Permalänk
Medlem

Electrostatiska fläktar?

Jag kommer ihåg en riktigt gammal nyhet på sweclockers. Den handlade om fläktlösa fläktar som kunde vara alla möjliga former som flyttade luften med hjälp utav ström (?) vad hände med dom?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns väl inget behov av dem så de finn inte att köpa kommersiellt för datorbruk, det finns väl en del tillämpningar där man samtidigt har behov av joniseringen typ luftrening där man använder elektrostatiska fläktar.
Dessutom så har ju kylbehoven av datorer minskat väldigt mycket så det mesta går att kyla passivt idag om man vill bygga utan rörliga delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen erfarenhet av elektrostatiska fläktar, men kan tänka mig att det är svårare att bygga ett stort tryck med en sådan än med traditionella fläktar ?

Ofta behövs ju ett visst tryck för att effektivt pressa luften genom fina kylflänsar etc..

Skillnad är ju om man har en väldigt stor kylare med rejäla flänsar och kan låta luften nästan självcirkulera, då behövs inte så mycket för att få extra fart på den. Men allt i datorer är gjort för att vara kompakt och lätt, så det krävs lite mer statiskt tryck på luften också.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karaff:

Nu har jag ingen erfarenhet av elektrostatiska fläktar, men kan tänka mig att det är svårare att bygga ett stort tryck med en sådan än med traditionella fläktar ?

Ofta behövs ju ett visst tryck för att effektivt pressa luften genom fina kylflänsar etc..

Skillnad är ju om man har en väldigt stor kylare med rejäla flänsar och kan låta luften nästan självcirkulera, då behövs inte så mycket för att få extra fart på den. Men allt i datorer är gjort för att vara kompakt och lätt, så det krävs lite mer statiskt tryck på luften också.

De har ett väldigt lågt tryck om du inte ska riskera att få ljusbågar, ozon och plasma, de är inte tänkta för höga tryck utan för att ljudlöst få rörelse på luft och ev jonisering.
Det går att använda snarlik teknik med hög effekt men det är inte hälsosamt att vara i samma lokal i så fall, man forskar tex på motorer för rymdfärder https://en.wikipedia.org/wiki/Ion_thruster

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Intressant. Får väl vänta 5år till då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///