Koppla upp mig emot fibernätet själv?

Permalänk
Medlem

Koppla upp mig emot fibernätet själv?

Hallå där gott folk!
Har nyligen beställt fiberlösning via Universal Telecom, deras planerade aktiveringsdatum var den 18e denna månad. Är självklart lite grinig då det är den 25e idag. Jag tog kontakt med deras (förövrigt värdelösa) kundservice, och damen där sa till mig att man tydligen kan ansluta sig själv genom att koppla en ethernet kabel via fiberuttaget till datorn.

Provade detta och kom då till Falu stadsnäts hemsida, men har inte en blekaste aning hur jag ska gå till väga för att aktivera tjänsten själv från den sidan.

Har någon av er kunskap om hur man gör detta eller bara allmänna tips på hur man kommer igång så får ni jättegärna berätta.

Tack på Förhand!

Permalänk
Medlem

Vet inte hur Just Falu stadsnäts Portal serut Men på Dalaenergis nät där kommer man till en portal och kan välja tex Telia och hastighet och sen får man skriva i sina uppgifter. och sen hoppar igång. Men om du skickar en skärmdump så blir det lättare för oss att hjälpa.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Vet inte hur Just Falu stadsnäts Portal serut Men på Dalaenergis nät där kommer man till en portal och kan välja tex Telia och hastighet och sen får man skriva i sina uppgifter. och sen hoppar igång. Men om du skickar en skärmdump så blir det lättare för oss att hjälpa.

Likadant i mitt stadsnät
Tog 2 min efter jag beställt genom portalen tills det var igång.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Likadant i mitt stadsnät
Tog 2 min efter jag beställt genom portalen tills det var igång.

Har du Zitius som KO? (Kommnuikations operatör)

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Likadant i mitt stadsnät
Tog 2 min efter jag beställt genom portalen tills det var igång.

Mitt har inte gått igång på flera timmar :S

#16453253

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Mitt har inte gått igång på flera timmar :S

Många har inte automatisering utan personal som aktiverar manuellt så de sätter upp det retroaktivt, vilket kan betyda att det kan ta ett par dagar. Det enda sättet att snabba på själva processen är att ringa till din internet leverantör och ber dem ringa till ditt stadsnät för att aktivera dig så fort som möjligt, vilket resulterar oftast att de fixar till det via ett telefon samtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Många har inte automatisering utan personal som aktiverar manuellt så de sätter upp det retroaktivt, vilket kan betyda att det kan ta ett par dagar. Det enda sättet att snabba på själva processen är att ringa till din internet leverantör och ber dem ringa till ditt stadsnät för att aktivera dig så fort som möjligt, vilket resulterar oftast att de fixar till det via ett telefon samtal.

Aha, får bli ett samtal till Bahnhof idag då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Mitt har inte gått igång på flera timmar :S

#16453253

ligger det redan en beställning på ditt utags nummer kommer det inte gå.
Du får ringa kundtjänst be dom ta bort beställningen du gjorde tidigare.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

ligger det redan en beställning på ditt utags nummer kommer det inte gå.
Du får ringa kundtjänst be dom ta bort beställningen du gjorde tidigare.

Nu förstår jag inte riktigt. Jag har gjort en beställning, och jag kan inte beställa om jag har beställt?

Ringde precis, allt de sa att de hade tagit emot min felanmälan och att jag skulle vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nu förstår jag inte riktigt. Jag har gjort en beställning, och jag kan inte beställa om jag har beställt?

Ringde precis, allt de sa att de hade tagit emot min felanmälan och att jag skulle vänta.

Ligger det en beställning på ditt uttags nummer kan man inte göra en till.Rätt logiskt då den blir upptagen..
Du skulle inte göra en felanmälan utan ångra din beställning du gjorde på deras hemsida så den tas bort..Efter det blir ditt uttag ledigt igen och du kan då göra en ny beställning genom portalen.

Du tog liksom den längre vägen till beställning än den som görs direkt i portalen..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nu förstår jag inte riktigt. Jag har gjort en beställning, och jag kan inte beställa om jag har beställt?

Ringde precis, allt de sa att de hade tagit emot min felanmälan och att jag skulle vänta.

Hej kära ISP.
Jag önskar felanmäla min senaste felanmälan, då den blev fel. Kan ni rätta till det?
- Var god vänta...

@Denwen

Med mitt fs Tele2 så var det bara plugga i en dator direkt i nätverksuttaget, öppna en webbläsare, välja den internet typ jag önskade ha, hastighet osv, fylla i allt och följa guiden. Svårare är det inte normalt om allt är färdigt. Sen bör du koppla ur datorn och in ev router så bör du kunna surfa.

På vissa ställen är initiering automatisk, på andra manuell (av deras personal). Är den manuell kan det ta lite tid, medan det normalt tar nån min eller 2 med automatik. Sen får du oavsett hem papper med alla detaljer, avtal mm i brevlådan och en inbetalningsavi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ligger det en beställning på ditt uttags nummer kan man inte göra en till.Rätt logiskt då den blir upptagen..
Du skulle inte göra en felanmälan utan ångra din beställning du gjorde på deras hemsida så den tas bort..Efter det blir ditt uttag ledigt igen och du kan då göra en ny beställning genom portalen.

Du tog liksom den längre vägen till beställning än den som görs direkt i portalen..

Fast jag beställde ju genom portalen, dock via en annan anslutning. Då det inte gick att komma in via fibern. Var precis hos grannen, som inte beställt något alls. Kan inte heller komma åt portalen via fiber uppkopplingen.

Skrivet av Paddanx:

Hej kära ISP.
Jag önskar felanmäla min senaste felanmälan, då den blev fel. Kan ni rätta till det?
- Var god vänta...

@Denwen

Med mitt fs Tele2 så var det bara plugga i en dator direkt i nätverksuttaget, öppna en webbläsare, välja den internet typ jag önskade ha, hastighet osv, fylla i allt och följa guiden. Svårare är det inte normalt om allt är färdigt. Sen bör du koppla ur datorn och in ev router så bör du kunna surfa.

På vissa ställen är initiering automatisk, på andra manuell (av deras personal). Är den manuell kan det ta lite tid, medan det normalt tar nån min eller 2 med automatik. Sen får du oavsett hem papper med alla detaljer, avtal mm i brevlådan och en inbetalningsavi.

Jag frågade bara varför det tog tid och det hade han inget svar på...Känns ju som något de borde veta.

Vad jag kan se på mitt stadsnäts hemsida så är ingen i vårt område ansluten ännu. Jag antar att man behöver en anslutning till stadsnätet för att kunna beställa/nå stadsnätets beställningsportal? För det går liksom inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag frågade bara varför det tog tid och det hade han inget svar på...Känns ju som något de borde veta.

Lovar dig... du och jag som sitter här vet nog precis lika mycket om det som "first line support". De lägger bara in ärenden, och har standard frågor/felsökning. Därför jag skrev som jag gjorde

Skrivet av Baxtex:

Vad jag kan se på mitt stadsnäts hemsida så är ingen i vårt område ansluten ännu. Jag antar att man behöver en anslutning till stadsnätet för att kunna beställa/nå stadsnätets beställningsportal? För det går liksom inte.

Det kan vara att inte allt är färdigkopplat då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lovar dig... du och jag som sitter här vet nog precis lika mycket om det som "first line support". De lägger bara in ärenden, och har standard frågor/felsökning. Därför jag skrev som jag gjorde

Det kan vara att inte allt är färdigkopplat då.

Jo det är sant.

Känns som det, samtidigt sa teknikern igår morse att det skulle gå att beställa en timme efter han varit där. Är det som spär på min förvirring. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Känns som det, samtidigt sa teknikern igår morse att det skulle gå att beställa en timme efter han varit där. Är det som spär på min förvirring. :S

Då förstår jag problemet. Kan ju varit att något blivit fel vid installationen (och du är en av de första som försöker). Har du felanmält det så kan du nog inte göra så mycket mer, tyvärr.

Man vill ju självklart att det ska ta 2 sekunder... men i verkligheten tar allt 2 evigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Känns som det, samtidigt sa teknikern igår morse att det skulle gå att beställa en timme efter han varit där. Är det som spär på min förvirring. :S

Han menade nog att han skickar in uppgifter om en timme och inte att det är klart. Efter det är uppkopplat så måste det föras in och konfigureras. Fast det beror helt på teknikern, i vissa fall så är teknikerna bara inhyrda konsulter via en annan firma, de har typ noll koll på hur det egentligen ligger till.

Om du inte kommer åt en portal, vilket är ganska så standard, så har inte hårdvaran lagts till än. Kan inte svara på hur det är för just ditt nät, men där jag arbetade innan kunde en sådan process ta upp till två veckor, beror helt på hur många kunder det rör sig om och hur mycket arbete som redan fanns att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Då förstår jag problemet. Kan ju varit att något blivit fel vid installationen (och du är en av de första som försöker). Har du felanmält det så kan du nog inte göra så mycket mer, tyvärr.

Man vill ju självklart att det ska ta 2 sekunder... men i verkligheten tar allt 2 evigheter

Skrivet av VexedRelic:

Han menade nog att han skickar in uppgifter om en timme och inte att det är klart. Efter det är uppkopplat så måste det föras in och konfigureras. Fast det beror helt på teknikern, i vissa fall så är teknikerna bara inhyrda konsulter via en annan firma, de har typ noll koll på hur det egentligen ligger till.

Om du inte kommer åt en portal, vilket är ganska så standard, så har inte hårdvaran lagts till än. Kan inte svara på hur det är för just ditt nät, men där jag arbetade innan kunde en sådan process ta upp till två veckor, beror helt på hur många kunder det rör sig om och hur mycket arbete som redan fanns att göra.

Var inne hos grannen precis. Hans wan lampa lyste oranget och gjorde så ca 30 minuter efter teknikern gått. Han kunde nå portalen utan problem. Min wan lampa är helt släckt. Våra linor är dessutom anslutna i samma låda ute vid gatan. Misstänker att något är fel på min låda, även om status lampan lyser grönt på min omvandlare. Får ringa kommunen imorgon och fråga(Avsätter 3h i kalendern och gör mig beredd på "Jag ska koppla dig till någon som vet....Hej nej det är inte mitt ansvar jag ska koppla vidare....").

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast jag beställde ju genom portalen, dock via en annan anslutning. Då det inte gick att komma in via fibern. Var precis hos grannen, som inte beställt något alls. Kan inte heller komma åt portalen via fiber uppkopplingen.

Jag frågade bara varför det tog tid och det hade han inget svar på...Känns ju som något de borde veta.

Vad jag kan se på mitt stadsnäts hemsida så är ingen i vårt område ansluten ännu. Jag antar att man behöver en anslutning till stadsnätet för att kunna beställa/nå stadsnätets beställningsportal? För det går liksom inte.

Gör du beställningen med en router inkopplad??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Gör du beställningen med en router inkopplad??

Jag har ju fortfarande mitt gamla bredband kvar via DSL. Var inga problem att slå in min address, kontrollera så det funkade och beställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har ju fortfarande mitt gamla bredband kvar via DSL. Var inga problem att slå in min address, kontrollera så det funkade och beställa.

Hos mig gick det inte att beställa med en router mellan utan var tvungen att köra datorn direkt i uttaget.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Hos mig gick det inte att beställa med en router mellan utan var tvungen att köra datorn direkt i uttaget.

Det "funkade" ju här.

Men jag gör nog såhär; Imorgon så Ringer jag Bahnhof igen och avbeställer. Ser om det hjälper. Sedan ringer jag kommunen. Sedan kan jag nog inte göra mycket mer.

Permalänk

@Baxtex:

Löste det sig med din beställning? Om WAN-lampan inte lyser så är det fel någonstans mellan dig och station/nod.

De flesta nätägare bygger så att allt är klart fram till kunds fastighet. Så när man gjort kundanslutningen så aktiveras den och man kan börja beställa tjänster ganska omgående.

Om WAN inte lyser så är det något som inte är som det ska rent hårdvarumässigt. Om det är förbindelse från switch-fiber-din utrustning så ska WAN lysa oavsett om switchen är konfigurerad eller ansluten vidare uppåt i nätet.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Var inne hos grannen precis. Hans wan lampa lyste oranget och gjorde så ca 30 minuter efter teknikern gått. Han kunde nå portalen utan problem. Min wan lampa är helt släckt. Våra linor är dessutom anslutna i samma låda ute vid gatan. Misstänker att något är fel på min låda, även om status lampan lyser grönt på min omvandlare. Får ringa kommunen imorgon och fråga(Avsätter 3h i kalendern och gör mig beredd på "Jag ska koppla dig till någon som vet....Hej nej det är inte mitt ansvar jag ska koppla vidare....").

Hahah kopplingsklassikern. Hör av dig om du lyckas slå mitt rekord, när jag skulle ha en ersättarmotor till farsans byggsåg så blev jag kopplad genom 21st företag innan jag kom rätt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

@Baxtex:

Löste det sig med din beställning? Om WAN-lampan inte lyser så är det fel någonstans mellan dig och station/nod.

De flesta nätägare bygger så att allt är klart fram till kunds fastighet. Så när man gjort kundanslutningen så aktiveras den och man kan börja beställa tjänster ganska omgående.

Om WAN inte lyser så är det något som inte är som det ska rent hårdvarumässigt. Om det är förbindelse från switch-fiber-din utrustning så ska WAN lysa oavsett om switchen är konfigurerad eller ansluten vidare uppåt i nätet.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Japp, jag ringde och bokade tid så de ska komma nästa vecka och titta. Borde vara något fel på hårdvaran för som jag skrev, fungerar ju fint för grannen som det funkade direkt efter installationen.

Permalänk
Medlem

I vårt stadsnät som det lokala energiverket levererar så kommer man till deras portal när man kopplar in datorn. Man skapar ett konto och kan sedan trycka aktivera på den leverantör och hastighet man vill ha. Man startar sedan om routern/datorn och surfar på sin nya förbindelse.

Kommer man inte till portalen där man ska beställa ska man prova dels utan router samt att surfa till flera olika hemsidor för att garanterat bli ompekad till deras registreringsportal.