Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tips på hörlurar med tunn bas i?

Permalänk

Tips på hörlurar med tunn bas i?

Hej!

Jag letar efter ett par hörlurar med väldigt lite eller "tunn" bas i. Hörlurarna jag har nu har blivit utslitna därav har basen minskat och jag gillar det.

mvh

Permalänk
Medlem

Sennheisers brukar vara ganska neutrala

Permalänk
Medlem

AKG K701

Permalänk

Har en fråga till, vad i specifikationen tyder på att det är tunn/låg bas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenilampan:

Har en fråga till, vad i specifikationen tyder på att det är tunn/låg bas?

Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenilampan:

Har en fråga till, vad i specifikationen tyder på att det är tunn/låg bas?

Skrivet av andropen:

Vad menar du?

Tror han menar specifikationen för ett par hörlurar. Typ, frekvensomfång, ohm o.s.v

I så fall, inget i en normal "specifikation" för ett par hörlurar tyder på att det är tunn/låg bas. Tror inte det är de du är ute efter heller... Troligtvis är det ett par hörlurar med en ganska rak/flat frekvenskurva som du vill ha.

Permalänk
Skrivet av andropen:

Vad menar du?

Ja, alltså vad är det som avgör om det är tunn/låg bas i hörlurnarna är det impendansen etc. eller vad är det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eXim:

Sennheisers brukar vara ganska neutrala

Vilket inte är det samma som tunna, mindre modeller (< HD 800) hos Sennheiser är snarare något tjocka i basen.

Skrivet av andropen:

Är inte tunna i basen men saknar lite subbas.

Jag har själv AKG K 1000 och de kan man väl kalla lite tunna i basen men de låter fantastiskt trevligt och jag har använt dem med basmoduler som gick in och stöttade upp under ca 120Hz.

Skrivet av andenilampan:

Har en fråga till, vad i specifikationen tyder på att det är tunn/låg bas?

Att de börjar tappa nivå under 200 Hz.
Jag tycker inte du specifik ska leta en lur eller hörlursförstärkare som färgar åt nått håll utan färga ljudet med en eq om du måste, då kan du stänga av färgningen när du tröttnat på den.
Har du nån gång lyssnat på en bra hörlursanläggning eller har du bara lyssnat via ditt Hyper x headset ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Beyerdynamic DT 770/880/990. Har 880 själv och är väldigt nöjd!

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenilampan:

Hej!

Jag letar efter ett par hörlurar med väldigt lite eller "tunn" bas i. Hörlurarna jag har nu har blivit utslitna därav har basen minskat och jag gillar det.

mvh

Använd EQ. Alla ljudkort har någon form av EQ, tom billiga realtekgrejor. Telefoner har det oftast också.

Sen är ju frågan hur din smak är när det gäller ljudbilden i övrigt. Hörlurar kan ha en väldigt olika känsla i ljudet. Här kommer vi ni på subjektiva saker som enbart du själv kan lyssna dig till. Men en karaktär hos din hörlur kan du inte "EQa" bort. Jag kan inte få mina Fidelio X2 att låta som ett par Bose Quiet Comfort hur jag än gör. Det är två helt olika hörlurar.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@andenilampan: det är svårt att rekommendera lurar utan du berättar vad du har nu. Vi måste ha något att referera till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenilampan:

Ja, alltså vad är det som avgör om det är tunn/låg bas i hörlurnarna är det impendansen etc. eller vad är det?

Jaha, nej man kan nog inte se i specifikationerna om ett par hörlurar är bastunna eller inte.

Om du inte vill använda EQ som det andra tipsar om, kan du söka på "<hörlurens namn> frequency response graph" på google images och jämföra mellan olika hörlurar, eller använda headphone.com här och här.

Edit:

Skrivet av biorrith:

@andenilampan: det är svårt att rekommendera lurar utan du berättar vad du har nu. Vi måste ha något att referera till.

Instämmer. Neutralt ljud kanske är det TS egentligen vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenilampan:

Hej!

Jag letar efter ett par hörlurar med väldigt lite eller "tunn" bas i. Hörlurarna jag har nu har blivit utslitna därav har basen minskat och jag gillar det.

mvh

Budget? Jag har ett par Senneheiser HD598 som har väldigt neutralt ljud med tunn bas. De sitter bra på huvudet, väger väldigt lite och låter bra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gillar ath-ad700x, öppna lurar med tunn bas och bra soundstage för spel oxå!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight