Väldigt tyst speldator med GTX 1060

Permalänk
Medlem

Väldigt tyst speldator med GTX 1060

Vill bygga en så tyst gaming dator med budget på ca 9-11k som jag kan.
Anledningen att ha den tyst är att den kommer stå i vardagsrummet och får ej störa flickvännen
Kommer bara köra gaming i 1080p därför valet av ett GTX 1060. Kommer också pröva streama från denna till laptopen.
Behöver ej skärm eller mus/tangentbord.

Har läst på och plockat ihop en kundvagn på inet:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9837498/

Valt MSI Gtx 1060 Gaming X 3Gb för att Msi har performanceprofiler att byta mellan (tystare eller mer fart) och att 3Gb räcker för det mesta i full hd.

Valde Corsair SF450 450W för tystnad, hög kvalite å att 450w räcker för mig. Kommer kablarna vara för korta? Finns det bra alternativ?

Skulle behöva synpunkter på mina komponentval och om jag glömt något. Detta är mitt första bygge

Permalänk
Medlem

ja ser ut bra men jag tog små ändra på den o lite bättre lika pris även ..

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9837559/

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

@Nilski: Tycker att det är dumsnålt att inte ta en överklockninsbar processor när du ändå tänkt köra på en fet kylare och Z170 moderkort.. Sen förstår jag inte valet av SF nätagget? Så här tycker jag att du ska ändra

Här får du överklockningsbar processor (som presterar bättre även utan OC), lite mer watt på nätagget

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9837736/

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Datorn blir inte tystare med 2 CPU-kylare

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9837571/

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9837681/

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

Stort tack för er input!
Kommer byta till Define S, i5-6600K och ett Corsair RM550x nätagg.

Någon med erfarenhet om hur mycket ett sånt här bygge kan tänkas låta under låg/mellan/hög belastning?

Permalänk
Medlem

Du kommer troligen bara "höra" grafikkortets fläktar när du kör full load i stort sätt. Sen om det är högt eller inte får du avgöra.
Tänk på att välja ett tyst tangentbord dvs typ membran eller scissor switch, då knackningarna kan väcka döda annars...

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilski:

Någon med erfarenhet om hur mycket ett sånt här bygge kan tänkas låta under låg/mellan/hög belastning?

Corsair RM550x är väldigt tyst, och med en Noctua D15 kan du köra fläktarna på låg hastighet hela tiden om du inte överklockar. Så om du väljer ett grafikkort med en riktigt bra kylare och bara kör på SSD så kommer datorn troligtvis knappt vara hörbar på låg/mellan belastning. Jag är inte så insatt i kylare till GTX 1060, men jag antar att även de bästa kommer börja susa lite från luftflödet vid hög belastning, men inte så att det blir störande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nilski:

Stort tack för er input!
Kommer byta till Define S, i5-6600K och ett Corsair RM550x nätagg.

Någon med erfarenhet om hur mycket ett sånt här bygge kan tänkas låta under låg/mellan/hög belastning?

Kommer att låta massor då du inte har valt ett passivt nätaggregat.

Permalänk
Medlem

@datornoob123: Kan inget om nätagg. Någon produkt som du kan rekommendera?

Permalänk
Medlem

EVGA G2 750w, har eco läge som stänger ner fläkten vid låg belastning.

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilski:

@datornoob123: Kan inget om nätagg. Någon produkt som du kan rekommendera?

Lyssna inte på han ovan, ett RM550x kommer göra dig jättenöjd, det är semipassivt så fläkten börjar inte ens snurra när du ligger under en viss belastning och även när den väl börjar snurra så låter den knappt något

Permalänk
Medlem

@Nilski: Ska datorn stå på skrivbordet eller på golvet? Gör stor skillnad för hur mycket ljud du kommer märka av.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

EVGA G2 750w, har eco läge som stänger ner fläkten vid låg belastning.

Corsairs RMx serie är också semipassiv och stänger av fläkten

Permalänk
Medlem

Tänkte mest på datornoob som hade skrivit att den låter massor eftersom det inte är passivt/semipassivt. Visste inte att det var semipassivt

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobonur:

Tänkte mest på datornoob som hade skrivit att den låter massor eftersom det inte är passivt/semipassivt. Visste inte att det var semipassivt

Hehe ja datornoob har inte läst ordentligt bara ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilski:

@datornoob123: Kan inget om nätagg. Någon produkt som du kan rekommendera?

Som sagt, strunta i honom. RM550x är semi-passivt och fläkten börjar spinna vid ca. 320W belastning, vilket du troligtvis aldrig kommer upp till med de komponenter du valt. Och även när fläkten går igång så är det ett riktigt tyst nätagg, enligt Toms Hardware det tystaste 550W nätagget de testat.

Permalänk
Avstängd

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3172701

Varsågod, sitter på en sådan helt tyst.

Jag har dock http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2604157 som cpu fläkt då jag tyckte det kunde vara värt en femhundring extra för att komma ned i temp annars är dom lika ljudlösa.

Permalänk
Medlem

Tack för att ni klarade upp detta! RM550x verkar duga bra.

Permalänk
Medlem

@Implor: På golvet ena långsidan mot en vägg

Permalänk
Medlem

@Nilski: Då nätagget sitter längst ner så kommer det vara så långt ifrån dig som möjligt. Du kommer inte behöva ett helt passivt. RM550x är bra nog!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Om jag ville ha en tyst dator så hade jag skaffat ett nätagg som klassificerats som tyst av Silentpcreview.com, mycket möjligt att rm550x är bättre än jag trodde men det är trots allt inte helt passivt vilket t.ex ett Seasonic Platinum Fanless är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datornoob123:

Om jag ville ha en tyst dator så hade jag skaffat ett nätagg som klassificerats som tyst av Silentpcreview.com, mycket möjligt att rm550x är bättre än jag trodde men det är trots allt inte helt passivt vilket t.ex ett Seasonic Platinum Fanless är.

Du bör läsa sektionen "notes on fanless PSUs" på sidan med SPCRs rekommenderade nätagg. Ett helt passivt nätagg betyder inte automatiskt att datorn blir tystare.

Permalänk
Medlem

Tips är att du kör en be quiet pure rock istället för nh-d15, kyler själv en i7 6700k på 4.6GHz med en pure rock och det är knäpptyst i idle men även ganska svalt. Funkar utmärkt i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle lägga till 100kr på nätagget å köpa RM650X orkar ej förklara

Permalänk
Medlem

@perost: pcpartpicker.com uppskattar att komponentera tillsammans drar 312W. Vilket är nära de 320W. Borde jag satsa på ett RM650x för att vara säker? Eller är 312W bara vid fullbelastning och då spelar det ändå ingen roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilski:

@perost: pcpartpicker.com uppskattar att komponentera tillsammans drar 312W. Vilket är nära de 320W. Borde jag satsa på ett RM650x för att vara säker? Eller är 312W bara vid fullbelastning och då spelar det ändå ingen roll?

Om du kollar på Sweclockers recension av GTX 1060 3GB så kan du se att deras testdator som mest drog 255W från väggen (vilket blir ~230W från nätagget med 90% effektivitet). Det är då med en överklockad 5830K, som drar rejält mycket mer ström än en 6600K. Så med delarna du valt kommer datorn troligtvis knappt komma upp i 200W vid full belastning.

Att välja RM650x skulle för övrigt inte göra någon skillnad när det gäller ljudnivån, eftersom den modellen verkar starta fläkten vid ungefär samma belastning som RM550x.

Permalänk
Medlem

Tack för alla inlägg!