Dator crashar med spel som kräver högre prestanda

Permalänk

Dator crashar med spel som kräver högre prestanda

Hej sweclockers!

För 3 år sedan så köpte jag en Taurus pro esport gtx 680 av inet. Sedan för några månader sen så slutade den att fungera och jag lämnade in den på felsökning hos inet. Teknikern hos inet sa att moderkortet hade gått sönder, och därför behövde jag köpa nytt moderkort, ram-minnen samt CPU för att det inte längre såldes moderkort som mina delar passade i.

Jag bestämde mig då för att köpa ett större chassi och köpte sedan dessa delar: i7-6700k , ddr4 corsair 16gb cl-15 vengeance, ASUS Z170 pro gaming. Jag byggde ihop datorn och använde mitt gamla grafikkort,ssd och hdd vilket teknikern sa att jag kunde göra.

Sedan när jag testade att spela spel som t.ex CS:GO och GTA v så märkte jag hur spelen crashade efter kanske 15 minuter, inga problem märks innan det crashar utan jag har bra FPS osv. När jag spelar spel som inte kräver lika hög prestanda så crashar inte spelen. Ibland så crashar hela datorn vilket betyder att jag måste tvångsavsluta datorn när spelet crashar och ibland går det att tabba ut ur spelet.

Jag lämnade in den nya datorn hos inet igen för felsökning och teknikern sa att CPU var av måndagsexemplar och installerade in en ny, han sa att allt annat fungerade som det skulle. Dock så finns fortfarande detta problem kvar och det gör mig verkligen frustrerad då det kostar mycket pengar att lämna in datorn på felsökning samt att dessa delar var rätt dyra. Det känns som den senaste felsökningen var utan framgång.

Iallafall, jag har testat ominstallera windows samt installera nya drivrutiner problemet finns fortfarande kvar. Jag har testat att kopplar ur HDD och sedan endast använda SSD men problemet finns fortfarande kvar. Jag vet inte riktigt om detta kan bero på mjukvara eller hårdvara, vad tror ni?

Jag misstänker att det kan ha något med inställningarna i BIOS att göra men jag vet inte riktigt, det enda jag har gjort i BIOS är att sätta på "optimized defaults" för att se temperaturskillnaden när ingen av delarna är överklockade. Vad tror ni? För jag vill inte lämna in datorn på felsökning igen utan några positiva resultat.

Permalänk
Inaktiv

Senaste bios och drivrutiner till moderkortet?

Permalänk

@anon179202: Jag har de senaste drivrutinerna till moderkortet, BIOS vet jag ej. Vet inte hur man uppdaterar BIOS faktiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vasselasse:

@Clawfinger6: Jag har de senaste drivrutinerna till moderkortet, BIOS vet jag ej. Vet inte hur man uppdaterar BIOS faktiskt.

Tanka ner biosfilen från asus och lägg den på en formaterad usb-sticka.
Gå in i bios och sök efter Q-FLASH.
Uppdatera aldrig bios direkt från Windows.

Permalänk
Medlem

Värmeproblem? Bios låter inte troligt då datorn fungerat 3 år utan problem. Och det bara är spelen som kraschar. Har du några extra fläktar i? Om inte så spela en stund och när det kraschar så skynda dig och ta av sidan av chassiet å känn på fläkten på graffekortet om det är varmt. Prova också att ha en bordsfläkt blåsandes med sidan öppen å se om det hjälper.
F ö är det ju ingen nackdel att ha senaste bios, men med samma problem på 2 olika riggar, inte troligt måste bero på graffekortet. Ev PSU om du inte köpte ny sån också.

Skrivet av anon179202:

Tanka ner biosfilen från asus och lägg den på en formaterad usb-sticka.
Gå in i bios och sök efter Q-FLASH.
Uppdatera aldrig bios direkt från Windows.

Du kan också ny för tiden gå in i bios och uppgradera där, iaf på vissa moderkort. Fungerar på det jag har. Att uppgradera via windows är inga problem. Brukar finnas något typ av flashverktyg på skivan som medföljer, eller ladda hem nyaste. Det är enklare nu än någonsin att uppdatera bios.
Köper man moderkort av lite kvalite så har de nu mer 2 bios ifall det blir fel vid flashningen.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragwolf:

Värmeproblem? Bios låter inte troligt då datorn fungerat 3 år utan problem. Och det bara är spelen som kraschar. Har du några extra fläktar i? Om inte så spela en stund och när det kraschar så skynda dig och ta av sidan av chassiet å känn på fläkten på graffekortet om det är varmt. Prova också att ha en bordsfläkt blåsandes med sidan öppen å se om det hjälper.
F ö är det ju ingen nackdel att ha senaste bios, men med samma problem på 2 olika riggar, inte troligt måste bero på graffekortet. Ev PSU om du inte köpte ny sån också.

Du kan också ny för tiden gå in i bios och uppgradera där, iaf på vissa moderkort. Fungerar på det jag har. Att uppgradera via windows är inga problem. Brukar finnas något typ av flashverktyg på skivan som medföljer, eller ladda hem nyaste. Det är enklare nu än någonsin att uppdatera bios.
Köper man moderkort av lite kvalite så har de nu mer 2 bios ifall det blir fel vid flashningen.

Ok, du gör som du vill, jag skulle iaf inte göra det.. om man nu inte har ett moderkort med Crashfree Bios förstås, då är det inte samma grej.

Permalänk
Medlem

Jag börjar misstänka agregatet den kanske är kan leverera den ström som sakerna behöver vid full last.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Jag börjar misstänka agregatet den kanske är kan leverera den ström som sakerna behöver vid full last.

Teknikern har testat alla delar och sa att det ej var något fel på nätagget.

Permalänk

@fragwolf: Du verkar ha missförstått, på min förra rigg så gick det ej att starta datorn för moderkortet hade gått sönder. Nu så har jag ett nytt problem alltså att spelen crashar. Jag har kollat mina temps på HWmonitor och de olika delarna skulle behöva bli väldigt mycket mer varmare för att något skulle ske. Grafikkortet ligger på max 60 grader.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du byter grafikkort med en kompis och testar samma sak?
Om spelen kraschar på polarens dator och det funkar hur bra som helst på din så har du ganska snabbt listat ut vad som kan orsaka felet.

Grafikkortet kan ha fått en statisk stöt under hanteringen.

Permalänk
Skrivet av Mindboggle:

Vad händer om du byter grafikkort med en kompis och testar samma sak?
Om spelen kraschar på polarens dator och det funkar hur bra som helst på din så har du ganska snabbt listat ut vad som kan orsaka felet.

Grafikkortet kan ha fått en statisk stöt under hanteringen.

Kan ju testa. Men om den nu har fått en statisk stöt och gått sönder så är det märkligt då jag använt mig av ett skyddsarmband från inet, så det verkar orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasselasse:

Kan ju testa. Men om den nu har fått en statisk stöt och gått sönder så är det märkligt då jag använt mig av ett skyddsarmband från inet, så det verkar orimligt.

Det är ingen garanti bara för att man använder ett ESD band. Minskar risken, men inget är 100%. Kan ju ha hänt något när någon annan pillat på den. Möjlighet att prova något annat nätagg? Nätagget, graffekortet eller värme måste det nästan vara. Försök prova nya saker eller i en annan dator om möjligt. Vad är det för nätagg? Känns väl mest troligt. Beror ju på hur de testat det. Om de bara kollar så det fungera så gör det ju de. Men om man belastar det så kan det sluta fungera eller ge konstiga spänningar. Tvivlar på att de testade agget under hård belastning och mätte ev spänning/ström bortfall.

"För 3 år sedan så köpte jag en Taurus pro esport gtx 680 av inet. Sedan för några månader sen så slutade den att fungera..."
Måste väl ha missförstått det; Tolkade detta som att du hade ett grafikkort som sedan för några månader slutade fungera, och de skyllde på moderkortet

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Det är ingen garanti bara för att man använder ett ESD band. Minskar risken, men inget är 100%. Kan ju ha hänt något när någon annan pillat på den. Möjlighet att prova något annat nätagg? Nätagget, graffekortet eller värme måste det nästan vara. Försök prova nya saker eller i en annan dator om möjligt. Vad är det för nätagg? Känns väl mest troligt. Beror ju på hur de testat det. Om de bara kollar så det fungera så gör det ju de. Men om man belastar det så kan det sluta fungera eller ge konstiga spänningar. Tvivlar på att de testade agget under hård belastning och mätte ev spänning/ström bortfall.

Hmm, alltså värmen är mer än bra i de olika delarna. Teknikern hade testat alla olika delar, grafikkortet också för att se hur de fungerade och sa att allt funkade som det skulle. Jag kan ju fråga på vilket sätt han testade t.ex nätagget då för att vara säker att det inte är något fel på det. Har tyvärr inte tillgång till annat nätagg.

Blir bara så himla frustrerad då jag vill spela BF1 nu haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasselasse:

Hmm, alltså värmen är mer än bra i de olika delarna. Teknikern hade testat alla olika delar, grafikkortet också för att se hur de fungerade och sa att allt funkade som det skulle. Jag kan ju fråga på vilket sätt han testade t.ex nätagget då för att vara säker att det inte är något fel på det. Har tyvärr inte tillgång till annat nätagg.

Blir bara så himla frustrerad då jag vill spela BF1 nu haha

Hjälper inte så mycket om du frågar då de inte kommer att ändra sig. Jag sa att det lät som värme inte att det var det nu Ingen BSOD? Bara häng å sen manuell reboot? Eller menar du att bara spelet i sig kraschar så du behöver bara starta om det igen så fungerar spelet? Felmeddelande när datorn/spelen krashar? Sorry antog bara att krasch = omstart av datorn. Men insåg att personer skriver även "kraschar" om ett program bara avslutas så, och andra när hela datorn stendör.

Om det bara är spelet så uppdatera alla prylar, inte bara graffekortet utan nätverket, ljudet, chipset allt. Och via tillverkaren av chipset inte de som plockar ihop det. Dvs intel, realtek osv inte asus, msi etc.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Stresstesta CPU, GPU, Minnet, Nätagget så kommer du hitta felet. Använd OCCT: http://www.ocbase.com/

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk

@fragwolf: Det är bara spelet som kraschar. Jag har fått svar från dem nu och dem har lovat att göra en gratis felsökning då de förstår min frustration

Permalänk

@tarumbar: Tack för tipset ska testas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasselasse:

@fragwolf: Det är bara spelet som kraschar. Jag har fått svar från dem nu och dem har lovat att göra en gratis felsökning då de förstår min frustration

Man brukar ju alltid få en ruta med ett meddelande att spelet har kraschat. Sen kan du även kolla i loggarna om det står något där. Om det är ett spel som kraschar så är det med stor sannolikhet mjukvarurelaterat. Prova ställa ner inställningarna så graffekortet inte arbetar så hårt? För att se om det hjälper, samt prova andra liknande spel.

Visa signatur

.

Permalänk

@fragwolf: Att spela CS på max inställningarna har jag gjort på mitt grafikkort enda sen jag fick det. Ligger på stadiga 300 fps till hela spelet till slut låser sig. Ja jag får en ruta där det står att spelet har slutat att fungera

Permalänk
Skrivet av tarumbar:

Stresstesta CPU, GPU, Minnet, Nätagget så kommer du hitta felet. Använd OCCT: http://www.ocbase.com/

Hur långt ska testet vara och ska jag testa alla komponenter samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasselasse:

@fragwolf: Att spela CS på max inställningarna har jag gjort på mitt grafikkort enda sen jag fick det. Ligger på stadiga 300 fps till hela spelet till slut låser sig. Ja jag får en ruta där det står att spelet har slutat att fungera

Kan du posta meddelandet här? Man brukar se någon typ av felkod. Samt att du även kollar i windows "eventviewer".
Har du inget annat spel du kan prova också? Eller grafikkortsbenchmark?

Visa signatur

.

Permalänk

@fragwolf: GTA kraschar också till exempel. Kan kolla grafikkort benchmarks imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasselasse:

@fragwolf: GTA kraschar också till exempel. Kan kolla grafikkort benchmarks imorgon!

Hade ju varit intressant om det går att testa nvram på graffekortet.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasselasse:

Hur långt ska testet vara och ska jag testa alla komponenter samtidigt?

Kör 1 timma per test och testa 1 sak åt gången till att börja med. Hittar du inte felet så kan du börja testa CPU och GPU samtidigt.

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk
Avstängd

Tycker det låter som teknikern inte är ärlig är min första tanke för att cpu´n är ett måndags ex är så ovanligt att det är löjligt och är cpu´n kass så ska den bytas på garanti men under mina 20 års dator skruvande så har jag träffat på ett par stekta så dom inte funkade och ena var åsksmälld andra överhettat som fan och var en äldre athlon så oddset att det är felet är minimalt men därimot att pinnar i cpu sockeln på moderkortet är kass är rätt vanligt fel

1: kör occt kolla vad du får för temperatur på processorn under belastning och om det är stabilt
2: kör furmark och kolla vad du får för temp på grafikkortet och skriv det här
Det är absolut vanligaste felen utan minsta tvivel och ett gammalt 680 kan vara helt igen dammat och kyla skit dåligt i dag och skapa dina problem och är lätt att göra rent
3: klarar den dom testen med bra temp utan problem kör en memtest för att se hur ditt ramminne mår

Occt
furmark
och hw monitor kan vara bra om du vill se temps och så vidare om du testar nått spel som csgo som krashade hwmonitor och med tanke på cs gissar jag på varmt grafikkort utan vsync i hög fps får det att stupa som en klubbad säl p.g.a värme och det sitter ett lass damm i fläkten ..men det kan vara nått annat

Det är nått alla borde börja sin felsökning med då det ganska snabbt pekar på om det är hårdvaru relaterat eller inte så får man utgå från det men är bra åtminstone för att börja utesluta vad som inte är fel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@lord_vasagos: Testade furmark och kom upp i 86 grader på grafikkortet, men tydligen kan 680 komma upp till enda 98 grader utan problem