Asynchronous Reprojection finns nu i SteamVR beta. Få bättre flyt och prestanda i spel med HTC Vive

Permalänk
Medlem

Asynchronous Reprojection finns nu i SteamVR beta. Få bättre flyt och prestanda i spel med HTC Vive

Igår kom en ny SteamVR beta-uppdatering (för alla som använder SteamVR i beta-läge), och den inkluderar bland annat en tidig version av Valves nya teknik "Asynchronous Reprojection" som reprojicerar tappade frames och på så sätt ger bättre flyt i spelen på ett mer behagligt sätt än den vanliga "reprojection" och "interleaved reprojection" som redan funnits tidigare i SteamVR.

Har någon här hunnit testa senaste betan?
Vad får ni för resultat med Asynchronous Reprojection?

Själv var jag hos en vän igår hela kvällen och installerade hans nya Vive, så jag hann inte ens prova detta...

Ska tydligen förbättra prestandan markant enligt många som testat! Då kanske vi äntligen kan skruva upp supersampling till 1.8 eller 2.0 utan massa framedrops Kan knappt vänta tills jag får testa detta imorgon kväll när jag äntligen är hemma igen!

Mer info finns bland annat här nedan:

https://uploadvr.com/valve-oculus-atw-reprojection/

https://steamcommunity.com/games/250820/announcements/detail/...

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/59de8k/async_reproject...

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Såg detta också! Mitt största problem just nu är att jag får inte min supersampling att funka???

När jag installerade SteamVR betan så aktivera ej Supersamplingen som den brukar, så jag läste på reddit att någon sa att man fick lägga till
"compositor" : {
"renderTargetMultiplier" : 1.5
},

Men när jag lägger till den raden och startar upp steamVR så rensar den SteamVR filens settings och jag får mata in allt igen... vad är felet?

Permalänk
Medlem

Kanske bör tillägga att man BÖR bocka ur "interleaved reprojection" när man kör med den nya funktionen Asynchronous Reprojection. Annars ser man knappt någon skillnad enligt rapporter.

Skrivet av Barroz:

Såg detta också! Mitt största problem just nu är att jag får inte min supersampling att funka???

När jag installerade SteamVR betan så aktivera ej Supersamplingen som den brukar, så jag läste på reddit att någon sa att man fick lägga till
"compositor" : {
"renderTargetMultiplier" : 1.5
},

Men när jag lägger till den raden och startar upp steamVR så rensar den SteamVR filens settings och jag får mata in allt igen... vad är felet?

Hmm ja jag föjer ditt inlägg på Reddit, hoppas det kommer något konkret svar till slut på hur man ska slå på SS igen Utan SS är det inte kul att spela tyvärr, när man redan vant sig med bättre skärpa...

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Hur kommer man åt steamvr betan? Går inte välja via inställningar eller via steam. Brukar köra utan reprojection aktiverat oftast orkar man ju hålla 90 fps.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hur kommer man åt steamvr betan? Går inte välja via inställningar eller via steam. Brukar köra utan reprojection aktiverat oftast orkar man ju hålla 90 fps.

Högerklicka på SteamVR inne på din spellista i Steam, välj egenskaper. Sista fliken är Beta, där kan du välja att köra beta-version istället. När du valt det så kommer Steam automatiskt ladda ner senaste beta-versionen som finns tillgänglig.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hur kommer man åt steamvr betan? Går inte välja via inställningar eller via steam. Brukar köra utan reprojection aktiverat oftast orkar man ju hålla 90 fps.

https://www.vive.com/us/support/faqs/GUID-B0C13734-4CD6-4FC3-...

För övrigt är ATW helt underbart. Massiv skillnad i Dirt Rally.
Träd ser ut som träd nu, och jag kan se snödrivor och is på vägarna. Istället för att de bara är en nyans av brun/vit/grå.

Permalänk
Medlem

Snabba ryck från Valve!:)
Dags att prova project cars igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

https://www.vive.com/us/support/faqs/GUID-B0C13734-4CD6-4FC3-...

För övrigt är ATW helt underbart. Massiv skillnad i Dirt Rally.
Träd ser ut som träd nu, och jag kan se snödrivor och is på vägarna. Istället för att de bara är en nyans av brun/vit/grå.

Det märkliga är att jag har inte steamvr i library.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det märkliga är att jag har inte steamvr i library.

Hade också lite svårt att hitta det men det bör finnas under Tools om du väljer att lista kategorien VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det märkliga är att jag har inte steamvr i library.

Den ligger alltså inte i tools/verktyg fliken?
Grymt mysko isåfall. Installerade du viven via htcs mjukvara?

Om du vill an jag packa och ladda upp min steamvr map ikväll.
Placerar du den i din steamapps mapp, så *borde* den tvinga steam att växla över till beta versionen.

Permalänk
Medlem

Hitta den till slut. Snabbtesta lite i Assetto Corsa ingen lösning lägga sig under 90 fps fick då lika mycket hack som brukligt när jag drog på grafikinställningarna för högtkanske mer? Kanske jag fick lite bättre bildkvalitet med betan. De kör möjligen inte med lite mer supersampling som default?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hitta den till slut. Snabbtesta lite i Assetto Corsa ingen lösning lägga sig under 90 fps fick då lika mycket hack som brukligt när jag drog på grafikinställningarna för högtkanske mer? Kanske jag fick lite bättre bildkvalitet med betan. De kör möjligen inte med lite mer supersampling som default?

Är du säker på att du stängt av både Interleave Reprojection och den andra Always-on Reprojection, så att endast Asynchronous Reprojection är aktiv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Är du säker på att du stängt av både Interleave Reprojection och den andra Always-on Reprojection, så att endast Asynchronous Reprojection är aktiv?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp körde bara asynchronous repojection.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: Prova den nya Revive 1.0 som ska vara optimerad för nya SteamVR betan och Asynchronous Reprojection! Har inte testat själv ännu som sagt, men låter mycket lovande!

https://github.com/LibreVR/Revive/releases/tag/1.0-preview

Citerat ur release news:
"This trick gives a big boost in performance in games that were bottlenecked on the CPU such as Dirt Rally. In Dirt Rally this will nearly double the fps (as long as your GPU is not the bottleneck)."

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=RlN0HuDa41M

Hade det inte varit för nya betan så hade jag varit fast i 45 fps reprojection med nuvarande inställninger i Dirt.
Så grymt härligt att faktiskt kunna se damm, gräs och träd som inte är gröna wellpapp utklipp på pinnar.

Ser fram emot att spela Elite Men väntar och ser om den dyker up i halloween rean.

Permalänk
Medlem

Bra mkt bättre än interleved, man kan kör med högre inställningar utan galen jitter... MEN för project cars är det fortfarande bättre att nå stabila 90fps med enbart allways-on reprojection.
Så skruvade ner inställningarna igen och får nöjja mig med 12 ai bilar för stabila 90fps.
Men klart en förbättring.
Trist att man intte kan ställa ner hz...72hz med dk2an funkar bra mkt bättre då den inte slår i taket alls lika ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Skrivet av vkn:

Bra mkt bättre än interleved, man kan kör med högre inställningar utan galen jitter... MEN för project cars är det fortfarande bättre att nå stabila 90fps med enbart allways-on reprojection.
Så skruvade ner inställningarna igen och får nöjja mig med 12 ai bilar för stabila 90fps.
Men klart en förbättring.
Trist att man intte kan ställa ner hz...72hz med dk2an funkar bra mkt bättre då den inte slår i taket alls lika ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Märkligt.
Jag får bättre boost i PC med AR påslagen. Är uppe i 1.5 nu på SS med bra flyt. Innan var det max 1.3. Jag kör n-vidias optimerade inställningar för VR och allt bloom och godrays avlaget.

GTX 1060 6gb
i7 6700k
16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SundanceKid:

Märkligt.
Jag får bättre boost i PC med AR påslagen. Är uppe i 1.5 nu på SS med bra flyt. Innan var det max 1.3. Jag kör n-vidias optimerade inställningar för VR och allt bloom och godrays avlaget.

GTX 1060 6gb
i7 6700k
16 GB DDR4

Flyter bra mkt bättre med AR. Man kan öka inställningar mkt om man kan leva med konstant reprojection.
Men jag kör helst 90 "äkta" fps. Är jätte känslig å märker direkt när det dippar.

Jag har märkt att pcars är förvånansvärt dåligt optimerat om man jämför med assetto corsa eller iracing, när det kommer till vive och vr.
Rift funkar i regel bättre i just Pcars.
Dom har fått en egen patch och Vive stödet känns lite som en snabbt ihopslängd uppdatering.

Efter senaste betan och lite mer twekade inställningar kan jag köra med 1.2ss och AA 2x, med 14 ai bilar...texturer på high men det mesta på low eller avslaget.
Då rullar det i 90fps utan att dippa eller att reprojection kickar in.

Titan X(maxwell)
6700k @4.7ghz
Z170

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

amd

Ingen AMD-stöd ennå.

Citat:

The feature does not support AMD GPUs in its current version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vkn:

Jag har märkt att pcars är förvånansvärt dåligt optimerat om man jämför med assetto corsa eller iracing, när det kommer till vive och vr.
Rift funkar i regel bättre i just Pcars.
Dom har fått en egen patch och Vive stödet känns lite som en snabbt ihopslängd uppdatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant. Kanske läge att testa pCars med revive + OVR istället ? Det fungerar ju utmärkt i Dirt Rally..

Permalänk
Medlem

Under helgen testade jag att köra det nya Asynchronous Reprojection-läget och jag vet seriöst inte vad jag gör för fel, men någon bättre prestanda i Dirt Rally får jag iallafall inte. Snarare tvärtom. Har stängt av båda de andra reprojection-alternativen i SteamVR, och endast haft på Asynchronous Reprojection, och visst flyter huvudrörelserna perfekt, men ratten hackar ju, liksom bilarna man spelar mot i Rallycross-läget. Känns som en väldigt ofärdig teknik.

Samma sak händer när jag lirar vissa roomscale spel. Med Asynchronous Reprojection så flyter allt perfekt förutom kontrollerna som jag får massa judder/hack på. Den verkar inte kunna reprojicera dessa fria rörelser man gör med händerna, och det blir riktigt störande i längden.

Kör senaste nvidia drivrutinerna, senaste SteamVR betan mm.. så jag kan inte ha missat något här, tror jag.

Jag är däremot lyckligt lottad då jag faktiskt inte stör mig på vanlig reprojection (alltså 45fps ->90fps) så jag föredrar det läget alla gånger i både Dirt Rally, Project Cars och flera andra krävande spel. Jag får perfekt flyt och det bara fungerar, och jag kan på samma gång höja grafiska inställningar utan tappade frames.

Hade jag inte kört supersampling på 1.4-1.5 så hade det säkert rullat på hyffsat med Asynchronous Reprojection, men att spela på Vive utan SuperSampling på åtminstone 1.4 eller 1.5 går fetbort för mig. Har man en gång haft supersampling så vill man aldrig tillbaka till den smått blurriga bilden man hade från början innan SS lades till.

Vad kör ni med för grafiska inställningar i Dirt Rally och Asynchronous Reprojection för att få det att flyta till 100%? Och vad har ni för upplösning i Video-inställningen i spelet? Jag får bara inte till det...

Edit: kom på precis att jag bara körde igång spelet med senaste Revive 1.0 injector (.exe filerna och mapparna). Behöver jag även installera senaste Revive 1.0 installer:n? Kan det vara det som gör att jag inte upplever någon bättre prestanda?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Tar några skärmdumpar på inställningarna imorgon, men jag kör helt utan SS på mitt 1080.
Hade gärna använt ss i dirt, men jag föredrar ordentliga träd och gräsvegetation.
Async repro är dock till för korta dippar under 90, inte när man kör konstant 45 (vilket jag inte kan hantera, alla rörelser blir ju helmysko/hackiga).

Permalänk

Får ni supersampling att fungera med den senaste betan?
Jag måste låsa filen för read/write för att få mitt att fungera numera.