Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung Galaxy S7. Eran batteritid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaloW:

Har du en källa på att full laddning/över 85% är dåligt? Så vitt jag läst så gäller inte längre detta med moderna Lithium-Ion batterier. Det ända jag läst om att full laddning skulle vara dåligt är när man utsätter batteriet för hög värme. Vid hög värme är det bättre med ett icke full-laddat batteri.

Ontopic: Har en 8 månader gammal S7 Edge. Laddar den varje natt medans jag sover med en rätt klen laddare (tar ofta hela natten för att ladda upp den fullt om jag använt den mycket under dagen), och laddar den aldrig under dagen. I början så brukade jag ha runt 80% batteri kvar när jag gick och la mig på kvällen. Nu har jag väll runt 60% när jag går och lägger mig. Min använding är ungefär 1-2 timmar om dagen skulle jag uppskatta, mestadels surfande och messenger apps. 10 timmar på 4G, 6 timmar på Wifi. Jag har skärm-styrkan nersatt lite, stängt av alla edge-features, och har stängt av always-on displayen. Jag har inte haft telefonen under 30% batteri sen jag fick den tror jag, så jag tror delvis att anledningen att min batteri-kapacitet är halverad är för att telefonen är fel-kalibrerad efter att inte ha fått sig en urladdning på så lång tid.

Här är en källa: http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_i...

Finns ett flertal om man söker

Permalänk

Vad jag hör så ska s7 ha en av de bästa batteritiderna om inte bäst.

Nu har jag inte s7 utan iphone 7 plus. Och vad jag hört ska de vara rätt jämna när det gäller batteri. Min 7 plus är helt omöjligt att döda på en dag, ifall du inte har högsta ljusstyrka och tittar Youtube hela dagen.

Jag brukar ha ca 40 timmar standby och 12-13 timmars användande när jag ska ladda telefonen. Något borde vara knas med din om den nästan dör efter bara några timmars användande

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

Men då får man heller inga notfikationer från snap va? :/

Jo det får du, den stänger bara av huvudapplikationen men inte agenten i bakgrunden.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Det som dödar dessa litiumjon batterier är hög värme och konstant full laddning eller djupurladdning. kan man hålla sig i spannet 15-85% laddning så förlänger man livet flerfaldigt.

Svårt att leva så i praktiken dock.

Snabbladdning kan värma upp ett batteri rejält.

OFT:
Just detta saknar jag i nästan alla datorer(förutom IBM/Lenovo T och P serie i alla fall, gäller kanske alla deras serier) samt telefoner, att man inte kan ställa in när telefonen skall först börja ladda och när den skall avbryta.

Hade ett Lenovo batteri i 2 år innan jag fick köpa nytt. Idag har jag haft det i 6 år med 20%-30% laddning, d.v.s. laddning startar först när batteriet ligger under 20% och laddningen stannar när laddningen når 30%. Min andra Lenovo fick direkt år 2014 20/30 inställningen när jag fick den och den rullar på utan problem när jag laddar upp den till 90% inför semesterresor.

Djupurladdning är däremot nästan omöjligt idag med moderna lithiumbatterier, eftersom då hade batteriet aldrig startat upp igen på egen hand med ordinarie laddare. Batteriets elektronik förhindrar helt enkelt djupurladdning, d.v.s. den bryter lagom innan gränsen och så får värdenheten helt enkelt stängas av abrupt(i väärsta fall).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veni:

OFT:
Just detta saknar jag i nästan alla datorer(förutom IBM/Lenovo T och P serie i alla fall, gäller kanske alla deras serier) samt telefoner, att man inte kan ställa in när telefonen skall först börja ladda och när den skall avbryta.

Den här appen fungerar ypperligt i Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cloudrobots...

Har själv använt den i säkert tre år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Den här appen fungerar ypperligt i Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cloudrobots...

Har själv använt den i säkert tre år nu.

Tack för tipset! Trodde aldrig att det fanns någon sådan då jag trodde att laddningen hanterades utav en annan del än själva Android OS.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Men när pluggade du in den?
Jag brukar ladda 30-60 minuter om dagen och det räcker läääänge, men jag är en moderate user.

Pluggar in den på kvällen när jag ska gå och lägga mig. 23.00 sedan drar jag ur den 05.45 när jag går upp. Sedan när jag kommer hem igen så kan jag behöva plugga i den kl 18 kanske.

Skrivet av Staz:

Pröva att endast använda webbläsaren under en dag och se ifall du får bättre batteritid. Jag har 5.5h screen on time på min Samsung s7 edge innan jag bytte telefon.

Ska göra detta på måndag :). Tror inte det kommer att förbättras så mycket dock :S

Skrivet av Fantgrenen:

Vad jag hör så ska s7 ha en av de bästa batteritiderna om inte bäst.

Nu har jag inte s7 utan iphone 7 plus. Och vad jag hört ska de vara rätt jämna när det gäller batteri. Min 7 plus är helt omöjligt att döda på en dag, ifall du inte har högsta ljusstyrka och tittar Youtube hela dagen.

Jag brukar ha ca 40 timmar standby och 12-13 timmars användande när jag ska ladda telefonen. Något borde vara knas med din om den nästan dör efter bara några timmars användande

HAHa. Herre.. Jag skulle utan tvekan kunna tömma batteriet på 2 timmar om jag försökte. Har jag igång något eller bara surfar så kan jag nästan sitta o kolla på batteriet o se hur det sänks procent för procent.

Det jag är rädd för om jag skickar in den är att de kommer att säga att det inte är något fel på den och jag kommer få tillbaks den utan att de gjort något och jag får betala någon avgift.

Detta kommer bli den tredje gången jag har skickat in den till Halebop.

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swordchan:

Jag skulle utan tvekan kunna tömma batteriet på 2 timmar om jag försökte.

Det kan jag göra på min/a telefoner också. Dock så är det vad jag förväntar mig om jag använder den/dem "tungt".

Nä, jag tror du förväntar dig för mycket helt enkelt, med tanke på hur du använder din telefon.

Dock så hittade jag detta Memory effect now also found in lithium-ion batteries verkar som även Li-ion batterier inte är "immuna" mot minnes effekt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader:

Ja fast även om jag inte använder den tungt alls en dag, lyssnar på lite spotify, och låter skärmen vara avstängd i princip hela dagen så kommer den ändå ligga på dryga 10 % klockan 18 typ.

Fast ja, kan ju fortfarande vara jag som förväntar mig för mycket :9

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF