Tänkte skaffa Bass Shaker till min VR setup

Permalänk

Tänkte skaffa Bass Shaker till min VR setup

Hej köpte nu i Fredags äntligen en HTC Vive och tänkte komplettera det med en uppsättning av två Bass Shakers på undersidan av min datorstol. Det är som två små bas huvuden som överför vibrationer till stolen för att simulera t.ex. en motor i ett bilspel. Kan inte köpa några allt för stora då min stol endast har utrymme för 9,5x11cm baselement. Har kollat på dessa delar för att skapa detta.

1. Förstärkare som skulle få plats i ryggen i min stol, kan nog fästa den någorlunda med buntband eller dylikt då det finns många fäst punkter där, den behöver inte sitta supersäkert. Den har ett uttag från jänkarna men har en exakt likadan sladd med nordisk hane som passar transformatorn, den är 100 - 240 VAC – 50/60 Hz så den borde fungera utan några problem här i Sverige.
https://www.amazon.com/dp/B0070Z87YO/ref=pe_825000_114660910_...

2. Liten och smidig bas shaker som med lätthet (det är 7x7cm) skulle kunna placeras en på varje sida av stolen, kanske inte är den starkaste men det är den enda som passar min stol och den verkar kunna få jobbet gjort. tänkte alltså köpa två.
https://www.amazon.co.uk/dp/B009RGJ47S/ref=pe_385721_37986871...

3. Monterings set så att bas elementet ska sitta stabilt utan att placeras in i stolen
https://www.amazon.co.uk/dp/B011Y29KVM/ref=pe_385721_37986871...

4. Sladd samt tillbehör för att koppla ihop alla delar.
https://www.amazon.co.uk/dp/B0097JLQVC/ref=pe_385721_37986871...
https://www.amazon.co.uk/dp/B006LW0W5Y/ref=pe_385721_37986871...

Tänkte även köpa dessa för att sätta upp vive bas stationerna utan att skruva upp dom. kanske svartlakerar takstöttorna för att de ska passa in bättre.
https://www.amazon.co.uk/dp/B01A6KJDFG/ref=pe_385721_37986871...
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Verktyg/Takstotta-...

Har inte fått Vive headsetet än men den kommer i veckan och kommer främst att använda detta till simulator spel så som Dirt Rally, Projekt cars, elite dangerous samt olika Vive titlar. För bilspel köpte jag samtidigt som Viven en G920 tillsammans med en TH8A växelspak monterat på ett Wheel Stand Pro v2 då jag har varit utan ratt i ett par år nu och har saknat det. Kör Elite Dangrous sen innan med en Saitek Pro Flight X52 och tror att det kommer vara riktigt häftigt i VR tillsammans med bas shakern som jag funderar på att köpa.

VR relaterade tillbehör:
http://www.elgiganten.se/product/spel-konsoler/tillbehor-pc-g...
https://www.conrad.se/V%e4xelspak-Thrustmaster-TX-Racing-Whee...
https://www.conrad.se/Universalmontering-Wheel-Stand-Pro-f%f6...
http://cdon.se/spel/saitek_pro_flight_x52_control_system-2687...
http://www.elgiganten.se/product/spel-konsoler/tillbehor-pc-g...

Någon som ser något fel dessa grejer jag har kollat på? Vet att de inte är de bästa med tror att de är helt dugliga till en härlig upplevelse. Har hållit koll på VR marknaden under låg tid nu och kunde inte längre motstå, ni som har haft VR headset ett tag nu hur känner ni över ert inköp?

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem

@BrainDrain56:

Finns massvis av basspuckar, jag köpte 2 billiga rackare, Sinus Bass Pump III 4ohm, och kopplade till en överbliven stärkare med eq.
Finns att köpa i Sverige för 250kr st.
Tror daytona puckarna är helt oki, i klass med mina Sinus.

Klart värt pengarna OM man skaffar simvibe.
Jag monterade en på vardera sida stolen och kör i extended mode "seat" och "shifter", kommer lägga till 2 puckar till för pedalerna när jag har ork och tid att pilla med sim riggen.
Men simvibe är ett måste.
Likaså ett extra ljudkort.

Ta en kik i forumet, finns många som kör med liknande puckar du länka till.
En viktig sak att tänka på är att montera dom bra, dvs så dom inte rasslar loss när man lirar Dirt Rally.^^

Anyhow, om du inte redan har länken.

Simvibe

GL/HF

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Skrivet av vkn:

@koffe12:

Finns massvis av basspuckar, jag köpte 2 billiga rackare, Sinus Bass Pump III 4ohm, och kopplade till en överbliven stärkare med eq.
Finns att köpa i Sverige för 250kr st.
Tror daytona puckarna är helt oki, i klass med mina Sinus.

Klart värt pengarna OM man skaffar simvibe.
Jag monterade en på vardera sida stolen och kör i extended mode "seat" och "shifter", kommer lägga till 2 puckar till för pedalerna när jag har ork och tid att pilla med sim riggen.
Men simvibe är ett måste.
Likaså ett extra ljudkort.

Ta en kik i forumet, finns många som kör med liknande puckar du länka till.
En viktig sak att tänka på är att montera dom bra, dvs så dom inte rasslar loss när man lirar Dirt Rally.^^

Anyhow, om du inte redan har länken.

Simvibe

GL/HF

Hej står att programmet simulerar alla hörn i en cokpit, räcker två bassshakers eller ska man satsa på fyra? Har ett gammalt Asus Xonar DX, fungerar det med Windows 10 ifall man använder tredjeparts drivrutinen tror du? Har gett den till en kompis som inte använder den så kan nog ta tillbaka den och testa i alla fall. Vilket ljudkort använder du?
Kopplar man in ljudpuckarna i det extra ljudkortet då och simvibe programmet kan använda det och man använder standard ljudkortet som vanligt då eller? Fungerar detta med alla spel eller finns det någon lista över spel som fungerar?

Uppskattar svar
MVH koffe

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem

@BrainDrain56:

Jag kör enbart med 2 puckar, å det fungerar klockrent.
men klart, fler puckar, mer intensivt/"realistiskt".
Funderar själv på att installera 2 till fram och få med pedalerna vänster/höger.
Typ 1 puck per hjul.
Men är egentligen nöjd med min setup.

När det gäller ljudkort är jag osäker, hade nog valt att söka lite på information om vad som funkar, men så länge det finns fungerande drivrutiner borde allt fungera.
Själv använder jag det inbyggda Realtek ljudkortet på moderkortet.
Det enda som strulat för mig är det första inställningarna och att ladda ner färdiga profiler som man kan använda som grund, när det väl var löst(deras forum är hjälpsamt) har jag inte haft några bekymmer alls.

Puckarna kopplas till det ljudkortet,som du förövrigt bara kan använda till puckarna, resterande ljud får du via ett annat ljudkort/Vive/Rift.

Hör av dig om du behöver hjälp, å lycka till.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

Köpte två högtalare då det känns som en bra start. puckarna klarar av ca 30W och förstärkaren ger ut 68W på bas linjen vilket blir 34W ifall jag har två och 17W ifall jag kopplar in fyra, samt att jag måsta parallellkoppla dom då vilket skulle bli problem med ifall jag ska programmera dom med Simvibe. Kanske det blir en då är lite osäker där hur man ska göra. Så måste väl köpa till en till förstärkare samt två bas element med fästen för att få till fyra stycken vilket skulle gå på en tusenlapp till grovt räknat. Få väl hoppas att man blir nöjd med köpet, återkommer när de är installerade och testade.

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem

Häftig setup! Men det räcker inte med en ButtKicker?

Använd en stol utan nackstöd - annars kan Vive-sladden vara i vägen och kännas bökig när du rör på huvudet.

Hoppas du testat sittande VR (så du inte är känslig för VR-sickness)?

Dessa billigare motion platforms kan vara värda att hålla ögonen på:
RacingCUBE: http://fasetech.com/introduction/?v=dd65ef9a5579
FeelThree: http://www.feelthree.com/

Hur jag känner över mitt VR-inköp? Viven skulle lätt vara värd det femdubbla (och detta trots att jag har vissa problem med den).

Permalänk
Skrivet av duked:

Häftig setup! Men det räcker inte med en ButtKicker?

Använd en stol utan nackstöd - annars kan Vive-sladden vara i vägen och kännas bökig när du rör på huvudet.

Hoppas du testat sittande VR (så du inte är känslig för VR-sickness)?

Dessa billigare motion platforms kan vara värda att hålla ögonen på:
RacingCUBE: http://fasetech.com/introduction/?v=dd65ef9a5579
FeelThree: http://www.feelthree.com/

Hur jag känner över mitt VR-inköp? Viven skulle lätt vara värd det femdubbla (och detta trots att jag har vissa problem med den).

Hej tack för ditt svar ^^. Det räcker säkert med en puck men kör på två då de kan programmeras i t.ex. Project cars, samt en ökat effekt. Har tyvärr inte fått min Vive än och har inte haft möjlighet att testa VR innan, men brukar aldrig bli åksjuk så hoppas att det inte blir fallet. Är riktigt pepp på att testa i alla fall :P. Kan plocka bort nackstödet på stolen utan problem så det går nog bra tack för tipset. Får se det kanske blir någon motion platform i framtiden

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med en dedikerad simrig, så har aldrig behövt bry mig om montering på en stol.
Borde väl inte vara några bekymmer annat än man får mer "skrammel" vid vibrationerna.
Men tror dock att en ensam buttkicker är sämre än flera mindre puckar.

exempel
Kör du enbart över en kurb med vänster framhjul så bör lämpligtvis enbart vänster fram vibrera, med enbart en buttkicker får du inte den informationen, utan oavsett hjul så vibrerar den.

Next Level Motion v3 är väl enda färdiga motion produkten man kan köpa i dagsläget för en rimlig peng, men 30 000 är fortfarande magstarkt för enbart motion.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av vkn:

Next Level Motion v3 är väl enda färdiga motion produkten man kan köpa i dagsläget för en rimlig peng, men 30 000 är fortfarande magstarkt för enbart motion.

Tror denna marknaden kommer växa snabbt i samband med VR evolutionen. Förutom att upplösningen är lite begränsande så är det ju avsaknad av G-krafter som är det mest besvärande hindret för racingspel i VR..

30000kr och ratten sitter inte i samma konstruktion som stolen?

Permalänk
Skrivet av dblade:

Tror denna marknaden kommer växa snabbt i samband med VR evolutionen. Förutom att upplösningen är lite begränsande så är det ju avsaknad av G-krafter som är det mest besvärande hindret för racingspel i VR..

30000kr och ratten sitter inte i samma konstruktion som stolen?

Tror att dagens VR headset inte skulle passa bra i en motion stol då det skulle störa trackningen, trackning systemet för VR headseten måste antagligen modifieras för att fungera med dessa stolar. Med det sagt så kommer dessa nog att vara nåt att hålla ögonen på när det kommer fler konsument versioner som har mognat lite mer för just VR och priset sjunkit.

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem

Båda jag nämnde är tänkta att fungera med VR (och FeelThree ska kompensera i mjukvara för sina rörelser), men kanske störs trackingen ibland? Ser dock inte ut så;

RacingCUBE+Oculus:
https://www.youtube.com/watch?v=e3cM3ErwPuQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainDrain56:

Tror att dagens VR headset inte skulle passa bra i en motion stol då det skulle störa trackningen, trackning systemet för VR headseten måste antagligen modifieras för att fungera med dessa stolar. Med det sagt så kommer dessa nog att vara nåt att hålla ögonen på när det kommer fler konsument versioner som har mognat lite mer för just VR och priset sjunkit.

Just den lilla parametern hade jag inte tänkt på.. Det bör gå lösa med mjukvara, då man bara drar ifrån en position och rotationsvektor för att få fram var huvudet bör befinna sig i bilen, oavsett hur bilen lutar.

Priset på VR är ju ungefär samma kostnad som multimonitorlösning.

Smidigaste lösningen i början är väl att ta bort trackingen. Tror inte det är lika viktigt när huvudet ändå kastas runt av att stolen flyttar sig. Just i racing-spel tycker jag upplösningen är lite begränsande.

VR headset i 4K skulle kunna vara intressant. T.ex. en upphottad PIMAX med HDMI 2.0 eller displayport istället för 1.4 som det är idag.

http://en.pimaxvr.com/

Permalänk
Medlem

VR fungerar så länge rörelserna inte är allt för överdrivna.
Kolla ISRTVs review av simxperience stage 4.
När det gäller oculus bör du dock montera din irkamera på "lämplig" plats.
Viven trackar rummet, å där blir det sällan(förmodat att man inte har för stora rörelser) problem.

Men det är definitivt något man bör ha i åtanke.
Så länge du har en "mild" 2dof så är det förmodligen inga problem alls.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

Liten uppdatering: har fått allt förutom förstärkaren samt VR headsetet. Köpte till en större nätaggregat 12 V/5A (vilket är max för förstärkaren) med en längre sladd på 5m. Original låg på endast 1A så gissar att det kan vara anledning till att många klagar på förstärkaren.

Sätter ihop strömsladden med en 3,5mm ljudkabel med eltejp så att jag endast har en sladd till stolen.Satte en splint på min DAC så att dom fungerar i sync med allt ljud på datorn tillsammans med hörlurarna eller 2.1 högtalarna. Struntar i att sätta upp dom med två förstärkare för nu och satsar på ett system som fungerar för alla program på datorn samt är smidigt. Har ett filter på förstärkaren så att endast bas signalerna går fram till bas högtalarna.

För att koppla kablarna så tänkte löda ihop och använda krympslang för att koppla högtalarna till förstärkaren. Får paraellkoppla dom då blir resistansen minskad till 4ohm då förstärkaren endast klara upp till 8ohm. Ifall jag skulle seriekopplade högtalarna så skulle resistansen bli för hög då den fördubblas till 16ohm. Tog även bort banan adapterna då jag inte har någon användning för dom.

Kommer säkert att bli bra när det sedan är klart. Kan lägga upp bilder sen när det är klart för intresserade. Förresten såblev mitt HTC Vive försenat, men det kommer imorgon eller övermorgon så snart iallafall har jag testat VR ^^.

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem

Det är onekligen läckert. Jag skaffade en Pearl Throne Thumper. Tyvärr så paja fästet så de blir reklamation. Men det var minst lika bra som jag mindes det. Tyvärr blev jag också påmind om varför jag gav upp bass shakers. Väldigt svårt att dämpa alla biljud som inte stör mig men alla andra säkerligen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har hittat en begagnad förstärkare: http://usa.yamaha.com/products/audio-visual/av-receivers-amps...

Samt så blir det nog en Sinustec BS250, under stolen och sedan Sinus Live BassPump III 4ohm vid pedalerna. Vad tror ni?
Tips på setups till olika racing spel?

Permalänk
Medlem

Tjoo!
Får inte igång mina simvibe, Får ut ljud från datorns ljudinställningar samt när jag testar via simcommander, men ej i spelen....

Permalänk
Medlem

Skam den som ger sig. Buttkicker gamer 2 har till syvende och sist efter två år börjat produceras och säljas igen utanför usa. Fick tag på en begagnad på tradera för rimlig peng men går att hitta att importera från england också.

Hälften så mycket kräm som Throne Thumper men den arbetar klart tystare än en dämpad thumper. Har den monterad på min superlätta playseat challenge. Alcantarasäte så svårt fixa något diy med puckar för den. Väger som en solstol men förvånansvärt stabil när man sitter i den så kan den skaka om rejält även innan de börjar klippa. Dock på mina kontorsstolar där märks de mer att den är lite effektsvag i jämförelse. Har en IKEA Skålberg med låg rygg som förvisso inte har särdeles mycket massa men lite väl liten kontaktyta känner mest bara lite i arslet. Sen blir de alltid lite svinn mellan neder och överdelen på snurrstolar när du som med gamer 2n monterar den på nedre delen. I playseat challenge så omsluter ryggstödet en ända upp till nacken och jag halvligger mer i den och ligger nästan och studsar emellanåt.

I en bra setup så ger de otroligt mycket

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x