Permalänk

Dator för aktiehandel?

Hej alla,

Jag behöver köpa en dator för aktiehandel.

*Från 3 skärmar, fler desto bättre. ( Hur gör man här? Fungerar 5 skärmar med Win 10... )
*Absolut inga spel.
*Har egna skärmar samt all kringutrustning, dock ej ställning för skärmar.
*Har eget operativ (Win 10)
*Bygger själv.

Hade varit hjälpsamt om någon där ute kunde slänga ihop ett system, gärna Inet..
Budgeten är satt till cirkus 6-7 tusen. Billigare desto bättre givetvis.

/Mr Franklin

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem

Nu tror inte jag att aktiehandlare kräver någon speciell prestanda, så en intel nuc med en i5a och ssd skulle kanske fungera? Sedan ploppa i något billigt grafikkort (typ gt 740?) med rätta utgångarna så du kan använda dina skärmar. Stativ har jag ingen koll på, så det lämnar jag osagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Nu tror inte jag att aktiehandlare kräver någon speciell prestanda, så en intel nuc med en i5a och ssd skulle kanske fungera? Sedan ploppa i något billigt grafikkort (typ gt 740?) med rätta utgångarna så du kan använda dina skärmar. Stativ har jag ingen koll på, så det lämnar jag osagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Var stoppar du in ett grafikkort i en nuc?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Var stoppar du in ett grafikkort i en nuc?

Haha, en miss av mig

Men något som liknar detta kanske?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9896194/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

HDMI-splitter ger samma bild på två skärmar.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9896207/

Grafikkortet var billigaste som tillät 5 skärmar på inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

HDMI-splitter ger samma bild på två skärmar.

Fan va klantig man var ikväll, haha. Blir så efter en lång dag..
Ignorera splittern, eller rentutav hela inlägget då jag är het ute och svamlar ikväll verkar det som. Eller så kanske någon annan kan dubbelkolla?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Fan va klantig man var ikväll, haha. Blir så efter en lång dag..
Ignorera splittern, eller rentutav hela inlägget då jag är het ute och svamlar ikväll verkar det som. Eller så kanske någon annan kan dubbelkolla?

Skickades från m.sweclockers.com

NUC är skitbra, men inte när du behöver fler än två skärmar!

Permalänk
Medlem

Läge för en 4k skärm då?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk

Räcker det med 8 gig ram?
Jag kommer att köra väldigt många flikar i Chrome.

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk

Jaevels kundvagn ser trevlig ut. Som TS säger skulle jag dra på med 16gb ram direkt. Webläsare har ju en tendens att äta upp minnet snabbt.

Nätaggregat kan vara bra också.

Permalänk
Medlem

Wtf, vilka jäkla overkill maskiner för nå dylikt..
Du kan köpa nå skit på blocket för en femhunka och det kommer duga bara det är en ssd.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Vad har alla skärmar för anslutningar? Om du ska köra fem skärmar på ett grafikkort så behöver du använda display port eller köpa dyra aktiva adaptrar.

Sen behöver du inte köra alla skärmar på samma grafikkort. Intels integrerade GPU klarar tre skärmar givet att output finns. Då kan du komplettera med ett betydligt billigare grafikkort som tar hand om resten. Men som sagt, skriv ner kraven på utgångar till skärmarna.

Permalänk

Försöker att skrämma liv i denna tråden igen efter mycket av allt annat.

Är det möjligt att köpa ex ett HTC Vive/ Vr-Brillor och sitta i Windows och lägga upp typ 6 fönster och vrida på huvudet, eller är dessa bara avsedda till spel?
Om detta skulle gå så sparar jag ju en himla massa plats då jag slipper en massa skärmar. Till detta kanske man kunde köpa en Laptop och ett externt grafikkort?

Är jag ute och hojar?

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Var stoppar du in ett grafikkort i en nuc?

Årets hjärnsläpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrFranklin:

Försöker att skrämma liv i denna tråden igen efter mycket av allt annat.

Är det möjligt att köpa ex ett HTC Vive/ Vr-Brillor och sitta i Windows och lägga upp typ 6 fönster och vrida på huvudet, eller är dessa bara avsedda till spel?
Om detta skulle gå så sparar jag ju en himla massa plats då jag slipper en massa skärmar. Till detta kanske man kunde köpa en Laptop och ett externt grafikkort?

Är jag ute och hojar?

Inte provat själv, men tyvärr tror jag upplösningen är alldeles för dålig för att kunna läsa text och dylikt i de vr glasögon som finns nu. En framtida version av microsoft hololens låter däremot som det du vill ha i #framtiden 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga, köp vilken dator du vill men förslagsvis med ett grafikkort som redan klarar fyra skärmar, sen köper du till ett USB-grafikkort till varje skärm utöver den fjärde. Alternativt att du har en dator som klarar två skärmar så får du köpa till 3-4 stycken USB-grafikkort till resterande skärmar.

På jobbet kör jag sex skärmar från en enda liten laptop (se min presentationsbild till vänster) genom USB-grafikkort, fungerar alldeles utmärkt och vi har alltid igång ett tjugotal program samt flera olika webbläsare med 5-25 flikar igång.

Dvs, en laptop med två skärmar inkopplad direkt på laptopen -> laptopen sitter i en docka -> ytterligare fyra externa USB-grafikkort sitter i dockan -> sex stycken 24" (1920 x 1200) skärmar igång samtidigt.

Det är dessa grafikkort vi kör nedan.

https://www.dustinhome.se/product/5010751699/prime-usb3-dvi-e...

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

@MrFranklin: Du vill inte sitta med dagen VR headset i 10h (något som du kommer göra med aktiv aktiehandel om planen är att leva på det).

Börja med 3 skärmar och se om du behöver ha flera sedan. Svårt att aktivt och produktivt använda flera än 3. Över det så blir dom mest hållare för fast data (typ en sida med OMX100).

Sedan kanske din trading tjänst inte tillåter flera aktiva sessions?

Har för mig att CMCmarket inte gjorde det när jag var aktive för 5-6 år sedan.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Köp en HP Prodesk/EliteDesk från dustin bara så är du klar. Du har garanti på plats i princip dagen efter om något går sönder.