Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Original DJI köp importavgifter

Permalänk
Avstängd

Original DJI köp importavgifter

Hejsan,

Jag köpte en Mavic Pro från DJIs hemsida och valde Sverige som land. Och självfallet var momsen inräknad på hemsidan jag betala för. Nu fick jag mitt Track-ID och den skeppas från kina och jag har fått ett mail om något som kallas VAT invoice. Jag antar och hoppas att jag inte behöver betala tull+moms och sådant igen?

Är galet förvirrad, tack för hjälpen!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

VAT=Moms. Så det är inte tull, tull kan du få först när paketet har kommit till Sverige.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coca:

VAT=Moms. Så det är inte tull, tull kan du få först när paketet har kommit till Sverige.

Jo jag vet att VAT=moms, men varför i hela friden ska jag betala för tull när jag köpte via deras "svenska" sida och de inte skriver att det skeppas från kina. Det är helt sjukt.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Om DJI skriver att man betalar tull+moms (som det är när man handlar från eBay t.ex.) så är det bara att gå tillbaka till DJI om det är så att du får en faktura på det.
Annars ska du naturligtvis betala det då du köper utanför EU och det är tull+momspliktigt.

Så vad har DJI gett dig för information och vad är det som inte stämmer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keptang:

Om DJI skriver att man betalar tull+moms (som det är när man handlar från eBay t.ex.) så är det bara att gå tillbaka till DJI om det är så att du får en faktura på det.
Annars ska du naturligtvis betala det då du köper utanför EU och det är tull+momspliktigt.

Så vad har DJI gett dig för information och vad är det som inte stämmer?

De har inte gett mig någon information alls, den är köpt via DJI Sverige. Och där stog det att VAT var included... inget om att den skulle skeppas från kina och jag får betala eventuell tull. Hittar bara detta:

5. Do I need to pay customs and import charges for my order?
Customs fees and VAT are already included in the product price when purchasing products from our online store. However, you may be asked to pay a charge by local shipping agents. If you encounter this situation, we strongly advise you not to pay them, and contact our online sales support at onlinesales@dji.com.Dedicated staff will be available to help you.

Men om man köper utanför EU så MÅSTE tull betalas så förstår inte hur det kan vara " i priset " som de skriver...

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

@MarkoV: De har i så fall redan "förbetalt" den eller liknande?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@MarkoV: DJI har ingen verksamhet i Sverige.

Kontakta DJI på deras mail.

Permalänk
Medlem

Varför är du så förvånad, allt du köper från utlandet över en viss summa ska tullas och deklareras ? men får du lapp att du ska betala tull så kontakta dom då och fråga vad du ska göra, jag tvivlar starkt den slinker igenom tullen ingen liten diskret sak direkt.. Det låter märkligt du köpt den i sverige men den skickas från kina, då kan man lika gärna köpa en här istället och slippa strul.

Permalänk

När du köper direkt från DJIs sida behöver du inte betala tull eller andra avgifter, jag har köpt därifrån och allt är inbakat i slutpriset.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

De har inte gett mig någon information alls, den är köpt via DJI Sverige. Och där stog det att VAT var included... inget om att den skulle skeppas från kina och jag får betala eventuell tull. Hittar bara detta:

5. Do I need to pay customs and import charges for my order?
Customs fees and VAT are already included in the product price when purchasing products from our online store. However, you may be asked to pay a charge by local shipping agents. If you encounter this situation, we strongly advise you not to pay them, and contact our online sales support at onlinesales@dji.com.Dedicated staff will be available to help you.

Men om man köper utanför EU så MÅSTE tull betalas så förstår inte hur det kan vara " i priset " som de skriver...

De säger ju att moms och tull ingår i priset, och att du ska kontakta dem ifall fraktföretaget vill att du ska betala något extra. Så jag föreslår att du gör precis som de skriver och kontaktar DJI, för det verkar ju inte vara någon ovanlig situtation för dem.