Seg dator och stor prestanda förlust i spel med nya M.2 disken.

Permalänk
Medlem

Seg dator och stor prestanda förlust i spel med nya M.2 disken.

Hej.

Igår så installerade jag min nya Intel 600p 512GB SSD i min burk.
Hade en massa strul innan jag fick igång den över huvud taget, men det gick till slut.

Jag kan inte hitta den i bios när jag kollar vad jag har för hårddiskar inkopplade, det enda stället jag kan se den på i bios är under BOOT options. Så jag kunde få datorn att boota på den så jag kunde installera win på den.

Kör jag en bench på SSDn så ger den ganska så bra värden. Men allt jag gör på datorn känns jättesegt och det tar en jävla tid att starta spel osv, ca2-3 ggr så lång tid jämfört med min andra SSD som jag hade innan. En Samsung 840 256GB.

Samma sak gäller när spelen har kommit igång också så har jag ungefär en halvering av prestandan på alla spel jag har om inte mer, I battlefront har jag gått från ca 140fps till ca 40-50 fps. Har prova att installera alla drivisar jag kan tänka mig men det verkar inte göra nån skillnad alls.
Någon som har nått förslag på vad jag ska hitta på.

Jag har även provat att lägga in nyaste BIOS på moderkortet men det har inte heller påverkat nått.
Startar jag upp min bur med den gamla SSD disken så fungerar allt precis som det ska.

Min Burk

Asus Maximus Viii Ranger
Intel 6700K
Corsair vengeance LPX 16GB 2666MHz DDR4
MSI GTX 1070
Intel 600p SSD 512GB
Samsung 840 SSD 256GB

Permalänk
Medlem

Hur är svarstiderna på SSD-disken? Så du inte bara mäter överföringshastighet.

Har du nya disken inkopplad när du startar din gamla Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hur är svarstiderna på SSD-disken? Så du inte bara mäter överföringshastighet.

Har du nya disken inkopplad när du startar din gamla Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

svarstiden på den nya disken ligger på 0,207ms och på den gamla ligger den på 0,198. I alla fall om man ska gå efter vad AS SSD benchmark visar.

Japp jag har båda diskarna inkopplade, jag väljer bara vilken jag vill boota från. Men det var samma sak med datorn när jag bara hade den nya inkopplad ensam.

Permalänk
Medlem

@Byss:
Kan det här möjligen vara en del av förklaringen/orsaken?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=3846055

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

@Byss:
Kan det här möjligen vara en del av förklaringen/orsaken?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=3846055

Det skulle kunna vara en bidragande faktor helt klart. Men det borde inte vara några sådana problem vid vanlig alldaglig användning. som att sitta och surfa och spela spel.

Det är även det dom skriver i den där recensionen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byss:

Det skulle kunna vara en bidragande faktor helt klart. Men det borde inte vara några sådana problem vid vanlig alldaglig användning. som att sitta och surfa och spela spel.

Det är även det dom skriver i den där recensionen också.

Jag reagerade över att du upplever just Intel 600p som långsam / trög, samt att du är inte den förste här i forumet som har haft synpunkter om dess mindre bra prestanda. Jag funderade själv på att köpa den, men några kommentarer här om den SSDn fick mej att söka efter info om den och jag fick syn på recensionen på Prisjakt. Då tänkte jag om och valde något annat istället.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Det är främst 256GB-modellen av 600p som är problematiskt eftersom den har en SLC-cache på endast 6 GB, vilket lätt tar slut. 512GB-modellen har istället 16GB SLC-cache, så den klarar sig mycket bättre. Men detta gäller ju bara för skrivning, så om inget sitter och skriver stora mängder data till disken hela tiden så ska det inte påverka prestandan. Jag har för mig att man kan se hårddisk-aktiviteten i aktivitetshanteraren i Windows.

Jag har själv en 512GB 600p, och har inte märkt någon större skillnad i prestanda jämfört med min gamla Crucial M500. 600p har sina brister, men den ska inte ensam kunna orsaka problemen du upplever.

Du nämner AS SSD, har du testat med t.ex. HD Tune istället? Grafen som HD Tune spottar ur sig brukar vara mer användbar än de enstaka siffrorna man får från AS SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byss:

svarstiden på den nya disken ligger på 0,207ms och på den gamla ligger den på 0,198. I alla fall om man ska gå efter vad AS SSD benchmark visar.

Japp jag har båda diskarna inkopplade, jag väljer bara vilken jag vill boota från. Men det var samma sak med datorn när jag bara hade den nya inkopplad ensam.

Jag skulle köra lite benchmarks på hårdvaran. Tex cinebench på cpu för att jämföra med någon review. Likadant sedan med grafikkortet med tex. unigine heaven/valley.

Tänkte mer om de var något med någon snedbelastning på någon nordbrygga/strömkrets i moderkortet eller liknande. Men antingen är det diskprestandan som är så dålig att det går ut över FPS eller är där något som blivit fel med tex drivrutiner i din Windowsinstallation

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är främst 256GB-modellen av 600p som är problematiskt eftersom den har en SLC-cache på endast 6 GB, vilket lätt tar slut. 512GB-modellen har istället 16GB SLC-cache, så den klarar sig mycket bättre. Men detta gäller ju bara för skrivning, så om inget sitter och skriver stora mängder data till disken hela tiden så ska det inte påverka prestandan. Jag har för mig att man kan se hårddisk-aktiviteten i aktivitetshanteraren i Windows.

Jag har själv en 512GB 600p, och har inte märkt någon större skillnad i prestanda jämfört med min gamla Crucial M500. 600p har sina brister, men den ska inte ensam kunna orsaka problemen du upplever.

Du nämner AS SSD, har du testat med t.ex. HD Tune istället? Grafen som HD Tune spottar ur sig brukar vara mer användbar än de enstaka siffrorna man får från AS SSD.

Körde några tester på disken nu med HD tune, och där presterar det inte alls som den ska.

Så något är det i alla fall som är galet.

Skrivet av jocke92:

Jag skulle köra lite benchmarks på hårdvaran. Tex cinebench på cpu för att jämföra med någon review. Likadant sedan med grafikkortet med tex. unigine heaven/valley.

Tänkte mer om de var något med någon snedbelastning på någon nordbrygga/strömkrets i moderkortet eller liknande. Men antingen är det diskprestandan som är så dålig att det går ut över FPS eller är där något som blivit fel med tex drivrutiner i din Windowsinstallation

Jag har aldrig märkt av att det var några ens liknande problem med datorn förut.
och som sagt startar jag datorn med den gamla SSDn jag har så är allt precis som det ska vara.