Permalänk

Klart ek växer, men blir inte 22m hög och en meter bred på 10år.
Klipp när den så borde det väl gå att forma som man vill, känns som man borde ha bonsai träd ståendes ganska näringsfattigt? Det får någon annan kolla upp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Hur menar du beskära och forma? Vet ju att man klipper äppelträd, men

Lust att gå ut o hämta något, men lär ju bli 1 meter högt på nolltid, ska man bara klippa av den på hälften då? Dör den väl?

Hur man beskär...
http://www.bonsaisallskapet.se/bonsaiskolan/beskarning/

Stilformer (Hur man formar sitt Bonsaiträd)
http://www.bonsaisallskapet.se/bonsaiskolan/stilformer/

Vattning och näring..
http://www.bonsaisallskapet.se/bonsaiskolan/naring/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Just fan, fick ju en ek-uppdrivare från svenskt tenn förra året.
Den måste jag testa, om det blir aktuellt med att bonsaia ek kan du också göra det med stil
http://www.svenskttenn.se/sv/sortiment/botanik/vaser/vas-ekol...

Permalänk

odlar en del chili men nu när mörkret kommer så börjar dom må dåligt så håller på att bygga en egen växtlampa. Ska bara köra förbi storel och köpa ljuskälla imorgon Köpte ett paket med olika chilis på ica och plocka kärnor från dom så har sått lite olika och hoppas mest på habaneron Kommer aldrig äta någon av dom haha men roligt att ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Just fan, fick ju en ek-uppdrivare från svenskt tenn förra året.
Den måste jag testa, om det blir aktuellt med att bonsaia ek kan du också göra det med stil
http://www.svenskttenn.se/sv/sortiment/botanik/vaser/vas-ekol...

Ohhh, det där är some next level stuff

Fan, har berättat för familj och släkt om mitt kommande projekt och idéer. Alla stirrar på mig som jag är helt dum i huvudet...

Släkten som kan ett o annat säger, äsch bara lägg ner. Det tar över 10 år innan du får fram ett bonsaiträd, du måsta babysitta det varje dag.

LOL. Det sker ju inte över en natt, men vafan, någonting måste ju kommer över jord efter ett par månader.

Ska ta o fixa mig själv en gran, en ek och en tall till att börja med. Försöka hitta något ut i skogen. När de växer för högt på höjden, klipper man bara av dem då?

Permalänk

Klipp av skiten och se vad som händer, trial&error med lite latency...
Nej men i naturen käkar ju djuren av topparna på träd men inte slutar de växa för det.

VILDA GISSNINGAR:
Är ingen arborist men träd förgrenar sig ju "om man beskär de", eller snarare beskär de vid en knopp om du vill att krongrenen ska sluta växa där och istället grena sig vid knoppen.
Knoppen blir väl en gren oavsett.

Borde väl vara liknande äppelträd:
https://www.blomsterlandet.se/Tips-och-artiklar/Tips-och-arti...

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått ned ett tiotal olika sorters fröer i jord
Tog ett tag från när tråden startades Men nu är det bara att hoppas på det bästa

Ska ut o plocka en tall när tillfälle ges.

Permalänk

Kul o se att du kom till skott (snart i alla fall)

Permalänk
Medlem

Idag 16/2 så vaknade jag till att första växten nått ovan jord

Är "backtimjan" - Thymus serpyllum som visat sig. https://sv.wikipedia.org/wiki/Backtimjan
En växt jag personligen inte köpt utan fick som någon bonus efter att jag beställt 3 paket fröer från samma handlare på Ebay

Kollade senast nu inatt/morgon klockan 04 och då fanns inget när jag släckte växtlampan. Klockan 10 i morse när jag slog på lampan så har den växt till sig

Kommer uppdatera så fort något mer händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Detta blir nog en intressant tråd att följa!

Bor i en 1'a och hade gärna sett möjlighet att odla grönsaker och liknande, gärna bönor. Hade jag haft balkong så hade jag försökt varmare tider på året, dessvärre har jag inte detta. Och för lite plats inne.

I dagsläget har jag mina krukväxter där min orkide är den som gör bäst ifrån sig. Har tidigare försökt odla kaffebuske, har haft rätt lyckade resultat både med Venus-växten samt Kannrankor. En Bonsai har jag alltid velat odla fram, blir att prova vid något lämpligt tillfälle.

Mysigt med akvarium, blir sugen på det igen faktiskt.

Jag hade ett 325L tidigare med främst Skalarer ihop med Neontetror (gick bra, räknade dom regelbundet) samt lite andra fiskar. Hade smått planer på att odla växter och kanske även Skalarer då jag hade ett par som lekte. Samtidigt som äggen hade lagts gick lysrampen sönder och innan den hade lagats hade mycket av växtligheten i akvariet förstörts och paret hade slutat lekt. Fick aldrig riktigt ordning på det.

OT, men hur orkar du bo i en etta?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Uppdatering 6 Mars 2017

Hej hej

Nu så börjar det hända grejer och kanske dags för en liten update för de som fortfarande läser tråden, vilket är ett antal om man kollar views

Dessa bilder är tagna 6 Mars 2017

"Colorado träd" eller vad det nu är, riktigt häftigt hur den slår ut. Blir intressant att följa.

De 3 raderna med små blad här är jordgubbar. O den stora gröna busken är "backtimjan" som jag postade om förra gången. Denna växt var först ut med att komma ovan jord. Men den har nu stått still väldigt länge i växten. Vet ej hur stor den blir dock

Översiktsbild, typ...

Alla växter har väl visat någon typ av liv förutom köttätande kaktus, Giant Seuqoia och någon mer. Stoppade även ned apelsinfrön jag köpt i jord, ena fröet visade gröna utslag efter en vecka men ej gett något mer.

Fått nya, "riktiga" Giant Sequioa/Redwood" frön direktimporterade från USA som jag tänkte testa. Även beställt Bambufrön och ett gäng andra roliga grejer hehe

Permalänk
Medlem

I sann Sweclockers anda bör ni kika på
odlingsautomation
och
Environmental Monitoring

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Även beställt Bambufrön och ett gäng andra roliga grejer hehe

Då vet du vad du ska göra...

http://www.bonsaimary.com/bamboo-bonsai.html

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Även beställt Bambufrön och ett gäng andra roliga grejer hehe

Härligt att det tar sig!
Inte lika kul kanske... men har bambu på tomten du kan få av om du blir sugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Härligt att det tar sig!
Inte lika kul kanske... men har bambu på tomten du kan få av om du blir sugen.

tror jag vet vad du menar. Är väl en "klassisk" bambutyp som fungerar i norden? Växte upp ute i Marmorbyn, hade massvis av sådan bambu. Ganska kul faktiskt växer från skott till 2 meter på nolltid.

Går ju kanske o köra som en liten inomhusväxt? Annars, vet du om dessa förökar sig utomhus? Jag menar, kan ett skott bli flera?

Permalänk

Ja vår blir rätt stor på ett år.
Den sprider sig via rot, vi har fått en häck av den på några år.
Borde gå att ha i en stor golvkruka med tanke på att den kan bli hög, om inte annat får man en mini i liten kruka

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorrzoor:

I sann Sweclockers anda bör ni kika på
odlingsautomation
och
Environmental Monitoring

Skrivet av DaBone:

He hehe jo visst har man sett de där allt lite för avancerat dock, men helt otroligt imponerad!

Bokstavligen älskar den automatiserade bevattningen. Så klockren på alla sätt och vis. Skulle kunna lösa det praktiska, men har tummen mitt i handen när det kommer till programmera/mjukvaran.

Tackar för länken intressant det där med snabbast växande växten. Då kanske man inte behöver vänta 5 år på att något spännande ska ske. Hoppas det dyker upp några fröer snart, bör va kommande vecka.

Tänkte mig något i still med en 1 meter hög planta man kan ja bredvid tv'n eller nåt

Bara så alla vet är detta en öppen tråd för alla välkomna att posta i, därav namnet Kan bli lite stelt om jag ska bedriva någon enmansshow här på egen hand hahah tråkigt också. Vill ju se vad ni gör finns ju uppenbarligen ett intresse hos flera

Permalänk

Fick en Venus flytrap för ett tag sedan. Tänkte att jag kanske skulle dubbla lägenhetens växter och köpa aleo vera säd från ebay. Läste runt lite för jag vet att olika växter ska ha olika jord, och tydligen så ska aleo vera ha "öken jord", vilken var svårt att hitta.

Någon som vet vilken jord som är bra, eller går det med vad som?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Fick en Venus flytrap för ett tag sedan. Tänkte att jag kanske skulle dubbla lägenhetens växter och köpa aleo vera säd från ebay. Läste runt lite för jag vet att olika växter ska ha olika jord, och tydligen så ska aleo vera ha "öken jord", vilken var svårt att hitta.

Någon som vet vilken jord som är bra, eller går det med vad som?

Aloe vera??? Häääftigt! Vill ha faktorn är stor!

Nu är jag ingen expert, men läst om att t.ex Bonsaiplantor blir bäst i en mix utav jord och fin sand. Så växten inte får för mycket näring utav jorden och skjuter i höjden. Kan tänka mig att det skulle va något liknande kanske i detta fall?
Själv har jag stoppat fröna i så-jord och får flytta över när tiden är rätt.

När ska man plantera om sina plantor, ja när fröna tagit sig?

Permalänk

@Frejoh466:
Låter som man syftat på kaktusjord i så fall. Men jag tror på dränerad botten, typ lecakulor, grus eller liknande o vanlig jord.
Tror jag läste att man ska (kan?) ha i mossa också.
Sand i jord kan bli dåligt pga naturligt salt. Ännu värre om det ligger gammalt vägsalt i
Men de kan nog förgro direkt i vatten, bör nog kollas upp...

Permalänk
Medlem

Blev nyfiken på aloe vera, så nu är sådana frön beställda. Slank med bananfrön, fler bonsaifrön och ett gäng kaktusfrön, paprikfrön och någon grön tagetes. Ja juste, olivträd också

Heheh måste ju testa allt Vore sjukt coolt om man lyckas med något utav ovanstående!

Roligast är dessa "mixar" där man får en mix utav frön och man vet ej vad som är vad när man planterar

Permalänk

@eucalyptus

Finns ju blå melon, eller varför inte ghost pepper, värdens starkaste peppar. Kul om inte något.

Vad jag har varit ganska mycket intresserad av, fast vet inte hur man odlar den, är Synsepalum dulcificum, eller "Miracle Fruit" som gör sura saker smaka söt, hört att citron ska vara jättegott med detta. Fast vet inte hur man odlar den då det är en tropisk planta. Finns dock att köpa som piller om man inte vill odla själv.

@900-Mange
Ok, tar lite kulor i botten + vanlig jord över då. Tackar för hjälpen.

Permalänk
Medlem

13 Mars - 17

13 Mars - 17. Tänkte köra en liten uppdatering ikväll.

Tidigare kört på denna lampa, en "24W" modell på 200 lysdioder. Men denna sanna effekten är 14.8W efter att ha mätt eluttaget med en wattmätare från Biltema...
http://www.ebay.com/itm/24W-200-SMD-LED-E27-Hydroponic-Plant-...

Beställde 2, men ena var DOA och de kom förpackade i en sketen kartong utan något some helst skydd, de skramlade runt i en tom kartong...

Den som överlevt har ju dock fungerat. Den gav ett riktigt lila sken, kanske inte optimalt, men fungerar.

Fick idag hem denna 45W's modellen. Den är konstruerad på ett helt annat sätt och hela kylflänsen är varm.
Http://www.ebay.com/itm/162044350001
Generar också ett helt annat sken, mycket mer ett "växthussken", mer likt de släktingarna har som är riktiga lampor från blomsterhandeln.

Har med att göra att den även har vita lysdioder Color Ratio: Full spectrum Red(620-630nm;650-660nm); Blue(440-450nm;450-460nm); IR(730nm); White(3500K;6000K) UV(380nm). Vad de olika färger är bra för har jag glömt

Den sanna effekten på denna är mätt till 36.6W.

Hoppas på en betydligt bättre tillevnad för mina små kompisar nu

Bild två visar hur de små träden har tagit fart och verkligen trycker på nu.
Edit** Det som tidigare varit okänt är förmodligen denna art: http://www.ebay.com/itm/Hot-20pcs-Japanese-White-Pine-Pinus-P...

Permalänk

Någon har drabbats av växtvärk!
Rött ljus för växtkraft, blått för övervintring.
Lärde jag mig när vi köpte våra, men som med allt annat som ändras kanske det är tvärt om nu

Permalänk
Medlem

Själv har jag en rätt stor växt av okänd typ(stora blad och växer lite kors och tvärs). Fanns i lägenheten när jag flyttade in och har bara tagit hand om den sen dess. Fått rätt bra liv i han iallafall! Lite trött nu efter vintern, men tror nog han vaknar igen nu när våren närmar sig!

På tal om aloe vera, så hade alltid mamma ett par sådana hemma. Tror bara vi hade vanlig jord(inte helt säker dock). Väldigt lätta att vattna och ta hand om. Stod i fönstren där solen kunde nå dem större delen av eftermiddagen. Blev rätt stora och hade nog kunnat bli större om vi gav dem mer utrymme. Blev lite gula när vi glömde ge dem vatten men återhämtade sig fort igen.

Kul tråd iallafall! Har själv inte riktigt kommit in i det där än med växter. Men har alltid uppskattat de som tar sig tid att odla sin egen mat Sen är det ju rätt fint också.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk

@ghollghost:
Trötta växter på vintern kan bero på för mycket vatten också, mindre ljus på dagarna (om man inte kör extra belysning), svalare gör att växten vilar. Fortsätter man med samma mängd vatten som ljusa delen av året kan växten gulna av det.
Man kan även få passa sig för varma element, växten har det varmt, lite/mycket/lagom vatten men lite sol.
Vi flyttar bort en del växter från fönstren annars dör de av värmeslag när elementen kickar igång ordentligt... eller att de tror det är sommar i luften men inte får tillräckligt med strålar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

@ghollghost:
Trötta växter på vintern kan bero på för mycket vatten också, mindre ljus på dagarna (om man inte kör extra belysning), svalare gör att växten vilar. Fortsätter man med samma mängd vatten som ljusa delen av året kan växten gulna av det.
Man kan även få passa sig för varma element, växten har det varmt, lite/mycket/lagom vatten men lite sol.
Vi flyttar bort en del växter från fönstren annars dör de av värmeslag när elementen kickar igång ordentligt... eller att de tror det är sommar i luften men inte får tillräckligt med strålar.

Min står en bit ifrån fönster/element. Alldeles för stor för att ha i fönstret Gul blir den inte så mycket. Är mer att den blir lite hängig(därför ordet trött passar så bra ^^). Nu på vintern så har jag varit lite lat med att dra upp, för när jag har kommit hem har det ändå varit mörkt så om jag glömmer dra upp på morgonen så har det varit nerdraget hela dagen. Men nu när ljuset är tillbaka efter man kommer hem så är det alltid uppdraget i ett par timmar minst.

Borde dock försöka ta reda på vad det är för växt eftersom jag bara vattnar den ibland när jag kommer ihåg. Försökte leta upp det någon gång för längesen men hittade inget då. Kan ju ta en bild sen om jag kommer ihåg så kanske någon av er vet vad den heter.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk

Bestämde mig för att köpa en 30W lampa från China (troligen 24W). Har min blomma vid fönstret som bara får morgon sol till 8-9 ish.

Någon som vet en bra lamparmatur? (antar att lamputtaget är standard) Eller är det bara att gå in på Ikea och köpa något som ser bra ut? Har en bänk som den ska stå på och sedan sträcka sig över till fönstret.

Permalänk

@Frejoh466:
Vad jag tror...
Den ska väl hänga fritt, inget ska täcka reflektorn.
Risken är väl då att man tappar effekt om ljuset måste reflekteras.

Permalänk

@900-Mange
Vad jag har läst så är det vanliga leds, och det bästa är en RGB kombination, IR och vitt vet jag inte mycket om. Och dessa ska då inte blockeras, men vet inte om reflektion. Visst kommer effekten minskas, men så länge det inte blockerar ljuset direkt så borde det gå bra.

Om jag har förstått det rätt.