Windows 7 i större tillväxt än Windows 10 under hösten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vår frankeringsmaskin, XP-Win Vista. Officiellt finns inget Win 7 stöd, men det går att trixa igång i 32-bit version. Win 8/10 blockerar drivarna, så no go.

Går dock att starta Windows 8 i safe mode och installera osignade drivrutiner, om det är det som är problemet. Kanske inte ett alternativ för företag dock.

Permalänk
Avstängd

@Baxtex:

Som det borde vara? Så de är bra att kommunerna köper grejer man inte ens kan använda. Folk är i behov av mer RAM och speciellt på informationsavdelningar där man använder tyngre program.

Tror jag inte vet någon som inte tycker att de är fruktansvärt idiotiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@Baxtex:

Som det borde vara? Så de är bra att kommunerna köper grejer man inte ens kan använda. Folk är i behov av mer RAM och speciellt på informationsavdelningar där man använder tyngre program.

Tror jag inte vet någon som inte tycker att de är fruktansvärt idiotiskt.

I stand to be corrected, missade att det var 32 bitar och ram du skrev om. Tänkte mest på det faktum att de fortfarande körde Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Förståeligt, men om nu Microsoft inte förlänger Windows 7-stödet så blir det ju ganska dyrt när 14:e Januari 2020 kommer och allt måste (borde) bytas ut igen.
Då är ju frågan om det inte hade varit lönsamt att överge de äldre mjukvarorna man använde nu istället.

Nej, dyrt är det ju inte då datorerna de köpt in sen mer än ett år tillbaka har en Windows 10 Pro OEM-licens i grunden. Handlar bara om att byta image när det passar och eftersom varje större W10-uppdatering är ett nytt operativsystem är det ett jobb du kommer få göra om från grunden flera gånger på W10-klienterna i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ingen i jämförelse med vad Microsoft själva trodde. Du får lära dig att ta saker med en nypa salt. Allt är relativt och relativt till deras mål så har det ju gått käpprätt åt helsike, tvångsinstallationer och uppgraderingsangrepp till trots

Så himla efter ligger de inte. 1 miljard enheter efter 3 år och de hade drygt 350 miljoner efter första året. Kommer såklart avta nu eftersom det inte är gratis längre.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Kommunerna i landet kör windows 7 32bit.

Vilket är helt efterblivet då dem köper in datorer med 4-8gb ram som dem inte ens kan nyttja

Och vad jag vet så har dem inga planer på att byta fören microsoft slutar att stödja windows 7.

Jag jobbar för Värmdö kommun i Stockholm. Här har det börjats att uppgradera till win 10 för administrativ personal. Så det finns i alla fall vissa kommuner som börjar överge win 7.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av johanruda:

Nä, bara över 400 miljoner installationer än så länge... Ingen alls!

Men det är inte furti tysen miljardeR !!!!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag vet företag som än kör win 2k för den är stabil samma med win xp .
Dom har sina orsaker till att inte uppgradera sig ..
Dom gamla systemen är stabil än .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv

Största problemet med Windows 10 och Server 2016 är väl att det inte känns särskilt seriöst när man inte ens kan stänga av (officiellt) automatiska uppgraderingar på kritiska maskiner. Vilken admin är sugen på att implementera det?.. Nu kan man ju köra WSUS men det borde inte vara ett krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Går dock att starta Windows 8 i safe mode och installera osignade drivrutiner, om det är det som är problemet. Kanske inte ett alternativ för företag dock.

Vet.
Och i värsta fall blir det väl det man får göra efter 2020.

I Windows 10 dock går inte detta, då den både kommer uppdatera drivare som den själv vill, samt att den vid varje ny version kommer behöva handpåläggning av tekniker @ 500-1000kr timmen (beroende på folks avtal), för att göra detta fix.. om och om igen.

Mao. Det är betydligt enklare att bara låta maskinen sitta med äldre OS och ta det därefter.

Med lite tur så måste maskinen bytas av en annan anledning innan 2020 ändå, och då väljer man en som är mer modern så klart.

Med detta sagt, så är ens hemma miljö inte under samma krav, så vad du och dina föräldrars krav är verkligen inte samma som för företag. Windows 10 kan mao fungera kanon här, om man inte har några andra problem med det så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ingen ville ju ha Windows 10 när det var gratis. Så varför skulle folk vilja ha det nu?

.

För att reta folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Kommunerna i landet kör windows 7 32bit.

Vilket är helt efterblivet då dem köper in datorer med 4-8gb ram som dem inte ens kan nyttja

Och vad jag vet så har dem inga planer på att byta fören microsoft slutar att stödja windows 7.

Stämmer ju dock inte. Visst körs det Win 7. Men inte 32bit. Inte på den kommunen jag jobbar i. Här är det 64bit.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

För att reta folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Bättre att reta Microsoft och visa lite folkvilja - genom att inte installera deras OS. Själv kräver jag ett OS utvecklat för tangentbord och mus.. inte något mobilt hybridelände. Sedan tycker jag man kan kräva att Microsoft behandlar sina kunder lite bättre rent generellt. Deras tvångs"uppdateringar" har ju inte varit vackra. Inte heller deras övriga tvång, "påminnelser" med mera

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Kul att Linux gått förbi Windows 8
Förr pratades det om att Linux hade runt 1%.
Nu ligger Linux runt 2%. Det är ju en ökning med 100%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Säg det till alla XP-maskiner som än går idag. (8% på tabellen).
Det är totalt irrellevant när supporten slutar för ett OS, det som är relevant är när supporten för din 100 000kr 3:e part mjukvaras support slutar. Det är när du kan uppgradera dem, eller måste som du gör bytet.

Vår frankeringsmaskin, XP-Win Vista. Officiellt finns inget Win 7 stöd, men det går att trixa igång i 32-bit version. Win 8/10 blockerar drivarna, så no go.

Kort systemet... 16-bitars, måste köra på XP maskiner.

Gamla faktura programmet, också bara XP stöd, och det måste vi ha kvar pga 7 års bokföringslag.

Så oavsett vad MS gör... så måste man sitta på dessa OS, om man inte kan få den mjukvaran som är hela poängen att man ens kör en dator med ett OS, att fungera. Vem i tusan köper en dator bara för att sitta i titta och använda OSet, och inget annat? OSet ska bara vara där.. och göra det som behövs för att få ditt 3:e part program att fungera. Inget mer. Inget mindre.

Idag är problemen att OSet börjar göra för mycket skit det inte ska, så istället för att focusera sig på att stöda dessa program som företagen behöver, så ska de uppfinna hjulet varje ny version istället.

Win 7 tog tom tillbaka en hel del mark på Steam under september, och Win 10s "ångande fart" har minskat avsevärt. Mao... det enda sättet någon ens ville ha Windows 10 var om de fick det gratis, tryckt ner i halsen, utan att ha ett alternativ att säga nej.

Och vad gör du... jo du föreslår att man åter ska trycka ner allt i halsen på folk igen.

Varför inte bara lyssna på vad folk säger... du ser artikeln, och det är vad folk vill ha.

Hm, fint.. Men folk "ville ha" XP ett jävla tag efter att det blivit stenålder också. Det fungerar inte.

Jag blir faktiskt förvånad. Sweclockers medlemmas som annars brukar vurma för nyliberalism och företags frihet att göra vad de vill, men tydligen skall man visst tvinga Microsoft att sälja en produkt de inte längre vill sälja. Det är sådan dubbelmoral så man storknar alltså!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Jag vet företag som än kör win 2k för den är stabil samma med win xp .
Dom har sina orsaker till att inte uppgradera sig ..
Dom gamla systemen är stabil än .

Stabilt hur?

Sitter dom med 20 år gamla maskiner/applikationer så visst.

Men risken att bli 0-day smittad är ju gigantisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hm, fint.. Men folk "ville ha" XP ett jävla tag efter att det blivit stenålder också. Det fungerar inte.

Jag blir faktiskt förvånad. Sweclockers medlemmas som annars brukar vurma för nyliberalism och företags frihet att göra vad de vill, men tydligen skall man visst tvinga Microsoft att sälja en produkt de inte längre vill sälja. Det är sådan dubbelmoral så man storknar alltså!

Microsoft får göra som de vill. Men man får räkna med att företag inte köper en produkt de inte kan använda. Det är ju bara dumt.

Skrivet av wRRM:

Stabilt hur?

Sitter dom med 20 år gamla maskiner/applikationer så visst.

Men risken att bli 0-day smittad är ju gigantisk.

Det är ju precis det de gör. Det är enda anledningen. Man behåller inte ett system om det finns ett bättre som man kan byta till om det inte är för omständigt eller dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Själv kräver jag ett OS utvecklat för tangentbord och mus.. inte något mobilt hybridelände.

Det var 8:an, i 10:an så är det helt och fullkomligt fixat.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kul att Linux gått förbi Windows 8
Förr pratades det om att Linux hade runt 1%.
Nu ligger Linux runt 2%. Det är ju en ökning med 100%!

Japp, en tydlig ökning senaste två åren.

Jag kollade just på NetMarketShare:
November 2014: 1.25%
November 2015: 1.62%
Oktober: 2016: 2.18%

Det är en ökning med 74% på knappt två år.
Fortsätter det i den här procent-takten så dominerar Linux på skrivbordet om ca 12år

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är så konstigt att Windows 7 håller sig så starkt. 10an verkar tyvärr sjukt buggigt om man har otur.

Installerade 10an när det kom och har tills nyligen tyckt att det enbart är kanon. Först hade jag problem att uppdatera till Anniversery Update genom att skärmen blev svart i 5-10 minuter under uppdateringen.

Skulle rensa datorn och installera om Windows 10 Anniversery Update för en vecka sedan och det verkar omöjligt. Väntat 1.5 timme med svart skärm men vägrar att gå vidare. Läser man verkar det vara ett flertal problem med svarta skärmar och buggar.

Själv har jag varit tvungen att gå tillbaka till Windows 7 tillfälligt. Blir ju dock lite orolig när detta och om det kommer lösa sig och vad det beror på. Dels för att jag faktiskt har betalat för Windows 10, dels för att Windows 7 kommer sluta supportas med uppdateringar om drygt 4 år.

Man undrar ju hur MS har tänkt kring detta och det faktum att en hel del verkar ha problem med Windows 10.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Microsoft får göra som de vill. Men man får räkna med att företag inte köper en produkt de inte kan använda. Det är ju bara dumt.

Knappast ett problem. Den största inkomsten är vad jag vet via Software Assurance-avtal, som innebär att du får tillgång till samtliga operativ som Microsoft fortfarande supportar, och betalar en fast årspeng för det. Vad man sedan installerar är ju lite skit samma då Microsoft redan fått sina pengar.

En konsekvens av att Microsoft slutat sälja Windows 7/8 blir ju också att 10:an tillslut blir störst. Visst, det kommer inte gå över en natt, men det gjorde det inte för Windows 7 heller.

Och allt klagande i världen lär inte heller få Microsoft att ändra sig. Det har aldrig hänt att Microsift stoppat en Windowsversion pga gnäl. Det närmaste man kan komma är väl att de förlängde supporten på XP, vilket jag tycker var mycket synd att de gjorde då det bromsade upp utvecklingen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hm, fint.. Men folk "ville ha" XP ett jävla tag efter att det blivit stenålder också. Det fungerar inte.

Jag blir faktiskt förvånad. Sweclockers medlemmas som annars brukar vurma för nyliberalism och företags frihet att göra vad de vill, men tydligen skall man visst tvinga Microsoft att sälja en produkt de inte längre vill sälja. Det är sådan dubbelmoral så man storknar alltså!

Haha! Dagens Ozzed. Man kan ju alltid räkna med dig i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag känner till åtminstone en arbetsplats där de flesta sitter på Windows 7-maskiner och utvecklar saker som ska köras av kunder på Windows 7-maskiner. Åtminstone en av programvarorna har vidareutvecklats för att köras på Windows 10, och fungerade ett tag, men slutade fungera efter en uppdatering (som av någon för mig okänd anledning förändrar/förstör saker på ett sätt som uppdateringarna i Windows 7 inte har gjort).

Uppenbarligen lider inte all programvara av den här typen av problem - annars skulle ju allting sluta fungera när Windows 10 uppdateras - men om man som utvecklare inte är säker på hur den här typen av problem skulle kunna förebyggas är det väl förståeligt att man stannar kvar på en plattform som fungerar så länge som möjligt?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Lite lurigt att skriva stationära datorer. Antar att det hade sett helt annorlunda ut om bärbara hade inkluderats då de flesta(alla?) ny bärbara skeppas med win10.
Har ingen åsikt om 10:an egentligen då jag bara använt det i ca 2 timmar totalt.
Kommer väl ta över tronen med tiden givetvis, krävs ju att vitala mjukvaror får stöd och support dock innan företagen hakar på.

För tillfället blåser vi även nya laptops med W7 image pga att vi inte har byggt klart en W10 image än som är preppad med relevanta GPO:er osv. Ingen vettig människa som jobbar med IT installerar burk manuellt så det är en del arbete bakom kulisserna innan deploymentbiten är färdig.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lite_:

Stämmer ju dock inte. Visst körs det Win 7. Men inte 32bit. Inte på den kommunen jag jobbar i. Här är det 64bit.

Dom kommer behöva byta något tidigare om Intel/MS håller fast vid att vid lansering av Kaby Lake försvinner det support för W7.
Utan drivare blir det jobbigt.
Skylake kommer ex.vis HP fortsätta leverera till åtminstone Q2 2017.

Gällande 32/64bit så är det inte så många av ex.vis våra användare som nyttjar mer än vad 32bit kan supportera.
Dock, med W10 blir det garanterat 64bit.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

På jobbet har vi inte kunnat byta då många viktiga program blev instabila. Just nu testkör vi det på två datorer och när Anniversary Update tvångsinstallerades fick vi göra en rollback då det totalt förstörde körbarheten för vissa program.

Hemma har jag också tvångsavstängt windows-uppdateringar därför jag inte ville ha att göra med alla problem som uppdagats med trådlösa Xbox one handkontroller efter man installerat Anniversary Update.

Skrivet av HolyFather:

Trots tvingande uppdateringar? Det är inte dåligt.

Släpp en Win10-uppdatering som ger ett Win7-läge där man slipper grejerna som bara är gjorda för touch, så blir siffrorna bättre. Det är ju inget fel på själv operativet, förutom att de måstat gömma grejer på hover istf ha det användbart. Och så den där fullskärmsblaffan som täcker allt bara för att man vill sök-köra ett program.

Touch-operativ ska köras på tablets och telefoner. De försöker tvinga det på desktop och det blir bara kack. Det är väl grejen, och det är inget OS som kommer lyckas tvinga ihop dem. Touch kräver stor skärm-real-estate för blaffiga fingrar och fler steg för att göra samma sak. Sitta i ett musik- eller videoredigeringsprogram, eller för den delen Photshop, och hålla på med touch. Brr.

Inget av dessaa tillhör problemen med Windows 10, däremot. Låter som du endast har testat Windows 8.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Kanske dags för Microsoft att dra igång en "gratis uppgradering till Win10 från Win7/8/8.1"-kampanj?
Speciellt nu när de börjar säljstoppa dessa.

Permalänk
Medlem

Var väl väntat eftersom det ej går att "uppgradera" gratis längre.
Än så länge klarar man sig bra på Windows 7 så varför köpa nytt när det gamla fortfarande fungerar fint tänker nog dom flesta..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Mycket gnäll och stolta som håller sig till det gamla.

Som konsument är W10 det bästa OS jag testat. Till all around funktioner vill säga.

Finns inget OS som kan ge dig så mycket som Windows.

Vill man betala överpris kan man hålla sig till Mac. Som i min mening är ett kasst OS. Virus och bugg fritt sa många.. jo du!

Vill man ha en foliehatt och neddragna gardiner samt stänga av massa funktioner som Java i webbläsaren kan man hålla sig till Linux.

Vill man njuta och uppleva ska man köra Windows.

Tre alternativ. Väldigt enkelt!

Företag i sig hade kanske klarat sig på Linux om de nu vill slippa strul framöver och tvingade uppdateringar.
Men jag Tror nog w7 passar många företag bra ett par år till. Så ingen stress..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Japp, en tydlig ökning senaste två åren.

Jag kollade just på NetMarketShare:
November 2014: 1.25%
November 2015: 1.62%
Oktober: 2016: 2.18%

Det är en ökning med 74% på knappt två år.
Fortsätter det i den här procent-takten så dominerar Linux på skrivbordet om ca 12år

Jag tror att chromebook står för en stor del av ökningen. De kör ju Linux i botten.