så gör den lilla böjningen ingen jättestor skillnad på totalfelet.

Permalänk
Medlem

Om man vill vara petig så är projiceringen ändå inte korrekt i vanliga fall med plattskärmar, felet blir tydligare ju högre fov-inställning man har. Kör man som jag på 3 skärmar med fov runt 150 så ser man hur skevt det blir mot kanterna. 150 fov på 3 skärmar motsvarar runt 100 på en skärm.
Det blir som att rotationen ökar ju längre ut på sidan man tittar.
Helt enkelt i praktiken är det upp till spelmotorn hur projiceringen ska skötas.

Så frågan om det är bättre med en kurvad skärm är svaret:
i teorin, ja
i praktiken, höst personligt

Permalänk

Jag kan 3D-programmering, det är därför jag vet hur projiceringen funkar och att spel som inte vet om radien på kurvningen blir... tja, kalla det "mer fel än plattskärm" om ni vill då

Utåtkurvade CRT-skärmar var ju också fel åt andra hållet, så att säga. Även om det kom platta CRT på slutet.

16:9-formatet är väl det som orsakat mest geometriförvanskning vilket man ser ut mot sidorna i många spel - om man vrider på huvudet.

Den geometritransformationen är väl så noggrann som möjligt, men att geometrin blir utdragen absurt på sidorna är att den är gjord för att betraktarens ögon är riktade rakt fram, mitt framför skärmen.

Nu placerar man ju skärmen på lämpligt avstånd, vilket är subjektivt. Och är FOV:en för hög drar man ner den. Å andra sidan leder det till praktiska gameplay-problem när FOV går ner mycket under 85, så normalt justerar man den så den också är bekväm precis som skärmavståndet.

Jag var nog mest nyfiken vad en kurvad skärm ger i mervärde subjektivt, för er som använder såna. Ska köpa en skärm, men det verkar inte finnas gamingskärmar som tävlar med de bästa som också är kurvade. Än?

Det bästa argumentet jag kan tänka mig på 5 röda är att det kan vara mer immersive i bilspel? Och att det kan fixa betraktningsvinklar lite på TN-paneler, även om det horisontellt är ett litet/obefintligt problem.

Men jag har ju inte fått något svar på delfråga 2 där i OP om fördel, så det är bara hur jag tänker mig. Kanske inte är så.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.