Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Denna router-djungel...

Hej

Bakgrunden till att man börjat titta på en ny router är att vi kommer få fiber installerat i huset och när det blir installerat så kanske man ändå ska/bör uppdatera routern. Den vi har idag är nog 5-6 år och det bör ha utvecklats något...
Hastigheten på fibern som jag förmodligen också kommer att välja är "standarden" 100/10.

Men när man kollar på olika forum så blir inte jag klokare på vad man skall installera. Har även vart in i några butiker (inte köplador) och frågat och ena säger ASUS och en annan Netgear.
Det jag har idag sedan många år tillbaka som fungerar är en D-Link DIR-635 på nedervåningen vid ADSL modemet och en D-Link accespunkt (via kabel) på övervåningen. Har också en del kabel draget för några datorer och PS4 mm. Denna kombination fungerar egentligen utan problem förutom att ena mobilen tappar kontakten med WiFi med jämna mellanrum (samma mobil hela tiden...)

En fundering jag har är varför ingen av de jag frågat nämnt D-Link som router?
Har haft detta märke utan problem så vad är det med dem idag som gör att ingen nämner dem?

Är inte ute efter den billigaste lösningen utan en bra och stabil lösning för internet som bara tuffar på utan omstarter mm. Vi flyttar t.ex. inga filer mellan datorerna och har inte heller någon NAS. Räknade ut att vi har runt 20-talet enheter kopplade på WiFi (telefoner, paddor, Sonos, laptops, skrivare, chromecast och äppel-tv)

Efter mina första "frågningar" har jag tittat på ASUS RT-AC66U/RT-AC68U och Netgears R7000.
Sen läste jag någonstans att på R7000 så måste man aktivt välja vilka band (2.4 & 5 GHz) medan jag inte läst något om detta på ASUS så då tolkar jag att ASUS automatiskt väljer band, stämmer det?
Skillnaden mellan ASUS är väl bara att RT-AC68U är lite snabbare och nyare?
Men om jag också förstått så är ingen av dessa egentligen en ny produkt.

Är inte låst till dessa märken utan ser med öppna ögon på detta just nu, men upplever väl att ASUS/Netgear just nu är de vanligaste, eller?

Skulle vara tacksam till ytterligare inputs, vad skulle t.ex. ASUS RT-AC87U göra för skillnad?

// Erxon

Permalänk
Vila i frid

Att köpa en AC-router är väl att elda för kråkorna. Gejmar du och vill ha låg latens kör du ivfsh med kabel. En RT-N56U räcker långt. En R7000 från INET för 999 om du vill ha "bragging rights".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erxon:

Hej

Bakgrunden till att man börjat titta på en ny router är att vi kommer få fiber installerat i huset och när det blir installerat så kanske man ändå ska/bör uppdatera routern. Den vi har idag är nog 5-6 år och det bör ha utvecklats något...
Hastigheten på fibern som jag förmodligen också kommer att välja är "standarden" 100/10.

Men när man kollar på olika forum så blir inte jag klokare på vad man skall installera. Har även vart in i några butiker (inte köplador) och frågat och ena säger ASUS och en annan Netgear.
Det jag har idag sedan många år tillbaka som fungerar är en D-Link DIR-635 på nedervåningen vid ADSL modemet och en D-Link accespunkt (via kabel) på övervåningen. Har också en del kabel draget för några datorer och PS4 mm. Denna kombination fungerar egentligen utan problem förutom att ena mobilen tappar kontakten med WiFi med jämna mellanrum (samma mobil hela tiden...)

En fundering jag har är varför ingen av de jag frågat nämnt D-Link som router?
Har haft detta märke utan problem så vad är det med dem idag som gör att ingen nämner dem?

Är inte ute efter den billigaste lösningen utan en bra och stabil lösning för internet som bara tuffar på utan omstarter mm. Vi flyttar t.ex. inga filer mellan datorerna och har inte heller någon NAS. Räknade ut att vi har runt 20-talet enheter kopplade på WiFi (telefoner, paddor, Sonos, laptops, skrivare, chromecast och äppel-tv)

Efter mina första "frågningar" har jag tittat på ASUS RT-AC66U/RT-AC68U och Netgears R7000.
Sen läste jag någonstans att på R7000 så måste man aktivt välja vilka band (2.4 & 5 GHz) medan jag inte läst något om detta på ASUS så då tolkar jag att ASUS automatiskt väljer band, stämmer det?
Skillnaden mellan ASUS är väl bara att RT-AC68U är lite snabbare och nyare?
Men om jag också förstått så är ingen av dessa egentligen en ny produkt.

Är inte låst till dessa märken utan ser med öppna ögon på detta just nu, men upplever väl att ASUS/Netgear just nu är de vanligaste, eller?

Skulle vara tacksam till ytterligare inputs, vad skulle t.ex. ASUS RT-AC87U göra för skillnad?

// Erxon

D-Link har tappat massiva marknadsandelar till övriga konkurrenter, och marknadsföringen utanför den Nordamerikanska marknaden är i stort sett obefintlig. Att deras routrar sedan har floppat efter DIR-85x serien, har knappast varit till någon fördel.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erxon:

Hej

Bakgrunden till att man börjat titta på en ny router är att vi kommer få fiber installerat i huset och när det blir installerat så kanske man ändå ska/bör uppdatera routern. Den vi har idag är nog 5-6 år och det bör ha utvecklats något...
Hastigheten på fibern som jag förmodligen också kommer att välja är "standarden" 100/10.

Men när man kollar på olika forum så blir inte jag klokare på vad man skall installera. Har även vart in i några butiker (inte köplador) och frågat och ena säger ASUS och en annan Netgear.
Det jag har idag sedan många år tillbaka som fungerar är en D-Link DIR-635 på nedervåningen vid ADSL modemet och en D-Link accespunkt (via kabel) på övervåningen. Har också en del kabel draget för några datorer och PS4 mm. Denna kombination fungerar egentligen utan problem förutom att ena mobilen tappar kontakten med WiFi med jämna mellanrum (samma mobil hela tiden...)

En fundering jag har är varför ingen av de jag frågat nämnt D-Link som router?
Har haft detta märke utan problem så vad är det med dem idag som gör att ingen nämner dem?

Är inte ute efter den billigaste lösningen utan en bra och stabil lösning för internet som bara tuffar på utan omstarter mm. Vi flyttar t.ex. inga filer mellan datorerna och har inte heller någon NAS. Räknade ut att vi har runt 20-talet enheter kopplade på WiFi (telefoner, paddor, Sonos, laptops, skrivare, chromecast och äppel-tv)

Efter mina första "frågningar" har jag tittat på ASUS RT-AC66U/RT-AC68U och Netgears R7000.
Sen läste jag någonstans att på R7000 så måste man aktivt välja vilka band (2.4 & 5 GHz) medan jag inte läst något om detta på ASUS så då tolkar jag att ASUS automatiskt väljer band, stämmer det?
Skillnaden mellan ASUS är väl bara att RT-AC68U är lite snabbare och nyare?
Men om jag också förstått så är ingen av dessa egentligen en ny produkt.

Är inte låst till dessa märken utan ser med öppna ögon på detta just nu, men upplever väl att ASUS/Netgear just nu är de vanligaste, eller?

Skulle vara tacksam till ytterligare inputs, vad skulle t.ex. ASUS RT-AC87U göra för skillnad?

// Erxon

Jag har använt smallnetbuilder.com för att få lite ordning i djungeln. Riktigt bra sida.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Personligen så hade jag nog kört på produkter från Ubiquiti. Exempelvis en EdgeRouter Lite alternativt EdgeRouter X och sedan Unifi AP AC Pro.

Dyrare men betydligt bättre på allt sätt och vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erxon:

Hej

Bakgrunden till att man börjat titta på en ny router är att vi kommer få fiber installerat i huset och när det blir installerat så kanske man ändå ska/bör uppdatera routern. Den vi har idag är nog 5-6 år och det bör ha utvecklats något...
Hastigheten på fibern som jag förmodligen också kommer att välja är "standarden" 100/10.

Men när man kollar på olika forum så blir inte jag klokare på vad man skall installera. Har även vart in i några butiker (inte köplador) och frågat och ena säger ASUS och en annan Netgear.
Det jag har idag sedan många år tillbaka som fungerar är en D-Link DIR-635 på nedervåningen vid ADSL modemet och en D-Link accespunkt (via kabel) på övervåningen. Har också en del kabel draget för några datorer och PS4 mm. Denna kombination fungerar egentligen utan problem förutom att ena mobilen tappar kontakten med WiFi med jämna mellanrum (samma mobil hela tiden...)

En fundering jag har är varför ingen av de jag frågat nämnt D-Link som router?
Har haft detta märke utan problem så vad är det med dem idag som gör att ingen nämner dem?

Är inte ute efter den billigaste lösningen utan en bra och stabil lösning för internet som bara tuffar på utan omstarter mm. Vi flyttar t.ex. inga filer mellan datorerna och har inte heller någon NAS. Räknade ut att vi har runt 20-talet enheter kopplade på WiFi (telefoner, paddor, Sonos, laptops, skrivare, chromecast och äppel-tv)

Efter mina första "frågningar" har jag tittat på ASUS RT-AC66U/RT-AC68U och Netgears R7000.
Sen läste jag någonstans att på R7000 så måste man aktivt välja vilka band (2.4 & 5 GHz) medan jag inte läst något om detta på ASUS så då tolkar jag att ASUS automatiskt väljer band, stämmer det?
Skillnaden mellan ASUS är väl bara att RT-AC68U är lite snabbare och nyare?
Men om jag också förstått så är ingen av dessa egentligen en ny produkt.

Är inte låst till dessa märken utan ser med öppna ögon på detta just nu, men upplever väl att ASUS/Netgear just nu är de vanligaste, eller?

Skulle vara tacksam till ytterligare inputs, vad skulle t.ex. ASUS RT-AC87U göra för skillnad?

// Erxon

Ubiquiti Edgerouter för bra hastighet och sedan en el flera av deras AP:s så har du löst problemet.

Edit: såg visst att ovan varit snabbare att svara

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av enkoppte:

Personligen så hade jag nog kört på produkter från Ubiquiti. Exempelvis en EdgeRouter Lite alternativt EdgeRouter X och sedan Unifi AP AC Pro.

Dyrare men betydligt bättre på allt sätt och vis.

Second this.

Drar till med lite mer info som kanske kan vara till hjälp.

Ubiquity är enterprise produkter till prosumer priser.

Vad vi normalt kallar "router" för hemmabruk är egentligen
-Router
-Brandvägg
-Switch
-Accesspunkt

Det är dock inte vidare bra på något av det, man har tryckt in så mycket man kan i en så billig enhet som möjligt där funktioner står framför driftsäkerhet.

Brandväggar kan idag alltid routa/NATa trafik, consumer routrar har alltid en grundläggande brandvägg. Såvida vi inte kommer upp i mid till high end enterprise saker är de olika benämningarna något förlegade då de i dagsläget oftast klarar både delar. Enheter benämnda brandväggar brukar dock klara av mer avancerade reglering av trafik.

En routers huvudsakliga uppgift är att bestämma vägar paket tar från ett nät till ett annat, en brandväggs funktion är att skapa regler för hur paket får färdas mellan olika nät.

Så vad får man ut av att gå den avsevärt dyrare vägen att skaffa en brandvägg en switch och AP's för trådlöst?

Genom att dela upp tjänsterna i separata enheter får du bättre stabilitet, bättre prestanda och fler funktioner. Att kunna placera acesspunkter på ställen de behövs är även det en stor fördel.

De stora nackdelarna är att det blir dyrare, avsevärt mer komplicerat och drar mer kraft.

Ubiquity har numer ett gemensamt gränssnitt för att managera deras brandväggar, switchar och accesspunkter på ett och samma ställe vilket gör det något mindre komplicerat.

Egentligen är de flesta hemmaroutrar alla skräp. D-Link och Netgear är i mina ögon förknippade med låg kvalité, dåliga produkter. TP-Link och Asus förknippar jag med bättre kvalité. Alla företagen försöker däremot göra en enhet som klarar allt och är enkel att använda. När det kommer till nätverk är dock ease of use inte förknippat med bra.

Å andra sidan så fungerar det inte att alla ska försöka lära sig grundläggande nätverk för att få internet hemma.

Du får överväga din kunskap/tid att lära dig och budget för att bestämma vilken väg du vill gå.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Denna router-djungel...

Hej

Tack för inputs.
Har tittat lite på Ubiquiti då de nämnts i andra trådar och många lovordar dem.
Men om jag tolkar rätt så har de ingen router med WiFi utan man måste skaffa en AP också

Följdfrågor på Ubiquiti...

Skillnaden på Edgerouter Lite och X är antalet portar och då jag idag har kabel draget till 4 ställen så bör det då bli en X (fast den verkar vara billigare än Lite) men vad är skillnaden mellan Lite och PoE modellen? Förutom priset...

Angående AP så finns det 3 olika modeller, Pro, Lite och LR där LR verkar stå för Long Range.
Den skillnaden jag kan se är att Pro hanterar högre hastighet än Lite och LR.
Skulle en LR "tränga" igenom bättre i ett hus än en Lite?

Hur sätter man upp dessa AP's? Skall de sitta i taket eller fungerar de också om man monterar de på en vägg?
Kan man ha en AP liggande på hylla eller liknande

Skulle det räcka med 1 AP för hela huset (2 våningar) eller bör man ha en på varje våning?
Idag har vi routern i förrådet på nedervåningen och en AP på övervåningen i andra änden av huset.

Första tanken om man tittar på Edgerouter X och en AP AC Lite skulle kostnaden bli ca 1900:- och det är inte mycket mer än en ASUS RT-AC87 som exempel och 1000-lappen till om man behöver ytterligare en AP.
Är det sniket att tänka så?

Som sagt, mycket tacksam för er hjälp

// Erxon

Permalänk
Medlem

@Erxon:

Tjena,

Lite är den kraftfullare av dessa två, däremot har den en avsaknad av PoE. När det kommer till antalet portar på enheterna, så bör du koppla en switch direkt efter. Om du bryggar ihop alla LAN-portar för att använda i samma nät så kommer du får ett ordentligt tapp i prestanda i och med att den inte kan använda hårdvaruacceleringen. Kan förklara närmre hur det fungerar om du vill.

När det kommer till Long-range så rekommenderar jag att du läser recensioner på de olika modellerna. Vågar inte ge ett rakt svar, tyvärr.

Montera på vägg eller i tak, har även provat liggandes på ett bord och det har fungerat utmärkt för mig. Däremot har jag svårt att avgöra hur många du behöver för att få ut en adekvat täckning över hela huset. Börja med en och köp fler om du behöver det.

Det blir lite sniket och går inte riktigt att jämföra, äpplen och päron min vän. De spelar helt enkelt inte i samma liga

Jag hoppas att jag har fått med svaren på alla dina frågor, i annat fel skriv mer

PS. Sorry för sent svar, ogillar att skriva längre inlägg på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enkoppte:

@Erxon:

Tjena,

Lite är den kraftfullare av dessa två, däremot har den en avsaknad av PoE. När det kommer till antalet portar på enheterna, så bör du koppla en switch direkt efter. Om du bryggar ihop alla LAN-portar för att använda i samma nät så kommer du får ett ordentligt tapp i prestanda i och med att den inte kan använda hårdvaruacceleringen. Kan förklara närmre hur det fungerar om du vill.

När det kommer till Long-range så rekommenderar jag att du läser recensioner på de olika modellerna. Vågar inte ge ett rakt svar, tyvärr.

Montera på vägg eller i tak, har även provat liggandes på ett bord och det har fungerat utmärkt för mig. Däremot har jag svårt att avgöra hur många du behöver för att få ut en adekvat täckning över hela huset. Börja med en och köp fler om du behöver det.

Det blir lite sniket och går inte riktigt att jämföra, äpplen och päron min vän. De spelar helt enkelt inte i samma liga

Jag hoppas att jag har fått med svaren på alla dina frågor, i annat fel skriv mer

PS. Sorry för sent svar, ogillar att skriva längre inlägg på mobilen.

Hej

Tack för svar, har full förståelse med att skriva på mobilen...

Spelar det någon roll vilken typ av switch som kopplas in i "Lite"-routern?
Kan man mixa tillverkare eller skall/bör det vara samma?
När det gäller AP, kan de sitta i switchen som sätts efter routern eller måste de sitta i "Lite"'n?

På ett par av kablarna som jag redan har dragit i huset sitter det switchar (måste man byta ut dessa?) på som går till andra produkter, men på dessa kan jag utan problem koppla in AP's på.
En kabel idag som går till övervåningen är "ledig", den är oanvänd. Kan t.ex. den sitta i "Lite"'n?

Känns väl som att det blir några Ubiquiti-produkter inom kort. Då får ni passa er med fler idiot-frågor om det inte lirar...
Fast går man linan fullt ut med 3 nya switchar och 2 AP's och router hamnar kalaset på ca 6000:- om man tittar på Webhallen.

// Erxon

Permalänk
Medlem

@Erxon:

Hej igen,

Egentligen kan du köra vanliga "dumma" switchar, det är lite beroende på vad du ska göra. Men ja, du kan i princip om du bara vill dela ut nätet internt, gå lös på allt du har hemma.

AP:n kan du sätta i switchen eller så konfigurerar du upp den så den sitter på ett separat subnät om du känner för det istället.

Kan du rita upp en karta på ditt nätverk, så blir det enklare när jag har förstått hur du vill ha det till 100%, så tar vi det där ifrån?

Fråga på!

Permalänk
Medlem

Denna router-djungel...

Hej

Velar fortfarande lite med hur man skall göra...

Skulle denna kombination fungera?

En Edgrerouter Lite som router, i den ena porten kopplas en Unifi AP (förmodligen en LR).
Sedan sätter man en ny "vanlig" switch i en andra port och i denna switch sätter man de övriga kablarna som går ut i huset som idag.
Då finns det en ledig port kvar i routern.

Vet att "Lite" inte stöder PoE, men i förpackningen för AP's följer det med en "strömadapter" och den kabeln som jag tänkte koppla in AP'n på är dragen från nuvarande routern och ligger f.n. oanvänd med en RJ45-kontakt, så den behöver ändå förlängas och då bör väl den strömadaptern fungera med en ytterligare kabel till AP'n

Tänkte börja med en AP som kommer att sättas i taket på övervåningen och i mitten av huset, i teorin borde den då också täcka nedervåningen, eller?

Denna kombination kostar drygt 2200:- + en till switch för ca 400:- (inbillar mig att en sådan har bättre kvalitet än en switch för 250:-)

Eller skall man göra det enkelt med en ASUS RT-AC68U ?
Det jag känner mig lite tveksam för med Ubiquiti:n är att den verkar ha mer (eller för mycket) inställningar som jag känner mig osäker inför, för får man det inte att fungera så finns det risk att man tappar humöret...

// Erzon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erxon:

Hej

Velar fortfarande lite med hur man skall göra...

Skulle denna kombination fungera?

En Edgrerouter Lite som router, i den ena porten kopplas en Unifi AP (förmodligen en LR).
Sedan sätter man en ny "vanlig" switch i en andra port och i denna switch sätter man de övriga kablarna som går ut i huset som idag.
Då finns det en ledig port kvar i routern.

Vet att "Lite" inte stöder PoE, men i förpackningen för AP's följer det med en "strömadapter" och den kabeln som jag tänkte koppla in AP'n på är dragen från nuvarande routern och ligger f.n. oanvänd med en RJ45-kontakt, så den behöver ändå förlängas och då bör väl den strömadaptern fungera med en ytterligare kabel till AP'n

Tänkte börja med en AP som kommer att sättas i taket på övervåningen och i mitten av huset, i teorin borde den då också täcka nedervåningen, eller?

Denna kombination kostar drygt 2200:- + en till switch för ca 400:- (inbillar mig att en sådan har bättre kvalitet än en switch för 250:-)

Eller skall man göra det enkelt med en ASUS RT-AC68U ?
Det jag känner mig lite tveksam för med Ubiquiti:n är att den verkar ha mer (eller för mycket) inställningar som jag känner mig osäker inför, för får man det inte att fungera så finns det risk att man tappar humöret...

// Erzon

jag tycker du ska googla lite på youtube för att se hur inställningar och allt fungerar med Ubiquiti och Unifi grejer. det är liksom för att bilda dig uppfattningen om det är något du vill satsa på. det är riktigt bra grejer när du väl ställt in det sedan är det bara att köra. jag är riktigt nöjd, men jag gillar att greja med mitt nätverk.

jag kör Edge Lite med 2 st. Unifi AP och en Ubiquiti 5 portars switch och det är kanon grejer som täcker hela huset och trädgården.

Permalänk
Medlem

Denna router-djungel...

Liten uppdatering ifall någon är intresserad...

Har införskaffat en Unifi AP AC LR och monterat den centralt i taket på övervåningen.
Är kopplad med kabel mot min nuvarande D-Link router (med medföljande PoE-adaptern).
Än är det ingen som sagt att man inte har någon kontakt med internet med de enheter som är bytta mot denna AP.

Kör f.n. med både D-Link's WiFi samt Unifi'n. När jag bytt SSiD på Sonos-uppkopplingen kommer jag att stänga av WiFi på D-linken för att endast köra med Unifin.

Sen, Ubiquitis program för att följa AP var överraskande, snacka om att man kan kontrollera vad som körs mm, blocka enheter mm samt se vilka enheter som är uppkopplade och förbrukning på dessa. Undrar om man törs blocka dotterns mobil?

Få se hur det sedan blir när fibern blir inkopplat om man då också byter router till en Ubiquiti för att verkligen utnyttja mjukvaran?
Inväntar också ifall det finns ett behöv av en till AP på nedervåningen.

// Erxon

Permalänk
Medlem

Hej, en liten summering efter ca 4 månaders användning av denna kombination.
Den är helt enkelt att det fungerar utan problem. Har inte haft någon down eller liknande och varje gång man frågat om någon i familjen haft problem med wifi:t så får man samma svar att de inte har några problem. Så att skaffa en till AP är just nu inte nödvändigt.

Det enda som jag stör mig lite på är att när man testar att köra Bredbandskollen med mobilen (iPhone 6) får man runt 80 MB ner och drygt 10 MB upp även när man står under AP:n.
Vet att telefonen klarar högre då jag får över 100 MB ner hos andra som har likadant abonnemang som vi (100/10). De har t.ex. en ASUS RT-AC68 som router.
Nu är detta egentligen inte ett problem och jag kan leva med det, fast...

Min teori är att det är min router som är boven för detta, har som sagt kvar min gamla D-Link DIR-635 som dock enligt specifikationerna bör klara 100 MB. Kan denna teori stämma?

Om man skulle byta router mot någon ny som klarar GB på LAN, är man dumsnål om man inte skaffar någon modell av Edgerouter då?
Inställningsmässigt skulle t.ex en ASUS RT-AC66 för ungefär samma pengar vara enklare att komma igång med, i princip bara att stoppa i kontakten...

Tacksam för era kommentarer

// E

Permalänk
Medlem

@Erxon
Har både en Edgerouter X och en EdgeRouter X SFP och ser ingen anledning till att skaffa något annat. Dom klarar av uppemot 950 megabit och dom bara fungerar, aldrig behövt startas om eller pillas på. Haft dom i ett halvår eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erxon:

Hej, en liten summering efter ca 4 månaders användning av denna kombination.
Den är helt enkelt att det fungerar utan problem. Har inte haft någon down eller liknande och varje gång man frågat om någon i familjen haft problem med wifi:t så får man samma svar att de inte har några problem. Så att skaffa en till AP är just nu inte nödvändigt.

Det enda som jag stör mig lite på är att när man testar att köra Bredbandskollen med mobilen (iPhone 6) får man runt 80 MB ner och drygt 10 MB upp även när man står under AP:n.
Vet att telefonen klarar högre då jag får över 100 MB ner hos andra som har likadant abonnemang som vi (100/10). De har t.ex. en ASUS RT-AC68 som router.
Nu är detta egentligen inte ett problem och jag kan leva med det, fast...

Min teori är att det är min router som är boven för detta, har som sagt kvar min gamla D-Link DIR-635 som dock enligt specifikationerna bör klara 100 MB. Kan denna teori stämma?

Om man skulle byta router mot någon ny som klarar GB på LAN, är man dumsnål om man inte skaffar någon modell av Edgerouter då?
Inställningsmässigt skulle t.ex en ASUS RT-AC66 för ungefär samma pengar vara enklare att komma igång med, i princip bara att stoppa i kontakten...

Tacksam för era kommentarer

// E

Kan nästintill grantera att din gamla router är problemet. Den routern har en teoretisk max thoughput på 90Mbit/s WAN-LAN.

Jag skulle gått på en Edgerouter om jag vore dig, den har såpass mycket mer funktioner. Och har bättre driftssäkerhet.
Visst, det blir lite mer jobb att sätta upp det. Men jag tycker det är värt det för den utökade kontrollen man får över nätet.

Edit: Denna skulle också kunna vara ett alternativ för dig: Ubiquit UniFi Security Gateway. Fördelen där är att du hanterar den från samma UniFi mjukvara som du hanterar din AP genom.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Eftersom du gillar gränssnittet för Unifi AP så skulle jag skaffat en Unifi USG.
Du får då in den i samma gränssnitt och får ännu bättre överblick över nätverket.

Om du vill spara pengar så kan du stänga av Wifi på D-linken och använda LAN portarna som en switch.

Edgerouter har ett eget web baserat gränssnitt så dessa kan du inte se och konfigurera via Unifi Controllern.

Den mest prisvärda routern är nog Asus RT-N56U som har ruggit bra WAN-LAN för priset.
Därefter kommer EdgeRouter X som har lite bättre prestanda.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Tack för inputs, därför är forum som detta så bra att man får hjälp.
Skall titta på denna Unifi USG och blir det den så kompletteras det också med en nyare switch.
Även fast min nuvarande D-Link skulle kunna fungera som en sådan (har redan wifi:t i den avslagen) så kommer det kännas bättre om man uppdaterar till nyare...

Då förmodar jag också att man kommer kunna få fram statistiken mm över hur mycket data samt även vika enheter som förbrukar. Som det är nu måste man starta "Unifi Controller" och låta datorn vara på. Har faktiskt funderat på att skaffa en NUC till bara för detta, men finns denna funktion i USG:n så har man "sparat" in en sak...

Tack igen för inputs (och vägledning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erxon:

Tack för inputs, därför är forum som detta så bra att man får hjälp.
Skall titta på denna Unifi USG och blir det den så kompletteras det också med en nyare switch.
Även fast min nuvarande D-Link skulle kunna fungera som en sådan (har redan wifi:t i den avslagen) så kommer det kännas bättre om man uppdaterar till nyare...

Då förmodar jag också att man kommer kunna få fram statistiken mm över hur mycket data samt även vika enheter som förbrukar. Som det är nu måste man starta "Unifi Controller" och låta datorn vara på. Har faktiskt funderat på att skaffa en NUC till bara för detta, men finns denna funktion i USG:n så har man "sparat" in en sak...

Tack igen för inputs (och vägledning)

Finns ju denna annars
https://www.dustin.se/product/5010897990/unifi-cloud-key

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av MarcusHuddinge:

1) Tråkiga alternativet, UCK.
2) Roliga alternativet, RPI.

https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/Cloud-Key-vs-Ras...

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge & @hasenfrasen

Inga av dessa alternativ hjälper väl mot min befintliga routers mindre bra kapacitet, eller?
Men som jag tidigare skrivit så är alla uppslag just nu intressanta.

Får fundera lite till, sitter i alla fall inte i en båt som tar in vatten utan det fungerar för oss.

// E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erxon:

Tack för inputs, därför är forum som detta så bra att man får hjälp.
Skall titta på denna Unifi USG och blir det den så kompletteras det också med en nyare switch.
Även fast min nuvarande D-Link skulle kunna fungera som en sådan (har redan wifi:t i den avslagen) så kommer det kännas bättre om man uppdaterar till nyare...

Då förmodar jag också att man kommer kunna få fram statistiken mm över hur mycket data samt även vika enheter som förbrukar. Som det är nu måste man starta "Unifi Controller" och låta datorn vara på. Har faktiskt funderat på att skaffa en NUC till bara för detta, men finns denna funktion i USG:n så har man "sparat" in en sak...

Tack igen för inputs (och vägledning)

Själva Unifi controllern går inte att köra i USG. Du behöver fortfarande en fristående dator som kör denna.
Denna kan som redan har sagts vara en PC, Cloudkey eller en Rasberry Pi.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W